U moru poslijeratnih promašenih bosanskohercegovačkih investicija, fantomska izgradnja Bloka 7 Termoelektrane Tuzla jedna je od najskupljih. Ukupna procijenjena vrijednost tog propalog projekta iznosi 786,3 miliona eura (oko 1,5 milijardi KM), a glavni izvor njegovog finansiranja je kredit Izvozno-uvozne (EXIM) banke Kine od 614 miliona eura (1,2 milijarde KM), čiji garant je Vlada FBiH, odnosno federalni porezni obveznici.
Sporna garancija
Upravo ta garancija za kineski kredit bila je razlog zbog kojeg je Sekretarijat Energetske zajednice prije pet godina pokrenuo još jedan u nizu postupaka protiv Bosne i Hercegovine, smatrajući da se radi o nedozvoljenoj državnoj pomoći jer je “Vlada FBiH dovela Elektroprivredu BiH u povoljniji položaj u odnosu na druge učesnike koji bi se bavili istim poslom“.
Kinezi uzeli avans i mudro zašutjeli
No, uprkos takvom stavu Energetske zajednice, koja je od počatka bila skeptična prema projektu izgradnje Bloka 7 i zbog njegove upitnosti sa ekonomskog i ekološkog aspekta, trošenje novca na tu investicijsku fatamorganu potrajalo je sve dok se američki podizvođač General Electric, zadužen za nabavku i instaliranje ključne opreme – kotla, turbine i generatora, u oktobru 2020. nije povukao iz projekta, a kineski partneri – China Gezhouba Group Company i Guangdong Electric Power Design Institute, prethodno naplativši 214 miliona KM avansa od Elektroprivrede BiH, koja je na pripremne radove već bila potrošila oko 20 miliona KM, potvrdili da nemaju alternativno rješenje. Potom je zavladao višemjesečni tajac, tek blago narušen krajem januara ove godine odlukom Suda BiH da poništi rješenje Vijeća za državnu pomoć BiH kojim je garancija za kreditno zaduženje za izgradnju Bloka 7 ocijenjena nezakonitom. No, navedena sudska odluka ni na koji način suštinski ne utiče na sudbinu tog projekta, što u izjavi za Business Magazine potvrđuje i Nermin Džindić, federalni ministar energije, rudarstva i industrije.
China Gezhouba Group Company i Guangdong Electric Power Design Institute davno su naplatili 214 miliona KM avansa od Elektroprivrede BiH, koja je potrošila i oko 20 miliona KM na pripremne radove
“Poništavanjem Rješenja Vijeća za državnu pomoć BiH od strane Suda BiH, njegovo pravno dejstvo je stavljeno van snage, a predmet je vraćen na ponovno postupanje. Kako je u Presudi izričito navedeno, ponovni postupak je potrebno provesti po svim primjedbama za svaki propust koji je učinjen u postupku donošenja.
Presudom Suda BiH je, izmedu ostalog, ukazano da je u toku rješavanja Vijeće procesno i faktički onemogućilo Federalnom ministarstvu finansija, kao davaocu garancije, učešće u postupku donošenja Rješenja i time predočavanje dokaza da je garancija izdata pod istim tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom BiH, svim procedurama i postupcima”, podsjeća Džindić.
Unatoč činjenici da je odavno kristalno jasno da od izgradnje Bloka 7 nema ništa i da su u njega do sada uložena 234 miliona KM otišla niz vjetar, on se u Planu poslovanja JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo za period 2023. – 2025. godina navodi kao glavni investicijski projekt te kompanije, u koji bi, kako se precizira, u narednom trogodišnjem periodu trebala uložiti 579,3 miliona KM iz EXIM kredita.
“U periodu 2023. – 2025. planirana su ukupna ulaganja u iznosu od 2,06 milijardi KM, koja će se realizovati dijelom iz kreditnih, ali većinom iz vlastitih sredstava. Fokus je na ulaganjima u nove i zamjenske proizvodne objekte, uz istovremena ulaganja u ciljane rekonstrukcije i revitalizacije, kao i uvođenja okolinski prihvatljivih tehnologija u postojeće proizvodne objekte. Kapitalni projekti koji imaju najveći prioritet su Blok 7 u TE Tuzla, HE Janjići, VE Vlašić i nekoliko fotonaponskih elektrana.
Za realizaciju najvećih projekata (blokovi u termoelektranama) inicijalno su planirana vlastita i eksterna sredstava, prije svega po potpisanom Sporazumu o kreditnoj liniji sa China EXIM bankom, kao i kreditnom aranžmanu sa konzorcijem komercijalnih banaka za avans za izgradnju Bloka 7 u TE Tuzla. U planskom periodu predviđeno je da se oročena sredstva koriste za ulagačke aktivnosti, prvenstveno za avans za izgradnju Bloka 7 u TE Tuzla te za ulaganja planirana po djelatnostima i na osnovu odluka o dokapitalizaciji rudnika”, navodi se, između ostalog, u Planu.
EPBiH je na fantomski projekt već potrošila 234 miliona KM
Koliko je taj Plan provediv u dijelu koji se odnosi na Blok 7, o kojem iz Elektroprivrede ne žele razgovarati, vjerno ilustrira odgovor ministra Džindića na pitanje o realnosti mogućnosti da taj project opak bude realiziran.
“Vlada FBiH usvojila je informaciju o tehničkoj ocjeni alternativnih ponudača ključne opreme iz EPC Ugovora za izgradnju Bloka 7 u TE Tuzla s prijedlogom zaključaka. Informacija je upućena na razmatranje Parlamentu FBiH.
Kineski konzorcij pozvan je da realizuje Ugovor koji je potpisan 27. avgusta 2014. godine, sa pripadajućim aneksima 1 – 13, bez izmjene podizvodača”, kaže s tim u vezi Džindić, nedvosmisleno stvaljajući do znanja da je sva dalja priča o izgradnji Bloka 7 puko odgađajnje suočavanja s istinom, budući da je uvjet koji se odnosi na podizvođača apsolutno nemoguće ispuniti.
Nadoknada štete
Ništa više optimizma ne proizilazi ni iz Džindićevog viđenja alternative Bloku 7 u smislu održavanja kontinuiteta proizvodnje u TE Tuzla i energetske stabilnosti FBiH te rješavanja pitanja novca već potrošenog za pripremne radove i plaćanje avansa kineskim partnerima.
“Projekat izgradnje Bloka 7 u TE Tuzla nalazi se u svim strateškim planovima JP Elektroprivreda BiH i kompanija ostaje snažno opredjeljena za realizaciju tog projekta, kojim se osigurava energetska stabilnost i sigurnost snabdijevanja u Federaciji BiH.
Ukoliko do provedbe Ugovora ipak ne dođe, JP Elektroprivreda BiH će, kao oštećena strana, tražiti namirenje svojih potraživanja i štete, s obzirom na to da je, u skladu sa obavezama iz EPC Ugovora, sve svoje obaveze izvršila na vrijeme i u dogovorenim rokovima”, konstatira Džindić.
Drugim riječima, “Blok 7 još nije zvanično umro, a ka’ će ne znamo”. Ono što, pak, sa sigurnošću možemo tvrditi, jeste da će ceh ovog godinama nasilu guranog promašenog projekta skupo platili federalni porezni obveznici, a posebno privrednici, koji su odavno izloženi ničim utemeljenim kontinuiranim poskupljenjima električne energije, trenutno “velikodušno” ograničenim na “samo” 20 posto po jednom skoku cijene…
Kreditni uslovi
Ugovorom između Elektroprivrede BiH i kineske EXIM banke precizirano je da kredit u iznosu od 613,99 miliona eura traje 20 godina (pet godina grace perioda i 15 godina otplate), uz kamatnu stopu od 2,3 posto plus šestomjesečni Euro LIBOR, jednokratnu naknadu za upravljanje (management fee) od 0,5 posto, naknadu za neiskorištena sredstva od 0,5 posto neiskorištenog iznosa godišnje, naknadu za izloženost od 3,6 posto na preostali iznos glavnice i kamate za zadnjih pet godina otplate, osnovno osiguranje kredita – polica osiguranja kod Kineske agencija za osiguranje izvoznih kredita Sinosure, na period od 15 godina (plus trošak police od 5,8 posto na iznos glavnice i kamate), garanciju na ukupan iznos kredita, uključujući kamatu i druge pripadajuće troškove (Federalno ministarstvo finansija, u ime Federacije BiH, uz plaćanje premije od 3,3 posto glavnice i provizija za izdavanje garancije od 0,5 posto glavnice s kamatama) te dodatno osiguranje – hipoteku na imovinu Bloka 7, koja se aktivira po prestanku važenja police osiguranja kod agencije Sinosure. Kako se napominje u kreditnom ugovoru, dodatno osiguranje za zadnjih pet godina otplate kredita uključuje i “asignaciju potraživanja velikih kupaca Elektroprivrede BiH u visini od 1,2 godišnjeg anuiteta te usmjeravanje eventualnog viška cash flowa za prijevremenu otplatu kredita“.
Ugovorne obaveze
EPC (Engineering, Procurement, Construction – inženjeringu, nabavka i izgradnja) ugovorom između Elektroprivrede BiH i kineskog konzorcija, vrijednog 722,3 miliona eura, precizirano je da izgradnja Bloka 7 treba trajati 56 mjeseci od nastupanja datuma iz obavijesti investitora za početak radova do protokola o puštanju u rad.
“Izvođač preuzima ukupnu odgovornost za projektiranje i izvedbu projekta, odnosno izvođač daje posve opremljen i funkcionalan objekt spreman za rad. Cijena se temelji na modelu Lump Sum ili paušalne cijene, koja obuhvata vrijednost svih radova, nepredviđenih radova, viška radova, a isključuje uticaj manjka radova“, definirano je Ugovorom, kojim se konzorcij obavezao da “obavi inženjering, nabavku, opskrbu, isporuku, izgradnju, instaliranje, testiranje, puštanje u rad i davanje garancija u vezi s materijalima i opremom povezanim s blokom 7 u TE Tuzla“.
Opća pasivnost
Vlada FBiH posljednji put se koliko-toliko konkretno bavila Blokom 7 na sjednici održanoj 1. jula 2021. godine, kada je taj vruć krompir elegantno prolijedila federalnom Parlamentu, koji ga je, evidentno, pospremio u arhivu.
“S obzirom na neprihvatljivost ponuđenih alternativnih podizvođača i očitu nemogućnost realizacije EPC ugovora sa ugovorenim podizvođačem (General Electric), JP Elektroprivreda BiH, s ciljem zaštite svojih interesa, preduzet će krajnju mjeru zaštite – raskid EPC ugovora. Kako su Vlada i Parlament FBiH dali saglasnost na EPC ugovor te izdali, odnosno odobrili federalnu garanciju za njegovu realizaciju, ovo ministarstvo je dostavilo Vladi Informaciju o aktuelnoj situaciji na realizaciji EPC ugovora za izgradnju Bloka 7 u TE Tuzla, sa prijedlogom zaključaka.
Vlada je donijela Zaključak kojim, između ostalog, zadužuje JP Elektroprivreda BiH da poduzme sve mjere i aktivnosti na zaštiti svojih interesa u Ugovoru o inženjeringu, nabavci i izgradnji Bloka 7, a Informaciju o aktuelnoj situaciji na realizaciji EPC ugovora upućuje Parlamentu radi informisanja i eventualnog davanja određenih uputa u vezi sa nastalom situacijom“, opisivali su tada iz Ministarstva energije, rudarstva i industrije FBiH redoslijed poduzetih koraka, od kojih se do danas nije otišlo ni milimetar dalje.