Sa Ružom Tomić Fontana, novom direktoricom u Coca-Coli HBC za tržište Slovenije, Hrvatske i BiH razgovarali smo o načelima održivosti i društveno odgovornog poslovanja koje će u kompaniji nastaviti ugrađivati i dosljedno primjenjivati u svim segmentima poslovanja. Tomić Fontana je sa posebnim osvrtom na poslovanje na tržištu naše zemlje za Business magazine govorila o daljim ulaganjima u inovacije i nove proizvode, osiguravanju najboljih radnih mjesta za radnike te planovima rasta kompanije u idućim godinama.
Coca-Cola je Vaše okruženje posljednjih 15 godina. Koliko ste kroz karijeru prije dolaska na poziciju direktorice poslovne jedinice Coca-Cola HBC Adria, zapravo, upoznali ovo tržište, poslovni ambijent, ali i samu kompaniju?
TOMIĆ FONTANA: Moja karijera u Coca-Coli počela je 2002. godine. Od tada sam u kompaniji prošla niz različitih pozicija u području komercijalnih poslova. Između ostalog, bila sam direktorica Odjela za marketing, područna rukovoditeljica Odjela za prodaju, direktorica Odjela za komercijalne poslove za Hrvatsku te direktorica Odjela za prodaju poslovne jedinice Coca-Cola HBC Adria. Naravno, radeći svih ovih godina na različitim pozicijama, imala sam priliku odlično upoznati kompaniju, sve segmente poslovanja, tržišta Hrvatske, Slovenije i BiH, kao i uvjete u kojima poslujemo na svakom od njih. Novu poziciju doživljavam kao nagradu i priznanje za sve što sam s mojim saradnicima do sada uradila, ali i kao odgovornost da s izvrsnim timom Coca-Colinih zaposlenika nastavim podizati našu već ionako visoko podignutu skalu izvrsnosti.
Možete li pojasniti razgranatu Coca-Colinu strukturu te kakav je položaj i koliki je značaj Coca-Cola HBC Adrije u okviru te strukture?
TOMIĆ FONTANA: Coca-Cola HBC Adria dio je Coca-Cola Hellenic Grupe, koja posluje u 28 država i sa 136 brendova u svome portfoliju snabdijeva ukupno više od 590 miliona stanovnika. Činjenica da smo dio tako snažne grupacije kombinirana sa čvrstom povezanošću s lokalnim tržištima čini nas istovremeno i međunarodnom i domaćom kompanijom u svakoj zemlji u kojoj poslujemo. Naravno, u poslovanju smo uvijek vođeni strateškim odrednicama i ciljevima naše grupacije, ali uvijek vodimo računa o lokalnom tržištu i poslovanje prilagođavamo lokalnim uslovima i okolnostima.
Po čemu je specifično poslovanje i tržište u BiH? Kakve rezultate bilježi kompanija na bh. tržištu?
TOMIĆ FONTANA: Tržište bezalkoholnih pića u BiH vrlo je specifično. Dva su glavna elementa koja ga karakterišu – nepostojanje jasnih lidera na tržištu, usudila bih se reći osim Coca-Cole, te fragmentiranost tržišta, odnosno odsustvo internacionalnih maloprodajnih lanaca. Coca-Cola u Bosni i Hercegovini svoje rezultate duguje posvećenosti tome da postavlja najviše standarde poslovanja kako unutar kompanije tako i u svim aktivnostima koje provodi na tržištu. Posljednje tri godine tržište bezalkoholnih pića u BiH raste, tako da ne možemo govoriti o stagnaciji. Ako pričamo o glavnim izazovima s kojima se Coca-Cola suočava, rekla bih da su nestabilnost pravnog okvira i nepostojanje jedinstvene regulative na državnom nivou ključni izazovi za sve kompanije koje posluju na bh. tržištu. Vjerujemo da će približavanjem Evropskoj uniji i ove okolnosti postati povoljnije i tome se radujemo.
Koji je doprinos Coca-Cole bh. privredi, u kojoj mjeri mnoga mala i srednja preduzeća poslujući s Coca-Colinim sistemom mogu proširiti poslovanje na lokalnom i međunarodnom nivou?
TOMIĆ FONTANA: Coca-Cola je važan dio bh. privrede i društva I više je bh. nego što to ljudi misle. Naime, na svakog direktno zaposlenog Coca-Colin sistem kreira dodatnih 11 radnih mjesta u široj privredi, što je 3.600 radnih mjesta u BiH. Svojim poslovanjem smo u 2016. stvorili 0,5 posto BDP-a, a čak 65 posto budžeta za nabavku bilo je usmjereno na domaće dobavljače. U BiH sarađujemo s više od 700 dobavljača, među kojima su male, srednje i velike firme, koji nam isporučuju širok asortiman proizvoda i usluga. S našim dobavljačima, kao i s našim kupcima, razvijamo prave partnerske odnose. Svjesni smo da je odnos kvalitetan samo ako su u njemu obje strane zadovoljne. Zato nam je važno da rastemo i da smo uspješni i jedni i drugi. S našim dobavljačima i kupcima gradimo partnerske odnose i zajednički promoviramo društveno odgovorno i održivo poslovanje. Coca-Cola HBC B-H lokalno proizvodi čak 92 posto svojih pića za bh. tržište. Sarađujemo s više od 14.000 kupaca, koji su nas izabrali za najboljeg dobavljača već treću godinu zaredom, što najbolje potvrđuje naš pristup i u praksi. Na naše partnere prenosimo i dio naših znanja i dobrih poslovnih praksi. Za sve direktne dobavljače primjenjujemo Smjernice Coca-Cole Hellenic o odgovornom poslovnom ponašanju, čime pridonosimo jačanju društveno odgovornog i održivog poslovanja u bosanskohercegovačkoj privredi.
Prva Coca-Cola u BiH proizvedena je 1975. godine. Koliko danas imamo Coca-Colinih podružnica, punionica u BiH i kakve standarde kvaliteta proizvodnje moraju imati, kakva je bh. voda? Možemo li uskoro očekivati nove investicije kompanije u BiH?
TOMIĆ FONTANA: Coca-Colu HBC B-H čine upravno-proizvodno-distributivni centar u Hadžićima kod Sarajeva, tri prodajno-distributivna centra u Tuzli, Mostaru – Ljubuškom i Banjoj Luci – Laktašima te prodajno-administrativni ured u Bihaću. Ukupno 280 direktno zaposlenih u 2016. godini bilo je angažirano na proizvodnji, promociji i distribuciji 94,8 miliona litara naših visokokvalitetnih brendova, kojima u BiH služimo populaciju od gotovo četiri miliona ljudi. Kao kompanija usmjerena na rast na odgovoran i održiv način, nudimo širok spektar proizvoda visokog kvaliteta, uzimajući u obzir zakonske te druge interne i eksterne standarde kada je riječ o sigurnosti hrane. Voda je osnovni sastojak naših proizvoda pa je pristupačna, ispravna voda dobrog kvaliteta poput ove u BiH za nas iznimno važna. Mi se prema vodi kao prirodnom resursu odnosimo s velikom pažnjom i odgovornošću. Ove godine nastavili smo investirati u bh. tržište, što dokazuje i novo pakovanje gazirane i negazirane prirodne izvorske vode Olimpija, namijenjene ugostiteljskom prodajnom kanalu. Preuzeli smo obavezu da od 2010. do 2020. godine potrošnju vode po litru proizvedenog pića smanjimo za čak 30 posto i na tome aktivno radimo. Zahvaljujući provedenim inicijativama, od 2010. do 2016. godine potrošnja vode po litru proizvedenog pića u našoj punionici manja je za 46 posto.
Kakva su Vaša stremljenja u daljem radu na poziciji direktorice i koji su to mehanizmi koji bi mogli pospješiti dalji rast i osnažiti položaj kompanije na spomenuta tri tržišta? Šta je u fokusu Vašeg rada?
TOMIĆ FONTANA: Uz održivost u poslovanju i profitabilan rast, moj fokus i u narednom periodu ostaju potrošači i njihove potrebe te dalje jačanje saradnje s našim partnerima i lokalnom zajednicom. I, naravno, još veće investicije u razvoj zaposlenika, jer su oni apsolutno najveći resurs svake kompanije. Naš cilj je zadržati liderske pozicije te nastaviti raditi na povećanju efikasnosti u poslovanju. Na to smo kontinuirano usmjereni jer jedino tako možemo biti i ostati konkurentni. Što se tiče BiH, poslujemo u izazovnom makroekonomskom okruženju. Poplave iz maja 2014. usporile su ekonomske aktivnosti, a u 2016. bili smo još više izloženi pritiscima vezanim za prijedloge dodatnih fiskalnih opterećenja, kao i problemima u poslovanju jednog od naših ključnih kupaca. Uprkos tome, ostvarili smo dobre finansijske rezultate zahvaljujući maksimalnom angažmanu naših ljudi i čvrsto postavljenoj strategiji. Nadam se da će nam okruženje sljedeće godine biti povoljnije. To bi i nama i drugim kompanijama otvorilo više prostora za nove iskorake i investicije.
Koje su potrebe potrošača i koji su to novi trendovi prema kojima ide Coca-Cola HBC Adria? Koje nove, aktuelne kampanje trenutno imate?
TOMIĆ FONTANA: Kontinuirano pratimo trendove i prehrambene navike naših potrošača i prilagođujemo tome našu ponudu. Podržavamo trenutnu preporuku nekoliko vodećih zdravstvenih institucija, uključujući i Svjetsku zdravstvenu organizaciju, da bi ljudi trebali ograničiti unos dodanog šećera na ne više od 10 posto ukupnog unosa energije, odnosno kalorija. Stoga Coca-Cola potrošačima nudi mogućnost izbora da kod nas nađu proizvode koji su u skladu s promjenama u stilu života, navikama i ličnim preferencijama. Kako bismo potrošačima pružili mogućnost šireg izbora pića za svaku priliku, značajno smo obogatili svoju paletu. Tako u našim proizvodima smanjujemo udio šećera te uvodimo nove zaslađivače, poput stevije, pritom čuvajući ili poboljšavajući okus proizvoda. I na bh. tržište uveli smo novu Coca-Colu bez šećera, koju potrošači izvrsno prihvataju. Povećali smo i ulaganja u promociju proizvoda s manje ili bez šećera kako bismo potrošače u većoj mjeri potaknuli na njihovu konzumaciju. Osim smanjivanjem šećera, potrošačima pomažemo u kontroli njegovog unosa i uvođenjem manjih pakovanja. Također, među prvima smo u industriji insistirali na vidljivom označavanju proizvoda – svih sastojaka i kalorijske vrijednosti – jer smatramo da potrošači moraju biti informirani o tome šta konzumiraju. Svjesni smo i da dio potrošača želi i potpuno drugačije proizvode od Coca-Cole, pa zato širimo ponudu drugih vrsta napitaka svojim brendovima vode Olimpija, Emotion i Römerquelle, voćnih sokova Cappy i Cappy Pulpy te ledenih čajeva.