Unatoč izrazito nepovoljnom poslovnom ambijentu, obilježenom negativnim posljedicama pandemije korona virusa i ruske agresije na Ukrajinu, kompanija Porsche bilježi kontinuiran rast u praktično svim segmentima poslovanja.

Nakon što je u prošloj godini isporukom oko 302.000 automobila (za blizu 11 posto više nego 2020.) povećao prihod za 16,1 posto, a dobit za gotovo četvrtinu, Porsche je pozitivan trend zadržao i u prvom ovogodišnjem kvartalu, podižući prihode od prodaje za 4,1 posto, a operativnu dobit za 17,4 posto), uz poboljšanje povrata od prodaje sa 16,2 na 18,2 posto.

Sličnom dinamikom kretala se i krivulja rasta Porschea BH, čiji direktor za maloprodaju Alex Vaszi u rezgovoru za Business Magazine otkriva osnovne mehanizme za održavanje kontinuiteta uspješnog poslovanja i u najtežim vremenima.

BM: S koliko uspjeha je Porsche prebrodio pandemijsku krizu, odnosno, koliko se ona odrazila na poslovne planove i tržišne pozicije kompanije u protekle dvije godine?

VASZI: Kada se dešava pad tržišta, kod nas u Porsche BH, kao i u svakoj drugoj kompaniji, primjenjuju se ista pravila. Potrebno je prilagoditi pristup poslovanju, pri čemu su menadžerske sposobnosti na potezu.

Uslijed smanjenih prihoda, neophodno je najprije smanjiti troškove i prilagoditi poslovne planove novim okolnostima. Zatim je bitno ostvariti jasnu i permanentnu komunikaciju sa menadžerima u vezi sa izmijenjenom strategijom poslovanja. Veoma bitno je, također, zadržati uposlenike u radnom odnosu te organizirati rad od kuće i pokušati zaštiti zaposlene od zaraze virusom COVID-19. Konsekventna primjena ove strategije omogućila nam je uspješan izlazak iz krize.

BM: Šta su bili najveći izazovi u kontekstu prilagođavanja pandemijskim uvjetima poslovanja?

VASZI: Primjenjujući prethodno navedenu strategiju, najveći izazov je bio održati pozitivno raspoloženje zaposlenih, jer smo se često susretali sa manjkom radnika zbog bolovanja i zastojima u proizvodnji vozila. Također je bio izazov provoditi zaštitne mjere od COVID-a, pogotovo kada su u pitanju uposlenici koji su u direktnom kontaktu sa kupcima.

BM: Uporedo sa pandemijom, autoindustriju ugrozila je i nestašica čipova – u kojoj mjeri je Porsche BH pogođen tim problemom i koliko je u tom segmentu realno očekivati normalizaciju stanja u narednom kratkoročnom periodu?

VASZI: Nažalost, i mi smo pogođeni ovom problematikom, ali kao što se pokazalo, povremeno dobijemo kvote proizvodnje.

Moramo imati u vidu da od tih vozila zavisi opstanak naše trgovačke mreže. Treba ostati pozitivan i treba vidjeti svjetlo na kraju tunela. Možda se pet vrata zatvorilo, ali otvorit će se šesta vrata i donijet će nove mogućnosti.

BM: Izvršni direktor Volkswagena Herbert Diess nedavno je upozorio je da bi “dugotrajni rat u Ukrajini mogao biti daleko gori za evropsku autoindustriju nego pandemija korona virusa“ – gdje leže najveći poslovni rizici uvjetovani agresijom na Ukrajinu? Prema raspoloživim informacijama, među direktnim posljedicama rata trenutno je najvidljivija otežana nabavka kablova za automobile, ranije dopremanih iz Ukrajine.

VASZI: Kada je u pitanju snabdijevanje kablovima, Volkswagen grupacija je tragala za alternativnim lancima snabdijevanja širom Evrope, jer je proizvodnja nekih modela morala biti obustavljena. U međuvremenu, uspjeli su pronaći nove dobavljače i proizvodnja je ponovo pokrenuta. Međutim, još uvijek se suočavamo sa kašnjenjem isporuka uslijed nedostatka poluprovodnika.

BM: S druge strane medalje je činjenica da svaka kriza predstavlja i svojevrsnu šansu. U konkretnom slučaju, realno je očekivati da ratom uzrokovani poremećaji na tržištu nafte i naftnih derivata povećaju interes za električne automobile – koliko je takav zaključak utemeljen na tržišnim pokazateljima iz posljednjih nekoliko mjeseci i kakva je u tom smislu strategija kompanije Porsche BH?

VASZI: Mi nastavljamo sa provođenjem naše strategije implementacije elektromobilnosti, bez obzira na to da li je trenutno primjenjiva ili nije.

Činjenica je da će elektromobilnost zaživjeti i to je naša misija. Oni koji budu spremni, imat će primat na tržištu. Mi smo još prije tri godine započeli implementaciju i uveli smo električna vozila u naš vozni park. Tada smo zbog našeg pristupa naišli na mnogo nerazumijevanja.

Tokom realizacije naše misije bilo je i bit će prepreka – COVID, rat u Ukrajini, rast cijena energenata poput nafte i gasa, poskupljenje životnih namirnica…, što se odražava na životni standard građana i profitabilnost kompanija.

U slučaju novih prepreka, najvažnije je reagovati blagovremeno i definisati nove smjernice, ali temelj za elektromobilnost u BiH je postavljen.

BM: Prema ranije prezentiranim planovima, cilj Porschea bio je da do 2025. polovinu prodaje čine električni ili hibridni modeli, a da do 2030. udio prodatih vozila sa potpuno električnim pogonom premaši 80 posto – u kojoj mjeri su aktuelne tržišne turbulencije uticale na te planove, prvenstveno u smislu rokova za ostvarivanje zacrtanih ciljeva?

VASZI: Treba početi od sebe i biti primjer drugima. Jedna trećina našeg voznog parka sastoji se od električnih vozila, a naš cilj je da 2025. godine električna vozila budu u većini.

Instalirali smo oko 70 punjača širom BiH i instalirali smo jedan punjač snage 150 kilovata, najjači u BiH, koji se može proširiti i na 300 kilovata. Nemojte čekati “dobra vremena“, pokažite inicijativu i budite sigurni da ćete u budućnosti imati finansijsku podršku javnog sektora.

Tako je bilo u Evropskoj uniji i susjednim zemljama, a Bosna i Hercegovina slijedi te primjere.

BM: S obzirom da imate međunarodno poslovno iskustvo, kako gledate na razvoj elektromobilnosti u regionu i gdje stoji Bosna i Hercegovina na tom planu?

VASZI: Kao kompanija imamo jako dobre odnose sa sestrinskim firmama u regionu. Upravo sam se vratio sa regionalnog treninga za model Volkswagen ID5, koji je održan u Srbiji, na Zlatiboru, a na kojem su, bez obzira na porijeklo i vjersku ili etničku pripadnost, učestvovali trgovci Porsche Holding grupacije iz BiH, Srbije, Makedonije, Kosova i Albanije. Testirali smo novi VW ID5 uporedo sa električnim vozilima iz VW grupacije, ali i modelima konkurentskih brendova.

Veoma često sam u kontaktu sa tamošnjim kolegama, tako da iz prve ruke znam kakvo je tamo stanje. Bosna i Hercegovina u implementaciji elektromobilnosti nažalost, zaostaje iza zemalja regiona i EU.

Najbolje je istaknuti primjer Hrvatske, gdje je prošle godine registrirano otprilike 1.400 električnih vozila, za šta je, naravno, zaslužna politika subvencija i stimulacija. Ukoliko se identične politike i uslovi primijene u Bosni i Hercegovini, također ćemo imati značajan rast registrovanih električnih vozila na godišnjem nivou.

BM: Šta je u središtu kratkoročne i srednjoročne poslovne strategije Porschea na bosanskohercegovačkom tržištu i koje nove proizvode i usluge mogu očekivati kupci u BiH?

VASZI: Promjene stvaraju nove prilike i tako se i mi prilagođavamo aktuelnim trendovima. Svakako ćemo i ubuduće ulagati u razvoj infrastrukture za električna vozila. Odnedavno smo i zastupnici brenda MOON, tako da tržištu BiH nudimo široku paletu električnih punjača. Uz to nam dolaze novi modeli vozila Volkswagen grupacije te do kraja 2022. godine očekujemo proširenje game električnih vozila za još tri potpuno nova modela – Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq, te SEAT Leon Plug in Hybrid.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here