Samsonite – putovati s divom

Identificiranjem trendova i tumačenjem potreba putnika, Samsonite i dalje „sipa“ inovacije i nove ideje u putovanja te i dalje ostaje vodeća kompanija u dizajnu proizvoda i inovacija

1330

Američki Samsonite nadaleko je poznata svjetska kompanija koja se bavi proizvodnjom i prodajom opreme za prtljag. Riječ je o kompaniji koja proizvodi male kofere poznate po izdržljivosti i izuzetnom dizajnu. Svjetski je lider u proizvodnji putne galanterije. Sjedište Samsonite je u Luksemburgu, ali se njene brojne ekspoziture nalaze po čitavom svijetu. Jedno od najbitnijih sjedišta kompanije nalazi se u Hong Kongu. Kompanija broji više od 12.400 zaposlenih, a krajem prošle godine postigla je profit 2,8 milijardi dolara. Izvršni direktor kompanije je Ramesh Dungarmal Tainwala.

Potraga za zlatom

Priča o ovoj kompaniji počinje 1910. godine u Denveru (Kolorado,SAD) kada je kompaniju pod nazivom The Shwayder Trunk Manufacturing Company osnovao Jesse Shwayder s početnim kapitalom od 3.500 dolara i s ciljem da proizvodi i prodaje neobično dobro napravljene kovčege koji će izdržati najteže putovanje – prvobitno uključujući potragu za zlatom. Nekoliko godina po osnivanju, 1917. godine, prihod kompanije iznosio je 76.000 dolara, a već 1924. godine taj broj je gotovo učetverostručen.

Vrlo brzo kompanije je preimenovana i sve do 1966. godine zvala se Samson, a to ime je promijenjeno u Samsonite tek nakon gotovo pola stoljeća postojanja. Shwayder je biznis počeo samo s deset zaposlenika i jednim osnovnim proizvodom (kovčezima i jeftinom ručnom prtljagom) plasiranim na tržište zapadnih Sjedinjenih Država. Otprilike u to vrijeme, Jesse je odlučio napraviti i sliku koja će postati zaštitni znak kompanije. Bila je to slika Jessea, njegovog oca i trojice braće, koji su zajedno imali blizu 500 kilograma, kako stoje na dasci postavljenoj na Shwayder kovčegu za nošenje.

Jesse je želio kovčeg drugačiji od kovčega konkurencije, bolji  i ljepši – dakle kofer koji nije konkurentan po cijeni i koji se može prodavati zahvaljujući vlastitim vrijednostima. Čak i u tim pionirskim vremenima, u kompaniji su nastojali inovacijama u izradi i materijalima naći svoj put prema vrhu. Tako je 1941.godine, neposredno prije ulaska SAD u rat, kompanija je predstavila novu vrstu prtljage, Samsonite Streamlite, koja je bila osmišljena da biznis etablira na vodeći položaj. Prtljag je nazvan Samsonite po biblijskom junaku Samsonu, jer je Jesse želio naglasiti čvrstoću i trajnost tog novog kofera. Samsonite Streamlite kofer bio je konusnog oblika i napravljen tako da je njegov drveni okvir bio pokriven vulkaniziranim vlaknom na kojeg je litografiran efekt neštavljene kože. Bilo je to prvi put da su kupci prtljage mogli kupiti kofer koji je izgledao poput kožnog, ali se prodavao po relativno niskoj cijeni. Kompanija je uskoro poslovanje preusmjerila sa litografske ploče na litografirani papir, laminiran na foliju celuloznog acetata koji se mogao tačno kontrolirati i garniture su postale stvarnost. Prihod kompanije 1948. godine iznosio je blizu 13 miliona dolara.

Mlazno doba

Početkom 1955. godine, Jesse i rukovodeće osoblje kompanije odlučili su da je vrijeme razmisliti o novim stilovima prtljage kako bi zadovoljili ukuse javnosti. Streamlite je još uvijek bio popularan, ali je kompanija dodala novu liniju prtljage prikladniju za moderno putovanje. Prvi pokušaj bio je poboljšani kovčeg, koji se bazirao na Streamlite dizajnu, izrađen od magnezija i nazvan Ultralite. Bila je to prva prtljaga bez drvene konstrukcije, koja se umjesto toga oslanjala na tada revolucionarnu kombinaciju folije i ekstrudiranog magnezija, kombiniranu s injekcijski prešanom etil-celulozom. Pa, ipak, iako su s tom laganom prtljagom bili na pravom putu, ono što su zaista željeli bio je novi, moderan oblik koji će odgovarati tom novom materijalu. Rezultat je bilo uvođenje Silhouette 1958. godine, najmodernije do tada izrađene prtljage. Bravice, metalni dio i pribor svi su bili dio dizajna, a prtljaga Silhouette bila je jedinstvena jer je njezin metalni dio bio udubljen kako bi bio zaštićen od udaranja, habanja i trošenja kojima je sva prtljaga izložena. Avionski prijevoz pokrenuo je milione ljudi koji su počeli putovati – poslovno ili radi zadovoljstva. Ništa nije personificiralo generalnog direktora s početka 1960-ih godina bolje od njegovog Samsonite Classic Attachea. Bio je to prvi Samsonite proizvod koji je prije stavljanja na tržište temeljito ispitan. Ime kompanije promijenjeno je iz Shwayder Bros., Inc. u Samsonite Corporation. Već 1969. godine lansiran je novi kofer Saturn, prvi čiju konstrukciju su u cijelosti držali okviri izrađeni injekcijskim prešanjem. Taj revolucionarni dizajn najavio je ono što će postati najšire prihvaćenim načinom proizvodnje moderne prtljage s tvrdim stranama.

Meke strane za Evropu

Novo desetljeće započelo je sa Samsoniteom čvrsto etabliranim na položaju vodećeg svjetskog proizvođača kalupljene prtljage i attache kofera. Kompanija se potom okrenula rastućem tržištu prtljage s mekim stranama. Prvi američki ulasci Samsonitea u tu kategoriju bio je Flee Bag asortiman i prtljag s mekanim stranama. Uspjeh je bio toliki da su pogoni za njihovu proizvodnju otvoreni u Nogalesu, Mexicu i Tusconu (Arizona). Budući da je Samsonite svojevremeno bio rastuća snaga, odlučeno je da kompaniji treba novi imidž koji će odražavati tu činjenicu pa se prvi put pojavio apstraktni logo, a taj trajni izraz snage i aspiracija Samonitea danas je prepoznat u čitavom svijetu kao simbol kvaliteta, inovacije i izvanrednog dizajna na milionima putnih artikala – nešto što bi, nesumnjivo, oduševilo Jessea Shwaydera. Te 1973. godine, kompanija je imala 1.000 podružnica širom svijeta, 8.000 različitih proizvoda i 65.000 zaposlenih. Kao dio politike ekspanzije brenda, Samsonite je 1984. godine kupio Lark, vodeću marku proizvoda veoma cijenjene prtljage koja je proizvodila ekskluzivne i luksuzne torbe i kofere s mekim stranama za profesionalne poslovne putnike. Istovremeno, dok su Amerikanci kupovali prtljagu s mekim stranama, Evropljani su s jednakim entuzijazmom kupovali prtljagu s tvrdim stranama. Kao odgovor na tu potražnju, Samsonite Evrope podružnica razvila je kofer Oyster koji je dobio nagradu kao još jedan u dugoj tradiciji Samsonite kofera koji su postavljali nove trendove. Oyster je bio novi zaokret za evropsko poslovanje i uskoro je postao kofer s najbržom prodajom svih vremena. S fabrikom u Francuskoj, Samsonite je mogao zadovoljiti takvu potražnju. U Henin-Beaumontu brzo se preuređivala nekadašnja fabrika tekstila. Za samo osam mjeseci nova Samsoniteova evropska tvornica bila je spremna da krene u proizvodnju. Prvi proizvodi iz tvornice u Henin-Beaumontu bili su kofer Prestige Attache i kovčeg Beauty. Do 1986. godine, prihodi od prodaje dostigli su 300 miliona funti.

Akvizicije i proširivanje

Ponuda marke proizvoda Samsonite se 1993. godine povećala paralelno s akvizicijom American Touristera, namijenjenog mlađoj populaciji porodičnih putnika ili putnika na odmoru. Proizvodi American Tourister pružali su kvalitet po umjerenoj cijeni. Godinu dana kasnije, Samsonite Italy obogatio je ponudu s uspješnom kolekcijom obuće, koristeći iskustvo kompanije u proizvodnji kožne robe i italijansku superiornost u dizajniranju obuće. Prodor na kinesko tržište desio se 1997. godine kada je počela proizvodnja u Ningbou. Samo godinu dana kasnije, 1998. godine, pušten je u rad proizvodni pogon zajedničkog ulaganja u Nashiku, Indija. Daljnji i odlučujući korak prema raznovrsnosti, kompanija je napravila 1999. godine uvođenjem kolekcije Travel Wear – novog odjela za odjeću Samsonite Blacklabel. Iduće godine prezentirala je prvu kolekciju odjeće i pribora za žene, a tom carstvu proizvoda dodate su i kolekcije obuće, što sve zajedno čini Samsonite Blacklabel svijet. Samsonite je 2000. godine najavio saradnju godine na području dizajna s kolekcijom prtljage koju je osmislio svjetski poznati dizajner Philippe Starck. Samsonite prtljaga i torbe dizajnera Starcka kombinacija su čiste elegancije i suvremene tehnologije i u potpunosti odražavaju minimalistički dobar ukus što je Starckov zaštitni znak.

Fabričko postrojenje u Denveru koje je brojalo 4.000 zaposlenih zatvoreno je 2001. godine, a kompanija je sjedište premjestila u Mansfield nakon što je iste godine vlasništvo nad kompanijom preuzeo CVC Capital Partners. Te godine proizvodi kompanije bili su dostupni u više od 100 zemalja i 200 Samsoniteovih prodavnica. Samsonite je, međutim, već 2005. godine kupio Marcello Bottoli, nekadašnji izvršni direktor modne kompanije Louis Vuitton, ali je dvije godine nakon toga CVC Capital Partners otkupio kompaniju za 1,7 milijardi dolara. Za 35 miliona dolara, Samsonite je 2012. godine akvizirao putni brend Hartmann.

Kompanija Tumi je posljedna u nizu Samsoniteovih akvizicija kojoj je prethodilo preuzimanje firme February Rolling Luggage fokusirane na prodaju proizvoda u trgovinama na aerodromima te preuzimanje italijanskog proizvođača opreme za putovanja Chic Accent.

Podizanje ljestvice

Akvizicijom američkog Tumija vrijednom 1,8 millijardi dolara, Samsonite je ušao na visoko profitabilno kinesko tržište premium brendova i na taj će način pokušati potaknuti nešto slabiji prošlogodišnji rast prodaje u Kini, koja čini 10 posto njihovog tržišta. Uz to, sinergijom namjeravaju omogućiti rezanje troškova logistike, prodaje i marketinga, ali i u pogledu distribucije i razvoja proizvoda. Tumi je s oko 170 trgovina prisutan širom svijeta, a cijena njegovih kofera kretala se oko 1.300 dolara. Kinezi vole kupovati Samsonite, međutim, u posljednjih nekoliko godina počeli su više kupovati luksuzne putne torbe i to je glavni razlog zbog kojeg Samsonite podiže ljestvicu.

Pametni koferi

Na historijskoj osi, iz Samsonitea je lansiran veliki broj inovacija, ali osim što je prtljag dobio točkiće, nikakva druga inovacija desetljećima nije se vezivala uz nju. Pa, ipak, to bi se sada moglo ozbiljno promijeniti. U predvorjima aerodromskih luka i na terminalima, umjesto skromnog kovčega počeo se pojavljivati “pametni prtljag” opremljen digitalnom tehnologijom. Raspon funkcija je velik, od mogućnosti punjenja mobilnog telefona do GPS sistema. Kofer Geotrakr, čiji proizvođač je Samsonite, upotpunjuje funkciju praćenja brzinomjerom koji omogućuje koferu da prepozna kada je u toku let te da se isključi kako ne bi ometao elektroniku aviona. Ovaj kofer dostupan je samo na tržištu SAD, dok Samsonite za druge kupce u svijetu nudi kofer s funkcijom praćenja i alarmom za udaljenost koji rade preko Bluetootha.

IZVORBusiness Magazine/Maja Hadžić
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here