Globalni pad trgovine prati nevjerovatan rast online trgovine

U poređenju sa prethodnom godinom, trgovina je globalno smanjena tri procenta u prvom i približno 18,5 posto u drugom kvartalu. I dok je globalna trgovina u padu, mnogi su svjetski mediji online trgovinu proglasili apsolutnim pobjednikom krize izazvane pandemijom COVID-19. U prilog tome navode se podaci o američkom internetskom divu Amazonu,  fokusiranom na online trgovinu koji je zbog ogromnog rasta potražnje otvorio 170.000 novih radnih mjesta. Piše Žana Marić

32

Svjetska trgovinska organizacija WTO objavila je krajem juna da je obim globalne trgovine u prvoj polovini 2020. godine pao brže nego ikada otkada se prate podaci. U poređenju sa prethodnom godinom, trgovina je globalno smanjena tri procenta u prvom i približno 18,5 posto u drugom kvartalu. Iz WTO stiže i upozorenje da bi oporavak trgovine mogao biti poremećen izbijanjem drugog talasa pandemije korornavirusa, slabijim privrednim rastom od očekivanog ili širenjem trgovinskih ograničenja u svijetu.

“Pad trgovine koji vidimo je historijskih proporcija, zapravo, bit će najoštriji zabilježeni pad u historiji. Ali ima i jedna svijetla tačka u svemu tome – moglo je biti mnogo gore. Za snažan oporavak trgovine u 2021. potrebno je da fiskalne, monetarne i trgovinske politike budu usmjerene u istom pravcu “, rekao je Roberto Azevedo, direktor WTO.

Zabilježeni padovi globalne trgovine u prvom i drugom kvartalu ove godine jesu historijski veliki, ali su mogli biti i mnogo gori, smatraju ekonomisti WTO. Godišnja trgovinska prognoza WTO iz aprila, data u ambijentu velike nesigurnosti u vezi s ozbiljnošću i ekonomskim uticajem pandemije COVID-19, postavila je dva vjerojatna puta: relativno optimističan scenarij u kojem će se količina svjetske trgovinske razmjene u 2020. smanjiti za 13 posto i pesimistički scenarij u kojem bi trgovina pala za 32 posto. Kako trenutno stvari stoje, trgovina bi u preostalom dijelu godine trebala rasti samo za 2,5 posto po kvartalu kako bi ispunila optimistične projekcije. Međutim, gledajući na 2021. godini, nepovoljna kretanja, uključujući drugi val izbijanja COVID-19, ekonomski rast koji je slabiji od očekivanog ili vrlo prisutne mjere trgovinskih ograničenja, mogli bi dovesti do manjeg rasta trgovine u odnosu na ranije projekcije.

Ipak, stroge mjere socijalne distance i ograničenja putovanja i transporta u potpunosti su bile na snazi ​​u većini zemalja tokom aprila i maja, u junu polako popuštaju. Ova kretanja odražavaju se na različite ekonomske pokazatelje koji, zajedno, sugeriraju da bi trgovina mogla dostići dno u drugom tromjesečju 2020. Globalni komercijalni letovi, na koje se odnosi znatna količina prevoza tereta, smanjeni su za gotovo tri četvrtine, za čitavih 74 posto u periodu od 5. januara do 18. aprila, ali je sredinom juna zračni prevoz tereta porastao za 58 posto. Analitičari upozoravaju da treba imati na umu da podaci o značajnom rastu pojedinih ekonomskih pokazatelja slijede nakon historijskih padova te će ih trebati pažljivo pratiti prije donošenja bilo kakvih konačnih zaključaka o oporavku.

Gledajući na narednu godinu, usporeni tempo oporavka privrede uticat će i na rast trgovine. Ekonomisti WTO s velikom dozom opreza predviđaju rast trgovine od pet posto u narednoj godini, što bi je ostavilo znatno ispod predpandemijske putanje rasta. S druge strane, brz povratak na svoju pretpandemsku putanju podrazumijevao bi rast trgovine u 2021. godini od oko 20 posto. Monetarna, fiskalna i trgovinska politika igrat će značajnu ulogu u određivanju brzine oporavka.

Izgledi za globalnu ekonomiju u naredne dvije godine i dalje su neizvjesni. To se odražava na raspon procjena BDP-a drugih međunarodnih organizacija, koji se u nekim slučajevima oslanjaju na više scenarija. Svjetska banka, OECD i MMF objavili su predviđanja koja pokazuju značajna usporavanja globalne trgovine i BDP-a. Nedavna prognoza Svjetske banke govori o padu globalne proizvodnje od 5,2 posto u 2020. godini. Prognoze o kretanju BDP ostalih međunarodnih organizacija za 2020. godinu, također su sve negativnije.

Ipak, trgovina polako, ali sigurno pokazuje znakove oporavka. Tako je prodaja elektronskih aparata za široku potrošnju pokazala bolje rezultate od očekivanih. Tako statistički podaci carine u Kini pokazuju da je izvoz proizvoda za automatsku obradu podataka, uključujući i računare u aprilu porastao za 30 posto.

Prodaja automobila, koja je na početku krize izazvane pandemijom COVID-19 bilježila historijski pad počela se postepeno oporavljati. Tako je prodaja automobila u Kini u maju porasla za pet posto, nakon što je u februaru ove godine zabilježila historijski pad od 79 posto. Prodaja automobila u zapadnoj Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama i dalje je snažno padala u maju u odnosu na isti period prošle godine, ali je pad bio manji nego u aprilu.

I dok je globalna trgovina u padu, mnogi su svjetski mediji online trgovinu proglasili apsolutnim pobjednikom krize izazvane pandemijom COVID-19. U prilog tome navode se podaci o američkom internetskom divu Amazonu, fokusiranom na online trgovinu koji je zbog ogromnog rasta potražnje otvorio 170.000 novih radnih mjesta. Također je revidirano povećanje ukupnih plaća u iznosu od 350, najprije na 500, a u konačnici na 800 miliona američkih dolara. Krajem aprila kompanija je najavila da će povisiti satnicu uposlenicima i udvostručiti naknade za prekovremeni rad.

Dio analitičara očekuje da će rast prodaje Amazona ubrzati na znatno iznad 40 posto, jer sve više trgovine seli se u virtualni svijet, posebno u Americi.

U uslovima ograničenog kretanja i zatvorenih trgovina ljudi su prisiljeni naručivati neke proizvode putem interneta. Zbog izbjegavanja socijalnih kontakta procvjetala je i dostava hrane te drugih životnih potrepština.

Mnogi su signali koji govore u prilog dinamiziranju rasta. Naprimjer, rast prodaje američke e-comerce kompanije Wayfair u drugom tromesečju dostigao je oko 90 posto. Još jedna kompanija za online trgovinu Etsy je predstavljajući rezultate za prvi kvartal objavila da bilježi više od 100 posto rasta u bruto količini robe, odnosno, ukupnoj vriednosti proizvoda naručenih na svojoj platformi.

 

Uprkos velikoj potražnji za e-trgovinom u posljednjih nekoliko mjeseci, istraživanja pokazuju nijansiranu sliku uticaja pandemije COVID-19 na industriju. Iako su mnogi sektori uopšteno imali povećanu prodaju, također postoji značajan segment koji već doživljava i očekuje pad prodaje, a neki sektori čak se suočavaju s potpunim nedostatkom prodaje. Naprimjer, modna industrija ostvarila je znatan pad prodaje, a potražnja u industriji putovanja i događanja pala je za duži vremenski period. Dalje, čak i za sektore koji su imali izvanredan nivo potražnje, povećana prodaja dovela je i do većih troškova zbog poremećaja u snabdijevanju, potrebe za dodatnim osobljem, povećanim sigurnosnim mjerama, ali i probleme koje manje-više sve kompanije imaju u lancima snabdijevanja.

Restrukturiranje isporuke usluga i proizvoda

Pandemija COVID-19 nesumnjivo će dovesti do restrukturiranja isporuke usluga i proizvoda, predviđaju stručnjaci. Neke kompanije kao inovativna rješenja u poslovanju razvijaju virtualne asistente, odnosno, botove utemeljene na umjetnoj inteligenciji, koji pomažu korisnicima da uklone probleme koje imaju s proizvodima i uslugama. Još je mnogo načina kako doći do novih potrošača u novoj realnosti. Stručnjaci kažu da se sve potencijalno može promijeniti. Počev od marketinga, prodaje, prometa,i usluga, a i podrške.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here