Novi francuski adut SUV na granici C i D segmenta već smo najavili, a sve njegove adute i vrline upoznali smo na sedmodnevnom testu. Citroën C5 Aircross nosi osnovno ime limuzine (na vrhu) srednje klase, C5, za kojom mnogi žale, ali nema puno dodira s ovim modelom.
Koncern PSA je u velikoj SUV-ofanzivi, na krilima uspjeha Peugeota 3008, evropskog automobila 2017. godine. Bio je to pun pogodak, a nakon što je taj model bljesnuo dužinom od 445 cm i dobio za klasu veću izvedenicu 5008, rastegnutu na 464 cm, među njima, u atraktivnijoj i luksuznijoj izvedbi plasirao se C5 Aircross. Gabaritima, 450 x 186 x 169 cm na granici je kompaktne i srednje klase, ali izvedbom i utiskom, pogotovo pogonskim sklopom i opremom, puca više.
Visoki komfor
Na test nam je došla verzija BlueHDi 180 EAT8 Shine, s profinjenim i moćnim dvolitrenim dizelašem, kojem više od snage (177 KS pri 3750/min) znači okretni moment, od čitavih 400 Nm pri 2000/min. Performansama pomaže prvoklasni Aisinov automatski mjenjač s 8-stepeni i dobro složeno podvozje, koje uz udaljenost podnice od podloge od 23 cm i razmjerno mekano, ali dovoljno postojano podvozje pruža izvrstan kompromis udobnosti, stabilnosti i terenskih mogućnosti.
C5 Aircross se nudi samo s prednjim pogonom, ali to ga ne sprečava da briljira u svim bitnim disciplinama. Ležanju i dizajnu pomažu atraktivne 19-colne alu felge s gumama 205/55. Uživanje, zbilja može početi, a za to je izvrstan uvod privlačan dizajn, koji, još od C4 Cactus, svakim novim modelom (C3, C3 Aircross…) približava idealu. Dobro se podsjetiti da je za broj manji prethodnik, C4 Aircross, bio izvedenica Mitsubishi ASX-a, a ovo je već samosvojan, PSA-ov koncept, koji kao da je pokupio sve najbolje od svih srodnika i prethodnika iz oba primarna PSA-ova brenda, Peugeota i Citroena (po istoj formuli uspjeh sada gradi Opel, novi član francuskog koncerna).
Skladan, solidan i funkcionalan SUV dug 4,5 metara prava je mjera, jer nudi visok komfor, a dovoljno je okretan u gradu. Uz udaljenost podnice od podloge od 23 cm ima dobre adute i u terenskim uslovima, a funkcionalnost pojačava prtljažnik od 580 do 720 litara. Dizajnerska odvažnost i specifičnost, koliko na vanjskom izgledu, još se više projicira prostranom unutrašnjošću, koja velikom širinom i visinom, te međuosovinskim razmakom od 273 cm pruža raskošan komfor. Komfora ima raskošno za četiri osobe, a nazad se i tri osobe mogu sasvim uspješno smjestiti. Mada ima detalja s materijalima koji nisu baš premium, utisak je više nego povoljan.
Citroënovi stručnjaci su se potrudili skockati unutrašnjost u dvije boje, u kombinaciji crne i bež boje, kože i plastike, dizajnerski zanimljivo, a istovremeno funkcionalno i ergonomično. Po tradiciji, favoriziramo klasičan, okrugli stil instrumenata, digitalni kokpit je pregledan i informativan. U kombinaciji s 8-inčnim kokpitom jasno pruža sve bitne informacije, lako se privikava na modernističko sučelje. Višefunkcionalni volan lijepo je oblikovan, ugrađen je široki oslonac za lijevu nogu, od brušenog aluminija i tri pravougaone gumirane trake. Ručica automatskog mjenjača na centralnoj konzoli, dizajnersko remek-djelo je funkcionalna (nakon početnog privikavanja). Pruža mogućnost izbora jednog od četiri programa, omogućava i ručno šaltanje, ali ako se stavi u standardni automatski modus, mjenjač Aisin izvrsno odrađuje posao.
Visoki kvalitet pokazuje precizno i solidno izvedena unutrašnjost, kombinacija kože i plastike, sa stilskim elementima iz C4 Cactusa koji su fino uklopljeni, utisak podižu kožom obložena sjedišta, sa pravougaonim uzorkom, ugodno povišena i fino oblikovana, a sve zaokružuje centralna konzola s preklopnim pokrovom.
Ugodna, opuštena i sigurna vožnja
Ukratko, ‘forte’ ovog povišenog i komfornog auta je ugodna, opuštena i sigurna vožnja, uz dobru kontrolu situacije. Uz Volkswagenov 2.0 TDI najbolji visokoserijski dvolitreni dizelaš, koji uz modele Citroëna, Peugeota, odnedavno i Opela, pokreće i Fordove, radi uglađeno, dobro prigušeno i prilično moćno, što potvrđuje okretni moment od 400 Nm pri samo 2000/min. Ako bi se dodjeljivao oskar za dizajn unutrašnjosti, C5 Aircross bi bio među najizglednijim kandidatima. Sjedi se ugodno povišeno, elektronički kokpit atraktivan je i pregledan, a automatski mjenjač podjednako oduševljava dinamikom, efikasnošću i elegantnom te (nakon privikavanja) funkcionalnom ručicom.
Pogodnu karakteristiku motora, kojem adute ‘boosta’ 8-stepenii automatski mjenjač, pokazuje i što najveću snagu od 177 KS razvija pri razmjerno niskih 3750/min. Sve se to precizno usmjerava na prednje točkove, a prednji pogon je mudar izbor zbog cijene, potrošnje i emisije CO2. Manjak pogona 4×4 nadoknađuje Advanced Grip Control, sistem elektroničke blokade diferencijala i kontrole proklizavanja prednjih pogonskih točkova. Istovremeno, bez 4×4 u prijenosu se gubi do pet posto manje snage, što ovom dobro motoriziranom C5 Aircrossu omogućava respektabilne performanse. Dinamičan je i temperamentan, što potvrđuje ubrzanje do stotke za 8,6 sekundi, a više od te brojke ‘govori’ ugodnost i kontinuiranost ubrzanja. Uz udaljenost podnice od tla od 23 cm osiguran je ugodan, blago povišen položaj, koji poboljšava osjećaj preglednosti i sigurnosti za volanom. Funkcionalnost povećavaju tri posebno pomična sjedišta straga, pa se obim prtljažnika mijenja od 580 do 720 litara.Zbog povišenog položaja sjedišta, uz razmjerno velik međuiosni razmak i širinu, osiguran je komfor više klase, a ugodnosti vožnje doprinosi dobro prigušenje buke i vibracija.
Fino, ‘muški’ potegne od niskih okretaja i šalta ‘rafalno, bez trzaja. Nema tu ‘udarca u leđa’, kao u najsnažnijim verzijama Audija Q2, BMW-a X1 i Mercedes-Benza GLC, ali omogućava sigurnu i preciznu vožnju. Francuski stručnjaci su postigli, praktički najbolji kompromis udobnosti i stabilnosti.
C5 Aircross se može voziti oštro i sigurno, podjednako dinamično u gradu, temperamentno kroz zavoje i brzo, a ugodno i sigurno na autocesti. Omogućava ‘peglanje zavoja’ stilom temperamentnog kompakta, a na autoputu s lakoćom drži ritam autoputa (140 – 160), pri čemu se vrti ispod ugodnih 3000/min i ima dovoljno žestine za preticajnu traku. Stabilnosti i sigurnosti doprinose 19-colne alu felge s gumama 205/55, a uvjerljiv dojam zaokružuju snažne kočnice. A sve to se postiže uz potrošnju od 6 do 6,5 litara.
C5 Aircross – ugodan, komforan, poletan i siguran
Kakav je C5 Aircross? Ugodan, komforan, poletan i siguran. Usto je ‘šminka’ na cesti pa je dobar izbor u premium klasi. Testni model je napucan opremom, uglađen i moćan dvolitreni turbodizelaš, koji je karijeru počeo 1999. s 90 KS, u dvostruko snažnijoj izvedbi pruža izvrstan balans snage, elastičnosti, štedljivosti i uglađenosti. Momentom od 400 Nm pri 2000/min izvrsno je sparen s 8-stepenim automatskim mjenjačem, snagu otpušta lakoćom, a ima rejting pouzdanosti i trajnosti.
POGON
Motor: turbodizelski, 4 cil.,
DOHC, 16V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obim: 1997 ccmProvrt x hod: 85 x 88 mm
Kompresija: 16:1Snaga: 130 kW (177 KS) pri 3750/min
Moment: 400 Nm pri 2000/min
Mjenjač: autom., 8 st.
Pogon: prednjiStart/stop: da
KAROSERIJA
Izvedba: SUV C/D-segm., 5V, 5 sjedišta
Gabariti: 4500 x 1859 x 1689 mm
Međuosni razmak: 2730 mmCd: 0,29
Krug okretanja: 11,9 mMasa/nosivost: 1465/625 kg
Prtljažnik: 580 -1630 l
Spremnik: 53 lEuroNCAP: 5 zvjezdica
PODVOZJE
Ovjes: MacPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 283 mm/268 mm
Ručna: električnaUdaljenost podnice od tla: 230 mm
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/55 R 19 (standardne 235/55 R 18)
PERFORMANSE
Brzina: 211 km/h0-100 km/h: 8,6 s
Potrošnja (EU): 5,2/4,5/4,7l/100 km
Na testu: 6,1 l/100 kmCO2: 124 g/km