Uđete u automobil. Tišina. Upalite automobil. Tišina. Pokrenete automobil. Tišina. Pokrenete automobil tako jako da brzinu od 100 km/h dosegnete za bezmalo četiri sekunde. Gromoglasna tišina. – dorađeni i pojačani prvi potpuno električni Porsche.
Doživljaj koji mi je kreirao Taycan 4S kao autora ovih redaka, natjerao me je da prvi put o nekom automobilu kojeg sam vozio, makar dijelom pišem u prvom licu jednice.
Tačno je, nije Taycan prvi električni automobil. Otud se moja fascinacija iz prvog pasusa teksta doima amaterskom. Doduše i nisam Bog zna kakav profesionalac. Ali, takvu brzinu postići za tako malo vremena ne mogu sad već konvencionalni električni automobili. Kao ni hibridi. Dodatno, Taycan 4S ima opciju uključivanja zvuka elektro motora. Taj zvuk zaista djeluje nadrealno. Posebno za nekog ko je stalno u vozilima opremljenim motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. Pomenuti zvuk samo još više pojačava osjećaj uzbuđenja.
Sjajnih 490 odnosno 571 KS
A uz već navedeno, svaki vozač koji se nađe za upravljačem Taycana 4S, naravno izuzev dugogodišnjih ljubitelja i korisnika Porschea i drugih sportskih marki, osjećat će se kao dječak kojem ste dali dugo priželjkivanu igračku. Još kad u toku vožnje iznenada stisnete gas i kada vas i saputnike sila teže zakuca za sjedište, dodatno shvatite kakva igračka vam je stavljena na raspolaganje. Jasno, za takav osjećaj najzaslužniji je električni motor redovne maksimalne snage od čak 360 kW ili fenomenalnih 490 KS. Da, ali to nije sve.
Uz overboost (pojačanje) s kontrolom lansiranja navedena sila se penje za dodatnih 60 do 420 kW ili fantastičnih 571 KS. Overboost s kontrolom lansiranja (Launch Control) funkcionira odnosno isporučuje dodatnu snagu kad u mjestu lijevu nogu držite na kočnici, a desnom do kraja stisnete papučicu gasa, sačekate poruku Launch Control aktiviran, pustite kočnicu i Taycan vas bukvalno lansira. Maksimalni okretni moment s kontrolom lansiranja je 650 Nm. Mimo tzv. lansiranja overboost se aktivira i ako u toku vožnje također do kraja stisnete papučicu gasa. Nisam probao. Naime, kratko vrijeme koje mi je Taycan 4S bio na raspolaganju nije omogućilo sigurnije meteorološke prilike i izlazak na otvorenu autocestu gdje bi okruženje za takvo šta ipak bilo primjerenije. Mogu samo zamisliti kako bi to izgledalo. Pa, nisu nas tek onako u Porsche servisu kad smo vraćali vozilo najprije pitali jesmo li probali overboost. E nismo. Nažalost.
Opći je utisak kako novi, dorađeni, Taycan očito pomjera granice u auto industriji i dokazuje da i druge kompanije osim Tesle mogu napraviti ozbiljne iskorake u proizvodnji električnih automobila. A pojačani Taycan, sada u formi snažnijeg modela 4S, epilog je tog pomjeranja granica. Za navedeno pojačanje, osim baterije iz osnovnog modela 4S od 79,2 kW, uz ostalo zaslužna je jača baterija od 93,4 kW iz primjerka Taycana kojem smo mi imali na raspolaganju, a koja omogućava doseg od oko 450 km. Preciznije, u deklarisanim karakteristikama Taycana 4S stoji da mu je domet u gradu (po WLTP-u) 571, na dužim relacijama 390, a ukupni 469 km. Ono što je nama/meni pokazivao putni računar nije dostatno za komentar jer smo Taycana 4S zaista kratko vozili, a u zavisnosti od uslova na cesti, režima, odnosno načina vožnje, broj preostalih kilometara stalno se mijenjao, naviše ili namanje.
Povratak u budućnost
Pogled na prethodnika Taycana 4S kazuje da je model u dizajnerskom smislu ostao nepromijenjen. Vrijedi pomenuti, karakteristična Porsche linija i dalje je tu. Ali, Taycan 4S obiluje s podosta futurističkih detalja. Navedimo, vrhunska prednja LED svjetla koja pružaju sjajno osvetljenje, ali i čine da Taycan 4S bude vidljiv na cesti. Ta svjetla se stapaju sa zračnim usisnicima koji su vertikalno postavljeni ispod njih. To i jest osnovni razlog Taycanovog agresivnijeg izgleda. Straga potpuna aerodinamika smanjuje otpor zraka i potrošnju. Širom poklopca prtljažnika pruža se futuristička stop linija.
I unutar Porschea Taycan 4S ste kao u povratku u budućnost. Lijep dizajn i očekivana doza luksuza čine da se u njemu osjećate besprijekorno. Taycan 4S pamti položaj udobnog sjedišta koji ste odabrali, prilikom izlaska iz vozila pomjera sjedište unazad, a nakon ulaska sjedište dovodi u memorisani položaj. Za ulazak ili izlazak staklo na vratima se automatski spušta taman za toliko da vam ne bi zasmetalo, a potom i vraća.
Tehnički podaci
Širina (s retrovizorima) 2.144 mm
Širina (bez retrovizora) 1.966 mm
Ukupna dozvoljena masa 2.880 kg
Zapremina gepeka (prednji) 84 l
Digitalna kontrolna tabla je vidljiva i jasna, te usklađena s multifunkcionalnim volanom, na kojem se mogu kontrolirati sve opcije u vozilu. Desno od upravljača je centar multimedije sastavljen od tri ekrana putem čijih tipki se upravlja svim sadržajima u automobilu. Ovladavanje ili pokušaji ovladavanja upravljanja svim silnim funkcijama iziskuje puno vremena i pažnje, što opet odvlači koncentraciju s vožnje i ceste. Otud se izlišnim čini pitanje nekih kolega: Koji je smisao ekrana ispred suvozača? Pa valjda da se upravo suvozač bavi kontrolom sadržaja dok se vozač može potpuno posvetiti vožnji. Slično je i s trećim displejem na kojem su funkcije klime lociranim na centralnoj konzoli i jednako dostupnom i vozaču i suvozaču. Kako god, o sistemima pomoći na cesti ovdje nećemo previše. Možda se iz fotografija oni budu mogli i bolje uočiti.
Ukoliko i ima kakvih primjedbi, one se definitivno zaboravljaju istog momenta kad krenete s vožnjom. Jer, upućeniji vele da se niti jedan električni automobil ne vozi dobro kao Porsche Taycan. A vožnja je takva da se na cesti osjećate superiorno, čak autoritativno. U trenutku kada se vozilo iz desne (priključne) trake želi ubaciti u vašu, njegov vozač upali pokazivač smjera (žmigavac) ali kad vidi ko je ili još bolje šta je iza njega odustaje od uključenja, dok Taycan 4S ne prođe ispred njega. Međutim, odziv na papučici gasa, kakvim raspolaže Taycan omogućava vam da i u drugom slučaju, ekstremno brzo sami promijenite traku i bezbijedno nastavite vožnju.
Pet režima vožnje
Porsche Taycan 4S koristi izvedbu s pogonom na sve točkove pomoću dva izmjenična sinkronizovana elektromotora s trajnim magnetima, po jednim na svakoj osovini. Prednji elektromotor direktno pokreće prednju osovinu preko jednostepenog prenosnika. Stražnji prenosi snagu preko dvostepenog prenosnika s automatskom promjenom. Prvi, kratki stepen omogućava iznimna ubrzanja, a drugi se automatski aktivira nakon što se brzina poveća.
Baterija je ugrađena u podnicu između osovina, a vrlo nisko su postavljeni i elektromotori pa je i težište izuzetno nisko. Kad znate da težite 2.220 kg prema DIN standardu (2.295 kg prema EC standardu) tad se konstatacija o vrlo niskom težištu doima još važnijom.
No, zanimljivo je uočiti kako se ta težina u vožnji skoro pa i ne osjeća. Zapravo i ne osjeća. Citat pročitan i prije naše vožnje: Svaki električni automobil ubrzava jako dobro, ali nijedan ne skreće tako dobro kao Taycan 4S.
Dakle, ne samo da je težište nisko, već je i najveći dio mase smješten između osovina, koje su razmaknute 2.900 mm. U kombinaciji s odličnim ovjesom i upravljačem, ova činjenica daje neviđenu kontrolu nad vozilom i njegovo prijanjanje.
O bateriji i punjenju
Punjenje s 50 kW do 100 km 31 min
Punjenje maksimalnom snagom do 100 km 5,5 min
Taycan 4S ima slijedeće režime vožnje – Range, Normal, Sport, Sport Plus i Normal Individual. Range kao početni mod vožnje omogućava maksimalni doseg smanjivanjem performansi i ograničavanjem maksimalne brzine na 100 km/h. Inače, maksimalna brzina Porschea Taycan 4S je ograničena na 250 km/h.
Kako se pomičete iz jednog režima u drugi mijenjaju se postavke vozila, ubrzava odziv na gas, ovjes postaje tvrđi, a upravljač direktniji. SportPlus kao najmoćniji mod omogućava i Launch Cotrol. Čak i na mokroj i ledenoj cesti, osjećaj ubrzanja je sjajan, a što je još bitnije to se ne vidi previše na bateriji.
Iz Porschea se hvale da imaju najbolje regenerativno kočenje s kojim se može regenerirati 265 kW energije. Ističu i kombinovanu potrošnju od 22,3 kWh/100 km. Zaista smo malo vremena vozili i nismo evidentirali potrošnju, ali smo svakako prešli veće odstojanje nego je pokazivač preostale kilometraže pokazivao.
I za kraj (opet prvo lice jednine), da sam morao tankati Taycan 4S, ne znam šta bih sa sobom. Poslovično mi se uvijek žuri, pa bi na osnovu toga moj izbor prije bio kakav Porsche na gorivo nego električni. I ne samo Porsche. Ali, vjerovatno oni koji voze ovakva vozila i imaju za njih novac, u osnovi nigdje ne žure. Pa fakat, ko žuri ako ima 234.000 KM za Porschea Taycana 4S.