Prognozu rasta BDP-a za 2018. i 2019. godinu od 3.1 posto, odnosno 3.5 posto u odnosu na prošlu godinu, baziramo na jačoj privatnoj potrošnji, vanjskoj potražnji i eksterno finansiranim javnim investicijama. Očekujemo da se deficit tekućeg računa ponovno proširi na 5.1 posto BDP-a u 2018. godini uslijed većeg trgovinskog deficita, dok se za inflaciju očekuje porast od 1.4 posto u 2018. godini prije ubrzanja na 2.0 posto u 2019. godini.

Nakon skromnog porasta BDP-a u Q1 od 2.0 posto u odnosu na prošlu godinu, podaci ukazuju da će se ekonomska aktivnost ubrzati tokom Q2 i nadalje na temelju snažnog izvoza i dinamične privatne potrošnje, istakao je Hrvoje Stojić, direktor Odjela ekonomskih istraživanja Addiko Grupacije. Zadovoljni smo s prognozom BDP-a od 3.1 posto u fiskalnoj 2018. godini, kojeg je pokrenula snažnija privatna potrošnja uslijed povećanja zaposlenosti te plaća, rekordna turistička sezona, novčane doznake i zaduživanje stanovništva, dodaje Stojić.

Ulaganja će se usmjeravati putem javnih investicija uslijed jačih infrastrukturnih radova u cilju povećanja rasta BDP-a u 2019. godini prema 3.5 posto. Iako je MMF odgodio svoju tranšu od 38 miliona eura u julu, očekujemo bolju likvidnost budžeta te obavezivanje EBRD od 700 miliona eura za infrastrukturne nadogradnje u 2018.-2020. te snažnije izvozne izglede koji će podržati kapitalna ulaganja. Projekti u energetici podržavaju naša očekivanja. Dodatan poticaj energetskom sektoru doći će iz IPA fondova iz EU s obzirom da su bh. vlasti usvojile Okvirnu energetsku strategiju do 2035. godine, naglašava Stojić.

S&P je potvrdio kreditni rejting BiH kao vrlo spekulativan (B/B) sa stabilnim pogledom, odražavajući ekonomsku i institucijsku slabost, visoke deficite tekućeg računa, prolongirano formiranje funkcionalnog državnog parlamenta nakon izbora te time i sporije reforme. Istovremeno, procjene se temelje na čvrstom ekonomskom rastu, stabilnoj fiskalnoj poziciji i niskom i prihvatljivom dugu. S&P bi razmotrio povećanje rejtinga ako bi se političko stanje stabiliziralo, vlasti poboljšale agilnost reformi te ako se vanjski financijski tokovi stabiliziraju, što bi rezultiralo snažnijim porastom, investicijskim zamahom i višim prihodima.

Prema zakašnjelim fiskalnim računima iz 2017. godine, konsolidovani budžetski višak povećao se na 2.6 posto BDP-a (naspram 1.2 posto BDP-a u 2016. godini), naspram očekivanom višku od 1.4 posto. Fiskalni bilans u 2017., koji je bolji od očekivanog, može se zahvaliti izostanku finansiranja sa strane MMF-a te posljedičnom smanjenju izdataka na investicije. Unatoč pozitivnom trendu prihoda, primjećujemo da se državni budžetski višak smanjuje na 0.5 posto BDP-a, sa 0.2 posto u 2019. godini uveliko zbog više javnih investicija, povećane potrošnje na razna prava i izdavanja obveznica (RS) u vrijednosti od 168 miliona eura.

Isto tako vidimo širi deficit tekućeg računa na 5.5 posto BDP-a u 2018. godini (naspram 4.8 posto u 2017. godini) koji je potkrijepljen snažnijim zahtjevima za uvoz, viša strana direktna ulaganja pokrivaju vanjske rizike, više FX rezerve i još uvijek dostupno IFI finansiranje. Cjenovni pritisci povećali su seove godine, jer je CPI indeks dosegao višegodišnji maksimum od 1.9 posto u junu na višim cijenama hrane, energije i duhana. Uz inflaciju u skladu s našim očekivanjima, držimo prognozu prosječnog porasta inflacije za 2018. godinu od 1.4 posto, dok za 2019. godinu vidimo inflaciju na 1.8 posto zbog snažnije domaće potražnje.

IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here