Je li barkod novi jezik u e-trgovini: Amazon kao primjer

Ekspanzija u industriji e-trgovine prepoznala je barkodove kao ključni faktor za efikasno upravljanje lancem snabdijevanja. Amazon, najveća kompanija za e-trgovinu, najbolje koristi tehnologiju barkoda za upravljanje svojim lancem snabdijevanja.

7

Barkod za većinu nas više nije nepoznata riječ. Postao je veoma popularan i poznat pojam za ljude koji rade u industriji e-trgovine ili robe široke potrošnje. U svijetu mnoge kompanije za e-trgovinu, uključujući Amazon, koriste barkodove za popis proizvoda, stvaranje baze podataka o proizvodima, postavljanje narudžbi, dobivanje analitike prodaje itd. Da bi se sve to dogodilo, važno je da svaki barkod na proizvodu bude jedinstven.
Kako barkod mijenja e-trgovinu?

Sa sve većom automatizacijom i digitalizacijom, barkodovi postaju način prenošenja informacija. Oni omogućavaju identifikaciju proizvoda, povezuju relevantne podatke i omogućavaju razmjenu informacija između različitih trgovačkih partnera, ali i potrošača. Barkodovi su značajno promijenili e-maloprodaju.
Ali, šta je zapravo barkod i kako funkcionira? Zašto kompanije za e-trgovinu, također, prelaze sa papirnih zapisa na barkodove?
Pogledajmo kako barkod mijenja industriju e-maloprodaje i pronađimo odgovore na ova pitanja:
Barkodovi su šifrirane mašinski čitljive „slike“ koje pohranjuju jedinstvenu identifikaciju proizvoda povezanu sa ključnim podacima o proizvodu, počev od specifikacija proizvoda, detalja proizvodnje, porijekla i odredišta, statusa narudžbe, cijena itd. Različite simbologije barkoda imaju različite vizualne prikaze. Međutim, jedinstvena identifikacija proizvoda u svim barkodovima proizvoda je Globalni broj trgovinske jedinice (GTIN) koji je izdao ovlašteni izdavatelj barkodova – GS1.

GS1 je organizacija za globalne standarde koja vlasnicima robnih marki izdaje jedinstvene identifikacijske brojeve za označavanje njihovih proizvoda/usluga koji se naručuju ili fakturišu u bilo kojoj tački lanca snabdijevanja.
U Bosni i Hercegovini to radi GS1 Bosne i Hercegovine, produžena ruka Međunarodne organizacije GS1 iz Brisela, koja vlasnicima robnih marki u Bosni i Hercegovini daje brojeve za jedinstveno označavanje njihovih proizvoda u svijetu.

Ekspanzija u industriji e-trgovine prepoznala je barkodove kao ključni faktor za efikasno upravljanje lancem snabdijevanja. Amazon, najveća kompanija za e-trgovinu, najbolje koristi tehnologiju barkoda za upravljanje svojim lancem snabdijevanja. Sa globalnim tržištima i sve većom konkurencijom, poslovanje Amazonove e-trgovine se širi i postaje sve složenije. Kompanija Amazon revidirala je listu dozvoljenih zemalja za registraciju prodavača u 2021. godini i na tu listu je uvrstila i Bosnu i Hercegovinu. Danas prodavači iz ukupno 188 zemalja mogu nuditi proizvode u najvećoj online trgovini na svijetu. Kompanija je aktivna u Americi, Aziji, Evropi i Okeaniji i ima 18 mrežnih domena. Glavna domena amazon.com privlači više od 130 miliona kupaca mjesečno.

Cjelokupno upravljanje lancem snabdijevanja može se podijeliti u tri segmenta, odnosno, upravljanje odnosima sa dobavljačima, upravljanje internim lancem snabdijevanja i upravljanje odnosima sa kupcima.

Za profitabilne poslovne rezultate potrebno je efikasno koordinirati sva ova tri segmenta. U nastavku ćemo pojasniti kako barkodovi pokreću Amazonove sisteme u svakom od navedenih segmenata poslovanja.

Upravljanje odnosima sa dobavljačima

Upravljanje odnosima s dobavljačima (eng. Supplier Relationship Management – SRM) je sistemski pristup dobavljačkom doprinosu u vašem poslovanju. Amazon kontinuirano prati svoje dobavljače/trgovce radi provjere kvaliteta proizvoda i usklađenosti procesa te pomaže poboljšanju poslovnih procesa kontinuiranom koordinacijom i evaluacijom. Amazon zahtijeva GTIN-ove za stavljanje proizvoda na svoju web stranicu. Pomoću toga se postiže transpaenstnost, održavanje regulatornog statusa, pojačan angažman na tržištu i osiguranje sljedivosti.
Proizvodi se na Amazon mogu prodavati na dva načina: Realizacija od strane trgovca (eng. Fulfilment by Merchan – FBM) i Realizacija od strane Amazona (eng. Fulfillment by Amazon – FBA).
Bez obzira da li se radi o FBM ili FBA modelu, Amazonu su potrebni barkodovi za generiranje portofolia proizvoda prije nego što se isti pojavi na njegovoj web stranici.

U slučaju FBM modela, trgovac je odgovoran za rukovanje i otpremu proizvoda. Iako Amazon djeluje kao platforma za prodaju proizvoda, prodavač ih direktno isporučuje krajnjem kupcu. Koristeći GTIN, Amazon dopušta trgovcima da svoje proizvode navedu na njegovoj platformi, omogućavajući im lako praćenje i efikasno upravljanje narudžbama u pozadini.

S druge strane, FBA je poslovni model koji pomaže dobavljačima i vlasnicima preduzeća da, za isporuku proizvoda kupcima, koriste ogromnu Amazonovu logističku mrežu raširenu po cijelom svijetu. Prije nego što se roba zaprimi u centralno Amamzonovo skladište skeniraju se barkodovi, čime se osigurava nulta greška na prijemu. Nakon što Amazon primi artikle od dobavljača, korištenje barkodova omogućava jednostavne operativne provjere kao što su broj stavki u pošiljci, kvaliteta proizvoda (datum isteka u slučaju hrane ili kozmetike), da li je za zaprimljena oštećena roba itd. Također, provjerava se da li je proizvod primljen na pravu lokaciju, tj. ispravan distributivni centar ili ga treba vratiti. Barkodovi čine proces primanja narudžbe tačnim, brzim i sljedivim, pomažući Amazonu da efikasno upravlja odnosima s dobavljačima.

Upravljanje unutrašnjim lancem snabdijevanja

Upravljanje unutrašnjim lancem snabdijevanja odnosi se na funkcije kao što su prodaja, distribucija, zalihe i upravljanje skladištem, koje se dešavaju unutar organizacije. U Amazonu se ove operacije izvršavaju u velikom obimu, tako da Amazon kontinuirano ulaže u automatizaciju svojih skladišta. Tako je npr. u 2012. godini potrošio 775 miliona dolara na akviziciju Kiva robota, koji koriste barkodove kao jezik za komunikaciju i prikupljanje narudžbi, sortiranje i pakiranje. Amazon koristi visokotehnološku opremu i robote za skladišne operacije, a barkodovi su ključni elementi sistema.
Barkod je medij za prenos informacija o proizvodu između različitih funkcija lanca snabdijevanja. On pomaže u povećanju efikasnosti u upravljanju zalihama, garantira sigurnost proizvodima velike vrijednosti te poboljšava vidljivost u svim fazama. Barkodovi omogućavaju automatizaciju u skladištima i skraćuju vrijeme trajanja procesa minimiziranjem nepotrebne papirologije i optimizacijom drugih administrativnih zadataka. Osim toga, barkodovi djeluju kao ključ za dohvat podataka koji pomažu optimizaciji sistema upravljanja skladištem (WMS), planiranja zaliha i logistike.
Visokokvalitetni podaci u stvarnom vremenu omogućavaju Amazonu da predvidi zahtjeve i trendove na tržištu. Stoga, barkod nudi poboljšano svakodnevno rutinsko upravljanje upravljanje sa ciljem bolje predvidljivosti i otpornosti lanca opskrbe.

Upravljanje odnosima sa klijentima

Upravljanje odnosima s klijentima (eng. Customer Relationship Management – CRM) je proces u kojem organizacija stupa u interakciju sa klijentima radi poboljšanja poslovanja, obično koristeći analizu podataka. Barkodovi, odnosno, jedinstvena identifikacija koja stoji iza njih, temelj su analitike podataka. Amazon ulaže milijarde dolara u analitiku podataka kako bi imao pravu sliku poslovanja. Smatra se da Amazonov personalizirani sistem preporuka čini 35 posto prodaje kompanije. Sljedeći put kada vidite oglas na Amazonu, prilagođen vašim potrebama na osnovu prethodnih narudžbi, zahvalite se jedinstvenim kodovima proizvoda (GTIN -ovima).

Amazon pruža korisnicima jednostavnu, sljedivu i brzu isporuku pomoću ASIN barkodova. Barkodovi im pomažu u praćenju proizvoda u bilo kojoj tački lanca snabdijevanja, kako bi dali tačnu lokaciju i procijenjeni datum isporuke. Također, djeluje kao kôd za provjeru autentičnosti u slučaju kontakta korisničke podrške. Barkod povezuje relevantne informacije o proizvodu koje djeluju kao izvor za generisanje podataka koji se koriste za kreiranje prilagođenih ponuda i promocija za kupce. Amazonovi servisni agenti mogu lako pratiti vaš barkod kako bi znali i riješili probleme vezane za vaš proizvod ili isporuku. Barkodovi omogućavaju Amazonu da koristi svoje algoritme umjetne inteligencije za optimizaciju pretraživača, omogućavajući korisnicima da se kreću u pravcu željenog proizvoda, među stotinama sličnih.

Barkod je okosnica automatizacije i obećava operacije bez grešaka, uštedu troškova, minimizirano učešće ljudi i niske zahtjeve za radnom snagom. To je korak ka standardizaciji lanca snabdijevanja uz zadržavanje njegove fleksibilnosti i mobilnosti. Amazon, kao jedna od tehnološki najnaprednijih kompanija u svijetu, pokazuje kako će barkodovi biti bitan element budućeg poslovnog okruženja.
Ali da bi barkodovi bili funkcionalni, moraju biti jedinstveni, a GS1 Bosne i Hercegovine osigurava jedinstvenost kroz svoje usluge kodiranja.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here