Marko Valjavec: Građanima i kompanijama omogućeno da imaju svoj elektronski potpis

Sa Markom Valjavecom, direktorom kompanije Halcom, kompanije koja je stekla status akreditiranog ovjeritelja kvalificiranih potvrda, razgovarali smo o načinu izdavanja elektronskog potpisa, njegovim prednostima i namjeni, te o postupku izdavanja elektronskog postupka od strane kompanije Halcom.

346

Nakon 13 godina od usvajanja Zakona o elektronskom potpisu, u Bosni i Hercegovini počinje izdavanje kvalificiranih potvrda za elektronski potpis. Kvalificirani elektronski certifikat u BiH će izdavati slovenačka kompanija Halcom.Razlog ovolikog kašnjenja bio je taj što do sada u BiH nijedna institucija nije imala ovlaštenja da izdaje certifikate kojima se potvrđuje autentičnost elektronskog potpisa. Prošle godine formirano je nadležno tijelo na nivou države – Ured za nadzor i akreditaciju ovjerilaca pri Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, čime su stvoreni svi uvjeti potrebni za provedbu Zakona o elektronskom potpisu Bosne i Hercegovine.Kompanija Halcom je dostavljenom prijavom i dokumentacijom ispunila sve uvjete propisane Zakonom o elektronskom potpisu BiH za dobivanje statusa akreditiranog ovjerioca kvalificiranih potvrda, a posebno one o sigurnosti i zaštiti od zloupotrebe podataka, čime su stvoreni uvjeti za praktičnu primjenu kvalificirane potvrde za elektronski potpis. Prvi kvalificirani certifikaturučen je sredinom oktobra zamjeniku ministra komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Saši Dalipagiću.Sa Markom Valjavecom, direktorom kompanije Halcom razgovarali smo o uslovima koje je ova kompanija  morala ispuniti da bi stekla status akreditiranog ovjeritelja, na koji način se izdaju elektronski potpisi, te za koje namjene se može koristiti elektronski potpis.

BM:Koje uslove ste morali ispuniti za dobivanje statusa akreditiranog ovjeritelja kvalificiranih potvrda? Koje tehničke i sigurnosne standarde ste morali zadovoljiti?

Valjavec:Za upis u registar ovjerilaca Bosne i Hercegovine, bilo je neophodno ispuniti niz finansijskih, tehničkih, kadrovskih, sigurnosnih i operativnih uslova koji su propisani zakonima džave Bosne i Hercegovine. Prvenstveno mislimo na uslove koje su propisani Pravilnikom o evidenciji ovjeritelja, Pravilnikom o mjerama i postupcima upotrebe i zaštite elektronskog potpisa, sredstava za formiranje elektronskog potpisa i sistema certificiranja, Pravilnikom o bližim uvjetima za izdavanje kvalificiranih potvrda te Zakonom o elektronskom potpisui Zakonom o zašiti ličnih podataka. Naravno da su tu i EU regulative kojima Halcom podliježe s obzirom da poslujemo i u zemlji članici EU (ISO 27001, ISO 9001, uredba eIDAS, tehničke zahtjeve ETSI, standardi IETF RFC, GDPR). Halcom certifikaciona agencija je jednom godišnje podvrgnuta vanjskoj neovisnoj procjeni, koju provodi Akreditirani organ.

BM:Šta podrazumijeva kvalificirani elektronski ceritifikat?

Valjavec:Izdavanjem elektronskih certifikata u Bosni i Hercegovini bavimo se više od 15 godina, ali su ti certifikati do sada bili nekvalificirani. Razlika između nekvalificiranih i kvalificiranih certifikata je u tome što sa kvalificiranim certifikatom dobijate pravnu snagu, široku upotrebu u različitim oblastima poslovanja i korištenje u otvorenim sistemima.

BM:Na koji način se izdaju elektronski potpisi i možete li nam objasniti postupak upotrebe elektronskog potpisa?

Valjavec:Upisom Halcoma u registar ovjerilaca BiH, omogućeno je građanima i pravnim licima u BiH da imaju svoj elektronski potpis. Kvalificirani elektronski potpisi izdaju se isključivo vlasniku koji se lično identifikuje. Certifikat se izdaje na sigurnosnom mediju – pametnoj katici ili USB ključu sa rokom važenja od tri godine. Ono što je važno istaći je da kvalificirani elektronski potpis koji izdaje Halcom ispunjava visoke sigurnosne standarde koji su propisani uredbama Evropske unije (eIDAS) i zakonima Bosne i Hercegovine. Pri tome se svi lični podaci korisnika kvalificiranih certifikata obrađuju  u skladu sa Općom uredbom o zaštiti podataka GDPR.To praktično znači da fizičko ili pravno lice može bezbjedno koristiti svoj elektronski potpis kako u Bosni i Hercegovini, tako i u zemljama Evropske unije za različite svrhe.

BM:Za koje namjene se može koristiti elektronski potpis i koje su prednosti elektronskog potpisa koji se temelji na kvalificiranoj potvrdi?

Valjavec:Primjena kvalificiranog potpisa ovisi o pravnom okviru zemlje koji je uređuje. U zemljama EU, elektronski potpis koristi se za autentifkaciju na različitim sistemima ili za pristup različitim državnim i privatnim portalima (npr. prijava poreza, dostup dokumentaciji iz općinskih i sudskih ureda, dostup dokumentaciji iz socijalnih ustanova  i sl.). Zatim široko je primjenjen za potpisivanje i razmjenu dokumentacije unutar i van institucija. Prednost ovog načina primjene kvalificiranog elektronskog potpisa sa jedne strane je ušteda vremena (korisnik ne mora odlaziti u institucije da bi predao ili preuzeo dokumentaciju) i jednostavna upotreba (za obavljanje navedenih aktivnosti potrebni su mu samo certifikat i pristup računaru). Očekujemo da će sve navedene primjene i prednosti biti dostupne i građanima BiH.

BM:Kakav je postupak izdavanja elektronskog potpisa od strane Vaše kompanije, koliko traje?

Valjavec:Sva pravna i fizička lica koja su zainteresovana za nabavku elektronskog potpisa, mogu da se obrate u Halcom Sarajevo –  lično, mailom ili telefonskigdje će im naše osoblje dati detaljne upute o načinu podnošenja zahtijeva i izradi certifikata. Postupak izdavanja koji traje 10 radnih dana vrlo je jednostavan, sastoji se od tri koraka – popunjavanje dokumentacije, izrada certifikata i lično preuzimanje. Sve dodatne informacije korisnici mogu dobiti na www.halcom.ba.

 

 

PREKOMirela Haskić-Suša
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here