Alma Career, vodeća grupacija na tržištu usluga zapošljavanja u 12 zemalja Istočne i Centralne Evrope, provela je međunarodno istraživanje o zadovoljstvu platom, otkrivajući stavove i percepcije više od 61.000 ispitanika.
Zemlje uključene u istraživanje bile su Alma Career zemlje: Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Češka, Estonija, Finska, Latvija, Litvanija, Sjeverna Makedonija, Poljska, Srbija, Slovačka i Slovenija. Osim toga, podaci su prikupljeni i iz Mađarske, gdje Alma Career posluje s partnerima. Istraživanje je provedeno online- putem međunarodnog servisa za istraživanje visine plata Paylab, u okviru kojeg djeluje i Plata.ba.
Tek svaki četvrti zaposleni zadovoljan je svojom platom
Rezultati istraživanja pokazali su nivo zadovoljstva platom među ispitanicima, otkrivajući da je, otprilike, svaka četvrta (27 posto) osoba zadovoljna ili potpuno zadovoljna svojom trenutnom platom.
S druge strane, nezanemarivih 32 posto ispitanika ističe nezadovoljstvo mjesečnom zaradom, dok je 41 posto osoba zauzelo neutralan stav, tvrdeći da “nisu ni zadovoljni ni nezadovoljni”.
Među zaposlenim u BiH nešto je manje zadovoljnih (26 posto) i ponešto više nezadovoljnih radnika u odnosu na prosjek istraživanja (36 posto).
Kada ispitanici razmišljaju o plati, potvrđuje istraživanje, u razmatranje uzimaju i trenutnu ekonomsku situaciju, inflaciju, stanje na tržištu, ali i iznose plata za istu poziciju u drugim kompanijama.
Kada u navedenu ‘računicu’ ubroje i vlastite svakodnevne radne zadatke te uložen trud na poslu, dolaze do zaključka kako ih njihovi poslodavci ne cijene dovoljno. Naime, istraživanje je pokazalo da se više od polovice radnika (53 posto) osjeća podcijenjeno i premalo plaćeno s obzirom na posao koji rade, dok se svega jedan posto ljudi smatra precijenjenima.
Nasuprot tome, 26 posto ispitanika izjavilo je da vjeruje da su njihove trenutne plate ‘razumne’, odnosno kako su odgovarajuće plaćeni.
U odnosu na prosjek, radnici u BiH češće se osjećaju podcijenjenima od strane poslodavca. Čak 55 posto zaposlenih tvrdi kako im je plaća preniska, uzimajući u obzir radne zadatke, dok otprilike 27 posto radnika trenutnu platu ocjenjuje adekvatnom, odnosno razumnom.
Poređenja radi, radnici u Češkoj, Slovačkoj i Poljskoj najzadovoljniji su platom – više od 30 posto ispitanika istraživanja iz tih zemalja smatra kako zarađuju razumno, a manje od polovice ljudi ističe kako su podcijenjeni.
Koliku platu zaposleni priželjkuju?
Na pitanje koliki ‘skok’ u iznosu plate bi ih učinio zadovoljnim, trećina ljudi (33 posto) tvrdi da bi povećanje njihove trenutne plate od 11-20 posto bilo dovoljno da ispuni njihova očekivanja. Nešto manje ljudi (31 posto) priželjkuje rast plate u rasponu od 20-50 posto, dok se 13 posto ispitanih nada rastu primanja između šest posto i 10 posto koje bi bilo zadovoljavajuće. Također, pet posto ispitanika istraživanja izrazilo je želju za udvostručenjem svoje postojeće plaće.
Očekivano, radnici s najnižim platama, u prosjeku, od poslodavaca traže veće ‘povišice’ kako bi postali zadovoljniji, nego što je to slučaj sa zaposlenicima s većim trenutnim platama.
Zanimljivo, bez obzira na trenutna primanja, većina ispitanika istraživanja bi bila zadovoljna s 11 posto do 20 posto, ili 20 posto do 50 posto višim mjesečnim primanjima.
Preporučuju li zaposleni svoje radno mjesto drugima?
Istraženo je i koliko su radnici skloni preporučiti svog trenutnog poslodavca drugima.
Preciznije, rezultat net promotor score-a (eNPS) zaposlenika otkriva što zaposleni misle o svojoj organizaciji, a temelji se na jednom jednostavnom pitanju: “Kolika je vjerovatnoća da ćete preporučiti svog poslodavca kao mjesto za rad svojoj porodici i prijateljima?”.
Na osnovu odgovora, ispitanici istraživanja podijeljeni su u tri kategorije: promotori, pasivni (niti će promovisati organizaciju niti reći nešto negativno) i kritičari (iznimno nezadovoljni zaposlenici).
Samo 17% zaposlenika aktivno promoviše kompaniju u kojoj rade kao poželjno mjesto za rad, dok čak 58% ispitanih odvraća druge od traženja posla u njihovim redovima.
Visina plate povezana je sa željom da se o kompaniji u kojoj radimo (ne) priča pozitivno: među ispitanicima s visokim primanjima pronalazimo 30% onih koji će pozitivno pričati o svom poslodavcu, dok je među ispitanicima s niskim primanjima takvih svega 8%.
Gledano po zemljama, u BiH se nalazi relativno veliki broj kritičara trenutnog poslodavca (čak 62%). Od nas više kritičara imaju samo Hrvatska, Slovenija te Makedonija. Najviše promotora poslodavaca nalazi se u Poljskoj i Češkoj, a oni ujedno imaju i mali broj kritičara. Najmanji broj kritičara poslodavaca živi i radi u Finskoj, svega 46%, ali oni ujedno imaju i mali broj promotora (13%), dok je čak 41% radnika pasivno.
Opasnost od fluktuacije zaposlenika
Uzimajući u obzir potencijalni uticaj nezadovoljstva platom na fluktuaciju zaposlenika, istraživanjem smo provjerili razmišljaju li ispitanici o pronalasku novog, bolje plaćenog posla u narednih šest mjeseci. Čak 40% radnika je odgovorilo potvrdno, što ukazuje na snažnu želju za većom financijskom kompenzacijom za njihov rad.
S druge strane, 39% radnika nema jasan stav o ovoj temi, dok svaki peti radnik (21%) ne planira promijeniti posao.
Gledano po zemljama, posao u najvećoj mjeri namjeravaju tražiti zaposleni u Sjevernoj Makedoniji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, te Sloveniji i Srbiji, dok će posao u najmanjoj mjeri tražiti radnici u Češkoj, Latviji, Slovačkoj te Litvaniji.
Zaključak
Rezultati istraživanja ukazuju na neporecivu važnost koju zaposlenici pridaju svojim platama i potrebu da poslodavci uzmu ovaj faktor u obzir. Na trenutnom tržištu rada, gdje prilike za posao često premašuju raspoloživu radnu snagu, organizacije moraju dati prednost konkurentnim paketima naknada kako bi privukle i zadržale najbolje talente. Također, relevantnost brenda poslodavca i preporuke kolega igraju sve važniju ulogu u odabiru poslodavca za kojeg ćete raditi kada razmišljate o promjeni posla.
O istraživanju:
U istraživanju je učestvovalo više od 61.000 ispitanika, od kojih je 1410 bilo iz BiH.
Istraživanje je provedeno u sklopu Alma Career grupacije, koje je dio i MojPosao.ba
Alma Career, tržišni lider u uslugama zapošljavanja u 12 zemalja u Evropi, posluje s oglasima za zapošljavanje sa ponudom više od milion i po oglasa za posao, bazom biografija od 4,3 miliona poslotražioca i 5 miliona posjetilaca mjesečno. Alma Career nudi usluge zapošljavanja temeljene na podacima i tehnološkim inovacijama. Doseg Alma Career grupacije je oko 80 miliona ljudi u Evropi, s prihodom od 109 miliona eura i gotovo 800 stručnjaka za zapošljavanje.
Alma Career je globalna kompanija s lokalnim srcem; ima duboko znanje, dugogodišnju stručnost i kulturno razumijevanje lokalnih tržišta. Alma Career posluje u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Češkoj, Estoniji, Finskoj, Latviji, Litvaniji, Sjevernoj Makedoniji, Poljskoj, Srbiji, Slovačkoj i Sloveniji.
Alma Career u Bosni i Hercegovini posluje sa portalom MojPosao.ba. Alma Career je dio Alma Media Grupe, više informacija: Alma Media.