BM: Gdje bismo najprije mogli očekivati konkretan rezultat u vidu realizacije novih indijskih investicija u BiH?
SUBAŠIĆ: Oni su, recimo, zainteresirani za investicije u informacione tehnologije.
Moja ideja i moj projekt u Indiji je da BiH što više lociram kao svojevrstan IT hub, odnosno centar za indijski IT biznis. Pokušavamo ovdje napraviti ili ogranak ili kompletan indijski univerzitet informacionih tehniologija , jer su Indijci u svijetu prva zemlja po informacionim tehnologijama. U tom smislu postoji velika zainteresiranost, jer ljudi vide mogućnost dobrog biznisa u tom sektoru i znaju da, ako se otvori tako nešto u BiH, onda ćemo imati ovdje daleko veći broj studenata iz regiona, budući da je to vrlo popularan studij – indijski potencijalni investitori to prepoznaju i imamo vrlo intenzivne razgovore u tom smjeru.
Dalje, postoje velike šanse za indijske investicije u farmaceutskoj industriji, jer indijski biznismeni razumiju da ćemo mi za 5-6 godina biti u Evropskoj uniji i da će, ako neko od njih napravi fabriku u BiH, praktično imati svoju fabriku u EU…
Turizam, odnosno turistička infrastruktura, je također za njih vrlo atraktivna oblast – indijski biznismeni su obišli nekoliko hotela koje bi možda mogli kupiti. Namjenska industija, koja se u BiH intenzivno razvija, također je primamljiva indijskim biznismenima…
BM: Koliko je uopšte u BiH pristuna svijest o potencijalima indijskih investitora, s obzirom da Indiju uglavnom doživljavamo kroz stereotipe, koji tu zemlju predstavljaju prvenstveno kroz vizuru siromaštva, mada je, čini se, istina ustvari potpuno suprotna?
SUBAŠIĆ: Odlično pitanje – to je ustvari jedan od najvećih problema s kojim se sučavamo mi koji radimo u Indiji.
Ne prepoznajemo Indiju! Ne razumijemo Indiju! Često doživljavamo Indiju kao nešto što je previše daleko! Imamo predrasude o Indiji! ¨
Indija je jedna ogromna zemlja, sa ogromnom kulturom, sa ogromnim bogatstvom, jedna od nejbrže rastućih ekonomija u svijetu. To je zemlja koja investira širom svijeta, a BiH je definitvno prostor koji ima šansu u tom pogledu.
Dakle, potpuno ste u pravu – imamo puno slučajeva da naši ljudi, čak i oni na određenim visokim pozicijama, ne razumiju kompetentnost i važnost Indije u biznisu…
BM: Da li u tome leži i ključ izuzetno niske vanjskotrgovinske saradnje između dviju zemalja?
ŠEHOVIĆ: Vjerujem da je to suština problema.
Često naši porizvođači misle: “Možemo svoju robu prodati negdje bliže, zašto to slati u daleku indiju?“. No, to je greška, jer postoje velike mogućnosti za plasman bh. proizvoda u Indiju. Nedavno smo Indijcima predstavili jednog našeg proizvođača vina, kojim su oni su bili oduševljeni. Recimo, i to je jedna od oblasti u kojoj se može napraviti veliki iskorak…
BM: Vino ima prođu na indijskom tržištu?
SUBAŠIĆ: Kako da ne! U indiji se vino sve više konzumira. Možda čak i previše. Oni imaju svoje domaće vino, ali ga i uvoze iz praktično svih dijelova svijeta…
Dakle, to je također velika šansa, kakva postoji i u mnogim drugim proizvodnim oblastima.
No, ljudi trebaju početi razbijati mentalne barijere, trebaju početi dolaziti na razne sajmove u Indiji, kao što su sajmovi namještaja, s obzirom da imamo namještaj koji bismo mogli plasirati na indijskom tržištu, bez obzira na veliku konkurenciju iz Kine. Jednako je i u prehrambenoj industriji…