Razgovarao Faruk Čardžić
Već sada je vrlo izvjesno da će 2025. godina biti vrlo turbulentna obzirom na geopolitička kretanja koja se reflektuju na ekonomiju i općenito na poslovni ambijent. Svjedoci smo da će u velikim evropskim zemljama doći do restrukturiranja privrednih aktivnosti. To se posebno odnosi na automobilsku branšu koja je jedna od najpogođenijih u aktuelnoj krizi
Preko 40 posto udjela tržišta u prodaji novih vozila Porsche je imao u 2024. godini
Poslovni rezultati Porschea BH u godini koju ispraćamo su više nego dobri o čemu govori i činjenica da je liderska pozicija zadržana, a iza nje stoji podatak da ova komanija drži 40 posto udjela tržišta u prodaji novih vozila. U razgovoru za bNaši poslovni rezultati su uvijek vezani za našu poziciju na tržištu prodaje novih vozila u BiH. Kao višegodišnji lideri u prodaji novih vozila zajedno sa našim partnerima uistinu radimo mnogo kako bi ovu poziciju zadržali dugoročno, a posebno kada je u pitanju izazov transformacije kojoj svjedočimo i koja se odnosi na nadolazeće električne automobile.
S tim u vezi potvrda da ukupno držimo preko 40 posto udjela tržišta u prodaji novih vozila i u poslovnoj 2024. godini nam daje osnov za daljnji optimizam da smo sposobni odgovoriti svim izazovima koji nas očekuju u narednom periodu
BM: Na isteku 2024. godine najprimjerenijim pitanjem čini mi se preseljenje najvećeg dijela vaše kompanije iz gradske jezgre Sarajeva u Blažuj. Jeste li zadovoljni tim procesom, te šta su njegove dobre stvari, a šta eventualne mane?
OLOVČIĆ: Uporedu sa razvojem novih tehnologija i implementacijom elektromobilnosti pojavila se i potreba za većim prostorom sa pripadajućom infrastrukturom. Porsche Inter Auto Sarajevo je naš trgovac koji sada u Blažuju na više od pet hiljada kvadratnih metara objedinjuje sve naše marke pod jednim krovom i sadrži prodajne salone, servisne radionice, limariju, lakirnicu i poseban centar za visokonaponske baterije i koji ispunjava sve standarde proizvođača iz koncerna. Centar u Blažuju je najveći i najsavremeniji centar ne samo u Bosni i Hercegovini, nego i na području zapadnog Balkana. Opremljen je najnovijom tehnologijom pri čemu se posebno vodilo računa o zaštiti čovjekove okoline i energetskoj samoodrživosti. Zato možemo reći da novi prodajno-servisni centar ima mnoštvo prednosti kako za klijente, tako i za čovjekovu okolinu.
Ono što nam predstoji jeste konstantan rad na unapređenju kvaliteta naših usluga, a u skladu sa zahtjevima naših kupaca. Pokušavamo također adekvatno riješiti problem vezano za dislociranost objekta u odnosu na prethodni.
Potvrda da ukupno držimo preko 40 posto udjela tržišta u prodaji novih vozila i u poslovnoj 2024. godini nam daje osnov za daljnji optimizam da smo sposobni odgovoriti svim izazovima koji nas očekuju u narednom periodu
BM: Drugo pitanje, dakako, odnosi se na poslovne rezultate koje ste polučili u 2024. godini.
OLOVČIĆ: Naši poslovni rezultati su uvijek vezani za našu poziciju na tržištu prodaje novih vozila u BiH. Kao višegodišnji lideri u prodaji novih vozila zajedno sa našim partnerima uistinu radimo mnogo kako bi ovu poziciju zadržali dugoročno, a posebno kada je u pitanju izazov transformacije kojoj svjedočimo i koja se odnosi na nadolazeće električne automobile.
S tim u vezi potvrda da ukupno držimo preko 40 posto udjela tržišta u prodaji novih vozila i u poslovnoj 2024. godini nam daje osnov za daljnji optimizam da smo sposobni odgovoriti svim izazovima koji nas očekuju u narednom periodu.
BM: Kad je o prodaji riječ, koji Vaš brend je na ovdašnje tržište u 2024. godini plasirao najviše novih vozila, a koji je kumulativno finansijski,
na osnovu prodaje ostvario najbolji rezultat?
OLOVČIĆ: Dakle, već dugi niz godina marka Škoda u Bosni i Hercegovini dominira sa tržišnim učešćem konstantno većim od 20 posto. Ove godine očekujemo prodaju od ca 2.200 jedinica samo marke Škoda, što BiH, kada je ova marka u pitanju, svrstava u zemlje tipa Slovačka ili Češka Republika gdje je ovo vozilo domaći proizvod.
Pojedinačno i kumulativno, sve naše marke prave odličan finansijski rezultat iz kojeg, kao što ste mogli primjetiti, mi izdvajamo značajna sredstva za razvoj trgovačke mreže (naš novi centar Porsche Inter Auto Sarajevo), te samim tim dajemo jasnu poruku da smo ovdje da zaradimo, ali i da investiramo, a čak i više od toga, u nove projekte ili objekte.
BM: Nekad je tzv. nacionalna klasa u bivšoj Jugoslaviji bio „fićo“ (Zastava 750/850), potom „stojadin“ (Zastava 101), pred sami rat u BiH je to bio Golf (VW) prije svega tzv. „dvojka“. Je li danas bh. nacionalna klasa definitivno Škoda i ako jeste, kojem Škodinom modelu to za ubuduće predviđate ili želite?
OLOVČIĆ: Pa, ako uzmemo u obzir ekvatantne višegodišnje činjenice, više od 20 posto tržišnog udjela te da svako peto novo vozilo u BiH dolazi iz marke Škoda onda je bh. nacionalna klasa definitivno Škoda. Ovdje moram kazati da su svi modeli iz Škodinog portfolija veoma popularni, ali da je model Octavia neprikosnoven – i tako će sigurno biti i ubuduće. Kada su flotna vozila za kompanije u pitanju, onda su modeli Fabia i Kamiq izuzetno popularni.
BM: Nadamo se imate naredne podatke – tokom 2024. godine koje je najskuplje, a koje najjeftinije vozilo koje je Porsche BH plasirao na tržište?
OLOVČIĆ: Najjeftinije prodano vozilo u 2024.godini bio je Volkswagen UP! Po cijeni od 24.421,00 KM s PDV-om dok je najskuplje prodano vozilo bilo Porsche 911 S/T po cijeni od 745.000,00 KM sa PDV-om.
BM: Je li prodaja električnih vozila u BiH opravdala Vaša, ali i očekivanja Vaših principala iz grupacije i koliko je električnih automobila iz Vaše grupacije pronašlo put do krajnjih korisnika u BiH tokom 2024?
OLOVČIĆ: Nesporno je da su električna vozila budućnost. Opredjeljenost za tzv. Zelenu agendu i dekarbonizaciju, globalno nameće ovaj trend u kojem je strategija VW koncerna ispuniti očekivanja vezano za klimatske sporazume koji su na snazi. U tom okviru elektrifikacija na svjetskom nivou je već odavno počela te svjedočimo rastu prodaje ove vrste vozila. Trenutni cjenovni jaz koji postoji i koji nam govori da su električna vozila u značajnoj mjeri skuplja od konvencionalnih sa unutarnjim sagorijevanjem, u dolazećem vremenu će se smanjiti. Očekujemo da će shodno tome, kao i tehnološkim razvojem, električna vozila preuzeti primat u prodaji novih vozila. Da je to tako, svjedočimo ne samo na svjetskom ili evropskom tržištu, nego i najvećem, kineskom, gdje domaći brendovi imaju veliki uspjeh u prodaji.
Što se tiče naše zemlje, kao i mnogim drugim oblastima mi kasnimo, tržište električnih vozila iznosi ca. jedan posto (1% ) novoprodanih vozila. Uprošteno, to znači godišnje 100-120 jedinica od kojih je 40-50 vozila iz Volkswagen grupacije.
Ono što je veliki izazov jeste kako obezbijediti dostatan broj električnih punionica za veći broj e-vozila. To je nešto na čemu mi intenzivno radimo u BiH dok država, nažalost kasni sa rješavanjem ovog problema.
BM: Je li BiH općenito spremna za elektrifikaciju voznog parka ili je to ipak preskupa „zabava“ za naš standard?
OLOVČIĆ: Teško, iz prostog razloga šo ovo izuzetno važno pitanje nije u agendi prioriteta, a trebalo bi biti od iste važnosti kao i koridor VC. Zašto? Pa jednostavno zato, što se na auto-cestama već kreću vozila koja imaju potrebu za električnom energijom. Danas govorimo o samo jedan posto novih električnih vozila, a uskoro će u portfoliju svih novih marki ovaj udio iznositi 25-30 posto. Ovdje svakako treba spomenuti i turiste koji našu zemlju posjećuju sa električnim vozilima.
Dakle, htjeli mi ili ne, radili ili ne, ukoliko BiH kao država ne zauzme aktivniju ulogu u razvoju i implementaciji mreže električnih punionica ostat ćemo ponovno na dnu evropske infrastrukture. To, naravno, za sobom povlači mnoge druge negativne posljedice kojih trebamo biti svjesni.
Postoji i druga mogućnost, a to je da država uzme aktivnu ulogu u implementaciji elektromobilnosti u BiH gdje će sigurno biti na dobitku kroz savremenu putnu infrastrukturu jer se pruža mogućnost da prodaje električnu energiju kroz vlastite punionice. To bi zasigurno punilo budžet ove države i učinilo bi je atraktivnijom za strana ulaganja.
BM: Evropska javnost je u zadnje vrijeme po tom pitanju postala vrlo skeptična. Kakav razvoj u tom smislu lično očekujete, odnosno, kojim smjerom će nastaviti Stari kontinent, električnim ili snažnijim povratkom SUS motorima?
OLOVČIĆ: Da, ali ta ista Evropa ili tačnije Evropska Unija je postavila agendu o karbonskoj neutralnosti suočena sa ogromnim klimatskim promjenama kojima upravo svi svjedočimo. Sasvim je jasno da će se svijet, pa i automobilska branša, morati oslanjati na tzv. obnovljive izvore energije. Tehnološki najbliže i najrealnije dosezanje ovog cilja kada su u pitanju automobili jesu oni pokretani elektromotorima odnosno električnom energijom.
Trenutni cjenovni jaz koji postoji i koji nam govori da su električna vozila u značajnoj mjeri skuplja od konvencionalnih sa unutarnjim sagorijevanjem, u dolazećem vremenu će se smanjiti.
Jasno je da postoji određena zadrška obzirom da je tranzicija sa današnjih motora sa unutarnjim sagorijevanjem na električne, uslovljena prethodno pomenutom nedovoljno razvijenom infrastrukturom punjača kao i visokom cijenom električnih automobila. Rješenje ovog problema zahtijeva, po mom mišljenju, vrijeme od dvije do tri godine do kada bi hibridna vozila trebala nadomjestiti konvencionalna i riješiti ovaj problem.
Da zaključimo, bar što se tiče VW grupacije, savršeno je jasno da se ide u smjeru potpune elektrifikacije svih naših modela.
BM: I na koncu, šta očekujete od 2025. godine?
OLOVČIĆ: Već sada je vrlo izvjesno da će 2025. godina biti vrlo turbulentna obzirom na geopolitička kretanja koja se reflektuju na ekonomiju i općenito na poslovni ambijent. Svjedoci smo da će u velikim evropskim zemljama doći do restrukturiranja privrednih aktivnosti. To se posebno odnosi na automobilsku branšu koja je jedna od najpogođenijih u aktuelnoj krizi.
Vezano za naš posao očekujemo shodno našoj strategiji djelovanja u BiH daljnju implementaciju elektromobilnosti što pored prodaje podrazumijeva i instalaciju MOON električnih punjača, povećanje stepena zadovoljstva naših kupaca kako proizvodima tako i uslugama, te na koncu, adekvatne aktivnosti koje će odgovoriti na sve izazove kojima ćemo svjedočiti u 2025. godini.
Privatni sektor čini bh. poslovni sektor egizistencijalno mogućim
BM: Kako ocjenjujete postojeći poslovni ambijent?
OLOVČIĆ: U postojećem poslovnom ambijentu u BIH, iz ugla našeg poslovanja, kao i investiranja u BiH, trudimo se da radimo za dobrobit naših kupaca, njihovih očekivanja, kao i za naš poslovni rezultat. Nažalost, moram istaći da je privatni sektor u BiH vjerovatno jedina svijetla tačka koja dati poslovni ambijent čini egzistencijalnim i mogućim. Najvećim dijelom se upravo oslanjamo na bh. kompanije koje koriste naše proizvode i usluge.
Svakako je pozitivno što pored naših proizvoda i usluga, nudimo i finansiranje novih vozila putem Porsche leasinga. Na taj način smo uspjeli zatvoriti kompletan proces kupovine novog vozila pod jednim krovom i bez mnogo proceduralnih aktivnosti za naše kupce.