Evropa i Azija sljedeće godine bit će povezane mostom Canakkle 1915

Izgradnja mosta raspona od 2.023 metra je u završnoj fazi, a nakon što se pusti u promet, prevozna udaljenost između dviju strana iznosit će šest minuta.

80

Canakkale 1915 je viseći most dug 3.563 metra, a s prilaznim vijaduktima dosegnut će dužinu od 4.608 metara, koji se gradi preko moreuza Dardaneli u turskoj provinciji Canakkale. Trenutno je izgradnja u završnoj fazi, a kada se i službeno otvori za promet u martu 2022. godine, bit će najduži viseći most na svijetu i najduži most u Turskoj. Zadnji segment grede mosta, dug 48 metara, širok 45 metara i težak 700 tona brodom je dostavljen na gradilište Mosta. Prikladno za simbolični trenutak, taj je segment bio ukrašen velikim motivom s turskom zastavom.

Dio velikog saobraćajnog projekta

Turska direkcija za autoceste (KGM) razvija most na bazi BOT metode (izgradnja, operativa i prenos) po procijenjenim troškovima od 2,8 milijardi dolara. Očekuje se da će novi Most poboljšati prometnu mrežu u zemlji te potaknuti društveno-ekonomski rast i turizam.Turska služi kao važna poveznica između Azije i Evrope. Brzi ekonomski procvat u zemlji zbog rasta turizma, poljoprivrede i tranzitnih aktivnosti doveo je do hroničnih zastoja u prometu. Postojeća prometna mreža nije u stanju podnijeti taj rast. Kako bi riješila probleme, turska vlada najavila je program Vision 2023, čiji je cilj povećati kapacitete cestovnog, željezničkog i pomorskog prometa. Most Canakkale 1915 dio je programa koji nadalje uključuje velike transportne projekte poput autoceste Gebze-Orhangazi-Izmir. Očekuje se da će projekt poboljšati protok prometa i olakšati sadašnje i buduće probleme zagušenja. Nakon što se Most pusti u promet, prevozna udaljenost između dviju strana iznosit će šest minuta.

Temelj za most postavio je turski predsjednik Recep Tayyip Erdogan 18. marta 2017. godine, a ime je dobio prema istoimenoj pokrajini na sjeverozapadu Turske u kojoj se i nalazi, ali i prema godini u kojoj se održala važna bitka kod Galipolja. Nazivaju ga još i dardanelski most, jer će predstavljati i sponu između dva kontinenta – Evrope i Azije. Dio je projekta autoceste Malkara-Çanakkale i povezat će okrug Lapseki s okrugom Gelibolu (Gallipoli) provincije Canakkale.

Bit će to čelični viseći most s tri trake u oba smjera. Glavni raspon mosta bit će 2.023 metara, dok će prilazni vijadukt Gallipoli biti dug 900 metara, a prilazni vijadukt Lapseki 650 metara. Konstrukcija mosta bit će armirano-betonska paluba, koju će podupirati dvije uzdužne čelične grede koje će biti međusobno povezane čeličnim poprečnim nosačima oslonjenim na vanjske konzole. Očekuje se da će paluba široka 45 metara upravljati velikim količinama komercijalnog i privatnog prometa, pri čemu će se po tri trake kretati u oba smjera, a sa svake strane bit će pješačke staze za održavanje, što značajno doprinosi društveno-ekonomskom razvoju regije. Kule, koje se nalaze na par čeličnih platformi, svaka postavljena neposredno iznad nivoa mora, na masivnim potopljenim kesonima od 65.000 tona, učinit će most četvrtim najvišim na svijetu, s upečatljivim dizajnom koji se proteže 318 metara u nebo. Kad bude dovršen, most Canakkale će u svoju izgradnju upotrijebiti 128.000 tona čelika.

Partnerstva turskih i inozemnih kompanija

Kao takvi, čelični elementi mosta predstavljaju strateško partnerstvo između turskih i južnokorejskih dobavljača, pri čemu su turski Çimtaş celik i POSCO pristali isporučiti 35.000 tona teških čeličnih ploča za konstrukcije tornjeva, kablovske sisteme i površinu ceste. Partnerstvo također isporučuje 52.000 tona čelične ploče za palubu mosta i 41.000 tona čeličnih žičanih šipki za sistem podrške.

Canakkale se vodi kao projekt  ‘projektiraj-izgradi’. U pravilu za izgradnju mosta, dizajn je dovršen prije nego što se odaberu izvođači i dobavljači. Za ovaj projekt, međutim, izgradnja i projektiranje odvijaju se istovremeno, što zahtijeva koordinaciju između arhitekta i izvođača od samog početka. Za izgradnju mosta angažovano je gotovo 5.000 zaposlenika, uključujući 649 inžinjera i 895 građevinskih strojeva na gradilištima.

Konzorcij južnokorejskih kompanija Daelim i SK E&C, zajedno s turskim kompanijama Limak Holding i Yapi Merkezi, dobio je ugovor o izgradnji projekta na BOT osnovi. Konzorcij će upravljati i dovršenim mostom 16 godina i dva mjeseca. Četiri kompanije imat će jednak udio od 25 posto u projektu, a most će biti predan turskoj vladi nakon završetka operativnog perioda.

Zajedničko ulaganje američkog Parsonsa i turskog Tekfen Engineering ugovoreno je za pružanje inžinjerske i građevinske podrške, zajedno s uslugama nadzora i pregleda. Južnokorejski Pyunghwa Engineering Consultants dao je studiju izvodljivosti  i osnovni projekt mosta, a britanski Pell Frischmann također je učestvovao u razvoju dizajna mosta.

Most će osigurati direktan pristup iz Evrope u jugozapadni dio Turske, čime će također smanjiti prometne gužve u Istanbulu, čemu svjedoči veliki priliv prometa iz Evrope. Projekt će također pomoći u poboljšanju sigurnosti prometa smanjenjem broja raskrižja koja su glavni uzrok nesreća.

Iz Ministarstva saobraćaja i infrastrukture Turske kazali su je da je u okviru izgradnje mosta postavljena ekološka zvučna barijera na priključnoj cesti u selu Yülüce. Ministarstvo je navelo da su timovi intenzivno radili na trasi projekta autoceste Kınalı, Tekirdağ, Çanakkale i Savaştepe između Malkare i Çanakkalea, uključujući most Canakkale 1915, te su napomenuli da je kompletno ekološko ulaganje usmjereno za aktivnosti zaštite okoliša u projektu Mosta. U tom kontekstu, Ministarstvo je izvijestilo da je na dionici koja prolazi kroz selo Yülüce, koje je najbliže naselje na trasi mosta, postavljena 900 metara duga i tri metra visoka barijera.

Iz Ministarstva također kažu da će autocesta Malkara-Canakkale biti puštena zajedno s mostom. Prema izjavama iz Ministarstva, u okviru  projekta autoceste Malkara-Canakkale bit će izgrađen jedan viseći most, dva prilazna vijadukta, dva armiranobetonska vijadukta, šest podvožnjaka, šest hidrauličnih mostova, 12 mostova, 43 nadvožnjaka, 40 podvožnjaka, 241 propusta različitih veličina, 12 raskrižja, četiri servisna objekta na autocestama, dva centra za održavanje i rad, i sedam stanica za naplatu putarine.

Simbolika mosta

Dužina glavnog raspona od 2.023 metra u sebi ima dosta simbolike, budući da predstavlja godinu na koju će slaviti 100. godišnjica Republike Turske, koju je utemeljio Mustafa Kemal Atatürk. Simbolika tu ne staje. Sam naziv mosta, Canakkale 1915, odaje počast bitci za Galipolje iz Prvog svjetskog rata (koju Turci zovu Canakkale Savacları prema mjestu gdje se bitka odvijala) u kojoj je turska vojska porazila oružane snage sila Antante, uglavnom iz tadašnjeg Britanskog carstva. Crvena i bijela boja tornjeva simobiliziraju tursku zastavu. Na samom kraju tornjeva bit će prikaz topovske kugle koju je Seyit Onbaşı, nezaboravan heroj ratova u Dardanelima, postavio uz cijev. Inače Seyit Onbaşı,  bio je topnik Prvog svjetskog rata u osmanskoj vojsci. Poznat je po tome što je nosio tri granate od 215 kilograma do artiljerije tokom savezničkog pokušaja ulaska u Istanbul preko Dardanela.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here