Njemački automobilski klub (ADAC) testirao je 56 električnih automobila (koji se prodaju i u regionu) i izmjerio koliko kilometara prelaze. Mjerenja se vrše u okviru ADAC Ecotesta, koji sva vozila moraju proći pod standardizovanim uslovima.
Redakcija Bloomberg Adrije iz Slovenije je ovome dodala zvanične podatke o dometu prema WLTP ciklusu, svjetski usklađenoj proceduri ispitivanja koja mjeri potrošnju goriva i domet. Razlika između brojeva postignutih na ADAC testu i podataka WLTP ciklusa za testirane automobile je u prosjeku oko 20 odsto. U prosjeku, testirani automobili su postigli dobrih 78 procenata navedenog WLTP opsega.
Iz ADAC-a ističu da se vrijednosti potrošnje i rasponi postignuti u standardizovanom testu mogu razlikovati u praksi. To znači da nećete uvjek dostići brojeve prikazane sa pomenutim automobilima. Vožnja auto-putem ili niske temperature mogu značajno smanjiti domet, upozoravaju. Čak i ako montirate bicikl na krov ili prikačite prikolicu na automobil, domet će biti smanjen. Ako vozite isključivo auto-putem, naznačeni domet se može značajno smanjiti.
Njemački Autobild je ove godine testirao brojne automobile vozeći se samo auto-putem. Mercedes EQS i BMW iX su prešli najviše. Na auto-putu su testirani električni automobili putovali 20 do 50 odsto manje od navedenih WLTP podataka.
Ko prelazi najviše?
Na vrhu liste su BMW, Mercedes-Benz i Ford. Na samom vrhu caruje BMW iX u verziji sa većom baterijom xDrive 50. To je jedini automobil koji je na testu prešao više od 600 kilometara. Automobili sa velikim baterijama i efikasnom potrošnjom su rangirani na vrhu (bez većih iznenađenja). Najviša mjesta zauzeli su automobili najviše cjenovne klase. U prvih deset su i Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Kia EV6, Tesla Model X100D (verzija koja više nije dostupna) i Hyundai Kona. Sa 41.880 evra, Kona je i najpovoljniji automobil u prvih dvadeset.
Domet električnih automobila
BMV iX, Kia EV6 (sa većom baterijom), Hyundai Kona 64 i Mini Cooper SE su se najviše približili obećanim vrijednostima. Volkswagen ID.4 GTX, Tesla Model Y Long Range i Model 3 Standard Range Plus i kineski MG ZS EV su među modelima kod kojih je jaz između navedenih podataka o opsegu WLTP i opsega ADAC najveći.
Gdje je Tesla?
Donedavno Teslini modeli su dominirali na vrhovima top-lista. Ponuda na tržištu automobila svakim danom se širi, konkurencija ne miruje. Na tržištu su konkurenti ponudili nekoliko automobila koji su Teslu izgurali sa vrha. Nisu navedeni svi električni automobili za prodaju. Treba dodati da se na listi ne nalazi Teslin Model S Plaid, za koji se zvanično kaže da ima domet od 600 kilometara; prvi primjerci stigli su u Evropu tek prije nekoliko dana. Čak ni američki proizvođač Lucid Air Dream Edition još nije stigao u Evropu da bi se testirao i uporedio.
Nije sve u veličini baterije
Na vrhu liste dominiraju automobili sa velikim baterijama. Baterija BMV iX ima bruto kapacitet od 111,5 KWh i oko 650 kilograma. Ovo ne znači da je najvažnija veličina baterije. Čak i automobil sa manjom baterijom može da obezbijedi dobar domet. To potvrđuju i Hyundai Kona i Kia E-Niro, koji sa baterijom kapaciteta 67 KWh putuju više od 400 kilometara. Čak i Renault Zoe sa kapacitetom baterije od 52 KWh nudi dobar domet, piše ADAC. Njemački automobilski klub stoga savetuje da proverite koja vam je baterija potrebna za vaše potrebe.
Potrošnja električnih automobila
MODELL |
POTROŠNJA PO ADAC** |
POTROŠNJA PO WLTP*** |
---|---|---|
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 16,7 | 14,7 |
Tesla Model 3 | 16,8 | 14,4 |
Fiat 500e Cabrio Icon | 17,4 | 14,7 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 14,8 – 16,8 |
Renault Twingo Electric Intens | 17,6 | 16 |
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration | 17,9 | 16,2 |
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD | 17,9 | 13,9 |
Kia EV6 (58 kWh) | 18,2 | 16,6 |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 18,5 | 17,1 |
Kia EV6 (77,4 kWh) | 18,6 | 16,5 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | 17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 | 15,7 |
Opel Corsa-e Elegance | 18,8 | 15,6 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19 | 17,7 |
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp | 19,2 | 16,1 |
Citroen e-C4 Shine | 19,3 | 15,3 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 16,1 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 19,5 | 14,3 |
BMW i4 eDrive40 | 19,5 | 16,1 |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 20 | 16,5 |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 17,8 |
Opel Mokka-e Ultimate | 20,3 | 17,4 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 20,3 | 17,2 |
BMW iX xDrive 50 | 20,4 | 20 |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 20,5 | 17,6 |
Honda e Advance | 20,5 | 17,8 |
MG ZS EV Luxury | 20,7 | 18,6 |
Hyundai Ioniq 5 (72,6 kWh) Techniq-Paket 2WD | 20,9 | 16,8 |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 20,9 | 16 |
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic | 21,1 | 18,2 |
BMW iX3 Impressive | 21,2 | 18,9 |
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art | 21,5 | 16,8 |
Mercedes EQA 250 Electric Art | 21,6 | 17,9 |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | 21,7 | 16,5 |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV | 21,9 | 19 |
Skoda Enyaq iV 80 | 21,9 | 16,7 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 20,6 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 22,3 | 19,3 |
Tesla Model Y Maximum Range AWD | 22,6 | 16,9 |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 22,8 | 17,7 |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 23,2 | 20,9 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | 26,2 |
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD | 23,6 | 18,7 |
Opel Combo-e Life Ultimate | 23,7 | 19,3 |
Tesla Model X 100D | 24 | 20,8* |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | 23,7 |
Aiways U5 Premium | 24,7 | 17 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23 |
Audi e-tron GT quattro | 26,3 | 20,5 |
VW ID.4 GTX 4Motion | 26,9 | 18,3 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 22 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 27,6 | 22,6 |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD | 28,8 | 23,8 |
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine | 29,7 | 26,6 |
Mercedes EQV 300 lang | 30,9 | 28,1 |
Koji model je najekonomičniji?
Podaci o potrošnji otkrivaju da veća i teža vozila troše više. Razlike između automobila iznenadile su ADAC. Najekonomičnija Hyundai Kona je na testu potrošila 16,7 KWh na 100 kilometara. Veći porodični kombiji, kao što su Citroen e-Spacetourer i Mercedes EQV, trošili su oko 30 KWh na 100 kilometara. Čak ni potrošnja ne govori potpunu priču. Gubici nastaju prilikom punjenja električnih automobila. To znači da se tokom punjenja troši više energije nego što stigne do baterije.
Gubici nastaju prilikom pretvaranja naizmjenične struje iz mreže u jednosmernu za skladištenje u bateriji, objašnjavaju oni. To je energija koju ionako plaćate, zbog čega ADAC to uzima u obzir pri obračunu potrošnje.