Izazovna situacija u globalnom zračnom prometu, osiguranje potrebnih i kvalitetnih kadrova u oblasti kontrole letenja, ulaganje u nove infrastrukturne objekte i suradnja sa nadležnim agencijama u susjednim zemljama i svima ostalima koji “pokrivaju” europski zračni prostor, dominantno su odredili i aktivnosti Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA).
Davorin Primorac, direktor BHANSA-e kaže kako je ova Agencija uspješno prebrodila sve izazove s kojima se zračni promet u Europi suočavao prethodnih, ali i ove godine.
Porast broja letova
„Zračni promet u BiH se već prošle godine vratio na predpandemijski nivo. U prvoj polovini ove godine smo imali značajan porast broja letova iznad BiH u odnosu na rekordnu 2019. godinu, čak 17 posto više letova nego u prvoj polovini 2019. godine“, ističe Primorac.
Nedostatak kontrolora zračnog prometa nije zaobišao ni BHANSA. U prethodnom periodu određeni broj zaposlenika je otišao u Katar, na bolje plaćene poslove. Odlazaka je bilo i u druge zemlje koje su im mogle ponuditi veća primanja i bolje uvjete, jer je riječ o globalno deficitarnom kadru. BHANSA je odlučila dugoročno pristupiti ovom problemu uspostavljajući vlastiti sistem obuke i školovanja kontrolora leta.
„Nakon temeljitih priprema, u Mostaru je nedavno počela obuka nove generacije kontrolora zračnog prometa. To je prvi put da se cjelokupna obuka kontrolora zračnog prometa provodi u BiH i to zahvaljujući korištenju najsuvremenijih prijenosnih simulatora za obuku“, pojašnjava direktor BHANSA.
Značajna ulaganja na lokalitetu Ortiješ
BHANSA planira značajna ulaganja i na lokalitetu Ortiješ u Mostaru, gdje je i sjedište Agencije.
„Na lokaciji sjedišta BHANSA u Mostaru planirana je potpuna revitalizacija i sanacija postojećih zastarjelih i zapuštenih objekata, kao i izgradnja novog i suvremenog objekta amfiteatra za potrebe centra za obuku kontrolora zračnog prometa, odnosno, budući školski centar. Planirana je sanacija i modernizacija kontrolnog tornja u Jedinici prilazne i aerodromske kontrole letenja Mostar”, ističe Primorac.
Obuka se provodi na osnovu ugovora koji je BHANSA zaključila sa danskom trening organizacijom GATE Aviation Training.
„U Mostaru su instalirana tri prijenosna simulatora na kojima će se obučavati 14 kandidata za oblasne, devet kandidata za prilazne proceduralne i aerodromske kontrolore zračnog prometa i dva kandidata za aerodromske kontrolore zračnog prometa. Na istim simulatorima će se provoditi i obuka osvježenja znanja za postojeća 73 kontrolora koji trenutno rade na aerodromima u Sarajevu, Banja Luci, Mostaru i Tuzli. Praktični dio obuke za kontrolore zračnog prometa će provoditi instruktori GATE Aviation Traininga zajedno sa instruktorima BHANSA, što će omogućiti razmjenu znanja i dobre prakse, uz osiguranje najviših standarda kvalitete i sigurnosti“, kaže Primorac.
Istovremeno s obukom kontrolora zračnog prometa, BHANSA je, također uz podršku organizacije GATE Aviation Training, započela i proces uspostave i certifikacije vlastite organizacije za osnovno osposobljavanje.
„BHANSA će, nakon certifikacije biti u mogućnosti samostalno provoditi sve faze obuke kontrolora zračnog prometa, što će omogućiti efikasno upravljanje resursima i minimizirati rizik nedostatka obučenih kontrolora zbog masovnog odliva na sve otvorenije svjetsko tržište. Uspostavom vlastite trening organizacije u potpunosti će se smanjiti ovisnost procesa obuke od eksternih pružatelja usluga, a BHANSA će biti u mogućnosti ostvariti i dodatne prihode pružanjem usluga obuke kontrolora zračnog prometa za potrebe globalnog tržišta“, navodi Primorac dodajući kako ovaj jedinstveni projekt predstavlja važan iskorak u unapređenju poslovanja, jer će omogućiti ne samo efikasno upravljanje procesom obuke kontrolora zračnog prometa, nego će stvoriti i nove poslovne prilike za rast i širenje BHANSA.
Kapitalna ulaganja
BHANSA je u ovoj godini pokrenula i strateška kapitalna ulaganja koja će rezultirati značajnim poboljšanjem ovih usluga na sve četiri aerodroma u BiH.
„To uključuje projektiranje potpuno novog kontrolnog tornja na Međunarodnom aerodromu Sarajevo, na novoj lokaciji koju će Agencija odrediti u suradnji s Aerodromom, a do realizacije ovog velikog projekta planirani su radovi na sanaciji postojećeg kontrolnog tornja. Rekonstrukcija, sanacija, uređenje i proširenje objekta predviđeno je i u Banja Luci, gdje su također planirani pripremni radovi za uvođenje radarske kontrole u Jedinici prilazne i aerodromske kontrole letenja Banja Luka. U Tuzli smo usprkos pandemiji u 2020. godini završili sanaciju i modernizaciju kupole kontrolnog tornja, a daljnji planovi uključuju sanaciju i modernizaciju pridruženih zgrada kontrolnog tornja te uređenje meteo parka“, objašnjava Primorac.
Primorac naglašava i značaj regionalne suradnje s Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe i Agencijom za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore. Nedavno su u Mostaru potpisani i sporazumi koji dodatno jačaju veze između ovih institucija, a fokusirani su na unapređenje usluga u zračnoj plovidbi i povećanje sigurnosti letenja u regiji.
“Sve ovo obećava da će godina pred nama biti izazovna, ali uvjeren sam još uspješnija za BHANSA, a time i za zračni promet u BiH”, zaključuje Primorac.