Vjerujem da ste i vi, dragi moji, baš kao i ja bezbroj puta čuli od predstavnika pojedinih institucija da „zakonska regulativa postoji, ali ne postoje adekvatni mehanizmi za njenu provedbu“. Još češće sam ja, a vjerujem i vi, čuli da nema adekvatnih mehanizama za sankcioniranje određenih, utvrđenih propusta.
Možda je najbolja ilustracija za ove tvrdnje Zakon o elektronskom potpisu BiH usvojen davne 2006, godine, koji se nikada, ali nikada nije stupio na snagu, jer nema provedbenih akata, ni mehanizama provedbe, ni mehanizama za sprečavanje zloupotrebe. Slično je i sa Zakonom o javnim nabavkama BiH
(čime se kroz Temu broja baš bavi ovaj broj Business Magazinea), a gdje postojeća Agencija za javne nabavke BiH, može samo upozoravati, ali ne može djelovati u smislu sprečavanja propusta u objavljenim tenderima.
Dobro bi bilo da se neko od silnih analitičara i tvoraca kojekakvih istraživanja o uticaju „položaja zvijezde Danice na cvjetanje tikve“ ozbiljno pozabavi i analizira koliko poslovnu zajednicu u BiH, a koliko građane košta nepostojanje adekvatnih mehanizama.
Svi smo, manje-više, bili u prilici susresti se sa nejasnom ili nepreciznom zakonskom odredbom, koja se može provoditi „i ovako i onako“. I kada izaberete da je provodite „ovako“ ili „onako“ onda vam ostaje da molite Boga da inspekcija koja dođe u vašu firmu, ne odluči da je upravo to kako ste provodili odredbu nezakonito i odreže vam kaznu – za koju žalba ne odlaže izvršenje.
Inspekcije su, opet, odlukom zakonodavca (čitaj izvršne, koja predlaže i zakonodavne, koja usvaja) zakonom definirane kao mehanizmi sankcije. Preventivna uloga inspekcije, u smislu davanja uputa i savjeta kako ispraviti određeni propust, educiranja predstavnika kompanija kako djelovati u skladu sa zakonom jednostavno – ne postoji.
Voljela bih recimo znati koliko je kompanija platilo kaznu od 100.000 KM, a koliko poslodavaca 20.000 KM… I koliko je „ponavljača“, kompanija koje iznova i iznova krše ovu odredbu. Nekako mi se čini da bi više efekta bilo da se te kompanije natjeraju da radnicima plate posljednjih šest mjeseci doprinose i plaće i naravno, plate kaznu u razumnom iznosu. Tako bi bilo dobro i radniku, i firmi, a i državi… Ovako, opet zapinjemo na provedbenim mehanizmima.