Planovi kineskih investitora u idućih nekoliko godina, prema dostupnim informacijama, prije svega su vezani uz Zadar i zadarsku regiju. Kineski investitori prvenstveno su zainteresirani za infrastrukturu kako bi osigurali što kvalitetniji i brži način za ulazak na tržište Evropske unije. Tako je na zadarskom području u njihovom fokusu – Luka Zadar, aerodrom Zadar, Poduzetnička zona Crno te modernizacija pruge Knin – Zadar.
Zainteresiranost za projekte potvrdio je kineski veleposlanik tokom nedavne posjete Zadru, a zadarski gradonačelnik Božidar Longin sada se nalazi u Kini radi razgovora o realizaciji ovih projekata.
U ovom trenutku najrealnije je da se najbrže realizira ulazak kineskog kapitala u Luku Zadar. Jiangxiong Hua je putem svoje kompanije Luxury Real Estate već ranije kupio 24 posto dionica Luke Zadar, a prošlog je ljeta na glavnoj skupštini dioničara kompanije donesena odluka o povećanju osnovnog kapitala sa 21,2 na 71,2 miliona kuna. Povećanje osnovnog kapitala provodi se uplatom u novcu, izdavanjem do 250.000 novih dionica s vrijednošću nove dionice od 200 kuna po komadu. Nakon završetka dokapitalizacije koja se očekuje početkom marta upravo bi kineski investitor trebao postati većinski vlasnik Luke Zadar.
Prema tvrdnjama, ova luka u Jadranu skratila bi put za prijevoz kineske robe za osam do 10 dana, a Gaženica se nalazi na izvrsnom strateškom položaju. Prema najavama, nakon dokapitalizacije očekuje se nastavak investicija, najprije oko 215 miliona kuna s kojima bi se teretna luka u Gaženici pretvorila u ozbiljnu konkurenciju među teretnim lukama na Jadranu, a kasnije i dodatnih 200 miliona eura za modernizaciju i širenje poslovanja Luke Zadar d.d., vrlo vjerojatno na kontejnerski promet.
U tom bi se slučaju na Luku Zadar prebacio dio prometa i tereta kineskih partnerskih kompanija koji je sada u Luci Koper te bi kineska roba preko Zadra brže stizala do evropskih odredišta. Osim toga kineski partneri prepoznali su Luku Zadar kao dio važnog kineskog projekta “Jedan pojas, jedan put”.
Drugi veliki infrastrukturni projekt jest modernizacija pruge Knin – Zadar. Riječ je o 90 kilometara dugoj pruzi koja je u izuzetno lošem stanju i svake godine njome se obavlja sve manje teretnog saobraćaja. Tako su 2016. godine njome prošla 142 teretna voza, a prošle godine samo 40. Isti trend se nastavio i ovog januara, kada su ovom prugom prošla tek dva teretna voza. Modernizacija ove pruge bila je tema nedavnog kinesko-hrvatskog poslovnog foruma u Šangaju na kojem je bila i tajnica Republike Hrvatske Nikolina Brnjac, državna tajnica u Ministarstvu prometa RH.
Na Forumu je pokazan velik interes investitora upravo za ovaj projekt. Dosad je obnovljeno oko 50 posto ove pruge, u što je uloženo 44 miliona kuna. U HŽ Infrastrukturi naglašavaju da je u pripremi Studija modernizacije pruge Knin – Zadar te da su radovi na toj dionici predviđeni višegodišnjim Planom investicija u 2022. godini u iznosu od 70 miliona kuna.
Treći infrastrukturni projekt na zadarskom području jeste projekt dogradnje Aerodroma Zadar. Prema dostupnim informacijama, postoji značajan interes kineskih investitora za ovaj aerodrom po modelu koncesije. Dakle, kineski bi investitori ovaj aerodrom uzeli u koncesiju, a u sklopu projekta išlo bi se i na produženje sadašnje piste.
U slučaju realizacije svih ovih projekata Zadar bi uz već postojeću autocestovnu povezanost imao i odličnu željezničku, avio i pomorsku infrastrukturu.
A sve to je povezano s prostorom privredne zone Crno, za koju su kineski investitori vrlo zainteresirani. Prije godinu dana pričalo se kako je upravo ova zona moguća lokacija kineske internet kompanije Alibabe za gradnju velikog distribucijskog centra kojim bi pokrivali područje cijele Evrope.
Zasad nema informacija u kojoj su fazi razgovori o toj temi. Zona obuhvaća gotovo 400 hektara površine i idealno je pozicionirana u odnosu na sve vidove transporta. Aerodrom je udaljen 3 km, Luka Gaženica 5 km, željeznica 5 km, brza cesta Zadar 2 – Zadar 1 km, autocesta A1 10 km, a udaljenost od centra Zadra samo 3 km.
Uz zadarsko područje, kineski investitori su otkrili i područje Zagorja, odnosno Krapinske Toplice. Kineska kompanija Zhongya nekretnine planira uložiti više od 35 miliona eura u gradnju urbanih vila za starije osobe, javnu garažu, kupnju postojećeg hotela Toplice te gradnju novog na toj lokaciji u Krapinskim Toplicama. Samo u projekt hotela planira se uložiti između 20 i 25 miliona eura. No prije toga hotel moraju kupiti od sadašnjeg vlasnika kompanije ACM, koja pak prethodno mora riješiti probleme s bankama.