Razgovarala Almasa Bajrić


Maid Jabandžić, direktor Društva MADI d.o.o.

Tešanj je već uveliko brendiran kao grad uspješnih kompanija u raznim oblastima, a MADI je zasigurno kompanija koja se prepoznaje kao lider tog tešanjskog brenda. U razgovoru za Business magazine Maid Jabandžić, direktor Društva MADI d.o.o. govori o putu koji je MADI doveo do liderskog mjesta u industriji proizvodnje i prerade piletine.

BM: Tokom 2024. godine obilježili ste jubilej – 35. godina poslovanja Mesne industrije MADI. Kako ste od malog porodičnog biznisa sa kojim ste startali 1989. godine, 35 godina kasnije postali regionalni lider u proizvodnji i preradi pilećeg mesa?

JABANDŽIĆ: Sve je počelo 1989. godine, kada su moji roditelji pokrenuli trgovinsku djelatnost. Međutim, ratna dešavanja zaustavljaju sve te procese i oni se iznova pokreću nakon rata, kada, između ostalog, ulazimo i u branšu bijele tehnike. Prekretnica u poslovanju nastaje 2000. godine kada su se moji odvažili napraviti farmu brojlera i od te farme je sve krenulo, pa  smo danas tu gdje jesmo.

800 zaposlenika trenutno zapošljava MADI

Kompanija je započela 1989. godine kao mala porodična trgovinska djelatnost

MADI garantuje najkvalitetniju piletinu

Jako brzo smo iz farme brojlera krenuli u proizvodnju. Već 2007. godine smo ušli u proizvodnju prerađevina, a 2015. godine instalirali najsavremeniju opremu za klaonice u regionu. Sada slobodno mogu reći da smo već sedam godina najveća mesna industrija u Bosni i Hercegovini, pa i šire. Shodno tome, kompanija MADI je najveći proizvođač piletine na Zapadnom Balkanu.

BM:  U poslovanju se vodite principom “Mi imamo sve u svojoj kući”, odnosno, samostalno zaokružujete proces proizvodnje kroz šest kompanija u vlasništvu MADI. Koliko je takav pristup unaprijedio vaše poslovanje? Koji su izazovi koji prate takav pristup? 

JABANDŽIĆ: Nezahvalno je pričati o sebi, ali naše brojke govore gdje smo, šta smo, u kom pravcu idemo i šta radimo. MADI trenutno zapošljava blizu 800 zaposlenika, a pored MADI-ja, vlasničkom strukturom smo povezani sa još šest firmi. Mi smo u posljednje vrijeme jako puno radili na proširenju djelatnosti, ali skoro sve te kćerke – firme su na izvjestan način vezane za proizvodnju hrane. Naših kćerki firmi, kako ih mi volimo nazvati, ima ukupno šest. Agrofarms d.o.o. jedna je od naših najvećih investicija – bavi se proizvodnjom žitarica i uzgojem goveda. Kompanija Euro Meat d.o.o. u Maglaju bavi se proizvodnjom, prodajom i distribucijom crvenog mesa. U porodici MADI je i Veterinarska stanica d.o.o. Tešanj, koja posjeduje inkubatorsku stanicu, čiji je godišnji kapacitet jednodnevnih pilića preko 22 miliona, zatim kompanija Agromix d.o.o., koja se bavi proizvodnjom stočne hrane i prometom sirovina za stočnu hranu, a u koju smo investirali oko 19 miliona konvertibilnih maraka i ljestvicu kvaliteta podigli na zavidan nivo. To je danas jedan od najvećih proizvođača stočne hrane u državi, a svakako smo lider u toj branši u regionu. Razlog je vrlo jednostavan, MADI, kojem treba više od 70.000 tona hrane za piliće godišnje je ogroman potrošač, a pored toga, proizvodnju plasiramo i na druga tržišta. MI – POWER se bavi proizvodnom električne energije, a MADI GmbH izgradnjom i tgovinom nekretninama u Austriji.

MADI je u nekom „automatskom modu“ i svaki rukovodilac zna sve šta, kada i kako treba da uradi i poduzme, jer smo se mi, porodično, između sebe, podijelili i dogovorili da svako od nas ima svoj zadatak kada su u pitanju sve naše kompanije. Činjenica je da je da smo počeli jako puno projekata koji su vezani za organski rast siguran sam da će to sve biti izuzetno uspješno, posebno zato što smo svi opredijeljeni da se borimo, trudimo i radimo i koristimo dosta energije na nove firme.

U Agromix d.o.o., koja se bavi proizvodnjom stočne hrane i prometom sirovina za stočnu hranu investirali smo oko 19 miliona KM.

BM: Možete li nam nešto reći o trendovima na tržištu proizvodnje i prerade pilećeg mesa, kod nas u BiH i na tržištima na kojima poslujete (cijene, proizvodnja, standardi)?

JABANDŽIĆ: Činjenica da je piletina berzanska roba, već u startu nagovještava da se radi o veoma „nemirnim vodama“. Na tom tržištu stvari se povremeno mijenjaju na dnevnoj osnovi. Kada je bh. tržište u pitanju mogu reći da je riječ o dosta sređenom tržišnom sistemu koji trenutno ima veliku stagnaciju u cijenama, a što je na izvjestan način uvjetovano ponudom i potražnjom, te pomenutim elementima berzanskog poslovanja.

BM: Jedan od ključnih problema sa kojim se susreću poslodavci u BiH je radna snaga. Kako Vi rješavate pitanje angažmana kvalificirane radne snage?

JABANDŽIĆ: Zaista jedna od ključnih problematika današnjice, globalno i lokalno, jesu izazovi koji se nameću sa manjkom radne snage. Mi u MADI-ju koristimo tri modela kako bi je prevazišli:

  • prvi i osnovni je povećanje ličnih dohodaka uposlenima kroz više elemenata,
  • povećanje automatskih procesa proizvodnje gdje moram napomenuti da je MADI u ovom segmentu lider u državi, ali i šire
  • treći model je uvoz strane radne snage, u ovom slučaju iz Bangladeša.

BM: Prepoznati ste kao kompanija koja mnogo ulaže u zaštitu okoline. Nakon solarne elektrane, prečistača otpadnih voda, šta slijedeće planirate uraditi u oblasti zaštite okoline? Da li imate planove za uspostavljanje sistema cirkularne ekonomije u vašoj kompaniji?

JABANDŽIĆ: Solarna elektrana Mesne industrije MADI stvara takav efekat da je na godišnjem nivou u očuvanju životne sredine smanjena  zagađenosti CO2 za više 1.800.000 kg. Voda iz pogona klaonice je zbrinuta kroz sistem prečišćavanja koji je ujedno bio naša višemilionska investicija, a sve u cilju zaštite životne okoline.  Ovdje je vrlo važno spomenuti brigu o NUS proizvodima, koje po svim zakonskim i ekološkim normama izvozimo, a nakon čega idu na dalju obradu i prerađivanje od čega se dobijaju različite sirovine kao što su hrana za kućne ljubimce, brašno od hidrolizovanog perija, mast, električna energija itd. čime ujedno zagovaramo Cirkularni model koji predstavlja povratak prirodi i ponovno iskorištavanje već upotrijebljenog.

BM: U maju ste prilikom dodjele priznanja Sarajevo Business Bridge Awards  najavili da „planirate nastaviti u još jačem ritmu“. Šta tačno znači taj „jači ritam“ za 2025. i godinu pred nama?

JABANDŽIĆ: Mi u MADI-ju volimo reći za sebe da smo „voz koji ne staje“. Oni koji su direktno ili indirektno dio naše priče najbolje znaju o čemu se tu radi. Niz godina smo proizvođač No.1 u Bosni i Hercegovini i sasvim sigurno tako će još dugo ostati. Stalnim ulaganjem i osavremenjivanjem naših pogona, farmi i voznog parka garantujemo najkvalitetniju piletinu sa najvišim standardima higijene koju proizvodimo za naše cijenjene konzumente. Povećanje produkcije i izvoza su visoko rangirani kao naši primarni ciljevi, a stalno unapređenje postojećih i razvoj novih proizvoda je razlog zašto nam kupci toliko vjeruju.

Maid Jabandžić, direktor Društva MADI d.o.o.

Solarna elektrana Mesne industrije MADI stvara takav efekat da je na godišnjem nivou u očuvanju životne sredine smanjena zagađenosti CO2 za više 1.800.000 kg.

BM: Šta je, prema Vašem mišljenju, ključno potrebno uraditi kako bi se olakšalo poslovanje kompanijama u BiH? 

JABANDŽIĆ: Smatram da je najveći problem u branši proizvodnje, prerade i distribucije piletine (gdje moje mišljenje dijele i druga dva proizvođača piletine) zapravo, uvoz piletine iz Turske, koja se odleđuje i kao takva nezakonito pušta u prodaju, a čime se svakako trebaju pozabaviti inspekcijski organi i država u konačnici. Jako je jednostavno provjeriti koje firme su sklone tim ilegalnim radnjama, u kojem obimu se to radi i kroz koje kanale se distribuira. Tako zaleđeno pileće meso je zabranjeno prodavati, ali do sada još niko nije snosio posljedice zbog neodgovornosti. Takve robe godišnje u zemlju uđe cca 2. 000 t (samo pilećeg filea), što nije malo i sigurno dosta problema pravi nama – domaćim proizvođačima.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here