Završnica Studentske lige Svjetske turističke organizacije (UNWTO), održana u slikovitom Madridu u Španiji, svjedočila je trijumfu bosanskohercegovačkog duha inovativnosti dok su se dva mlada tima iz Bosne i Hercegovine istakla na svjetskoj sceni, ostavljajući neizbrisiv trag.
U kategoriji srednjih škola, tim Rose Brandis, iz Mješovite srednje škole Travnik, osvojio je prvo mjesto iznimnom prezentacijom i inovativnim prijedlogom. Njihov vizionarski koncept fokusirao se na obnovu skakaonice na planini Vlašić, zajedno s dinamičnom strategijom promocije na Instagramu kako bi doprinijeli promociji destinacije. Posvećenost tima kombiniranju pustolovnog turizma s društvenim medijima privukla je pažnju međunarodnog žirija i osigurala im zasluženu pobjedu.
U kategoriji fakulteta, tim Visoke škole za turizam i menadžment iz Konjica VS TIM, također je osvojio prvo mjesto, predstavljajući revolucionarnu ideju primjene inovacije GeoFood. Njihov prijedlog korištenja isključivo domaćih proizvoda u cilju ekonomskog rasta i otvaranja radnih mjesta za stanovnike ruralnih područja, kao i održivost turizma u Bosni i Hercegovini, pokazao je potencijal primjene ovog koncepta u mjestu Šipovo.
Žiri u nevjerici
Projekat BRIDGE imao je za cilj da potiče međukulturalni dijalog i interakciju među mladima iz različitih sredina oko prirode, znanosti, turizma i zaštite okoliša, u konačnici doprinoseći premošćivanju društvenih i kulturoloških podjela i vraćanju povjerenja među mladima.
O samom takmičenju i zadacima takmičara, kao i samom trijumfu dvije bh. ekipe razgovarali smo sa prof.dr. Marijanom Šećibović, dekanesom Visoke škole za turizam i menadžment iz Konjica.
Pobjednički tim iz VSTM
Pobjednički tim čine Amina Karić, II godina Komunikologija i turizam (team leader), Almedina Zametica, IV godina Komunikologija i turizam, Nevresa Mujić, II godina Komunikologija i turizam, Dajana Mirković, III godina Komunikologija i turizam, Elma Karavdić, I godina Komunikologija i turizam i Medina Ahmetović, III godina Menadžment u turizmu
„Na početku želim da se zahvalim na iskazanom interesovanju za ovaj veliki uspjeha studentica Visoke škole za turizam i menadžment Konjic, jedine specijalizovane visokoškolske intitucije za turizam u FBiH. Sve je krenulo aprila mjeseca prošle godine kada je srednjim školama i fakultetima turističkih smjerova u Bosni i Hercegovini stigao poziv za učešće u Studentskoj ligi UNWTO-a u okviru projekta BRIDGE. Da se ne zaboravi, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa kao Focal.point za saradnju sa UNWTO, pokrenulo je aktivnosti na organizaciji studenata i učenika iz Bosne i Hercegovine za učešće na takmičenju. Ideju je podržao UNDP Bridge projekat koji je obezbijedio sredstva za realizaciju projekta uz finansijsku podršku Talijanske agencije za razvojnu saradnju (AICS) i u partnerstvu s Ministarstvom vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, Federalnim ministarstvom okoliša i turizma te Ministarstvom trgovine i turizma Republike Srpske. Projekat je implementirao i sufinancirao Razvojni program Ujedinjenih nacija u Bosni i Hercegovini (UNDP BiH).
Projekat BRIDGE imao je za cilj da potiče međukulturalni dijalog i interakciju među mladima iz različitih sredina oko prirode, znanosti, turizma i zaštite okoliša, u konačnici doprinoseći premošćivanju društvenih i kulturoloških podjela i vraćanju povjerenja među mladima.
Tim studentica Visoke škole za turizam i menadžment Konjic je pobijedio na nacionalnom takmičenju u junu prošle godine sa projektom Geoofood i tako se kvalificirao u finale Svjetske studentske lige UNWTO. Tema ovogodišnjeg natjecanja je bila Turizam u službi ruralnog razvoja. Za finale, studentice su ozbiljno pripremale sa svojim mentorima_cama, projekat Geofood koji je proširen i riječ je o novom turističkom proizvodu koji se implementira u Domaćinstvu na kraju svijeta – u Šipovu. Studentice su maestralno predstavile projekat , a žiri je ostao u nevjerici sa pitanjem „da li je moguće da tako uopće nešto postoji“, kaže prof.dr. Šećibović.
Tim dekanese Šećibović osvojio je prvo mjesto, iako se ponegdje moglo pročitati da je prvo mjesto podijelio sa ekipom iz Švicarske, te je dekanesa pojasnila o čemu se zapravo radilo:
„Naš tim nije podijelio prvo mjesto, naš tim je prvi, a onda je na binu pozvan tim iz Švicarske sa SHL hotelijerske škole koja je osnovana prije 114.godina, da se i oni nagrade. Ovo je vrlo važno reći, postoji snimak kada se VSTIM proglašava pobjednikom. Nažalost, ni ovdje ne ide bez politike. Mi smo bili potpuno iznenađenje, nitko ovo nije očekivao osim nas. Čak je u jednom trenutku bilo i pomalo ružno, toliko favoriziranje fakulteta iz Švicarske. No, mladi ljudi i sa jedne i sa druge strane su divni te sva brljotina odraslih nije uticala na divnu atmosferu i drugarstvo koje se razvilo između studenata dva fakulteta.
Presudio je projekt koji smo predstavili, predstavili smo čitavu projektnu ideju sa svim njenim izazovima, prijetnjama i benefitima. Tim sa SHL iz Švicarske, prikazao je uticaj Instagrama na promociju turističke destinacije. Apsolutno nije moguće porediti projekte“.
Izazova prije i tokom samog takmičenja nije nedostajalo, prof.dr. Šećibović ističe da je najveći izazov predstavljalo učenje timskog rada i prevladavanje straha od reputacije protivnika.
„Pripreme su bile izuzetno ozbiljne, od 60 dana koliko smo imali za pripreme, 58 dana se radilo intenzivno svake večeri od 21:00 do 23:00. U ova dva sata su bili brifinzi, pitanja, odgovori, a same pripreme studentica bile su u prosjeku dnevno oko 10 sati. Moram istaći ozbiljan zahtjev koji je stavljen pred studente – prezentovati 30.minuta na fluentnom engleskom jeziku i nakon toga, odgovarati na pitanja žirija, također 30.minuta.
Podršku studenticama dala je Sparkasse bank na čemu se od srca zahvaljujemo, ali ova poslovno odgovorna kompanije je naš partner i u projektu Obrazovanje obespravljenih djevojaka/žena u BiH. Naša saradnja je ostvarena zahvaljujući Nj.E. Dr Urlike Hartmann, ambasadorici Austrije u BiH koja agitovala kod austrijskih firmi u BiH da se projekt Obrazovanje obespravljenih žena podrži“, kaže dekanesa Šećibović.
Moram istaći ozbiljan zahtjev koji je stavljen pred studente – prezentovati 30.minuta na fluentnom engleskom jeziku i nakon toga, odgovarati na pitanja žirija, također 30.minuta
Bolni dio uspješne priče
Nažalost, sva ostala vrata na koja su pokucali, bila su zatvorena. Taj drugi dio ove divne priče je vrlo deprimirajući, jer vrlo jasno šalje signal da vlasti nemaju interes za znanje i potencijal koji nose ove mladi ljudi. Puno je stvari na kojima se mora raditi da bi se došlo do ozbiljnog rezultata, no, ovdje se „pikaju“ neki drugi parametri.
Ne ulaže se u znanje
Istina je da se ne ulaže u obrazovanje za turizam, ne ulaže se u znanje. Paradoks je da su naši protivnici iz Švicarske bili sa SHL hotelijerske škole koja je privatna visoka škola, ali država o njoj vodi računa. Ona je stara 114.godina i jedna od najboljih hotelijerskih škola na svijetu. Iz čitavog svijeta dolaze studenti na SHL da stječu znanje. A kod nas, privatnim školama se javnost ruga i sve se svrstavaju u isti koš. A niti su sve privatne škole iste, niti su svi javni fakulteti isti. Ove institucije čine ljudi, a nas ima raznih.
Eto, jednu od najboljih škola na svijetu je pobijedila VSTIM Konjic koja je osnovana prije 11.godina. Javnost se i dalje smije – I Konjic ima fakultet – ima, Konjic ima svjetske prvakinje u znanju turizma. Nekada je i Oxford bio selo kraj Londona pa su roditelji slali djecu u to selo. Nestrpljivi smo, sve bi mi sada i odmah. Ne ide to tako, za sve je potrebno vrijeme. Vrijeme je naš najveći saveznik.
„Ako bi pitali ljude iz turističke industrije da li znaju za uspjeh ovih studentica, da li su upoznati sa pobjedničkim projektom, sigurna sam da preko 98 posto ispitanika bi dalo negativan odgovor. Mislim da je ovo najbolniji dio priče. Ako je riječ o novom turističkom proizvodu u BiH, onda Vam je jasno koliko može doprinijeti promociji ruralnog turizma. Današnji turista je vrlo probirljiv, možete ga zadržati samo ako imate ozbiljnu ponudu. Mi se hvalimo velikim brojem turista koji su 2023.godine obišli Bosnu i Hercegovinu, ali o kakvim je turistima riječ i kada oni dolaze? SFF je najveća manifestacija koja privlači turiste, doček Nove godine je zaista divno organizovan, ali turisti su naše komšije iz regiona, vrlo nostalgični prema bh. muzičkoj sceni. Zimski sportovi, Jahorina je ozbiljan projekt koji privlači turiste iz cijelog svijeta. Samo ozbiljni projekti mogu privući turiste, sve ostalo je u prolazu. Ne zaboravimo da je Bosna i Hercegovina jedna od vodećih zemalja u svijetu po vjerskom turizmu.
Ako napravite analizu uposlenika u hotelijerstvu i ugostiteljstvu doći ćete do poražavajućih podataka, uposlenici su nestručni ljudi. Mislimo da se to ne vidi, sve se vidi. Gost će vam doći jedanput, ako ne dobije željenu uslugu, nikada ga više neće vidjeti.
Iskoristila bih ovu priliku da poručim mladim ljudima da ne idu nigdje, naša zemlja ima puno potencijala u turizmu, to treba iskoristi. Turizam treba ljude od znanja. Potencijali mladih, njihova kreativnost, inovativnost, poznavanje jezika su prednosti koje samo treba staviti u funkciju svojih želja, poručuje prof.dr. Šećibović mladim ljudima u BiH.
Na pitanje šta je neophodno uraditi za uspješan turizam, dekanesa nema dilemu:
„Turizam treba osloboditi politike, to je prioritet svih prioriteta. Turizam traži ulaganja u ljude, turizam traži stručnjake, traži znanje. Unapređenje bh. turizma traži agresivnost i posvećenost. Da bi bili agresivniji moramo nešto ponuditi, a da bi ponudili, potrebno nam je znanje, potrebni su nam ljudi koji će strateški predstaviti nove turističke proizvode i potencijale na svim svjetskim sajmovima. Potrebna nam je osmišljena državna politika u promociji i organizaciji turizma na svim nivoima, jasna je i precizna dekanesa Šećibović čije su studentice posljednjeg mjeseca 2023. godine pobjednički demonstrirale iznijete stavove.