FedEx, sreća prati hrabre

Američki FedEx svojom uslugom postavlja standard među kompanijama koje se bave transportom robe i logistikom.

995

Mnogi pamte čuvenu scenu iz filma Cast away u kojoj Chuck ak Nolan (Tom Hanks) odlazi na vrata nepoznatog pošiljaoca i ostavlja mu neotvoren FedEx paket sa porukom „ovaj paket mi je spasio život“. FedEx, prethodno poznat kao Federal Express, jedan je od glavnih igrača na globalnom tržištu isporuke paketa. Kompanija posjeduje najveću svjetsku avioliniju u pogledu količine tereta i četvrta je po veličini u svijetu po veličini flote. Danas FedEx isporučuje više od tri miliona paketa u skoro 210 zemalja svakog radnog dana. Ima gotovo 300.000 zaposlenika, a prihod od prodaje iznosi više od 40 milijardi dolara. Fred Smith je predsjednik i izvršni direktor korporacije i njegovo bogatstvo procijenjeno je na 700 miliona dolara.

Zahvaljujući marincima

Nakon što je diplomirao na Univerzitetu Yale, Frederick Fred Smith osnovao je Federal Express 1971. godine sa četiri miliona dolara nasljedstva od svog oca i 91 milion dolara od rizičnog kapitala. Osnivač i vlasnik najveće kompanije za transport, rođen je sa anomalijom butnih kostiju, poznatijom pod nazivom Pertesova bolest. Bolest mu je remetila kretanje, a on je usljed nepravilnog razvoja kostiju često bivao odbačen. Već sa 15 godina Smith je pobijedio bolest i krenuo kroz život spremniji. Nakon godina nošenja proteze, petnaestogodišnji dječak konačno je samostalno hodao. Drugi veliki ispit za Smitha bio je Vijetnamski rat. Kao američki marinac, proveo je čak tri godine na frontu. Zasjedu Vijetkonga preživio je zahvaljujući sreći. Nakon Vijetnamskog rata počeo je sa ostvarivanjem studentskog sna.

“Veliki dio onoga što FedEx postiže, dugujem lekcijama koje sam naučio među marincima” poručio je Smith nekoliko decenija nakon rata.

Kompaniju je osnovao na ideje koje je razvio u Yaleu. Svojevremeno je predložio novi koncept u kojem je logistička kompanija odgovorna za lokalno sakupljanje terete, konačnu isporuku i upravljanje vlastitim avionima, skladištima, poštama i kombijima.

Počeo je poslovanje u nacionalnoj zračnoj luci Little Rock u Arkansasu, ali nakon dvije godine nejasne saradnje sa zračnom lukom, Smith je preselio operaciju Federal Express na lokaciju u Memphisu, Tennessee, koji je njegov rodni grad. Te 1973. godine kompanija je imala osam Dassault Falcon mlažnjaka koji su služili za dostavu paketa u 35 gradova.

Ideja o kompaniji koja će mlažnjacima raditi noćnu isporuku paketa, za mnoge je bila samo megalomanska zamisao prosječnog poslijeratnog studenta, ali njemu je taj projekt predstavljao jedinstvenu priliku da svijetu ponudi nešto novo i u svojoj namjeri je i uspio. Paketi raznovrsne sadržine vrlo brzo su stizali sa jednog kraja Amerike na drugi. Planovi da se u projekat uloži još više novca i da se posao proširi na druge kontinente Smithu su se učinili kao lako ostvarivi.

Kockarska sreća

Međutim, sa prvim uspjesima često idu i velika iskušenja. FedEx se našao u krizi jer su promjene na berzi povećale cijenu goriva. Avioni su zbog praznih rezervoara mirovali na pistama, a FedEx je posrtao. Kompanija je gubila oko milion dolara mjesečno. Uzaludna potraga za investitorima koji bi FedExu odobrili kredit Smita je dovodila do očaja, ali on nije odustajao. Njegov pobjednički elan koji mu je nekada pomogao da savlada Pertesovu bolest ili preživi u Vijetnamu, opet je proradio. Sa 5.000 dolara otišao je u Las Vegas, sve je uložio u kockarsku igru blackjack i dobio 27.000 dolara. Sa tim parama uspio je da za avione obezbijedi dovoljno goriva za sedam dana.

“Ovo nisu bile presudne pare, ali su svakako bile znak da će doći bolji dani” rekao je Smith svojevremeno.

I zaista, naišli su bolji dani. Uz malo sreće koja ponekad prati hrabre,kompanija je već naredne sedmice uspjela izvući se iz krize. Odobren je kredit od 11 miliona dolara i time je FedEx bio privremeno spašen. Dalji Smitovi koraci morali su biti oprezni i pametni. Iako je FedEx u prvih nekoliko godina izgubio skoro 14 miliona dolara, do 1976. godine ostvarila je dobit od 3,6 miliona dolara isporučujući 19.000 paketa dnevno. Zahvaljujući agresivnoj kampanji tokom sedamdesetih i osamdesetih godina 20. stoljeća, FedEx se popeo na prvo mjesto brzorastućih kompanija zarađujući desetine miliona godišnje. Ključni sastojak Smithove filozofije uspjeha bio je i poštovanje svih zaposlenih. Njihov rad pažljivo se pratio, a menadžeri su nastojali da održe dobre odnose u kompaniji. Smith je smatrao da je fer odnos ono što donosi lojalnost kompaniji, a lojalnost se uvijek isplati. Kompanija je ubrzo postala najveći noćni prijevoznik na svijetu.

Vrijeme akvizicija

Deregulacija avioindustrije 1977. godine značila je da i mlada kompanija može kupiti velike mlazne avione kako bi povećala dostavu paketa. Federal Express kupio je sedam aviona Boeing 727 te Boeing 737 ubrzo nakon deregulacije. Već 1977. godine dobit kompanije je povećana, a kompanija je imala 31.000 redovnih klijenata uključujući IBM i američke ratne aviosnage koji su koristili Federal Express za isporuku rezervnih dijelova. Da bi obezbijedili kapital za daljnje širenje, Federal Express postao je javno poduzeće 1978. godine, a godinu dana poslije kompanija je isporučivala 65.000 paketa dnevno u 89 gradova širom Sjedinjenih Država.

Već 80-ih godina, Federal Express počeo se takmičiti s poštama uvođenjem usluge dostave dokumenata i lakih pošiljki za 9,50 dolara. Godine 1984. FedEx je napravio i prvu akviziciju. Akviziran je Gelco Express koji je dostavljao pošiljke iz Minneapolisa u 84 zemlje. Kako bi osvojio i strana tržišta, Federal Express je poduzeo akvizicije u Velikoj Britaniji, Holandiji i Ujedinjenim Arapskim Emiratima, a 1985. godine kompanija je razvila međunarodnu prisutnost i proširila svoje usluge i u Evropi, otvaranjem evropskog čvorišta u zračnoj luci u Briselu.  Do 1987. Federal Express je pružao uslugu u oko 90 zemalja. Avioni kompanije slijetali su u pet zračnih luka izvan Sjedinjenih Država, u Montrealu, Torontu, Bruxellesu, Londonu i Tokiju. Usluga je dodatno poboljšana nakon što je za 883 miliona dolara akvizirala kompaniju Tiger International. Federal Express dobio je pristup Tigerovoj floti koja je uključivala 22 Boeinga 747, 11 Boeinga 727 i šest DC-8 aviona.

Kako bi privukao nove klijente i izborio se s konkurencijom, Federal Express je 90-ih uveo popuste za svoje usluge. Zbog troškova razvoja inozemnih tržišta i zato što su međunarodne operacije bile skupe, kompanija je nakratko zabilježila pad dobiti. Kako bi povećali kapacitet i smanjili troškove, kompanija je zamijenila Boeing 727 avione za Airbus A300. Ubrzo se kupljene i aviolinije Evergreen Internationala kako bi Federal Express započeo s uslugama u Kini te otvorio azijsko čvorište u zračnoj luci Subic Bay na Filipinima. Godine 1998. FedEx je kupio Caliber Systems koji je imao u vlasništvu Road Package System, Roberts Express, Viking Freight i Calibre Logistics te je stvorio FDX Corporation. Naziv Federal Express u potpunosti je izašao iz upotrebe 2000. godine, nekoliko godina pošto je FDX Corporation promijenio ime u FedEx. Te godine FedEx i poštanska kompanija USPS potpisali su ugovor za transport svih pošiljki sa visokim prioritetom preko FedEx sistema.

FedEx posjeduje flotu od više od 700 aviona i to je najveća flota aviona na svijetu, a tokom 2016. godine kompanija je zamijenila  sve avione Boeing 727-200 s Boeing 757 koji su koristili 47 posto manje goriva i od drugih aviokompanija je kupio štedljivije avione za 2,6 milijardi dolara.

 

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here