- Beskontaktna plaćanja brža i jednostavna platna metoda za 67 posto ispitanika
- 39 posto ispitanika zainteresovano da plaća mobilnim novčanicima
Rezultati najnovijeg MasterIndex BiH istraživanja pokazuju da su beskontaktna plaćanja sastavni dio savremenog platnog iskustva građana Bosne i Hercegovine, a da 85 posto ispitanika posjeduje beskontaktnu karticu. Beskontaktno se najčešće plaća u supermarketima (69 posto ispitanika), na benzinskim pumpama (50 posto) i u buticima (41 posto), odnosno na užurbanim trgovačkim lokacijama, tamo gdje su brzina i jednostavnost plaćanja bitni kako kupcu, tako i trgovcu na kasi. Upravo su brzina i jednostavnost korištenja najčešći razlog zašto se korisnici odlučuju da plate beskontaktno, što je istaklo 67 odsto ispitanika, a ostale prednosti ove platne metode koje korisnici navode su sigurnost (41 posto) i kontrola, jer kartica ostaje sve vrijeme u rukama korisnika (40 posto).
Još jedan pokazatelj oslanjanja na beskontaktna plaćanja je i MasterIndex podatak da se 28 posto ispitanika odlučuje da iznose do 60 KM plati prislanjanjem kartice ili telefona, što je malo više nego broj korisnika koji te iznose plaćaju standardnim ubacivanjem kartice u POS terminal (24 posto). Iako kao pojedinačna metoda, gotovina učestvuje sa 45 posto u plaćanju takvih manjih iznosa, pozitivan pokazatelj promjene potrošačkih navika je zbirno učešće bezgotovinskih plaćanja sa 55 posto u plaćanju iznosa do 60 KM.
Iznos od 60 KM je trenutna granica do koje nije potrebno unositi PIN kod prilikom beskontaktnih plaćanja Mastercard karticama i za 28 posto ispitanika, taj limit je odgovarajući. Međutim, 19 posto ispitanika je izrazilo spremnost da plaća beskontaktno bez unosa PIN koda iznose do 90 KM, dok bi još 23 posto bilo spremno da tako plaća i iznad 90 KM.
Iako je PIN kod ustaljena metoda za potvrdu plaćanja na koju bi voljelo da se i dalje oslanja 67 posto ispitanika, MasterIndex ispitanici iz Bosne i Hercegovine pokazuju naklonost ka savremenim platnim i sigurnosnim tehnologijama, pa čak 76 posto ispitanika želi da svoja plaćanja potvrđuje biometrijski, odnosno skeniranjem otiska prsta ili lica, što su metode koje građani već koriste prilikom otključavanja savremenih pametnih telefona.
Upravo su mobilna plaćanja aktuelni trend u razvoju platnog tržišta u BiH. Mobilna plaćanja predstavljaju beskontaktno plaćanje putem mobilnog telefona ili drugog pametnog uređaja, i to tako da u svom telefonu korisnik ima instaliranu aplikaciju mobilnog novčanika u koju je dodao svoju platnu karticu, i umjesto da prislanja karticu na terminal u trenutku plaćanja, on jednostavno prisloni svoj telefon. Za ovakav vid plaćanja je zainteresovano 31 posto ispitanika. Putem mobilnih telefona se mogu obavljati i druge vrste prenosa novca, kao što je na primjer direktan prenos sredstava sa kartice jednog korisnika na karticu drugog korisnika (opcija za koju je zainteresovano 39 posto ispitanika) ili prenosi iz aplikacije mobilnog bankarstva (29 posto ispitanika).
Brzina i jednostavnost su karakteristike mobilnih plaćanja koje bi podstakle 60 posto MasterIndex ispitanika da plaćaju na ovaj način, dok je za 53 posto njih to praktičnost, jer korištenje mobilnog novčanika eliminiše potrebu za nošenjem drugog novčanika. Dodatno, 40 posto ispitanika je istaklo činjenicu da nema dodatnih troškova, a 30 posto njih kaže da korištenjem mobilnih novčanika ostvaruju posebne benefite, kakav je povrat novca (cash back), što je tradicionalna kampanja koju Mastercard organizuje kao način da nagradi postojeće i podstakne nove korisnike mobilnih plaćanja.
„Beskontaktna plaćanja su, za 8 godina koliko su dostupna u Bosni i Hercegovini, u značajnoj mjeri oblikovala očekivanja potrošača u pogledu brzine, praktičnost, sigurnostii i jednostavnosti. Sve Mastercard kartice u Bosni i Hercegovini su beskontaktne, a dalji pravac razvoja tržišta je takav da se te beskontaktne kartice sve više koriste u okviru mobilnih novčanika, odnosno za mobilna plaćanja. Naši korisnici trenutno na raspolaganju imaju 6 mobilnih novčanika u 6 banaka i vjerujemo da će taj broj nastaviti da raste u budućnosti, u skladu sa jasnim opredjeljenjem i sve većim oslanjanjem tržišta na savremene digitalne tehnologije“, zaključila je Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH u kompaniji Mastercard.