Mesna industrija Ovako, koja djeluje u okviru grupacije Akova, lider je na bh. tržištu u oblasti mesne industrije. Konstantnim ulaganjem u proizvodne procese i širenjem asortimana proizvoda, Akova dugi niz godina zadovoljava potrebe svojih vjernih potrošača kako u Bosni i Hercegovini tako i u zemljama regiona, donoseći na stolove proizvode vrhunske kvalitete i savršenog okusa. O putu do uspjeha, usponima i padovima koji su ga pratili, za Business magazine govori Emina Džafić, kreativna direktorica Akova Grupacije.

Priča počinje osamdesetih godina prošlog stoljeća, kada je iz porodične tradicije, generacijskog iskustva u proizvodnji mesa i mesnih prerađevina i poduzetničkog duha porodice Džafić, osnovano niz fastfood radnji u Sarajevu pod nazivom Akova. Društvene reforme početkom devedesetih godina stvaraju okvir za organiziranje kompanije i transformaciju zanatske u industrijsku proizvodnju. Isključivo vlastitim ulaganjima, u proljeće 1992. godine izgrađena je i opremljena fabrika za preradu mesa na lokaciji Bojnik, kapaciteta deset tona dnevno. Međutim, zbog ratnih dešavanja, kompanija je prestala sa radom, a kompletna imovina je opljačkana i uništena. Zahvaljujući upornosti osnivača, kompanija počinje djelovati na izmještenoj lokaciji u Ljubljani, a osnovna djelatnost u to vrijeme bila je isporuka prehrambenih proizvoda u BiH.
Tokom 1994. godine obnavlja se rad u prijeratnom sjedištu u Sarajevu, a Akova kao izvorno proizvodno orijentirana kompanija, kreira vlastiti brend pod nazivom Ovako, koji podrazumijeva planski razvoj proizvodnje i prerade mesa i mesnih prerađevina. Kao prva privatna kompanija u BiH, Akova dobija od međunarodnih finansijskih organizacija koje su prepoznale perspektivnost projekta komercijalni kredit za izgradnju fabrike za preradu mesa. Svečano okončanje projekta i puštanje proizvodnih kapaciteta u rad desilo se 1999. godine, a dvije godine kasnije Akova Group zakoračila je i u fazu primarne proizvodnje kroz privatizaciju fabrike stočne hrane i farme u Visokom, te izgradnjom vlastitog repro centra i klaonice peradi pod imenom Brovis na istoj lokaciji. Danas se Akova grupacija sastoji od tri uspješne kompanije: AkovaImpex (prodaja i distribucija), Mesna industrija Ovako (proizvodnja mesnih prerađevina) i Brovis (proizvodnja pilećeg mesa).
Odanost tradiciji i kvaliteti
„Samo stvaranje novog brenda je izazov koji zahtijeva sofisticiranu strategiju. U današnje vrijeme kada je neki proizvod brend više se ne radi samo o kvalitetnom proizvodu i dobrom imenu, riječ je o puno više toga. Danas brendovi imaju moć okupiti ljude istih vrijednosti. Oni prodiru u podsvijest i mogu stvoriti mnoga uvjerenja koja mijenjaju percepciju, a samim tim mijenjaju i svijet“, kaže Džafić.
Tajna uspjeha brenda Ovako je kvalitet kao imperativ ove kompanije od njenog osnivanja do danas.
„Nikada nismo pravili kompromise s kvalitetom proizvoda. Bez obzira na sve turbulencije na tržištu, mi smo ostali dosljedni tradiciji i kvaliteti i upravo ta dosljednost nas je dovela do pozicije na kojoj se danas nalazimo, a to je da na bh. tržištu nastupamo kao lider u oblasti mesoprerađivačke industrije“, ističe Džafić.
Da uspjeh ne dolazi sam po sebi, u ovoj grupacijisu itekako svjesni. Uspješno poslovanje iziskuje stalan trud, ulaganje u modernizaciju proizvodnje, inovacije te komunikaciju sa potrošačima i ispunjavanje njihovih zahtjeva. Stoga, Akova i Ovako kontinuirano ulažu u kvalitet kadrova i tehnologije sa jedne strane te komunikaciju sa potrošačima sa druge strane.
„Smatram da su ova tri faktora presudna i da jedan bez drugog ne mogu dati željene rezultate. Svi koji su mislili da su dosegli vrhunac i posustali u ovim segmentima zabilježili su gubitke i narušavanje poslovne izvrsnosti. Naš cilj je da konstantno osluškujemo tržište i reagiramo prema njegovim zahtjevima“, dodaje Džafić.
Motivacija ključna za uspjeh
Akova grupacija trenutno upošljava oko 1.000 ljudi te sarađuje sa 100 kooperantskih farmi, širom BiH, koji se i sami indirektno finansiraju preko Akova grupacije. S obzirom na raznovrsnost djelatnosti kojima se kompanije unutar grupacije bave, profili uposlenika su različiti. U Akova grupaciji vjeruju da je motivacija uposlenika ključna za uspješno poslovanje.
„Svaka kompanija mora prepoznati važnost motivacije uposlenika za uspješan razvoj svog poslovanja, jer doprinosi poslovnim rezultatima i s tim u vezi odlučiti se za jedan od načina kontinuiranog ulaganja u sve zaposlene. Prevazišli smo to tako što su predstavnici svakog sektora, a u komunikaciji sa službom za ljudske resurse postavili određene parametre za koje smatraju da mogu biti motivirajući te kao takvi od koristi i za kompaniju i za uposlenike“, kaže Džafić.
Pored bonusa i nagrada, kompanija organizuje i različite eduakacije, treninge i seminare bilo da su internog ili eksternog tipa, na temelju kojih pokušava postići da svi uposleni u grupaciji postanu svjesni da i oni svojim radom pridonose boljim rezultatima kompanije, odnosno čitave Grupacije.
Da su sve aktivnosti koje provode s ciljem unapređenja proizvodnje i ulaganja u uposlenike dobro osmišljene govori i činjenica da je izvoz u 2017. bilježio rast od skoro 30 posto, što je i više nego zadovoljavajuće. Proizvodi Ovako mogu se naći na policama u Srbiji, Makedoniji, Kosovu, Crnoj Gori, Albaniji, Australiji, Hong Kongu, Vijetnamu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Siriji. Dobivanjem dozvole za izvoz piletine i proizvoda od pilećeg mesa u EU očekuje se značajna ekspanzija i prema evropskim zemljama. Kada je u pitanju proizvodnja svježeg pilećeg mesa trenutni kapaciteti proizvodnje u kompaniji Brovis su 60.000 komada na dnevnoj osnovi, dok su kapaciteti u proizvodnji prerađevina oko 100 tona dnevno. Dozvola za izvoz u zemlje EU zahtijevala je razvoj strategije za proširenje kapaciteta u oba proizvodna segmenta. Nakon što kompletiraju plan proširenja proizvodnih kapaciteta, očekuje se povećanje proizvodnje za dodatnih 50 posto, a samim tim i otvaranje novih radnih mjesta.
Koliko su krajnji potrošači zadovoljni proizvodima Ovako, dokaz su i brojne nagrade kojim se ovaj brend može pohvaliti.
„Svaka nagrada je posebna i svakoj se jednako veselimo. Jedna od nagrada koju bih izdvojila je nagrada od strane potrošača, a koja naš poznati brend Mini i Jumbo hrenovke stavlja u sam vrh kategorije. Smatram da je naša dugogodišnja liderska pozicija najbolja nagrada i potvrda kvalitete“, kaže Džafić.
U ovoj kompaniji poseban akcenat je i na standardima koje kompanija posjeduje i koji su zapravo rezultat dugogodišnjeg truda, rada i ulaganja u kadrove i proizvodne pogone. Cilj je da kroz standardne procedure, unapređenje poslovanja i edukaciju kadra ponude dodatnu vrijednost potrošačima.
„Nastojimo uvijek biti u dodiru sa potrošačima, osluškivati šta nam to naši kupci poručuju, koji su trenutni trendovi, tako da se može reći da nam je cilj za ovu, ali i sve naredne godine koje su pred nama našim kupcima pružiti proizvode i uslugu u skladu sa njihovim zahtjevima i potrebama“, dodaje Džafić.
Briga i zaštita okoliša
Od samog osnivanja kompanije pa sve do danas Ovako je usmjeren na to da se na neki način oduži zajednici u kojoj djeluju. Svake godine kompanija organizira veliku donatorsku akciju sa fokusom na socijalno ugroženo stanovništvo. Tri godine zaredom bili su generalni sponzor košarkaške reprezentacije BiH, konstantno pružaju podršku kulturno – sportskim manifestacijama i nastoje podržati pojedince i projekte za koje smatraju da mogu biti od koristi za društvenu zajednicu.
“Ono na šta smo ponosni i što želim istaći jeste činjenica da smo kompanija koja posebnu pažnju posvećuje brizi i zaštiti okoliša. Naime, jedina smo kompanija u BiH koja posjeduje sistem za pročišćavanje vode i vlastitu kafileriju. Kompanija smo koja ovdje živi, radi i djeluje i jedna od naših vizija je da budućim pokoljenjima ostavimo što kvalitetniju životnu sredinu. Nadamo se da će u budućnosti i druge kompanije slijediti naš primjer“, ističe Džafić.
Činjenice koje (možda) niste znali
- Akova grupacija sastoji se od tri uspješne kompanije: Akova Impex (prodaja i distribucija), Mesna industrija Ovako (proizvodnja mesnih prerađevina) i Brovis (proizvodnja pilećeg mesa);
- Akova grupacija trenutno upošljava oko 1.000 ljudi te sarađuje sa 100 kooperantskih farmi širom BiH;
- Izvoz u 2017. godini bilježio rast od skoro 30 posto, što je i više nego zadovoljavajuće;
- Proizvodi Ovako mogu se naći na policama u Srbiji, Makedoniji, Kosovu, Crnoj Gori, Albaniji, Australiji, Hong Kongu, Vijetnamu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Siriji;
- Trenutni kapaciteti proizvodnje svježeg pilećeg mesa u kompaniji Brovis su 60.000 komada na dnevnoj osnovi, dok su kapaciteti u proizvodnji prerađevina oko 100 tona dnevno