Heidelberg Materials Cement je mentor održivog razvoja BiH

Unatoč kontinuiranim turbulencijama na domaćem i globalnom tržištu, Heidelberg Materials Cement BiH prošlu poslovnu godinu završio je sa rekordnim proizvodnim i prodajnim rezultatima, plasiravši kupcima više od 800.000 tona cementa. Kojom poslovnom strategijom su rastući izazovi pretvoreni u recept za uspjeh i kakvi su dalji razvojni planovi kompanije na bh. i regionalnom tržištu, za Business Magazine otkriva Branimir Muidža, generalni direktor društva Heidelberg Materials Cement BiH.

128

Razgovarao Armin Zeba


Skoro pola stoljeća djelovanja kompanije Heidelberg Materials Cement BiH obilježeno je kontinuiranim rastom u svim poslovnim segmentima, koji je nastavljen i u prošloj godini, unatoč tržišnom ambijentu opterećenom brojnim izazovima lokalne i globalne prirode. Kakvom poslovnom strategijom su neutralizirani svi otežavajući faktori i iz njih iscrpljeni potencijali za pozitivne iskorake, te s kojim ambicijama kompanija ulazi u naredni, podjednako izazovni period, u intervjuu za Business Magazine objašnjava Branimir Muidža, generalni direktor društva Heidelberg Materials Cement BiH.

BM: Prema raspoloživim informacijama, u prošloj godini Heidelberg Materials Cement BiH ostvario je rekordnu proizvodnju i prodaju te premašio sve zacrtane poslovne ciljeve – čime je prvenstveno generiran taj uspjeh?

MUIDŽA: Proteklu godinu pamtit ćemo kao jednu od najuspješnijih u historiji naše kompanije – i to s punim pravom!

Kada pogledamo šta smo sve postigli, možemo biti nevjerovatno ponosni, ne samo na rezultate, već i na tim koji stoji iza njih. Svaki cilj koji smo postavili – ostvarili smo. Mnoge smo i premašili.

Nakon 16 godina oborili smo rekord u proizvodnji i prodaji cementa! Plasirali smo više od 800.000 tona cementa, nadmašivši prethodni maksimum iz 2008. godine od 770.000 tona. No, taj rezultat nije samo statistika – to je potvrda naše operativne izvrsnosti, stručnosti zaposlenih i sposobnosti da se prilagodimo tržišnim zahtjevima. Naši stručnjaci, od operatera u pogonima, preko inžinjera, do prodajnog, logističkog i administrativnog tima, dali su sve od sebe kako bismo dosegli ove rezultate. Pokazali smo da smo spremni za velike izazove i da znamo kako ih pretvoriti u prilike.

Naš uspjeh temelji se, prije svega, na dugogodišnjem povjerenju kupaca i poslovnih partnera koji se oslanjaju na dosljedan kvalitet naših proizvoda

Što je najvažnije, naši materijali ugrađeni su u najveće projekte širom zemlje, ali i regije, jer smo povećali izvoz, što ukazuje na povećanu konkurentnost u međunarodnim okvirima. Gradimo ceste, mostove, poslovne i stambene objekte, koji mijenjaju lice BiH, ali i Hrvatske, gdje smo izvezli skoro 30 posto ukupne proizvodnje.

Naši partneri prepoznaju naš kvalitet, našu predanost i našu stručnost. Povjerenje koje smo izgradili na tržištu je nešto na što smo posebno ponosni, jer znamo da se ono ne dobija lako – ono se zaslužuje, svakodnevnim naporom i ulaganjem u kvalitet proizvoda i usluge, u logistiku te u prepoznavanje potrebe kupaca.

Ostvareni rezultati nisu slučajnost, već posljedica dugoročne strategije – kontinuiranih ulaganja u modernizaciju postrojenja, optimizaciju procesa, jačanje odnosa s kupcima i prilagođavanje tržišnim kretanjima. Povećana potražnja za cementom, posebno u infrastrukturnim projektima poput Koridora Vc, dodatno je doprinijela rastu.

U 2024. smo pokazali da ne samo da možemo odgovoriti na izazove, već ih možemo pretvoriti u prilike. Ovaj uspjeh je temelj za budući rast i razvoj Heidelberg Materials Cement BiH.

BM: Na prvi pogled, uzimajući u obzir sve turbulencije na domaćem i globalnom tržištu, takvi rezultati djeluju prilično iznenađujuće – u tom kontekstu, šta su bili i jesu najveći poslovni izazovi i kakvom strategijom ih prevazilazite?

MUIDŽA: Naš uspjeh temelji se, prije svega, na dugogodišnjem povjerenju kupaca i poslovnih partnera koji se oslanjaju na dosljedan kvalitet naših proizvoda, ali i na to što reagujemo pravovremeno, te slušamo i uvažavamo njihove potrebe.

Cement i beton koje proizvodimo izrađeni su prema najstrožim standardima i prolaze rigorozna testiranja – upravo to je ono što naši kupci prepoznaju i zbog čega nam se uvijek vraćaju.

Međutim, protekli period donio je niz izazova – rastuće cijene energenata, inflaciju, oscilacije u dostupnosti sirovina i sve strožije regulatorne zahtjeve. Ključ uspješnog poslovanja u takvim okolnostima bila je proaktivna strategija i pravovremeno prilagođavanje svim promjenama. Diversifikacija palete proizvoda, ulaganja u alternativne izvore sirovina i goriva te stalno unapređenje energetske efikasnosti omogućili su nam da zadržimo stabilnost i konkurentnost. Visoka operativna disciplina bila je neophodna za efikasno upravljanje troškovima i resursima.

Grupacija će prva u svijetu proizvoditi cement s nultom neto emisijom ugljika, ističe Muidža

Također, upravo u izazovnim vremenima infrastrukturni projekti igraju ključnu ulogu u privrednoj stabilnosti. Važno je da su to projekti koji su prije svega potreba društva i građana, jer poboljšavamo kvalitetu života građana.

Javni radovi, poput izgradnje cesta i energetskih objekata, ne samo da potiču ekonomski rast, već direktno utiču na potražnju za građevinskim materijalima.

Kao lider u industriji, svjesni smo važnosti naše uloge u tim procesima i spremni smo da nastavimo podržavati razvoj ključnih projekata.

BM: U kojoj mjeri je Heidelberg Materials spreman za nova “pravila igre“ koja se odnose na ograničenje emisija ugljen dioksida – može li se konstatirati da ćete ostati neokrznuti uvođenjem “CO2 poreza“?

MUIDŽA: Niko neće ostati neokrznut. Sa strane proizvođača važno je u što kraćem roku realizirati što više  projekata i uvesti proizvode koji vode ka dekarbonizaciji.

S obzirom na uvođenje CBAM mehanizma i strožije regulative vezane za emisije CO2, Heidelberg Materials već godinama ulaže u smanjenje ugljičnog otiska kroz korištenje alternativnih goriva, povećanje energetske efikasnosti i razvoj niskougljičnih proizvoda. Iako će novi propisi donijeti određene troškove, naša strategija održivog razvoja omogućava nam da odgovorimo na ove izazove na način koji osigurava dugoročnu konkurentnost.

Fokusirali smo se na razvoj inovativnih materijala koji odražavaju naše ambicije u područjima dekarbonizacije, digitalizacije i održivosti. Posvećeni smo razvoju održivih i pametnih građevinskih materijala te kontinuirano istražujemo i poboljšavamo proizvode sa nižim ugljičnim otiskom, stvarajući dodanu vrijednost za naše kupce. Stoga nastojimo biti ključni akteri u podsticanju pozitivnih promjena u industriji cementa.

S druge strane, za očekivati je da se u BiH poboljša sistem kako bi se i te naknade radije prikupile u našoj zemlji i usmjerile kao poticaj u dekarbonizaciju, umjesto da benefite i naknade koje bi plaćale bh. kompanije ubire EU.

To su rješenja koja aktivno predlažemo kroz razne inicijative.

BM: Kako općenito stoje stvari sa “ozelenjavanjem“ proizvodnog procesa u Heidelberg Materials – koliko ste blizu punom usklađivanju sa evropskim ekološkim standardima?

MUIDŽA: Lideri smo i mentori održivog razvoja u Bosni i Hercegovini, ali i regiji.

Naš proizvodni proces već odavno je usklađen sa svim evropskim ekološkim standardima. Već odavno koristimo najbolju dostupnu tehnologiju po pitanju emisija prašine, koje smo smanjili za 99 posto, odnosno naše su emisije prašine znatno niže od onih koje propisuje Evropska unija.

Za 97 posto smo smanjili upotrebu tehnološke vode, a sada smo intenzivno fokusirani na smanjenje stakleničkih plinova.

Naši ekološki ciljevi su u potpunosti usklađeni s evropskim regulativama i standardima, a kompletna strategija pod nazivom Obaveze održivog razvoja 2030. u potpunosti se oslanja na UN Ciljeve održivog razvoja 2030. do 2030. godine – naš cilj je da prepolovimo emisije CO₂, a do 2050. da budemo potpuno ugljično neutralni. Već sada naši cementi i betoni imaju do 68 posto manje emisija CO₂, a uskoro ih predstavljamo i pod prepoznatljivim brendom evoBuild, kao dokaz da održivost i vrhunski kvalitet mogu ići ruku pod ruku.

Povećali smo i konkurentnost u međunarodnim okvirima, potcrtava Muidža

Održivost nam nije samo fraza – to je naš put i naša odgovornost. Zato smo s velikim entuzijazmom lansirali evoBuild, novu generaciju ekološki prihvatljivih cementa i betona. Znamo koliko građevinska industrija može doprinijeti smanjenju emisija CO₂ i želimo biti predvodnici te promjene. S evoBuild linijom proizvoda smanjujemo emisije CO₂ i do 60 posto u odnosu na tradicionalne betone, a da pri tome ne žrtvujemo kvalitet – naprotiv, podižemo ga na viši nivo.

Ono na što smo kao Heidelberg Materials grupacija posebno ponosni, jeste da ćemo od ove godine prvi u svijetu nuditi evoZero®, cement s nultom neto emisijom ugljika, koji će se proizvoditi u našoj cementari u Breviku, u Norveškoj. Tehnologija se zasniva na hvatanju i skladištenju ugljika, a ovo je prvi put u svijetu da se radi hvatanja ugljika u industrijskim razmjerima u industriji cementa.

BM: S obzirom na pozitivne iskorake u svim poslovnim segmentima, čemu se mogu nadati dioničari u vezi sa visinom dividende za 2024. godinu?

MUIDŽA: Naši rezultati u 2024. godini jasno pokazuju da smo ostvarili značajan poslovni napredak i stvorili dodatnu vrijednost za sve naše dionike – od dioničara, kupaca i zaposlenika, do šire društvene zajednice. Kontinuirano radimo na optimizaciji poslovanja, povećanju efikasnosti i jačanju tržišne pozicije, što nam omogućava stabilnost i dugoročnu održivost.

Odluka o visini dividende donijet će se na Skupštini dioničara, a naš zadatak u tvornici je da uspješno radimo, uz kontinuirani rast i razvoj, predlažemo i realiziramo uspješne investicije i projekte, razvijamo dobre strategije i rješenja održivog uspješnog poslovanja uz kontinuirani rast kompanije. Naši poslovni rezultati dokazuju i potvrđuju da smo pouzdan i dugoročan partner koji brine o interesima svih naših dionika (uposlenici, poslovni partneri, lokalna zajednica, zainteresirana javnost) i dioničara.

O upotrebi dobiti na Skupštini glasaju i odlučuju dioničari, a naš poslovni model donosi im i dodatnu kapitalnu zaradu, odnosno dodatne prinose kroz kretanje vrijednosti, odnosno cijene dionice na burzi, u ovisnosti o ostvarenim rezultatima i svim ostalim okolnostima koje utječu na burzovna kretanja i cijenu.

S evoBuild linijom proizvoda smanjujemo emisije CO₂ i do 60 posto u odnosu na tradicionalne betone, a da pri tome ne žrtvujemo kvalitet

BM: S druge strane, kakve benefite iz tog uspjeha crpe radnici i s tim u vezi, koliko i na koji način je na poslovanje Heidelberg Materialsa uticala odluka o povećanju “minimalca“ na 1.000 KM, kojoj se Vijeće stranih investitora vrlo glasno protivilo?

MUIDŽA: Naši zaposlenici, njihova sigurnost i njihovo zadovoljstvo jedan su od naših najvećih prioriteta.

Zalaganje svakog pojedinca adekvatno nagrađujemo, jer nijedan naš uspjeh ne bi bilo moguće ostvariti da nema naših stručnih i posvećenih zaposlenika koji svakoga sata i svake sekunde svoga rada omogućavaju održivi razvoj našeg poslovanja. Ulaganjem u razvoj ključnih znanja i vještina i opću dobrobit svih naših radnika kreiramo prostor za inovativnost, učinkovitost, lični rast, kao i sigurnost svakog našeg zaposlenika.

Naše plate su i prije ove odluke bile znatno iznad minimalca i prosjeka u BiH, čak možda među najvećima, tako da ova promjena nije direktno uticala na naše poslovanje, ali neki naši partneri koji nam pružaju usluge vjerovatno će osjetiti neke efekte koje ćemo i mi osjetiti indirektno. Stoga je ključno da se ove promjene prate odgovarajućim reformama u poreskom i ekonomskom sektoru.

BM: U kontekstu prethodnog pitanja, s koliko optimizma gledate na mogućnost poboljšanja poslovnog ambijenta na krilima najavljenog smanjenja stopa doprinosa i pratećih fiskalnih reformi?

MUIDŽA: Smanjenje stopa doprinosa i druge fiskalne reforme mogle bi doprinijeti rasterećenju privrede i unapređenju investicijske klime. Međutim, važno je da se reformski procesi provode sveobuhvatno i uz konsultacije s realnim sektorom, kako bi se osigurao balans između povećanja plata i očuvanja konkurentnosti kompanija.

BiH ima jako puno potencijala, međutim, za svaki razvoj i ulaganja veoma je važna stabilnost (sigurnosna, politička, porezna), predvidivost u poslovanju i, svakako, vladavina prava.

Zalaganje svakog pojedinca adekvatno nagrađujemo, jer nijedan naš uspjeh ne bi bilo moguće ostvariti da nema naših stručnih i posvećenih zaposlenika

BM: Šta je u fokusu poslovnih planova Heidelberg Materialsa za 2025. godinu, posebno kada je riječ o nastavku investicionog ciklusa te učvršćivanja pozicija na postojećim i osvajanju novih tržišta (mogu li se očekivati i određene akvizicije u tom smjeru)?

MUIDŽA: Pred nama stoje veoma izazovna vremena, puna geopolitičkih i ekonomskih previranja koja utiču na poslovanje i na živote svih nas. Zato oprezno, ali samouvjereno ulazimo u 2025. godinu, tokom koje ćemo nastaviti da radimo ono što najbolje znamo – proizvoditi materijale od kojih se gradi budućnost.

Nastojat ćemo svaki izazov pretvoriti u priliku i ostvariti veoma ambiciozne ciljeve kako bismo svim našim dioničarima, partnerima, radnicima i društvu u cjelini donijeli dodatnu vrijednost. Gledajući unazad na decenije uspješnog rada, pravodobnog reagiranja i izgradnje održivog poslovanja, smatram da nema nikakve sumnje da ćemo sve te ciljeve i ostvariti.

Svijet se mijenja nevjerovatnom brzinom, a mi u Heidelberg Materialsu ne čekamo promjene – mi ih stvaramo. Zelena gradnja više nije budućnost, već sadašnjost, a mi smo među predvodnicima te revolucije. Do 2030. godine, naš cilj je da prepolovimo emisije CO₂, a do 2050. da budemo potpuno ugljično neutralni. Već sada naši cementi i betoni imaju do 68 posto manje emisija CO₂, a uskoro ih predstavljamo i pod prepoznatljivim brendom evoBuild – kao dokaz da održivost i vrhunski kvalitet mogu ići ruku pod ruku.

Građevinska industrija više ne može funkcionisati bez digitalizacije i mi prednjačimo i u tome. Naši eko-betoni sa ugrađenim senzorima omogućavaju graditeljima da u realnom vremenu prate zrelost betona putem mobilne aplikacije. Ovo je potpuno nova era u građevinarstvu – pametnija, brža i efikasnija gradnja.

Pored inovacija u proizvodima, nastavljamo ulagati u upotrebu zamjenskih goriva i sirovina, čime dodatno smanjujemo naš uticaj na okoliš i doprinosimo principima cirkularne ekonomije. Što manje otpada završi na deponijama, više bude iskorišteno u cirkularnoj ekonomiji na pametan i efikasan način, a naša uloga je u tome važna i jako pozitivna.

Naš put ne staje ovdje. Planiramo daljnje širenje i akvizicije, ali samo ukoliko ima smisla, te jačanje naše prisutnosti na tržištu u BiH i šire. Ne zadovoljavamo se trenutnim uspjehom – cilj nam je da budemo još veći, jači i održiviji. Već smo u procesu preuzimanja novih kompanija u Hrvatskoj i pogona za proizvodnju i reciklažu betona, što će dodatno ojačati našu tržišnu poziciju u regiji te omogućiti dodatna smanjenja stakleničkih emisija.

Nastavljamo ulagati u tehnologiju, digitalizaciju i razvoj ljudi. Znamo da su naši stručnjaci i radnici ključ uspjeha, zato investiramo u njih, baš kao što investiramo u zajednicu u kojoj radimo. Uspjeh ne gradimo sami – zajedno sa partnerima, kupcima i kolegama, mi kreiramo bolju, održiviju budućnost.

Investicijski ciklus

Kostatna ulaganja su ključni dio naše strategije, ističe Muidža

BM: Kompanija ne posustaje ni kada je riječ o investicijama – šta su na tom polju najznačajniji okončani i aktuelni projekti?

MUIDŽA: Konstantna ulaganja u modernizaciju postrojenja i održive tehnologije ključni su dio naše poslovne strategije.

U protekloj godini uspješno smo realizovali nekoliko značajnih investicija, uključujući unapređenje sistema za korištenje zamjenskih goriva kako bi još značajnije krenuli putem dekarbonizacije i poboljšanja energetske efikasnosti.

Trenutno radimo na projektima digitalizacije proizvodnih procesa i dodatnim ekološkim unapređenjima, što će nam omogućiti još veću konkurentnost i održivost poslovanja. Također, u toku je zamjena azbestnih ploča na depo hali, kao i studija o mogućnostima korištenja solarnih panela, što je dio naše dugoročne strategije dekarbonizacije.

Mi nikad ne mjerimo uspjeh samo kroz proizvodne rekorde. Ovo je bila i godina velikih investicija i održivih rješenja. Završili smo projekt proširenja kapaciteta za upotrebu SRF-a, niskokarbonskog goriva iz otpada, vrijedan 11,5 miliona KM. Instalirali smo novu opremu za transport i doziranje, što nam omogućava još značajnije smanjenje emisija CO₂ i jača našu ulogu u zaštiti okoliša.

To je još jedan dokaz da nismo samo proizvođači cementa – mi smo predvodnici održivog razvoja u industriji građevinskih materijala u BiH.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here