Sve je izvjesnije kako ćemo svjedočiti izlasku Velike Britanije iz Evropske unije bez trgovinskog dogovora. |
Mjesecima, pa i godinama brojne kompanije i analitilčari u Velikoj Britaniji upozoravaju na nesagledive posljedice koje će se dogoditi budemo li svjedočili tom scenariju. Slikovito, u luci Calais, taj se haos može dočarati brojnim Ferrarijima i Maseratijima parkiranima u luci.
Calais je inače ključno polazište za robu koja u kamionima prelazi preko Kanala. Jean-Marc Puissesseau, predsjednik luke, rekao je da su nedavna robe koja je pošla za Britaniju uključivala vrhunske sportske automobile Ferrarija i Maseratija do prizemnijih vozila poput traktora. “Događa se gomilanje zaliha zbog straha od izostanka dogovora”, rekao je u intervjuu za Bloomberg. “Vidimo da se ljudi pojačano opskrbljuju zbog straha od carina.” Britanski uvoznici već dugo upozoravaju na ozbiljne poremećaje u opskrbnim lancima u velikom broju industrija zbog Brexita. S prijelaznim razdobljem za britanski odlazak iz bloka koji se trebao završiti 31. decembra, država će se morati prilagoditi novim uslovima za rad sa svojim najvećim trgovinskim partnerom, zajedno s izbijanjem koronavirusa i blagdanskom žurbom u maloprodaji. A ti uvjeti još nisu odlučeni. Premijer Boris Johnson jučer je posjetio Bruxelles i susreo se s predsjednicom Evropske komisije Ursulom von der Leyen u pokušaju da spriječi odlazak bez trgovinskog sporazuma, nešto što je niz sektora reklo da bi bilo katastrofalno za njihovo poslovanje zbog novih nametia i kvota koje će uslijediti. Šanse za dogovor sve su manje, rekli su i Johnson i Von der Leyen. U tom kontekstu rastu znakovi stresa za uvoz u Veliku Britaniju. Francuske su vlasti u srijedu izvukle oko 800 kamiona s autoceste A16 u dvije posebno otvorene usputne stanice u pokušaju da spriječe veće zastoje oko Calaisa, izjavila je glasnogovornica prefekture Nord. Luka doživljava najvišu razinu kamionskog prometa ove godine u trenutku kada je broj dnevnih rotacija plovila smanjen zbog pandemije, a građevinski radovi ograničili parking, rekao je Puissesseau. Potražnja za robom potaknuta brexitom u Velikoj Britaniji dovela je do gušćeg prometa i dužih vremena čekanja za vozače, a protok tereta u Dover neprestano raste od početka mjeseca nakon skoka od gotovo 20 posto u novembru Predsjednik Tesca John Allan rekao je za televiziju Bloomberg da je potencijal kašnjenja u luci istočno od Londona ponukao diva supermarketa da skladišti hranu i preusmjerava pošiljke na druge terminale. Felixstowe, glavna britanska luka za brodske kontejnere, zapošljava dodatno osoblje kako bi se suočilo sa skokom u količinama i nedostatkom skladišnog prostora nakon pandemije koja bi trebala potrajati do 2021. godine, objavilo je na svojoj web stranici. Porast uvoza u Veliku Britaniju također je povećao cijene najma kontejnera na oko 6.000 funti (8.079 američkih dolara) s oko 2.500 funti prije nekoliko sedmica, prema Jennie Potts, suosnivačici Mame Bamboo, koja prodaje jednokratne ekološke pelene i maramice. Brod s jednim od njezinih kontejnera bio je na pola puta istovara kad je morao isploviti, a zatim se vratiti kasnije, rekla je. Glasnogovornik DP Worlda, operatora luka Southampton i London Gateway, rekao je da su pandemija, Brexit i praznici pritisnuli mrežu opskrbnog lanca. Glasnogovornik kontejnerskih luka Hull i Immingham na istočnoj obali Engleske rekao je da pošiljke rastu dok logističke tvrtke preusmjeravaju isporuke dalje s juga. Honda je zaustavila proizvodnju u tvornici u kojoj proizvode Civic, dok se ulazne morske luke pokušavaju nositi s velikim prometom povezanim sa skorašnjim Brexitom, a što izravno utiče na isporuku komponenata. Britanska vlada odbacuje odgovornost za ovaj potez Honde, ali sasvim je jasno ko će iz britanske perspektive biti odgovoran ne bude li sporazum oko Brexita na kraju ipak postignut. |