Za 30 godina poslovanja Red Bull je prodao 62 milijarde limenki svog već kultnog energetskog pića s kofeinom i taurinom. Ukupno 6,062 milijarde limenki Red Bulla prodano je u svijetu u 2016. godini, što predstavlja povećanje od 1,8 posto u odnosu na već vrlo uspješnu 2015. godinu.

Promet kompanije premašio je brojku šest milijardi eura prvi put, povećanje od 5,903 milijarde eura na 6,029 milijardi eura. Glavni razlozi za to su izvrsne prodaje na tržištima u Čileu, Skandinaviji, Poljskoj, Holandiji i Južnoafričkoj Republici, u kombinaciji s efikasnim upravljanjem troškovima i stalnim ulaganjem u brend.

Kompanija ima 11.865 zaposlenika i njeni proizvodi su dostupni u 171 zemalji. U pogledu daljnjeg proširenja, Red Bull cilja glavna tržišta zapadne Evrope, SAD i rastuća tržišta na Dalekom istoku, s naglaskom na nastavak svjetskog iskoraka Red Bull Editions.

Danas se kompanija nalazi u 51- postotnom vlasništvu porodice Yoovidhyja, dok 49 posto pripada osnivaču Mateschitzu. Sjedište kompanije je u Fuschl am Seeu, mjestašcu pokraj Salzburga u Austriji.

Dietrich Mateschitz, osnivač – Foto: web.de

Izvorni recept

Kofein može da učini da se osjećamo budnije i koncentriranije. S druge strane, taurin je organska kiselina koja regulira rad kardiovaskularnog i centralnog nervnog sistema. Sjedinjeni, oni čine energetsko piće koje daje krila ljudima još od 1987. godine, kada je u Salzburgu osnovan Red Bull. Inspiriran funkcionalnim pićima s Dalekog istoka, Red Bull je osnovao Dietrich Mateschitz, marketinški čarobnjak porijeklom iz Dikla (Austrija). Sve je počelo jednim poslovnim putovanjem na Tajland, kada je Mateschitz, svojevremeno zaposlen u Uniliveru na promociji deterdženata i radeći kao distributer njemačkog brenda Blendax zubnih pasti, primijetio da tamošnji vozači tuk-tuka često piju nešto kako bi imali dovoljno energije za rad.

Krating Daeing bilo je tajlansko piće, čije ime je u prijevodu crveni gaur (vrsta bika), da bi u finalnoj formi dobio naziv crveni bik ili Red Bull. To piće na bazi kofeina i taurina sedamdesetih godina je u promet pustila kompanija T.C:Pharmateutical koju je osnovao Chaleo Yoovidhya i koji je pristao na Mateschitzevo nagovaranje da ulože po blizu pola miliona dolara svaki i osnuju novu zajedničku kompaniju. Nakon nekoliko izmjena recepta i ukusa, novo piće Red Bull Energy Drink bilo je spremno. Mateschitz je stvorio formulu koja je imala manje šećera i više plina, sa glavnim sastojcima taurinom i kofeinom te je razvio jedinstven marketinški koncept brenda. Ono što je kreiranje ovakvog proizvoda učinilo istinski izazovnim je to što je njime zapravo kreirano potpuno  novo tržište – tržište energetskih pića, do tada nepostojeće.

Ima tržišta

„Nema tržišta za ovo piće, ali stvorit ćemo ga“, rekao je tada Mateschitz. Samo dvije godine kasnije, nakon osmišljavanja i implementiranja marketinške strategije, u Austriji je počeo da se prodaje Red Bull. Logo, slogan Red Bull daje ti krila i ambalažu dizajnirao je Johanes Kastner, direktor marketinške kuće u Frankfurtu.

Proizvođač je uspješno odabrao ciljanu publiku za proizvod – Red Bull se počeo distribuirati na univerzitetima i noćnim klubovima. Umjesto klasičnih načina oglašavanja, kompanija je zapošljavala DJ-eve na zabavama na kojima se posluživao Red Bull, trudeći se da piću osigura kultni status među mladom generacijom. Odlučujući, a ujedno i najhrabriji potez, bilo je ograničavanje ponude. Prve dvije godine Red Bull je namjerno prodavao samo milion limenki godišnje kako bi piće postalo nešto što se ne može dobiti tako lako. Tokom vremena, marketing i kompetentna strategija dali su rezultate. Treće i četvrte godine poslovanja na tržište je pušteno i više nego dovoljno srebrno-plavih limenki i zarada se umnogostručila. Tada je počeo prodor energetskog napitka u Evropu i Ameriku. Na njemačko tržište ušao je 1994., a 1997. godine bio je u prodaji širom svijeta. Kada je stigao u Ameriku, objeručke je prihvaćen, a prodaja je rasla vrtoglavom brzinom. Crtić Aladin koji odgovara arapskoj bajci pokazao se odličnim izborom za lansiranje Red Bulla na tržište Bliskog istoka 2000. godine. Inače, crtić koji je je osmislila kreativna agencija Kastner&Partners 1992. godine predstavlja početak Red Bullove strategije koja se zasniva na prepoznatljivim crtićima – dobro poznati lik, događaj ili tema s kojom se većina ljudi može poistovjetiti postavljeni su u zanimljivu priču s neočekivanim raspletom.

Strast za letenjem

Red Bull kultura poticanja ekstremnih sportova jedna je od najbolje ostvarenih marketinških veza između vrijednosti kompanije i njenog društvenog angažmana.

Kompanija je poznata i kao sponzor brojnih sportskih takmičenja i timova u motorsportu, biciklizmu i drugim aktivnim takmičenjima. Naime, osnivač kompanije odlučio je dodatno promovirati svoj proizvod i to putem sporta. Umjesto klasičnih načina oglašavanja i postavljanja običnih reklama pokraj sportskih terena, Mateschitz je opet smislio nešto novo. Primijetio je da sportski komentatori najčešće izgovaraju imena momčadi te je još 2004. godine kompanija od Ford Motorsa kupila tim Formule 1 Jaguar Racing, koji se danas zove Red Bull Racing. Skupi marketinški plan urodio je plodom, a logo je dospio na daleko više mjesta nego što je raf lokalne prodavnice. Sportski prijenosi sa spominjanjem Red Bulla postali su neizbježni, a prodaja je dostigla četiri milijarde limenki godišnje. Danas je kompanija vlasnik F1 momčadi (Red Bull Racing i Scuderia Toro Rosso), a logo kompanije može se vidjeti i na dresovima fudbalskih klubova New York, Sao Paulo i Red Bull Salzburg.

Red Bull daje ti krila je slogan koji zapravo označava Mateschitzevu strast za letenjem. Osnivač u svojoj kolekciji ima i avione iz Drugoga svjetskog rata, a na njima povremeno lete i članovi letačke akrobatske grupacije Flying Bulls, koji često nastupaju širom Evrope. U svojim redovima imaju i svjetskog prvaka u akrobacijama Petera Besenyeia. Mateschitz je okupio najbolje pilote koji za njegovo zadovoljstvo voze antikne avione, ali i moderne akrobatske letjelice. U okviru promicanja svog proizvoda i davanja krila, kompanija vodi i međunarodno takmičenje u akrobacijama i preciznom letenju, Red Bull Air Race, ali i Red Bull Cliff Diving World Series takmičenje u skokovima, Red Bull Crashed Ice takmičenje u spretnosti na klizaljkama, te Stratos space diving projekt pokušaja obaranja svjetskog rekorda u skoku s najveće visine i najbržem slobodnom padu i mnoga druga.

U Berlinu je 1998. godine prvi put održana Red Bull Music Academy, međunarodni muzički događaj koji je ujedno i radionica i oblikuje muzičku budućnost talentiranih mladih producenata, pjevača, DJ-a i ostalih muzičara. U ljeto 2016. pokrenut je Red Bull Mind Gamers – platforma s logičkim zadacima na kojoj svako može testirati svoj um i iskušati svoje metode rješavanja logičkih problema.

Od nedavno, kompanija kroz Red Bull Media House ulazi i u brojne segmente medijske industrije.

Kofein + taurin + B vitamini + šećer + alpska voda i pokoja reklama

Reklamiranje i prodaja nečega što ima snažan utjecaj na tijelo i um svakako da ima i svoje izazove. Kod Red Bulla to su brojni navodi da je on opasan za zdravlje. Glavni razlog za takve optužbe nalazi se u sastavu ovog proizvoda koji čine taurin i kofein, snažni stimulansi. Proizvod je 2001. godine zabranjen u Danskoj i Švedskoj zbog visokog sadržaja taurina i kofeina.

Osim toga, prijavljeni su slučajevi nuspojava korištenja Red Bulla, kao što su nesanica, dobijanje na težini i nekoliko slučajeva neodređenog hroničnog stanja. Međutim, iz kompanije uvijek navode da je Red Bull je rigorozno testiran i bezbjedan za upotrebu kada se konzumira u ograničenim količinama, a to je zaključak i mnoštva zdravstvenih stručnjaka širom svijeta. Pa, ipak, tokom 2008. godine kompanija je odlučila prilagoditi izvornu recepturu – taurin je zamijenjen argininom. Osim kontroverzi sa sastojcima ovog energetskog pića, crtić u kojoj četiri mudraca donose ambalažu Red Bulla novorođenom Isusu, izazvao je svojevremeno skandal u Italiji.

Slobodni pad s najveće visine

Red Bull Stratos uspješno je 2012. godine proveo projekt obaranja svjetskog rekorda u skoku s najveće visine i najbržem slobodnom padu pod sponzorstvom kompanije Red Bull. Cilj skoka bio je oboriti četiri svjetska rekorda i izveo ga je austrijski ekstremni sportista Felix Baumgartner.

Felix Baumgartner

Skok iz stratosfere izveden je s visine od 39.040 metara iz specijalne kapsule koju je nosio helijem napunjen balon. Time je nadmašen dugogodišnji rekord Amerikanca Josepha Kittingera, koji je uspješno skočio s visine od 31.000 metara. Skok je uživo na Youtubeu pratilo više od osam miliona gledalaca.

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here