Veliki dio ovih problema leži na plećima menadžmenta kompanija, no, taj teret bi bio puno lakši kada bi bh. zakonodavstvo razumjelo probleme i potrebe ove industrije o čemu za novogodišnji broj Business magazinea piše Rasim Memagić, generalni direktor kompanije Alma Ras.
Tekstilna industrija suočava se s mnogim izazovima i istovremeno pruža značajne prilike. Posjedujemo vrijedno znanje, često podržano dugom tradicijom. Pogodnost je blizina Evropskoj uniji, što nam omogućuje brzu prilagodbu i reakciju na tržišne promjene. Dodatno, raspoloživ je resurs mladog kadra koji se može pronaći na tržištu rada te oblikovati prema specifičnim potrebama industrije.
Međutim, suočavamo se s izazovima koji proizlaze iz dinamičnosti tržišta, uključujući velike oscilacije potražnje i ponude, kao i nedostatak kvalifikovane radne snage. Tekstilna industrija je podložna brzim promjenama, te uslijed nedostatka pravovremenog i adekvatnog odgovora mogu nastati komplikacije u poslovanju. Ukupno posmatrano, ključ za održavanje konkuretnske prednosti i postizanje dugoročnog uspjeha leži u brzoj adaptaciji i pravovremenoj reakciji na dinamične faktore koji utiču na industriju.
Identificiranje problema
Najznačajniji i kontinuirani izazov za tekstilnu industriju jeste očuvanje konkurentske pozicije na tržištu, a to posebno dolazi do izražaja u kontekstu dinamičnog tržišnog okruženja i izazova vezanih uz cjenovnu konkurenciju. U isto vrijeme, radimo na osiguranju adekvatnih plata za naše zaposlenike, finansiranju potrebnih investicija, te stalnom unapređenju različitih segmenata našeg poslovanja. Upravo u ovom kontekstu, ključni fokus usmjeren je na optimizaciju poslovnih procesa kako bismo održali i unaprijedili našu konkurentsku prednost.
Alma Ras u 2023. godini
Unatoč izazovima kao što su inflacija i globalna nestabilnost, Alma Ras je održala nivo svojih prihoda kao prethodne godine. Kompanija je snažno iskazala svoju posvećenost stalnom unapređenju poslovanja i kroz značajna ulaganja u nove mašine, opremu i ambijent za uposlenike. Ova ulaganja u posljedne tri godine su iznosila više od 15 miliona, a samo investicija u edukacije u posljednoj godini iznosila je 178.600 KM.
Alma Ras postigla je značajan uspjeh u osiguravanju rasta plata od 10 posto. Kompanija prati svoje strateške ciljeve razvijanjem ljudskih resursa, novih odjela, te jačanjem postojećih. Učešće vlastitih Alma Ras brendova u ukupnoj prodaji kompanije svake godine raste, a ove godine učešće iznosi 21,1 posto. Impresivni rast zabilježila je online prodaja i to za 58 posto u odnosu na prethodnu godinu. Svi ovi rezultati potvrda su visokih standarda i kvalitete kao temelja koje je Alma Ras postavila i koje kontinuirano nadograđuje. Koliko kompanija Alma Ras brine o svoijim kupcima govori podatak da je ove godine putem programa lojalnosti nagradila preko 600.000 KM.
Ove godine širili su mrežu svojih poslovnica u Sloveniji, Crnoj Gori, a posebno izdvajaju renovirani outlet u skladu sa svjetskim standardima, koji je preinačen u Factory store u Olovu, s kompletnom ponudom.
Alma Ras u 2024. godini planira zadržati lidersku poziciju, te i dalje težiti izvrsnosti. Svoj uspjeh vidi u dualnom obrazovanju, ESG strategiji, ulaganju u ljudske resurse, te efikasnom korištenju materijalnih potencijala.
Bh. zakonodavni procesi su spori. Vlada treba shvatiti hitnost situacije i potrebu za brzim donošenjem odluka, tj. agilnim pristupom rješavati zakonodavna pitanja. To bi omogućilo bržu prilagodbu zakonodavnog okvira poslovnim potrebama, potičući ekonomsku aktivnost i konkurentnost.
Kada bih imao priliku riješiti jedno „usko grlo“ u našoj industriji, fokus bih stavio na implementaciju sistemskih mjera usmjerenih na obrazovanje i uspostavu dualnog obrazovanja. Uvođenje ovog obrazovanja bi omogućilo stvaranje relevantnog kadra s praktičnim vještinama koje su direktno primjenjive u industriji.
Programi podrške
Implementirao bih efikasniji sistem osposobljavanja radnika, prateći najasvremenije tehnologije i trendove u tekstilnoj industriji. Ovakav pristup bi osigurao da radnicima bude omogućeno sticanje najnovijih znanja i vještina potrebnih za rad u ovoj dinamičnoj industriji. U konačnici, cilj bi bio stvoriti održiv i konkurentan sektor, koji će istovremeno pružati kvalitetno obrazovanje i odgovoriti na zahtjeve brzomijenjajućeg tržišta tekstilne industrije.
Upravo je prioritet broj jedan zadržavanje postojećeg kadra, posebno kada se kompanije suoče s nedostatkom narudžbi. Kako bi se olakšalo prevazilaženje ovog izazova i omogućilo daljnje funkcionisanje, potreban je program podrške u trajanju od 6 – 9 mjeseci. Ovaj program se može zasnivati prema uspješnim praksama u vrijeme pandemije COVID – 19, uključujući privremeni moratorij za kredite i sufinansiranje dijela troškova od strane vlade. Ovakav pristup bi pružio neophodnu finansijsku stabilnost kompanijama, omogućujući im da očuvaju radnu snagu i prevaziđu privremene poteškoće uzrokovane nedostatkom narudžbi. Time bi osigurali kontinuitet poslovanja i sačuvali značajan ljudski kapital u industriji.