Pravi odgovor na globalni digitalni izazov

Godina iza nas je bila teška, neizvjesna i turbulentna, no uprkos brojnim izazovima, za neke je bila značajna i po nekim lijepim stvarima. A lijepa stvar je obilježitii 30 godina uspješnog rada, biti zadovoljan postignutim i pripremiti generaciju koja će sa puno znanja i volje preuzeti jednu veliku, uspješnu kompaniju. Upravo je to jubilej koji je obilježio godinu kompanije LANACO što je zaista lijep povod za razgovor sa osnivačem i generalnim menadžerom Nebojšom Ninićem i Draganom Ninićem, menadžerom Sektora za razvoj poslovanja kompanije LANACO. Razgovarala Aida Delić

652

Tri decenije građenja kompanije koja je danas broj jedan u BiH  i koja svoje poslovanje širi na nekoliko kontinenata, donijelo je puno rada i odricanja, ali i zadovoljstva postignutim rezultatima. Za Nebojšu Ninića, osnivača kompanije LANACO bilo je to jedno izuzetno putovanje na kome je imao priliku da ispita poslovnu ispravnost i tržišnu validnost i strategije razvoja kompanije. Danas, 30 godina kasnije, njegov sin Dragan i kćerka Nina spremni su preuzeti odgovornost i odvesti LANACO u poslovne visine koje su se u početku poslovanja, možda činile i nedostižnim. Međutim, već danas LANACO je prisutan i Sjevernoj i Južnoj Americi, Africi, a u planu je i ulazak na australijsko tržište. Povodom ovog značajnog jubileja za Business Magazine o svojim počecima, kao i planovima za budućnost govore Nebojša Ninić, generalni menadžer kompanije LANACO i Dragan Ninić, menadžer Sektora za razvoj poslovanja kompanije LANACO

BM: Malo je kompanija koje u ovako mladoj industriji, danas, proslavlja 30 godina poslovanja.

NEBOJŠA: Slažem se sa Vama. Krenuli smo u digitalnu avanturu prije tri decenije, a nismo ni bili svjesni da smo već tada zakoračili u budućnost koja će u velikoj mjeri određivati perspektive života na planeti. Kao i svaki početak, ni naš se nije mnogo razlikovao od onih globalno velikih priča o startu iz garaže. U to vrijeme smo se trudili da spoznamo globalne trendove, napravimo transfer znanja kako sa zapada tako i istoka, te kreiramo neki LANACO miks koji može biti tržišno prepoznatljiv i u vremenu konkurentno održiv. Ulagali smo u razvoj zaposlenih, svjesni da liderstvo možemo preuzeti i zadržati samo sa najvišim nivoom ekspertize i kvaliteta u radu. Nije bilo lako, ponekad je izgledalo skoro nemoguće, ali eto nakon tri decenije tržište je verifikovalo našu tehnološku i poslovnu viziju koja se danas transformiše shodno potpuno novim zahtjevima globalnog tržišta. Bilo je to za mene jedno izuzetno putovanje na kome sam imao priliku da ispitam poslovnu ispravnost i tržišnu validnost, strategije razvoja kompanije koja je danas najveća privatna IT kompanija u Bosni i Hercegovini i globalno prisutna na više kontinenata.

DRAGAN: Kako nisam mnogo stariji od kompanije, te kako je ona od kada znam za sebe imala status člana naše porodice, slobodno mogu da kažem da sam ja rastao i razvijao se zajedno sa njom. Sada kada se okrenem unazad, mogla bi se ispričati lijepa priča od mog igranja u prostorijama dok sam bio dijete, kada sam vjerovatno bio simpatično dosadan, više smetao nego doprinosio, do današnjeg dana kada sam zadužen za strateški pravac razvoja kompanije. Što bi rekli poslovni ljudi prošao sam sve nivoe rada u njoj i dobro analizirao strukturu njene DNK koju je moj otac kreirao. Sa druge strane, moja sestra Nina se više fokusirala na segment korporativnih komunikacija koje u vremenu digitalne transformacije i promjene mjesta i uloge korisnika postaju strateški resurs naše kompanije. Ako to uzmemo u obzir, mislim da je jasno da kao porodica kvalitetno pokrivamo strateške tačke važne za budući razvoj kompanije.

BM: Kao kompanija se nalazite u procesu tranzicije ka digitalnoj kompaniji shodno identifikovanim promjenama na globalnom tržištu koje su posljedica ubrzavanja procesa digitalne transformacije i okretanja korisnika ka korišćenju tehnologije kao servisa.

Nebojša Ninić ne krije ponos ni kao roditelj, ni kao direktor kompanije LANACO

NEBOJŠA: Prethodne tri decenije su nam pokazale da nije moguće napraviti kvalitetnu tranziciju biznis modela i proizvodnog portfolija bez promjena u menadžment strukturi i prihvatanju novog načina razmišljanja koji integriše novu sa prethodnom biznis logikom. Možda zvuči strašno i radikalno, ali nije. Suštinski, radi se o preslagivanju menadžement kapaciteta i dodavanju novih kockica koje treba da donesu novi, možda i revolucionarni doprinos kako bi LANACO uspješno nastavio i dalje bio prepoznat kao kompanija koja je vijesnik inovacija na našem tržištu. Srećan sam prvenstveno kao roditelj, a onda pragmatično i kao direktor kompanije, da tu iskru promjene i inovacija donose moji Dragan i Nina i to smatram svojim velikim životnim uspjehom. Često mi se dešava, da gledajući njih dvoje, nesvjesno uđem u neki svoj vremeplov u kome pokušavam da prepoznam sebe na početku rada kompanije i da negdje napravim poređenje sa njima, te da struktuiram i sebi objasnim ponos i sreću koja me tada obuzima. Moram da priznam da ovaj proces tranzicije možda i zbog toga doživljavam sa velikom radošću, ispunjenošću i strpljenjem da na pravi način doživim sve ono što će njih dvoje donijeti. Iskreno, da li očekujem da naprave neki novi, digitalno posložen LANACO, očekujem i jedva čekam da vidim kako će se oni boriti, ovoga puta na globalnom tržištu. Sa aspekta biznisa smo uradili dosta. Do danas smo uspjeli da u procesu tranzicije kreiramo čitav set poslovnih rješenja ERP klase koja se korisnicima isporučuju u trenutno globalno najmodernijem sistemu distribucije „softver kao servis“ (SaaS), da vizuelno prilagodimo naš korporativni izraz u dizajn smislu, ali bih sve to prepustio da prokomentariše Dragan koji je najzaslužniji za ovu transformaciju.

DRAGAN: Prvo moramo da budemo realni, LANACO će još dugo godina svoju tržišnu poziciju graditi na temeljima koji su postavljeni u prethodnom vremenu. Tu prvenstveno mislim na domensku ekspertizu i tehnološku platformu. Ono što sada kao kompanija činimo, a što se danas nalazi u mojoj zoni odgovornosti je tranzicija iz dominantno projektnog u proizvodni model poslovanja, te izlazak na globalno tržište. Kao što je Nebojša rekao imamo dosta proizvoda u SaaS modelu koja su namijenjena različitim granama privrede, a želja nam je da u skorijoj budućnosti postanemo prva kuća poslovnih SaaS rješenja namijenjenih srednjem i malom biznisu u regionu. Planiramo globalno širenje koje će se realizovati kroz kontinentalni 1:1 koncept koji podrazumijeva postojanje barem jedne LANACO lokacije na svakom kontinentu. Za sada smo uspjeli da pokrijemo tržište Sjeverne i Južne Amerike gdje smo se locirali u Dalas/FortVort Megapleksu, država Teksas, koja ima potencijal da u skorijem vremenu postane novi centar IT industrije takozvana Digitalna prerija i tržište Afrike sa Lagosom (država Nigerija) kao centralnom lokacijom. U finalnim smo pregovorima oko otvaranja tržišta Australije i razmišljamo između dvije lokacije Sidnej ili Melburn. Takođe, pozitivno smo odgovorili na poziv Digital Supply Chain Institute iz Vašingtona i time se pridružili globalnim liderima: Lockheed Martin, Golgate-Palmolive, Dell, Under Armor i Bain & Company, u misiji digitalne transformacije svjetskog lanca snabdijevanja. Kao i do sada agresivno prihvatamo posljednje tehnologije, kao što su to IoT, Big Data, Vještačka inteligencija i Virteulna realnost, tražeći njihovu adekvatnu primjenu u inoviranju postojećih proizvoda, ali i kreiranju potpuno novih koji imaju potencijal za radikalne inovacije u pojedinim granama privrede. Na kraju ono najvažnije, nastavićemo sa investiranjem u razvoj zaposlenih sa željom da svako od njih dostigne  maksimum sopstvenog razvoja u našoj kompaniji.

BM: Koliko je pandemija korona virusa uticala na poslovanje LANACO-a može li se govoriti i o određenim benefitima koje je ona sa sobom donijela, budući da su u proteklim mjesecima brojni segmenti društvenog djelovanja postali u mnogo većoj mjeri ovisni o IT sektoru nego ranije?

NEBOJŠA: Prvo, pandemija korona virusa je najveći poslovni izazov za svaku kompaniju. Svakako vrsta i struktura ovog izazova je različita za one kompanije koje danas determinišu način, pravac i dinamiku procesa digitalne transformacije, od onih koje pripadaju grupi korisnika digitalnih proizvoda i usluga. Razlog je suštinski prost. Rješenje problema izazvanih pandemijom korona virusa je pronađeno u digitalnom odgovoru koji su osmislile i definisale baš kompanije iz naše industrije. Zapravo, mi smo bili segment tog globalnog odgovora. Možda najbolji primjer digitalnog odgovora na pandemiju jeste naše rješenje EduIS namijenjeno osnovnom i srednjem obrazovanju zahvaljujući kome je Vlada Republike Srpske bila u prilici da pravovremeno i u dovoljnom kapacitetu odgovori na sve izazove i stabilizuje obrazovni proces. Sa druge strane, ovo je za LANACO bila jedinstvena prilika da kroz zalaganje svakog zaposlenog, koje je u nekim slučajevima izlazilo iz okvira održivog na duži rok, pokaže koliko je važno postojanje jakih i globalno konkurentnih IT kompanija za jednu državu. Preuzimajući IT funkciju ili dijeleći raspoložive resurse LANACO je uspio da premosti mnoge kritične situacije u funkcionisanju velikih sistema. Ovakvo angažovanje smo doživjeli kao našu obavezu da se nađemo na usluzi čitavom društvu. Koristim priliku da se ovdje zahvalim svim zaposlenima na spremnosti da zajedno istrčimo ovaj maraton u interesu našeg društva.

DRAGAN: OK, ja ću dati jedan malo drugačiji pogled koji će vjerujem bolje objasniti perspektive IT industrije. Pandemija korona virusa je pored velikih nedaća i problema koje je donijela na globalnom nivou zapravo upalila svjetlo i pokazala da je čovječanstvo, u kratkom roku počelo sa izgradnjom digitalnog auto – puta kojim će krenuti u budućnost. Siguran sam da nakon svega što je svijet prošao, a posebno svih dobrih stvari koje je informaciona tehnologija sa sobom donijela u lakšem prevazilaženju ogromnih problema, budući pravac može biti samo jedan – digitalan. Sve ovo će samo ubrzati proces, na kome ja inače insistiram u svojim izlaganjima, a to je kreiranje digitalnog kapitala na globalnom nivou. Nemojte zaboraviti da su prvih pet kompanija po kapitalizaciji trenutno u svijetu one koje dolaze iz IT industrije. Da li je pandemija korona virusom uticala na poslovanje LANACO, jeste i to mnogo. Naučili smo za nekoliko mjeseci ono što bismo učili godinama, a u istom relativno kratkom periodu vremena smo pokazali tržištu da možemo da iskoračimo sa najvišim nivoom kvaliteta u realizaciji i na kraju uspješno smo verifikovali naš proces tranzicije ka digitalnoj kompaniji, koji je počeo u – za nas, pravom trenutku. Sa druge strane, za samu industriju ova pandemija je učinila mnogo na podizanju svijesti čovječanstva da digitalna budućnost u ovom trenutku nema racionalnu i bolju alternativu. Zato pozivam predstavnike državne administracije da još snažnije i konkretnije podrže našu IT industriju i naše strukovno udruženje BIT Alijansu, kako bi zajednički u što kraćem roku obezbijedili konkurentnost privrede na regionalnom i globalnom tržištu.

Dragan Ninić očekuje od državne administracije da još snažnije i konkretnije podrže IT industriju i naše strukovno udruženje BIT Alijansu

BM: Unatoč pandemiji, i ove godine održana je konferencija Tech hosted by Lanaco, mada sa nešto izmijenjenim konceptom – koliko ste zadovoljni njenim rezultatima i šta biste izdvojili kao njene glavne poruke?

NEBOJŠA: Mislim da je LANACO kao kompanija dobila puno organizovanjem ove najveće regionalne IT multibrend konferencije. Danas zvuči simbolično, ali prva je organizovana baš na naš 25 rođendan, a ovogodišnja na 30-ti, kao prva koja je bila u potpunosti on-line. Emotivno me dotiče ta simbolika jer indirektno i pokazuje smjer u kome LANACO ide ozbiljno se pripremajući za digitalnu budućnost. Bila je to sa tehničke strane veoma izazovna konferencija pošto je po prvi put imala autentičan globalni karakter. Zbog toga želim da čestitam Nini i timu na odličnoj organizaciji i realizaciji samog događaja.

DRAGAN: Pridružujem se čestitkama dobro znajući veličinu i količinu problema sa kojima se Nina i tim susretao u realizaciji konferencije. Takođe, ovogodišnje izdanje konferencije je pokazalo da se čovječanstvo mnogo brže nego što se očekivalo prilagodilo novom načinu komunikacije, neki će reći ‘’zumizacije’’, ali kako god, ostaje činjenica da fizički prostor više nije presudan i da je virtuelna stvarnost zapravo postala realnost u kojoj izgleda već sada možemo da živimo. Za LANACO je ovo značajna informacija jer potvrđuje ispravnost našeg modela transformacije i pristupa koji trenutno primjenjujemo. Siguran sam da ekskluzivni dio ovogodišnjeg Tech Hosted-a, koji je činila globalna on-line konferencija Retail Beyond Digital, pokazuje da i kompanije sa manje razvijenih tržišta, zahvaljujući dobro osmišljenom pristupu kroz partnerstvo sa globalnim liderima mogu da ponude atraktivan sadržaj globalnom auditorijumu. Ova konferencija je neodvojiv dio brenda LANACO na koji svi treba da budemo jako ponosni.

BM: Na kraju, završava se godina lijepog jubileja, ali on,već sam po sebi. nagovještava smjenu generacija. Da li je Lanaco spreman za novu generaciju?

NEBOJŠA: LANACO je spreman i uvijek će biti spreman za neku novu narednu generaciju, najviše zbog toga što se naredna više godina priprema da preuzme kormilo. Ta priprema nije samo vezana za biznis dio priče, ona je više u sferi porodične misije, odnosno, vizije koju treba nastaviti. Ono što svi treba da znaju je da je kompanija LANACO prvenstveno porodična tekovina koja se vodi zakonima porodične tradicije i kao takva traži pravovremenu smjenu generacija. Da, mi se nalazimo u tom periodu i nema tu oštrih rezova, tranzicija će se desiti spontano i ne previše vidljivo spolja, jer je to pitanje LANACO organizma, porodice kojoj pripadaju svi zaposleni. Lično sam, kao što sam to na početku rekao, ponosan kao otac da doživim da me djeca naslijede i od LANACO-a naprave novu priču za narednih 30 godina.

DRAGAN: Složio bih se sa Nebojšom i zahvalio za podršku, vjeru i bezgranično vrijednu investiciju u Ninu i mene kako bi prvo bili dobri ljudi, a onda i na pravi način razumjeli tajnu LANACO-a organizma koji je on napravio, a koja se podjednako oslanja kako na snagu jedinstva kolektiva, tako i na autentičan biznis model. Velika je to odgovornost preuzeti ovako moćnu i ka cilju determinisanu mašinu koju treba kontrolisati sada već na globalnom tržištu. Realno, istorija je na globalnim primjerima pokazala, da je teško prevazići osnivača kompanije što Nini i meni daje još jači motiv da pokušamo da napravimo izuzetak od ovog nepisanog pravila.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here