Deveti Weekend Media Festival u Rovinju u Hrvatskoj, najveći festival medijske i komunikacijske industrije u južnoistočnoj Evropi, ove je godine ponovno okupio vodeće menadžere, preduzetnike i stručnjake, istaknute govornike i učesnike tribina, te privukao više od 4.000 učesnika, 550 novinara, 350 studenata i 120 uticajnih govornika iz cijelog svijeta.

Magdalena Horanska, predsjednica Uprave MCA Grupe i potpredsjednica FIBEP-a, najvećeg i najstarijeg udruženja agencija za praćenje medija na svijetu, održala je predavanje o stanju medijskih tržišta u regiji.

Za potrebe predavanja Magdalene Horanske, agencija za medijska istraživanja i analitiku Media Net, članica MCA Grupe, provela je istraživanje kako bi utvrdila ko su najbolji i najpopularniji novinari u Hrvatskoj.

“Svi novinari, kolumnisti, pisci, televizijski i radio reporteri, kako iz lokalnih tako i iz nacionalnih medija, imali su jednaku priliku biti izabrani od strane opće i stručne javnosti. Budući da nestručna javnost često ne razlikuje novinare od voditelja ili kolumnista, tako je dobivena lista uključivala i one autore ili televizijska/radijska lica koji po struci nisu novinari ali ih javnost tako percipira”, rekla je Darja Kupinić – Guščić, jedna od osnivača i suvlasnica MCA Grupe koja je nagradu uručila Zoranu Šprajcu.

Kao dio istraživanja o najpopularnijim novinarima, Media Net je predstavio i rezultate svoje ankete o konzumaciji medija.

Putem svojih 19 ureda koji posluju u 10 evropskih zemalja, Newton Media Grupa prati više od 20.000 štampanih medija, preko 1.500 TV i radio stanica te 90.000 internet izvora, filtrirajući, birajući i analizirajući medijske informacije u svrhu media intelligencea kao osnovnog elementa bilo kakvog donošenja odluka.

MCA Grupa specijalizovana je za pružanje media intelligence usluga za tradicionalne medije i društvene mreže lokalnim i međunarodnim klijentima te je članica Newton Media Grupe. Magdalena Horanska predstavila je media intelligence rješenja MCA Grupe koja uključuju praćenje i analizu međunarodnih i regionalnih medija, istraživanja tržišta, softver za pretvaranje govora u tekst, arhiviranje medija te usluge savjetovanja i edukacije. Kao kompanija koja gleda u budućnost, Newton Media Grupa objedinila je talent i tehnologiju kako bi pružila rješenja kreirana po mjeri za sve trenutne i buduće medijske potrebe klijenata.

Koji su globalni trendovi prisutni?

“Nekad su tradicionalni mediji, pri čemu se misli na štampane medije, televiziju i radio, imali značajan utjecaj na javno mišljenje. Od tada se puno toga promijenilo pa su virtualni mediji postali puno moćniji. Pružatelji vijesti, portali i društvene mreže su danas glavni izvori vijesti mladima. Premda su tradicionalni mediji još uvijek veoma važni u našem dijelu Evrope, globalni nas trendovi okreću prema Internetu. Istraživačka industrija prolazi kroz iste promjene. Prije 14 godina većina tvrtki za praćenje i analizu medija je članke izrezivala iz novina škarama, lijepila isječke na listove papira te ih slala klijentima. Danas se taj proces obavlja digitalno. Ovaj trend digitalizacije medija postavlja mnoge izazove pred tvrtke koje pružaju usluge media intelligencea, budući da se broj izvora informacija dramatično povećava”, rekla je Magdalena Horanska pojašnjavajući promjene koje su se dogodile u medijskoj i istraživačkoj industriji od početka njene 14-godišnje karijere.

Magdalena Horanska ukazala je na globalne trendove u medijima kao što su konvergencija medija, raspršivanje javnosti – uz sve više novih i tradicionalnih medija, postaje sve teže dosegnuti publiku – konsolidacija medijskih tržišta, kupovanje medija od strane velikih tvrtki, te česta uključenost politike u spajanja i akvizicije.

Na pitanje u kojem će se smjeru razvijati medijsko nebo nad Evropom i ostatkom svijeta Magdalena Horanska je odgovorila: “Već smo zamijetili trend virtualizacije medija u drugim dijelovima svijeta. Tamo je važnost tradicionalnih medija značajno pala, budući da se oni ne mogu natjecati s izvještavanjem u stvarnom vremenu internetskih medija. Evropski su korisnici u tom pogledu konzervativniji te tradicionalni mediji ovdje još uvijek imaju snažnu poziciju. Izdavači su već otkrili snagu društvenih mreža te su počeli spajati tradicionalne i internetske/društvene kanale kako bi dosegnuli sve kategorije čitatelja. Kako sadašnja generacija mladih bude odrastala, tako će važnost novih internetskih medijskih kanala rasti”.

Koji su trendovi prisutni u južnoistočnoj i srednjoj Evropi?

Weekend Media Festival je jedan od važnijih događaja u južnoistočnoj Evropi stoga se Horanska fokusirala na one zemlje u kojima posluje MCA Grupa.

U južnoistočnoj Evropi, neke od zemalja koje pokriva MCA Grupa, kao što su Srbija, Bosna i Hercegovina te Makedonija, se još uvijek nose s problemima transparentnosti podataka o vlasništvu i poslovnim rezultatima medijskih tržišta. Nakon turbulentnog perioda, televizija i radio pokazuju znakove stabilizacije i stagnacije, a radio publika iznenađujuće raste u većini zemalja srednje i južnoistočne Evrope.

MCA Grupa, kao vodeća i najveća media intelligence grupacija u regiji, prikupila je podatke i provela niz istraživanja o tržištima na kojima posluje, trendovima u broju medija po zemljama, prihodima i poslovnim rezultatima, vlasničkoj strukturi medija te ulaganjima u zalihe.

Nadalje, Magdalena Horanska najavila je trendove u srednjoj Evropi, kao što je sklonost stranih vlasnika da otkupljuju nacionalne medije, što je prisutno u većini zemalja. U srednjoj Evropi tržišta su stabilna te je većina informacija o vlasništvu i poslovnim rezultatima transparentna. Internet raste brže nego u južnoistočnoj Evropi, a ulaganja u oglašavanje uglavnom rastu u segmentu Interneta, televizije i radija, dok štampani mediji gube tržišne udjele.

Višegodišnja kriza štampanih medija u južnoistočnoj Evropi ogleda se u manjem broju ovih medija, smanjenim prihodima i negativnim finansijskim rezultatima, dok zastupljenost Interneta raste na svim tržištima, uporedo s ulaganjima u internet oglašavanje.

Vidimo više slučajeva u kojima digitalne kompanije kupuju tradicionalne medije – znaju kako dosegnuti publiku no nedostaje im sadržaja, stoga trebaju tradicionalne medije.

Srpsko medijsko okruženje je turbulentno i dinamično, pri čemu je 414 novih medijskih kompanija osnovano u poslednje 3,5 godine, dok ih je 178 izbrisano iz registra.

U Makedoniji postoji veliki broj televizijskih kanala te je Makedonija na vrhu globalne ljestvice po broju televizijskih stanica po kućanstvu. Uz to, postoji negativan trend na radijskom tržištu uslijed sve nižeg broja lokalnih i regionalnih radijskih postaja.

Ukupni prihodi praćenih medija u Bosni i Hercegovini svake su godine niži.

Magdalena Horanska slovenačko je tržište opisala kao transparentno, kazavši da broj medija na tržištu raste od 2007. Ukupni prihodi štampanih medija su u padu, dok prihodi radijskih i televizijskih medija pokazuju suprotan trend. Medijsko tržište u Sloveniji jasno pokazuje gdje leži budućnost medija – u Internetu, premda prihodi od internet oglašavanja ne rastu toliko brzo koliko se očekivalo.

Hrvatsko tržište se stabilizuje oko nižeg nivoa prihoda, dok je medijsko okruženje poprilično turbulentno uslijed promjena vlasničkih odnosa.

Glavne promjene na češkom medijskom tržištu rezultat su promjena u strukturama vlasništva.

Medije u Češkoj preuzimaju lokalni poduzetnici a češke dnevne novine kontroliraju lokalni poduzetnici snažno povezani sa slovačkim medijskim tržištem.

Magdalena Horanska spomenula je da je češko-slovački JOJ Media House preuzeo hrvatski dnevnik Novi list, respektabilne novine koje imaju poteškoćama u poslovanju, uz podršku investicijskog fonda J&T.

Novi vlasnik Novog lista, JOJ Media House, u svom portfoliu ima nekoliko privatnih slovačkih TV kanala, te marketinške kompanije u Češkoj, Austriji i Slovačkoj.

Tokom protekle 2-3 godine najjače lokalne televizijske grupacije pokrenule su veliki broj novih TV kanala. Magdalena je ponudila zanimljiv primjer uticajnog češkog poduzetnika i drugog najbogatijeg čovjeka u Češkoj, Andreja Babiša, čija je kompanija preuzela dva elektronska medija u Češkoj. Babiš je potom postao ministar finansija, što je pokrenulo uzavrelu diskusiju o sukobu interesa, u kojoj se tvrdilo da vlasnici medija ne bi smjeli istovremeno biti i uticajni političari.

U Slovačkoj je došlo do promjena u vlasničkim strukturama izdavačkih kuća, pri čemu su lokalni ulagači ponovno stekli vlasništvo; sličan je trend vidljiv i u Češkoj. Većina sredstava koja se izdvajaju za oglašavanje troši se na televizijsko i internet oglašavanje, što je u skladu s promjenama čitalačkih navika – čitaoci se okreću prema televiziji i Internetu i postaju gledaoci.

Od svih zemalja u kojima posluje Newton Media Grupa, Poljska ima najveće medijsko tržište. Prema broju prodanih časopisa, strani izdavači drže 76% tržišta tiskovnih medija u Poljskoj.

Magdalena Horanska odgovara na pitanje koja zemlja u središnjoj, istočnoj i južnoistočnoj Evropi bilježi najbrži napredak u industriji media intelligencea i istraživanja: “Vrlo je teško reći općenito. Ako govorimo o medijskim istraživanjima novih vrsta medija kao što su društvene mreže, onda je odgovor Poljska. Upotreba internetskih kanala i društvenih mreža te s njima povezanih usluga, kao što su istraživanje i analitika društvenih medija, je izrazito razvijena u Poljskoj. Zahtjevi poljskih korisnika vezano uz internetske medije i društvene mreže napredniji su u usporedbi s drugim zemljama. Međutim, ako govorimo o inovacijama i tehnologiji u istraživanju medija, što omogućava ponudu novih proizvoda ili višu kvalitetu postojećih proizvoda, onda bih rekla Hrvatska i Češka. Ove su dvije zemlje tehnološki centar pri razmjeni iskustva i znanja unutar naše grupacije.”

Štampani mediji u Poljskoj bilježe kontinuiran pad, što se ponajviše odnosi na dnevne novine. Čitaoci se sve više okreću Internetu i korištenju mobilnih uređaja, stoga prihodi od internet oglašavanja brzo rastu.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here