Kada se posmatra tip platnog proizvoda koji se nalazi u novčanicima ispitanika, kao i prethodnih godina najviše je debitnih kartica, koje posjeduje čak 94 posto ispitanika, dok svaki četvrti ispitanik posjeduje kreditnu karticu.
Platne kartice se najčešće koriste za kupovine u supermarketima (66 posto), prodavnicama odjeće i obuće (46 posto), na benzinskim pumpama (44 posto), te prodavnicama namještaja i tehničkih uređaja (31 posto). S druge strane, medicinske ustanove (30 posto) i lokalni marketi (21 posto) su najčešće pominjane lokacije na kojima bi ispitanici željeli plaćati karticama, što je još jedan pokazatelj navike bezgotovinskih plaćanja koju korisnici bezgotovinskih plaćanja u BiH stiču.
Razlog za često korištenje platnih kartica leži prije svega u stalnoj dostupnosti sredstava koju ova platna metoda nosi, što je istaklo 24 posto ispitanika, dok još 22 posto njih cijeni jednostavnost i praktičnost ovog vida plaćanja. Ono što bi dodatno podstaklo korištenje platnih kartica su popusti kod određenih trgovaca, što je izjavilo 50 posto ispitanika, a interesantno je da je za 43 posto ispitanika šira prihvatna mreža faktor koji podstiče korištenje.
„MasterIndex BiH istaživanje je pokazalo ono što svi mi kao pojedinci vidimo – bezgotovinska plaćanja, prije svega kartice, sastavni su dio naše svakodnevice. Uz podatak da su plaćanja karticama i mobilnim novčanicima prvi izbor čak i za plaćanja manjih iznosa do 60 KM, sa 55 posto ispitanika koji su to rekli naspram 42 posto koji se odlučuju za gotovinu, digitalno opredjeljenje građana potvrđuje i i da su po prvi put, mobilni novčanici razlog zašto se građani opredjeljuju da koriste kartična plaćanja. Građani već prepoznaju da je budućnost digitalna i mi ćemo nastaviti sa implementacijom savremenih platnih i sigurnosnih tehnologija na tržištu BiH kako bismo omogućili pojedincima, biznisima i javnom sektoru da što bolje iskoriste te digitalne potencijale“, izjavila je Jelena Ristić, direktorica kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.
Građani BiH najčešće biraju domaće web prodavnice
MasterIndex pokazaju da se 66 posto ispitanika susrelo sa online plaćanjima i kupovinom. Uglavnom se online plaćanja obavljaju na mjesečnom nivou (24 posto), dok 12 posto ispitanika praktikuje da plaća online makar jednom sedmično, što je blagi rast od (tri posto) u odnosu na prošlogodišnje istraživanje.
Na vrhu liste stvari koje se plaćaju online jeste kupovina odjeće (52 posto, 17 procenata više nego prošle godine). Zatim slijedi plaćanje mjesečnih računa online (35 posto, 9 procenata više nego prošle godine), te kupovina hrane isto (35 posto). Pored plaćanja gotovinom prilikom preuzimanja pošiljki, što je opcija koju koristi skoro dvije trećine ispitanika, 32 posto anketiranih je reklo da plaća karticama online, 16 posto ispitanika koriste bankovne aplikacije, dok još 14 posto njih kaže da plaća karticama prilikom preuzimanja robe.
Domaće web prodavnice su i dalje češća šoping adresa od inostranih online prodavnica (45 posto naspram 10 posto ispitanika), a jedna petina ispitanika nema preferencije. Svaki peti anketirani je istakao da kupuje putem društvenih mreža, Instagrama i Facebooka.