Državno Ministarstvo finansija i trezora utvrdilo je Dokument okvirnog budžeta institucija Bosne i Hercegovine za period 2025. do 2027. godine, kojim je budžetski okvir za tekuću godinu projiciran na 1.570.500.000 KM, a za dvije naredne na po 1.380.500.000 KM za 2026. i 2027. godinu (finansiranje od indirektnih poreza u iznosu 1.020.500.000 KM na godišnjem nivou).
Indikativne gornje granice rashoda, pak, postavljene su na 1.305.933.000 KM u ovoj, 1.341.710.000 KM u idućoj te 1.341.946.000 KM u 2027. godini.
Rast troškova

Za bruto plate 23.637 postojećih i planiranog 41 novog uposlenika institucija BiH (11 u Direkciji za civilnu avijaciju, po šest u Kancelariji za reviziju institucija i Agenciji za zaštitu ličnih podataka, pet u Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, po tri u Pravobranilaštvu, Kancelariji za zakonodavstvo i Državnoj regulatornoj agenciji za radijacijsku i nuklearnu sigurnost, po dva u Agenciji za nadzor tržišta te Ministarstvu za ljudska prava i izbjeglice), u 2025. su planirani rashodi u iznosu od 840.148.000 KM, za četiri posto ili 33.782.000 KM veći od prošlogodišnjih. Bruto plate u 2026. koštat će državni budžet za 23.509.000 KM više – 863.657.000 KM (mada na ukalkuliran manji broj zaposlenih – 23.648), a u 2027. godini 870.622.000 KM (23.646 zaposlenih), uz godišnje povećanje za 6.965.000 KM.

budžeta institucija Bosne i Hercegovine, isključujući rezervisanja)
Naknade troškova zaposlenih u institucijama BiH za 2025. godinu su procijenjene na 169.599.000 KM (za 1.650.000 KM ili jedan posto više nego u 2024. godini). Rashodi po tom osnovu za 2026. su planirane u iznosu od 171.194.000 KM (godišnji rast od 1.967.000 KM), a za 2027. od 172.319.000 KM (povećanje za 1.125.000 KM).
Kada je riječ o prihodima, glavni adut su indirektni porezi, od kojih bi se u državni budžet godišnje trebalo slijevati 1.020.500.000 KM
Izdaci za materijal i usluge u 2025. projicirani su na iznos od 219.473.000 KM, što je za 6.898.000 KM ili tri posto manje nego u 2024., uglavnom zbog planirnja manjeg iznosa sredstava za izdavanje i zamjenu ličnih dokumenata te činjenice da je u 2024. godini finansirano i održavanje lokalnih izbora. No, zato će ti izdaci u izbornoj 2026. godini skočiti za 11.421.000 KM, na 230.894.000 KM, da bi se u 2027. blago smanjili (za 2.925.000 KM) na 227.983.000 KM.

isključujući rezervisanja)
Tekući grantovi i transferi u 2025. godini planirani su u obimu od 236.517.000 KM, za čak 201.082.000 KM većem u odnosu na prošlogodišnji, “uslijed planiranja tekućih transfera Federaciji BiH i Republici Srpskoj te većeg iznosa sredstava za sufinansiranje IPA projekata“. Planirani iznos te kategorije rashoda u 2026. je 32.655.000 KM, a u 2027. godini 32.481.000 KM.
Kapitalni grantovi planirani za 2025. su u poređenju s prošlogodišnjim smanjeni za 389.000 KM, na 983.000 KM, od čega se najveći odnosi na Institut za nestale osobe (780.000 KM) te Visoko sudsko i tužilačko vijeće (200.000 KM za finansiranje informacionih tehnologija pravosudnih institucija entiteta). U 2026. troškovi u vidu kapitalnih grantova trebali bi dosegnuti 1.460.000 KM, a u 2027. godini 1.513.000 KM. Rashodi po osnovu kamata (krediti CEB banke i Saudijskog fonda) u 2025. bi trebali iznositi 510.000 KM (godišnje smanjenje za 41.000 KM), dok su za naredne dvije godine njihovi planirani iznosi 470 i 423 hiljade KM.

Hercegovine isključujući spoljni dug

(2024-2027)
Planirani prihodi
Kada je, pak, riječ o izvorima novca nužnim za pokrivanje svih planiranih troškova, glavni adut su prihodi od indirektnih poreza, čije projicirane stope rasta za 2025., 2026. i 2027. godinu iznose 3,9 posto, četiri posto i 4,1 posto respektivno, a iz koji bi se u državni budžet godišnje trebalo slijevati 1.020.500.000 KM.
Ukupan iznos planiranih ostalih prihoda u 2025. iznosi 429.519.000 KM, što je, zahvaljujući jačanju profita Centralne banke BiH (očekivani prihodi od dobiti CBBiH su 244.000.000 KM, za 179.680.000 KM više nego lani), povećanje za 182.263.000 KM u odnosu na prošlu godinu.
Prihodi od taksi i naknada u 2025. planirani su u iznosu od 92.993.000 KM (za 4.715.000 KM manje nego lani, zbog planiranja manjeg iznosa prihoda od izdavanja ličnih dokumenata i putnih dokumenata)

Vlastiti prihodi u 2025. planirani su u iznosu 7.625.000 KM, (smanjenje za 125.000 KM, zbog planiranja manjeg iznosa prihoda Instituta za intelektualnu svojinu i Službe za zajedničke poslove).
Prihodi po osnovu posebnih naknada i taksi, koje, kako se ističe u Dokumentu, predstavljaju najznačajniji dio neporeznih prihoda institucija BiH, u 2025. bi trebali iznositi 65.896.000 KM (u odnosu na 2024. manje za 762.000 KM, uglavnom zbog planiranja manjeg iznosa prihoda Agencije za lijekove i medicinska sredstva).
Očekivani ostali prihodi (od kamata, kursnih razlika, novčanih kazni itd.) u 2025. veći su za 4.425.000 KM nego lani – 17.281.000 KM.
Tekući grantovi i transferi u 2025. godini planirani su u obimu od 236.517.000 KM, za čak 201.082.000 KM većem u odnosu na prošlogodišnji
Prihodi od imovine projicirani su na iznos od 350.000 KM, tekuće pomoći iz inostranstva na 616.000 KM, transferi drugih nivoa vlasti na 758.000 KM, dok je pod tačkom Primici i finansiranje za 2025. godinu planirano 105.381.000 KM (prenos neutrošenih sredstava iz prethodnog perioda – 104.115.000 KM, primici od sukcesije – 716.000 KM, prodaja stalnih sredstava – 550.000 KM).
Za 2026. i 2027. godinu planirani su prihodi od taksi i naknada od 86.991.000 KM i 88.145.000 KM, vlastiti prihodi od 8.680.000 KM i 8.885.000 KM, prihodi po osnovu posebnih naknada i taksi od 68.004.000 KM i 74.825.000 KM, te ostali prihodi od 13.160.000 KM i 15.472.000 KM. Prihodi od imovine projicirani su na godišnje iznose od 295.000 KM, transferi drugih nivoa vlasti na po 778.000 KM, donacije na 592.000 u 2026. godini, a finansiranje i primici 77.000.000 KM u idućoj (74.984.000 KM preneseni višak sredstava iz prethodnih godina, 435.000 KM primitaka od prodaje stalnih sredstava, 1.581.000 KM primitaka od sukcesije) te 60.000.000 KM u 2027. godini (preneseni višak sredstava iz prethodnih godina 55.061.000 KM, 439.000 KM primitaka od prodaje stalnih sredstava i 4.500.000 KM primitaka od sukcesije), s tim što je nepokriveni višak rashoda nad prihodima planiran u iznosu od 104.500.000 KM za 2026. i 111.600.000 KM za 2027. godinu.
Megalomanski zahtjevi

korisnicima za period od 2025. do 2027.
U Dokumentu se precizira da je najveći dodatni budžetski iznos za 2025. tražilo Ministarstvo odbrane – 305.428.000 KM, od čega za lična primanja zaposlenih 11.372.000 KM, za troškove materijala i usluge 86.906.000 KM (nabavka uniformi, hrane, vojnog materijala, goriva, održavanje vozila, zgrada i opreme, obrazovanje…) te za kapitalne izdatke 207.739.000 KM (realizacija aktivnosti iz dokumenta Pregled odbrane, nabavka helikoptera i kopnenih vozila, vojne i kompjuterske opreme…).
Slijede Centralna izborna komisija, koja je zahtijevala dodatnih 48.703.000 KM, uglavnom za nabavku nove informacione tehnologije za provođenje izbornog procesa, Direkcija za koordinaciju policijskih tijela (43.935.000 KM, od čega 33.247.000 KM za nabavku vozila, policijske opreme i namještaja, 7.382.000 KM za lična primanja zaposlenih, a 3.306.000 KM za putne troškove i nabavku uniformi), Obavještajno-sigurnosna agencija (37.782.000 KM, koje se prvenstveno odnos ena 35.781.000 KM za izgradnju objekta za smještaj Agencije i nabavku specijalne opreme i vozila), Ministarstvo vanjskih poslova (26.053.000 KM, od čega za lična primanja zaposlenih 6.113.000 KM, a 18.162.000 KM za kupovinu objekta za smještaj Ambasade u Skoplju te rekonstrukciju i održavanje objekata diplomatsko-konzularnih predstavništava u Londonu, Najrobiju, Budimpešti, Beču i Braziliji), Granična policija (17.415.000 KM, od čega za lična primanja zaposlenih 2.985.000 KM, za materijal i usluge 6.573.000 KM, a za izgradnju objekta terenske kancelarije Jug-Čapljina te nabavke kompjutera i namještaja 7.857.000 KM) i Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka (16.742.000 KM za nabavku opreme te zakup i tekuće održavanje).
Plate kao prioritet
Ukupni zahtjevi budžetskih korisnika za 2025. iznosili su 1.887.310.000 KM (566.055.000 KM ili 43 posto više od budžeta za 2024. godinu), za 2026. godinu 1.727.912.000 KM (406.657.000 KM ili 31 posto više), a za 2027. godinu 1.592.824.000 KM (271.569.000 KM ili 21 posto više),
Ukupni zahtjevi budžetskih korisnika za dodatna sredstva odnose se prvenstveno na bruto plate (dodatnih 51.366.000 KM ili šest posto u 2025. godini, 73.537.000 KM ili deset posto u 2026. te 86.870.000 KM ili 11 posto u 2027. ) i naknade troškova zaposlenih (16.588.000 KM ili 10 posto povećanja u 2025. godini, 28.813.000 KM ili 17 posto u 2026. te 25.694.000 KM ili 15 posto u 2027.).
Po osnovu izdataka za materijal i usluge traženo je dodatnih 124.970.000 KM (povećanje za 55 posto) u 2025. godini, 129.408.000 KM (57 posto) u 2026. te 113.560.000 KM (50 posto) u 2027. godini.
Za tekuće grantove zahtijevano je po 7.003.000 KM (54 posto više u odnosu na budžet za 2024.) dodatnih sredstava godišnje. Kod kapitalnih grantova, pak, traženo povećanje iznosilo je 238.000 KM (17 posto) u 2026. godini i 291.000 KM (21 posto) u 2027. godini, dok su zahtjevi budžetskih korisnika u kategoriji rashoda za 2025. čak bili za 339.000 KM manji u odnosu na prethodnu godinu. Na budžetskoj stavci Kapitalni izdaci dodatni zahtjevi ukupno su dostigli 369.450.000 KM za 2025. godini, 167.734.000 KM za 2026. i 36.151.000 KM za 2027. godini.
Izdaci za inostrane kamate, s druge strane, bili su jedina budžetska kategorija u kojoj su za sve tri godine zahtjevane sume bile manje od prošlogodišnje – u 2025. za 41.000 KM (sedam posto), u 2026. za 81.000 KM (15 posto), a u 2027. za 128.000 KM (23 posto).