Piše: Mirela Haskić
Prevent CEE krovna je kompanija Prevent grupacije u BiH koja okuplja 20 članica u 16 gradova širom BiH. Prije 20 godina, kada je osnovana, Prevent grupacija upošljavala je svega 50 radnika, ali iz godine u godinu rastao je broj zaposlenih, prošireni su proizvodni kapaciteti, a širok asortiman njihovih proizvoda našao je mjesto i na svjetskim tržištima. Danas ova Grupacija zapošljava 6.500 uposlenika i konsolidovano je najveći izvoznik i među vodećim domaćim investitorima. U periodu od osnivanja do danas, Prevent je razvio nekoliko brendova koji su postali prepoznatljivi, a jedan od njih je i Dresscode by Prevent Grupacija.
„Preventov brand Dresscode nastao je prije tri godine, pomalo zatajno i u početku sa mini kolekcijama, a isključivo zbog velikog interesa naših zaposlenika koji su htjeli kupiti proizvod sašiven u našoj proizvodnji. Prevent je počeo sa proizvodnjom konfekcije za vodeće svjetske modne brendove još 2014. godine i 100 posto bio usmjeren na izvoz. U međuvremenu, shodno potrebama domaćeg tržišta, razvili smo brend Dresscode. Danas smo ponosni na ostvareno i spremni da nastavimo dalje“, za Business magazine kaže Sabina Muratagić Daul, rukovodilac prodaje Dresscode.
A kada kreirate brend koji je namijenjem poslovnim ljudima, koji naiđe na odličnu reakciju javnosti, najveći izazov je pronaći načine kako održati kvalitet proizvoda i zadržati povjerenje kupaca.
Praktična obuka
„Ako pričamo konkretno o odijelu, to je vrlo zahtjevan odjevni predmet u smislu same izrade, a naši kupci imaju po nekoliko Dresscode odijela, što nam ukazuje da su zadovoljni kvalitetom. Održati kvalitet proizvoda bio je u početku i najveći izazov, jer u BiH nije lako obezbijediti neophodne kadrove zbog neusklađenosti između obrazovanja i potreba industrije, tako da naši radnici pored diploma srednjih škola prolaze stručnu i praktičnu obuku u samoj firmi. Tu smo uložili i još uvijek ulažemo velike napore, kako bi imali najbolji tim koji može odgovoriti svim našim zahtjevima, kao i zahtjevima inostranih kupaca“, objašnjava Muratagić Daul.
Ponuda vrlo kvalitetnih proizvoda prilagođenih potrebama domaćeg tržišta ono je što ovaj brend izdvaja od drugih. Rad s vrhunskim svjetskim modnim brendovima omogućava im da prate najnovije trendove, koje onda primjenjuju u svojim kolekcijama. U konačnici, rezultat je ponuda proizvoda po vrlo povoljnim cijenama prilagođenim za bh. tržište.
„Mi se u Dresscodeu oslanjamo na želje i potrebe naših klijenata tako da kod muškog odijela, koji je naš ključni proizvod, razvijamo sve krojeve, od njemačkog stila zbog njegove ležernosti, do italijanskog koji je izrazito strukiran i naglašava figuru“, dodaje Muratagić-Daul.
Trenutno su proizvodi brenda Dresscode prisutni samo u Bosni i Hercegovini u dvije poslovnice. Jedna se nalazi u sklopu fabrike Prevent u Travniku, a druga je showroom Prevent Labs u centru Sarajeva. Uskoro će otvoriti još jednu poslovnicu u Bugojnu, u sklopu novoizgrađene fabrike. Da bi njihov brend nastavio ići uzlaznom putanjom, kompanija Prevent kontinuirano prati modne trendove i prilagođava ih našem tržištu kako bi kreirali privlačne i kvalitetne kolekcije, ne zanemarujući fokus poslovnog odijevanja. Puno se ulaže u odabir kvalitetnih materijala, koje nabavljaju iz Italije i Njemačke, te u samu prezentaciju kolekcija.
Kompanija Prevent Travnik raspolaže kapacitetima od 850 sakoa i 600 komada hlača dnevno. To se sve šije na dvije sakoovske linije i dvije linije za hlače. Pored tvornice u Travniku, koja se bavi konfekcijom, uskoro počinje i proizvodnja konfekcije u Zenici. Kada je u pitanju obuća, ona se proizvodi u tvornici Prevent Step, koja se nalazi u Bugojnu, sa dnevnim kapacitetom od 1.600 do 1.800 pari dnevno.
Mlad tim
A za kvalitet proizvoda i zadovoljstvo kupaca koji im se stalno vraćaju zaslužan je tim, kako u proizvodnji tako i u prodaji. Muratagić Daul ističe da u Preventu vole reći da su oni njihova snaga koja se krije iza brenda. Kompanija ima 410 uposlenih, od čegu su većina šivači. Tu su naravno i krojači, te tehnolozi, CAD operateri, modelari, dizajneri, prodaja i uprava.
„Ciljano smo odlučili da otvorimo fabriku u Travniku gdje su se i prije 40 godina šila odijela za renomirane modne brendove. Uz znanje starijih i iskusnih majstora stvorili smo novi tim mladih ljudi koji osluškuje potrebe naših kupaca “, naglašava Muratagić Daul.
S obzirom na problem na koji upozoravaju poslodavci, a koji se odnosi na deficit školovanih i kvalifikovanih radnika, Prevent realizira obuku kroz koju prolaze svi radnici.
“One koji se posebno istaknu u nekim oblastima, šaljemo dodatno na usavršavanje i praksu. Smatram da ulaganjem u obrazovanje zaposlenih i njihove usavršavanje ulažemo u budućnost naše kompanije, a što su radnici duže zaposleni i zadovoljni, to su produktivniji i dobivaju bolje uslove i šansu za napredovanjem”, objašnjava Muratagić Daul.
Iako mlad brend na našem tržištu, nagrade i priznanja nisu izostale. U januaru ove godine od strane SNL magazina dobili su nagradu za Brend godine 2017. što im predstavlja veliku satisfakciju. To znači da su kupci prepoznali rad i kvalitet njihovih proizvoda, koji se ogleda u kvalitetnoj izradi odjevnog predmeta i odabiru dobrog materijala.
“Imali smo priliku raditi sa poznatim bh. ličnostima, kao što je Dino Merlin, i takva su nas iskustva dodatno obogatila, jer nam upravo poručuju da su prepoznali naš rad i ukazali nam povjerenje, što nam je dodatna motivacija da nastavimo dalje”, dodaje Muratagić Daul.
Komunikacija sa potrošačima odvija se preko medija, društvenih mreža i direktno u poslovnicama Dresscode u Travniku i Prevent Labs u Sarajevu. U showroomu Prevent Labs nude izradu odijela i košulja po mjeri, pružaju klijentima mogućnost da sami kreiraju svoje odijelo uz stručnu pomoć njihovih iskusnih dizajnera i konstruktora.
Planovi za budućnost Prevent kompanije i brenda Dresscode usmjereni su na dalje napredovanje i rast u svim segmentima- od kompletiranja muške poslovne kolekcije sa ponudom klasične muške cipele do otvaranja dodatnih poslovnica, kao i izlaska na tržišta regije i dalje.
“Radit ćemo i na izradi webshopa, kako bismo pojačali naše online prisustvo i preglednost svih naših proizvoda. Cilj nam je razviti modnu priču koja iza sebe ima koncept koji je prepoznatljiv, a to je da olakšamo svakodnevni odabir poslovnog odijevanja i da u pravom trenutku pružimo kupcima ono što žele, te da budemo dio priče koja mijenja svijest i podržava domaći proizvod”, kaže Muratagić Daul.
Poštovati ljude, okoliš i kreativnost
Na pitanje šta za njih znači društveno odgovorno poslovanje, Muratagić Daul kaže da je to koncept u kojem kompanija integrira brigu o društvu i okolišu u svoje poslovanje na dobrovoljnoj osnovi.
“Biti društveno odgovoran ne znači samo ispunjavati zakonske obaveze, već i investirati u ljudski kapital, tehnologije i okoliš. Ulaganje upravo u edukaciju, radne uslove i radnu atmosferu te usvajanje dobrih odnosa sa zaposlenicima također može doprinijeti produktivnosti”, ističe Muratagić Daul.
Bitno je naglasiti da svake godine na društvenim mrežama obilježavaju sedmicu modne revolucije Fashion Revolution Week, koja je inače spomen na tragediju iz 2013. godine, kada je u urušavanju tvornice tekstila Rana Plaza u Bangladešu poginulo 1.133 ljudi, uglavnom žena radnica, a ranjeno više od 2.500.
“Kroz komunikaciju na društvenim medijima kupcima predstavljamo naše uposlenike i na taj način pokazujemo ko su ti vrijedni ljudi koji su proizveli odjeću koju nose i u kakvim uslovima rade. Ta nam je sedmica prilika da podignemo svijest o neodgodivim pitanjima modne industrije, ali i slavimo modu kao pozitivan uticaj, pokažemo da je promjena moguća i nagradimo one koji modu nastoje skrojiti drugačiju, društveno odgovornu i održiviju budućnost. Mi u Dresscodu vjerujemo u modnu industriju koja poštuje ljude, okoliš i kreativnost”, naglašava Muratagić Daul.