Tačna tajna uspjeha ne postoji – moglo bi se reći da je za uspjeh neke zamišljene marketinške kampanje potrebna prava doza pojedinih stavki marketinškog mixa.
Osoba koja uspije pogoditi omjere i količine odradila je dobar marketing. Neovisno o poduzeću, iskustvu ili znanju – svakome se može dogoditi pogreška, a one su često i zanimljivije za učenje od uspješno odrađenih, pogotovo kada je riječ o failovima koje možete pročitati u tekstu.
S obzirom da je tajna uspješnosti nešto individualno, ovaj članak je posvećen kampanjama koje su bile dobra ideja samo u teoriji.
1. McDonald’s i #McDStories
Ukoliko nikad niste čuli za ovu kampanju i pitate se je li ona provedena i kod nas, niste jedini jer su samo dva katastrofalna sata bila dovoljna da se cijela promocija zaustavi.
Šta se desilo?
Lijepo zamišljena priča Mcdonaldsovih kreativaca naglo je skrenula sa svog predviđenog puta i završila u totalnom haosu jer se prilikom izrade kampanje zanemarila potrošačka percepcija brenda. S obzirom da McDonalds nije uvidio problem u tome da ljudi ponosno na Twitteru dijele svoje pamtljive, zanimljive, uzbudljive i privatne priče vezane uz restorane i hranu, kakva god pogreška da vam se i dogodi, ovo jasno pokazuje da uvijek može gore. Svatko od nas ima neku priču vezanu uz ovaj restoran, a dugogodišnji korisnici vjerojatno imaju i priča koje se ne bi trebale dijeliti. Pogotovo javno i uz hashtagove!
Poenta? Upoznajte svoju publiku, njihovu percepciju i iskustva i to, po mogućnosti, prije nego što ih javno tražite da pričaju svoja iskustva.
https://www.youtube.com/watch?v=Z0hh3M-EanA – neke od priča dostupne su na linku.
2. Snapchat’s „Would you rather“
Naime, na aplikaciji Snapchat izašla je reklama igre „Would you rather“ čiji su izbori bili: slap Rihanna ili punch Chris Brown. S obzirom da je reklama prošla odobrenje Snapchata, pri prvoj pojavi počele su kritike, a kojima se između ostalog pridružila i Rihanna. Platforma je primila velik udarac za poticanje nasilja u porodici da su reklamu nekon nekoliko dana u potpunosti zabranili te je bila skinuta i s igre.
Pouka ove priče bi bila: nemojte poticati nasilje, ali isto tako i provjerite sadržaj koji se objavljuje jer trenutno zarada može stvoriti golemi gubitak, što je u ovom slučaju milijardu dolara.
3. Dove shower gel kampanja
Ne treba dodatno objašnjavati što se dogodilo u Americi kad je izašla ova kampanja kojoj je cilj bio prikazati kako će uz pomoć Dove proizvoda koža biti bolja, ljepša i kao nova. Just no, Dove.
4. Pepsi + Kendall Jenner + Black lives matter prosvjed
Velik broj marketinški stručnjaka bi vjerojatno obje ruke dao samo da su mogli biti sudionici sastanka na kojem je dogovorena ova reklama. Želja iza kampanje bila je prikazati Pepsi kao poduzeće koje ujednačava i povezuje bez obzira na kulturne različitosti. No, koliko je mudro bilo takvu kampanju pokušati provesti usred protesta koji su bili sve samo ne mirni, a za nositeljicu kampanje odabrati Kendall Jenner koja, iako je podržavala BLM, nije osoba s kojom će se većina ljudi poistovjetiti ili koja bi probudila emociju, naklonost borbi za prava ili ikakvu povezanost s višim ciljem.
“Hey, let’s get reality show star Kendall Jenner, and we can have her settle a Black Lives Matter standoff between protestors and police by offering a police officer a can of Pepsi…”
Odnosno, Kendall Jenner u reklami razriješi sukob između policije i demonstranata tako da policajcu ponudi limenku Pepsija. Iako je vjerovatno i za ovu kampanju NEUSPJEH trebao biti vidljiv, tek nakon snimanja, objave, zgražanja i užasavanja te, posljedično, uklanjanja cijele kampanje, Pepsiju je bila jasna pogreška.
Pepsi je možda zaustavio reklamu, ali na Internetu ostaje zauvijek.
Ipak bismo mogli zaključiti da svaki publicitet ne nosi pozitivne posljedice, greške će se gotovo uvijek naplatiti, a prije samo provedbe stvarno je važno poznavati sva slova marketinškog miksa pa čak i ona koja ne učimo na nastavi.
Učenje na dobrim primjerima je relativno korisno, ali učenje na onim lošima vam daje konkretno znanje o potezima koje ne biste trebali povlačiti.
No, marketing je industrija gdje je dozvoljeno griješiti, potrebno je izlaziti iz okvira, trebate biti „čudni“ i da vas „niko ne razumije“, otvorenog uma i spremni na dinamiku. Ukoliko dobro poznajete svoju publiku, proizvod i tržište – uspjeh je vjerovatan!