Portret: Ko je kineski milijarder Colin Huang

Najbogatiji pridošlica na Forbesovoj listi svjetskih milijardera je Kinez Colin Huang, čiji je imetak nakon uspješnog lansiranja njegove kompanije na Njujorškoj berzi porastao do vrtoglavih 13,5 milijardi dolara. Huang svoje bogatstvo može zahvaliti online bazaru Pinduoduo.

96
Colin Huang

Najviše pridošlica na ovogodišnjem Forbesovom popisu najbogatijih ljudi svijeta dolazi iz Kine, a od ukupno 44 nova imena visinom imetka ističe se Colin Huang, čija je kompanija Pinduoduo u julu prošle godine izlaskom na berzu doživjela veliki, neočekivani uspjeh. Pinduoduo trenutno ima tržišnu kapitalizaciju u visini skoro 25 milijardi dolara, a Colin Huang je težak 11,6 milijardi dolara te je po podacima Bloombergovog indeksa milijardera najmlađi milijarder s tolikim imetkom koji novac nije naslijedio, već zaradio. Priča novopečenog kineskog milijardera ravna je snu, budući da je djetinjstvo proveo skromno, odrastajući u radničkoj porodici.

Colin je rođen 1980. godine u predgrađu Hangzhoua, grada u kojem je inače nastao kineski div e-trgovine Alibaba. U djetinjstvu se najviše zanimao za matematiku, što mu je donijelo medalju na Međunarodnoj matematičkoj olimpijadi, ali i zagarantiran upis na elitnu Srednju školu stranih jezika u Hangzhou. U srednjoj školi, Huang je prvi put došao u doticaj s vršnjacima koji su dolazili iz bogatijih porodica. „U poređenju s drugim školama, mi smo bili izloženi zapadnjačkoj kulturi i uticaju mnogo ranije, dublje i u većoj mjeri“, prisjetio se Huang jedne prilike na svom profilu na WeChatu.

Kao osamnaestogodišnjak, Colin je upisao studij elektrotehnike na prestižnom Univerzitetu Zhejiang, gdje je dospio dobivši stipendiju Fondacije Melton, iza koje stoji osnivač američke korporacije Verifone, Bill Melton. Nakon završenog fakulteta, priliku za pripravnički staž dobio je u Microsoftovom predstavništvu u Pekingu, gdje mu je mjesečna plaća bila 6.000 juana, što je, uzevši u obzir uslove u kojima je odrastao, bio veliki novac. „U to vrijeme, moja pripravnička plaća već je bila veća od mjesečne plaće moje majke“, prisjetio se u intervjuu za Bloomberg.

Kasnijem Huangovom poslovnom uspjehu doprinijelo je i iskustvo studiranja i rada na tlu SAD. Naime, nakon pripravničkog staža, Colin se odlučio na nastavak školovanja i upisao master studij iz elektrotehnike na Univerzitetu u Wisconsinu. Jedan od njegovih američkih profesora, impresioniran znanjima i interesima mladića, napisao mu je pisma preporuke za tadašnje tehnološke divove, Oracle, Microsoft i IBM, ali je Colin odbio njihove pristigle ponude te se prijavio na oglas za posao u kompaniji Google.

Bila je godina 2004. i Google je upravo ponudio svoje dionice na berzi. „Microsoft je bio vrlo uhodan. U to vrijeme, ukoliko ste htjeli dobiti zelenu kartu, Microsoft je vjerovatno bio najbolje mjesto za posao“, prisjetio se Huang u jednom od intervjua. Izabrao je, međutim, nesigurnost i pridružio se start-upu, a kockanje mu se isplatilo. U tri godine koliko je proveo radeći kao inženjer za Google, vrijednost dionica kompanije skočila je sa 85 dolara na više od 500 dolara, te je postao pravi bogataš. Ili, radije, kako je sam pojasnio, Google mu je omogućio „osnovnu finansijsku slobodu“.

Roba po niskim cijenama

Otprilike u vrijeme bitke koju je Google vodio s Baiduom oko dominacije na američkom tlu, 2006. godine, Huang je počeo sve češće odlaziti u rodnu Kinu, a nekoliko mjeseci kasnije odvažio se dati otkaz i okušati svoje šanse u Aziji. Najprije je pokrenuo web stranicu za e-trgovinu imena Ouku koja je prodavala elektroničku robu i kućne potrepštine. Ouku je prodao 2010. i pokrenuo Leqi, kompaniju koja je pomagala stranim brendovima da se pozicioniraju na popularnim platformama za e-trgovinu poput Tmalla i JD.com. Treća Colinova kompanija bio je studio za videoigrice Xunmeng, ali se istinskom, četvrtom srećom za serijskog preduzetnika pokazao Pinduoduo, koji je svjetlost dana ugledao 2015. godine.

U vrijeme kad je Pinduoduo osnovan, prostorom online trgovine u Kini već su odavno vladali Alibaba i JD.com, ali je Huang, iskusan u ovom području ali i u polju videoigara, tržišnu nišu vidio u spoju ta dva polja. Pinduoduo, koji spaja društvene aspekte dijeljenja i komuniciranja putem društvenih mreža i savremenih platformi za razgovor s kupovinom putem interneta, za razliku od ostalih platformi za online kupovinu, omogućuje kupcima da dođu do najrazličitije robe po jeftinijoj cijeni – ukoliko kupovinu podijele s nekim drugim, odnosno nagovore još nekoga da kupi isti proizvod.

Kupci zainteresirani za neki proizvod dijele informaciju na platformi WeChat, uvjeravajući svoje prijatelje da i njima treba ista stvar, ili se u kupovini udružuju s potpunim strancem. Pinduoduo kupce također mami drugim mogućnostima igre, poput posebnih ponuda namijenjenih isključivo novim korisnicima ili opcije snižavanja cijene. U čitavoj kategoriji „Snizi cijenu i dobij proizvod besplatno“, kupce se poziva da snižavaju cijenu dijeljenjem sa što više prijatelja, sve dok dovoljan broj ljudi ne snizi cijenu do same nule. To je, svakako, doprinijelo i širenju glasa o Pinduoduo od usta do usta.

Nakon što je u prvim mjesecima postojanja pobrao investicije od brojnih legendarnih kineskih preduzetnika, Pinduoduo je počeo profitirati na ogromnom broju kupaca koje je privukao. U samo tri godine, Pinduoduo je dobio 300 miliona kupaca, a u 2017. je vrijednost proizvoda prodatih putem ove web stranice premašila 140 milijardi juana, što je oko 20,5 milijardi dolara. To ga je dovelo do trećeg mjesta na listi najvećih kompanija za online trgovinu u Kini. The Wall Street Journal nedavno je izvijestio da Pinduoduo ima 419 miliona kupaca godišnje, što je broj ljudi koji je u proteklih godinu dana kupio nešto putem platforme Colina Huanga.

Većina korisnika Pinduoduo dolazi iz siromašnijih kineskih gradova, gdje su plaće niže, govore podaci istraživačkog instituta Jiguang. Ipak, oni mogu biti vrlo unosni za Pinduoduo, budući da nedavni izvještaj Goldman Sachsa govori kako će 71 posto Kineza koji će početi kupovati putem interneta u narednih par godina biti oni iz siromašnijih gradova, a 2015. godine, online kupovina u siromašnijim gradovima je prvi put pretekla bogatija mjesta, otkrio je izvještaj firme McKinsey. „Tržište za online trgovinu u gradovima čije je većinsko stanovništvo imućnije već je zasićeno velikim igračima, dok siromašniji gradovi još uvijek nose veliki potencijal“, ocjenjuje Neil Wang, predsjednik savjetodavne firme Frost and Sullivan za South China Morning Post.

Tipični kupac na Pinduoduo je žena slabijih primanja te investitori i analitičari snažan rast kompanije, osim kreativnom korištenju metoda iz videoigrica i WeChata, odreda pripisuju demografskoj skupini kojoj se Pinduoduo obraća. „Razlog zašto je Pinduoduo bilježio dobar rast ne krije se u činjenici da ljudi žele kupiti jeftinije stvari, već u tome što populacija koja nikad nije zakoračila u prostor internetske kupovine to sada čini i počinje od jeftinijih proizvoda. Radi se o sasvim novom demografskom prostoru za internetsku trgovinu“, ocijenio je za Financial Times Wei Zhou, osnivač i partner u investicionoj kompaniji China Creation Ventures.

Huangova kompanija dobila je komadić ogromnog tržišta internetske trgovine koje Kina ima, te danas milionima svojih kupaca nudi najrazličitije proizvode više od milion trgovaca, a ponajviše prodaje hranu i jeftinu robu za svakodnevnu upotrebu, poput odjeće i higijenskih potrepština. Pinduoduo je u suštini internetski bazar sa brojnim trgovcima gdje se možete cjenkati do mile volje, odnosno tražiti najbolju ponudu i priliku da potrošite što manje. U prvom kvartalu 2018. Pinduoduo je doživio nevjerovatno povećanje prihoda za 37 puta na 220,7 miliona dolara, ali se već tada nosio s gubicima usljed velikih ulaganja u reklamiranje.

Izlazak na berzu i kontroverze

Najveći skok vrijednosti Pinduoduo je doživio u julu 2018. godine, kad je na inicijalnoj javnoj ponudi dionica na Njujorškoj berzi prikupio 1,6 milijardi dolara. Bio je to jedan od najboljih rezultata na NASDAQ-u u prošloj godini. Dionice Pinduoduo su prvog dana trgovanja u New Yorku porasle čak 44 posto, a kompanija je dosegla tržišnu vrijednost od gotovo 30 milijardi dolara. Osnivač i izvršni direktor kompanije, Huang je ostao vlasnik 46,8 posto udjela u kompaniji te je vrtoglavim rastom vrijednosti dionica sa 13,8 milijardi dolara imetka postao 12. najbogatija osoba u Kini i upisao se među stotinu najbogatijih ljudi svijeta.

Ipak, usljed kritika vezanih za kvalitetu proizvoda i način poslovanja, posljednjih mjeseci brojke pokazuju trend pada Pinduoduo, te su američki mediji sredinom marta izvijestili o padu vrijednosti dionica kompanije za 17 posto, čime je i imetak Colina Huanga smanjen na današnjih 11,6 milijardi dolara.

Vjerovatno najzaslužniji za pad brojki jesu kritike i kontroverze koje prate rad Huangove kompanije te se često mogu pročitati ocjene da cijene jesu niske, ali da kvaliteta proizvoda trpi, da svježi proizvodi na adresu nerijetko stižu u lošem stanju te da platforma omogućuje trgovcima da nude nekvalitetne proizvode po niskim cijenama kako bi se okoristili o popularnost platforme. I inicijalnu ponudu dionica kompanije Pinduoduo na berzi pratili su kritički medijski osvrti na činjenicu da se putem ove stranice mogu kupiti i imitacije, krivotvoreni proizvodi, lažne automobilske tablice, pornografski proizvodi te hladno oružje.

Optužbe su dovele i do nekoliko tužbi te je tako američki proizvođač pelena Daddy’s Choice tik pred izlazak Colinove kompanije na Njujoršku berzu tužio Pinduoduo zbog povrede zaštitnog znaka, a kineska kompanija Sykworth tražila je od stranice da iz svoje ponude izbaci imitacije njihovih proizvoda. Kineske vlasti su, po pozivu Državne administracije za tržišnu regulaciju, također provele istragu poslovanja Pinduoduo u vezi s lažnim, krivotvorenim proizvodima. Tom prilikom, Huang je obećao da će sarađivati s vlastima. „Mi sada moramo proći ono što je Alibaba prošao u svojim počecima“, izjavio je.

 

 

PREKOTamara Zablocki
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here