Sunk cost fallacy odnosi se na sklonost pojedinaca da nastave ulagati resurse u projekt ili nastojanje, čak i kada nema racionalnih izgleda za to, kada to nije profitabilno ili čak kada niti u budućnosti neće biti profitabilno, jednostavno zato što su već uložili značajno vrijeme, novac ili napor u to. U osnovi, to je pogrešno vjerovanje da što se više ulaže u nešto, to više postoji obaveza da se nastavi ulagati kako bi se opravdala prethodna ulaganja.
Ova pojava može se primijetiti u različitim poslovnim kontekstima. Zamislimo kompaniju koja je uložila značajna sredstva u razvoj novog proizvoda. Kako projekt napreduje, postaje očito da tržišna potražnja nije tako jaka kao što se prvobitno očekivalo, te da proizvod možda neće donijeti očekivane prihode. Međutim, zbog sunk cost fallacy fenomena, donositelji odluka mogu biti neodlučni što se tiče prekidu projekta, jer osjećaju snažnu emocionalnu povezanost s ulaganjima koja su do sada napravili.
Sunk cost fallacy duboko je ukorijenjena u psihi čovjeka. Ljudi su prirodno skloni izbjegavanju gubitaka i pokreće ih želja za povratom svojih ulaganja. Ta kognitivna pristranost često je potaknuta emocijama poput žaljenja, straha od neuspjeha, želje da se izbjegne ostavljanje rasipničkog dojma kod drugih ili da se izbjegne priznavanje poraza. Kao rezultat toga, pojedinci i organizacije se nalaze zarobljeni u ciklusu ulaganja resursa u poduhvat koji vjerovatno neće donijeti pozitivne rezultate.
Jedan od glavnih razloga zbog kojih sunk cost fallacy i dalje opstaje je nemogućnost objektivne procjene budućih izgleda investicije. Kod projekata koji nemaju dobre izglede za budućnost, donositelji odluka često se ne mogu fokusirati stvarne rezultate i implikacije za budućnost, pri čemu ulažu dodatna sredstva kako bi se spasio propadajući projekt, čak i kada su dokazi sugestivni da je to uzaludno.
Osim toga, sunk cost fallacy može dovesti do fenomena poznatog kao eskalacija predanosti. To se događa kada donositelji odluka, motivirani željom da opravdaju prethodna ulaganja, povećavaju svoju predanost propadajućem projektu ulaganjem još više resursa nego prije. To može rezultirati značajnim gubitkom vremena, novca i talenta, što na kraju dovodi do štetnih ishoda za kompanije i njihove stakeholdere.
Da bi prevladali sunk cost fallacy, donositelji odluka moraju usvojiti racionalan i objektivan pristup donošenju odluka. Jedan od načina jeste praćenje analiza opsega projekta, procjena projektnih specifikacija, analiza projektnog proračuna ili pregled zadovoljstva klijenata i internog zadovoljstva. To zahtijeva spremnost za prihvaćanje gubitaka, rano prekidanje ulaganja kad je potrebno te donošenje odluka temeljenih na budućim izgledima, a ne na prošlim ulaganjima. Taj proces može biti izazovan jer zahtijeva da pojedinci priznaju i prevladaju emocionalnu povezanost s uloženim sredstvima.
Primjena okvira poput analize troškova i koristi, te provedba temeljitih procjena potencijalnih povrata i rizika povezanih s projektom također mogu pomoći u ublažavanju uticaja sunk cost fallacy. Pomicanjem fokusa s prošlih ulaganja na buduće rezultate, donositelji odluka mogu donositi informiranije i strateške presude koje se usklađuju s općim ciljevima i profitabilnošću kompanije.
Osim toga, poticanje kulture koja potiče otvoreni dijalog, kritičko razmišljanje i odgovornost može pomoći u borbi protiv sunk cost fallacy unutar organizacija. Donositelji odluka trebaju poticati raznolike perspektive i izazivati pretpostavke jedni drugih kako bi osigurali da se odluke donose na temelju različitih perspektiva i dokaza, a ne emocionalne povezanosti.
Sunk cost fallacy je duboko ukorijenjena kognitivna pristranost koja ima potencijal da ometa rast, inovacije i profitabilnost u poslovnom svijetu. Prepoznavanjem i razumijevanjem ovog fenomena, pojedinci i organizacije mogu težiti donošenju racionalnijih odluka usmjerenih prema budućnosti, koje prioritet daju dugoročnom uspjehu ispred prošlih ulaganja. Konačno, oslobađanje od sunk cost fallacy može dovesti do povećane agilnosti, otpornosti i konkurentnosti u današnjem dinamičnom i uvijek promjenjivom poslovnom okruženju.