Pripremila Nina Đurić

 

Jedna od najposjećenijih robnih kuća u Velikoj Britaniji zasigurno je Harrods. Ni u jednu drugu robnu kuću u svijetu ne zalazi se s takvom znatiželjom kao u Harrods. Jedna računica kaže da bi Harrods, kad bi bio uvršten na popis najviše posjećivanih londonskih atrakcija završio na trećem mjestu – odmah nakon galerije Tate ModernBritanskog muzeja. Većina posjetitelja u njemu ne kupuje ili si priušti tek neku sitnicu, a i Londončani se obično ograniče na božićnu rasprodaju. I ljubitelji arhitekture i unutrašnjeg uređenja također imaju mnogo razloga ući u ovu zgradu boje terakote, dovršenu 1905. godine. Danas se Harrods prostire na ukupno četiri hektara površine i sadrži više od 90.000 kvadratnih metara prodajnog prostora na sedam spratova. Godišnje Harrods ima oko 15 miliona kupaca

Historija nastanka

Priča o robnoj kući na ovom mjestu počinje još 1849. godine kada je Charles Henry Harrod odlučio preseliti svoju malu trgovinu u kojoj je radilo tek dvoje ljudi na lokaciju u Knightsbridgeu. Jedan od Harrodovih specijaliteta u ponudi bio je i bogat izbor čajeva, a lokacija u Knightsbridgeu, nedaleko Hyde Parka, učinila se oportunom zbog plana da se 1851. u parku održi velika izložba u Kristalnoj palači koja će privući posjetitelje iz svih dijelova svijeta. Harrodov sin Čarls Digbi Harrod uspješno je vodio maloprodaju lijekova, parfema, kancelarijskog materijala, voća i povrća.

Trgovina se rapidno širila, Harrodova obitelj uskoro je kupila većinu zgrada u četvrti i pretvorila ih u trgovine, no nesreća ih je zadesila 1883. kada je cijeli kompleks do temelja izgorio.

I pored toga, Čarls Harrod ispunio je sve obaveze prema klijentima i toga Božića ostvario rekordan profit. Vrlo brzo je izgrađena nova zgrada na istoj lokaciji. Kupci u novoizgrađenoj robnoj kući bile su mnoge poznate ličnosti koje su dobile mogućnost kupovine na kredit. Najpoznatiji među njima bili su: Oscar Wilde, Charlie Chaplin, Sigmund Freud kao i mnogi članovi britanske kraljevske porodice.

Dana 16. novembra 1898. robna kuća Harrods dobila je prve pokretne stepenice. Mnogi kupci su se uplašili te novine pa im je nuđen viski na vrhu kako bi ih okrijepio poslije vožnje. Napravljene od materijala, koji je bio specifičan samo za podneblje Egipta i egipatsku arhitekturu, dobile su i zvaničan naziv “egipatske stepenice”.

Braća Al-Fayed, koji su sredinom 1960-ih preselili iz Egipta u London ,1985. godine postali su vlasnici Harrodsa. Muhamed Al-Fayed i njegov brat došli su, naime, do vlasništva nad Harrodsom tako što su 1985. godine kupili lanac trgovina House of Fraser u čijem je vlasništvu Harrods bio, da bi desetak godina kasnije House of Fraser počeo kotirati na burzi, ali je iz koncerna izdvojen upravo Harrods nad kojim je Al-Fayed zadržao direktno vlasništvo.

Ta kupovina House of Fraser pretvorila se 1985. u jednu od većih poslovnih “afera” što ih je Britanija ikad doživjela: Fayedi su House of Fraser, naime, pred nosom oteli jednom drugom konglomeratu čiji je šef već godinama htio kupiti Harrods. On je optuživao braću Fayed da su lagali o svojim financijama u Egiptu i njihovu porijeklu, a stvar je otišla čak i tako daleko da ih je optužio da su iz sefa u Harrodsu ukrali zlato pa je policija čak i pritvarala Al-Fayeda. Poslovni sukobi jenjali su tek nakon smrti šefa konkurentske tvrtke.

Dok je Harrods bio u vlasništvu Fayeda, pojedini dijelovi dobili su egipatski “štih”, pa je tako jedna sfinga završila u prizemlju među odjećom, hijeroglifa ima posvuda, a “egipatske pokretne stepenice” u samom središtu zgrade posebna su atrakcija. Mohamed Al-Fayed poslužio se i “trikom” kako bi sačuvao Egipatsku dvoranu ukrašenu hijeroglifima i sfingom – potrudio se dobiti službenu zaštitu interijera kao kulturnog blaga.

U podrumu Harrods robne kuće nalazi se spomenik tragično poginuloj princezi Dijani i njenom zaručniku i sinu Muhameda Al Fayeda – Dodiju. Početkom maja 2010.  godine Mohamed Al-Fayed odlučio je prodati Harrods za 1,5 milijardi funti.

Današnji vlasnik je Qatar holding na čijem je čelu šeik, Hamad bin Khalifa bin Hamad Abdullah bin Jassim bin Muhammed al-Thani. Radi jednostavnosti zovu ga šeik Hamad, a on je, ni manje ni više, katarski emir. Novi vlasnik nije ništa promijenio, jer uhodan posao iz godine u godinu donosi sve više profita. Baš u skladu s motom: Omnia Omnibus Ubique, odnosno: Sve stvari za sve ljude!

Samo razgledanje

U robnoj kući Harrods danas radi više od 10.000 ljudi iz 40 zemalja svijeta. U najposjećenijim danima u godini, što je najčešće oko Božića, Harrods posjeti skoro 300.000 ljudi. Iako se u ovdje može pronaći uistinu sve, gotovo zaista “od igle do lokomotive”, prosječna populacija, ipak, će zaključiti kako cijene značajno odskaču od njihova budžeta.

U robnoj kući Harrods mogu se naći mnogi proizvodi uglavnom vrhunskog kvaliteta i za ljude velike platežne moći. Radnje su grupisane prema vrsti prodajne robe. Najznačajniji proizvodi su, prije svega, skupocijeni nakit i parfemi, kao i odjeća i obuća. Također, u određenim dijelovima postoje prodavnice hrane od mesara sa različitim vrstama suhomesnatih proizvoda, sirevima pa do klasičnih samoposluga sa svakodnevnim potrepštinama. Naravno, poput ostalih prodavnica i ovdje se prodaju samo najluksuzniji proizvodi.

Neki odjeli ove kuće, poznati su sami za sebe. Tako je slavni Food hall koji se nalazi u prizemlju, s mnogobrojnim delicijama sa svih strana svijeta nezaobilazno mjesto za svakog gurmana. Upravo ovdje kupe ponešto i turisti koji dođu u obilazak, uprava i marketinški tim pobrinuli su se da za malo novaca možete priuštiti neki suvenir s natpisom kuće. Popularni su i luksuzni toaleti u koje navratite, čak i ako nemate potrebu, namirisati se nekim iz selekcije besplatnih parfema. Tu je i čak 28 različitih restorana među kojima su i oni gdje možete uživati u popodnevnom čaju. A, između ostalog, iznimno popularna je i francuska slastičarna Laduree gdje možete pojesti šarene makarone.

Mnogi posjetitelji bivaju očarani interijerom tako da često možete vidjeti ljude kako zapanjeno stoje razgledavajući upravo prekrasne plafone ili hodnike koji povezuju odjele. U istoj mjeri turisti ovdje dolaze razgledavati luksuz i arhitekturu. Svaki novi sprat donosi novo zadovoljstvo. Iako su svi posjetitelji dobrodošli, svi koji uđu u Harrods moraju biti odjeveni u skladu s pravilima, jer nije rijetkost da vas sa ulaznih vrata vrate natrag. Od 1989. u ovu robnu kuću ne možete ući u trenerci kao ni preoskudno odjeveni.

Ipak, ono što najviše mami mnogobrojne turiste je drugi sprat ove robne kuće na kojem se smjestio Harrods gift shop sa nevjerojatno dobrom ponudom nosivih modnih detalja. Torbe napravljene od kože i laka sa utisnutim logom, modni detalji za mališane s oznakom izbora najboljih tkanina, modni detalji poput novčanika, privjesaka za ključeve, medvjedića koji je i zaštitni znak ovog šoping-carstva.

Nova vinoteka

 

U novembru 2017. robna kuća Harrods okončala je prvu fazu svog preuređenja pod kreativnim vodstvom David Collins Studija. Novi izgled vinoteke, čiji dizajn je inspiriran Art Deco stilom, potpisuje Martin Brudnizki (zaslužan za novi izgled londonskog Annabel’s kluba). Harrods je nakon investicije od nekoliko miliona funti promijenio kompletan imidž i koncept svojih raskošnih vinskih salona. Novi vinski podrum promijenio je percepciju vinskog svijeta i finih pića, fokusirajući se na okusne profile umjesto na kategorije i brendove.

Vinoteka je izmještena iz podruma kako bi se tamo otvorio restoran, ima nekoliko novih elemenata poput interaktivnog “aromatskog stola” s esencijama koje goste vode kroz okusne profile raznih vinskih sorti, edukacijske sale sa live prijenosima iz slavnih vinograda i podruma, dok su vina složena po regijama kako bi kupci više istraživali vina iz koje su im manje poznata.

U novoj Harrodsovoj vinoteci otvoren je i prvi butik konjaka Louis XIII izvan Pekinga. Kupci mogu naručivati personalizirane boce i rezervirati konsultacije za svoje privatne vinske kolekcije, za koje su im na raspolaganju svi, od trgovaca do aukcionara i stručnjaka za projektovanje vinskih podruma.

Najskuplji parfem na svijetu

Robna kuća Harrods ima pravu poslasticu za sve one koji sebi mogu priuštiti luksuz. Radi se o bočici parfema, koji je kreirao Clive Christian, a za nju se mora izdvojiti pozamašna svota od čak 143 hiljade funti. Parfem se zove No1 Passant Guardant, a prodaje se u specijalno kreiranoj bočici, koja je napravljena ručno te je oblijepljena sa čak 2.000 dijamanata i 24- karatnim zlatom. Poklopac je napravljen u obliku kraljevske krune od bijelih dijamanata. Parfem u standardnoj bočici prodaje se za 450 funti, no i tako je poznat kao najskuplji na svijetu.

 

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here