Dok se Evropa sprema za još jednu godinu spektakularnih događaja u svijetu sporta, muzike i filma, rezultati najnovije godišnje ankete kompanije Mastercard, Experience Economy, otkrivaju nove trendove u potrošačkim navikama. Dvije trećine ispitanika želi da uloži u ispunjenje svojih želja sa zacrtane „bucket liste“, birajući nezaboravne trenutke koji će im obezbijediti trajne uspomene, posebno u oblasti putovanja i turizma.
Prema anketi koju je sprovela kompanija Mastercard, više od 15.000 ispitanika širom Evrope otkrilo je da čak dvije trećine njih (70%) smatra ostvarivanje aktivnosti sa svoje liste želja prioritetom u 2025. godini. Glavni motivi variraju: 44 posto ispitanika želi da stvori nezaboravne uspomene, 36 posto teži da svijet doživi na potpuno nov način, dok 33 posto želi da svoja iskustva podijeli sa voljenima. Predvodnici ovog „pokreta liste želja“ su pripadnici generacije Z, čak 48 posto njih u Evropi planira da ostvari dvije ili više želja sa svog spiska tokom 2025. godine.
Iako je fokus na ostvarivanju ličnih snova u porastu, ulaganje u događaje kao što su vjenčanja, rođendani i porodična okupljanja i dalje je među prioritetima. Naime, 29 posto ispitanika smatra da je vrijeme provedeno sa voljenima jednako vrijedno kao i nova iskustva.
Prema riječima Jelene Sretenović, direktorice kompanije Mastercard za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine,, ova anketa pokazuje da 2025. dolazi do velikih promjena u prioritetima potrošača.
„Kako bi ostvarili neke od želja sa svoje liste, potrošači su danas više nego ikada spremni da štede zarad ispunjenja tog cilja. Učesnici istraživanja su jasno istakli koliko cijene vrijeme koje provode sa najbližima, uz posebno uživanje kada zajedno dožive novo iskustvo, bilo da je u pitanju putovanje, posjeta novom restoranu ili nekoj manifestaciji. S obzirom na to da se globalno, ali i u našem regionu, održava veliki broj kulturnih, sportskih i muzičkih događaja, postoje brojne prilike da svako od nas kreira iskustva koja će pamtiti cijelog života“, ukazuje Jelena i dodaje: „Naša Priceless platforma inspirisat će nezaboravne gastronomske momente, otkrit će vam više od 30 novih destinacija i odvesti vas u prve redove uzbudljivih sportskih i kulturnih manifestacija.“
Koja iskustva su u fokusu ove godine?
Osim putovanja i turizma koji su na vrhu liste, potrošači planiraju da potroše više od 1.000 eura kako bi putovali po svijetu, a odmah iza toga slijede avanture na otvorenom, gastronomska iskustva, filmski festivali i sportski događaji. Zapravo, upravo sportski događaji bilježe ogroman porast potražnje jer čak 58 posto Evropljana planira da prisustvuje bar jednom ovakvom događaju tokom 2025., što predstavlja porast od čak 152 posto u poređenju sa prošlom godinom. Također, interesantno je da su žene sklonije fokusiranju na jedno veliko iskustvo sa liste želja (34%), dok muškarci češće planiraju da ostvare barem dva takva iskustva ove godine (40%).
Top 10 iskustava tokom 2025. godine prema Evropljanima:
- Putovanja i turizam (89%)
- Iskustva na otvorenom (80%)
- Gastronomska iskustva (79%)
- Filmski festivali (76%)
- Iskustva sa porodicom (75%)
- Muzički festivali (74%)
- Umjetničke izložbe i kulturni događaji (73%)
- Wellness iskustva (72%)
- Historijska iskustva (72%)
- Pozorišne predstave (70%)
Potrošači u Evropi postaju sve spretniji kada je riječ o načinu na koji planiraju finansirati ostvarivanje svojih želja. Mnogi smanjuju potrošnju na odjeću (40%), luksuzne proizvode (38%) i najnovije gedžete (32%)—jer uspomene traju duže od najnovijeg modnog trenda ili tehnološkog unaprjeđenja. Također, prave preciznije planove – čak 77 posto njih traži popuste prije nego što izvrši rezervaciju, dok 76 posto pazi da se njihovi snovi uklapaju u budžetske ciljeve. Za mnoge, plata je „signal za akciju“ – 38 posto potrošača čeka da im legne plata prije nego što rezerviše svoju narednu avanturu.
O tome da se sve više prioriteta daje trošenju na iskustva umjesto na stvari svjedoči i podatak od Mastercard Economic Institute koji pokazuje da je u 2024. godini 32,1 posto evropske potrošnje na iskustva (izuzev na putovanja i restorane) bilo usmjereno na prisustvo događajima, što je porast u odnosu na 31,5 posto tokom 2023. i 30,7 posto 2019. godine.
Natalia Lechmanova, direktorica ekonomije za Evropu u Mastercard Economics Institute, ističe:
„Evropljani ponovo stiču povjerenje i povećavaju potrošnju za luksuzne i neophodne stvari, pri čemu iskustva ostaju ključni prioritet. Stabilizacija inflacije i poboljšanje kupovne moći omogućavaju većem broju ljudi da ulažu u značajne trenutke. Mastercard Economics Institute očekuje da će iskustva i dalje biti važan faktor u potrošnji u 2025. godini, zahvaljujući dinamičnom kalendaru velikih globalnih događaja koji će oblikovati godinu pred nama, od sportskih šampionata do muzičkih i filmskih festivala.“
Mastercard je dugogodišnji partner mnogim najpoznatijim evropskim institucijama u oblasti zabave i sporta. Ovogodišnji program uključuje, između ostalog, UEFA Champions League, Svjetsko prvenstvo u ragbiju za žene, Roland Garros, Festival u Kanu, Filmski festival u Berlinu, League of Legends i stotine koncerata Live Nationa širom evropskih tržišta.