Inovativnim pristupom, kontinuiranim unapređivanjem proizvodnje i investicijama, te prateći svjetske trendove, kompanija Alma Ras je izrasla u lidera kada je riječ o tekstilnoj industriji u BiH. Proizvodi ove kompanije prepoznatljivi su kako na domaćem, tako i inozemnom tržištu. Alma Ras iz godine u godinu sve više raste, za šta su najviše zahvalni svojim zaposlenicima koje redovno nagrađuju, ali i u koje investiraju kroz edukacije. Ova kompanija je i u ovoj godini zabilježila pozitivne poslovne rezultate, a kako su prevladali izazove, koje su infrastrukturne projekte realizirali, te šta od ove kompanije možemo očekivati u narednoj godini u intervjuu za Business Magazine otkriva Rasim Memagić, izvršni direktor.
BM: Kakve poslovne rezultate je kompanija Alma Ras ostvarila u ovoj godini?
MEMAGIĆ: Unatoč izazovima ostvarili smo pozitivne poslovne rezultate. Uspjeli smo sačuvati sve ključne klijente i ključna tržišta i ono što nam je jako bitno jeste da smo sačuvali sva radna mjesta i nivo plaća, te je novim zapošljavanjem broj radnika narastao na 1.296. Prihodi su povećani za 12 posto što je odličan rezultat i pokazatelj da smo od početka pandemije koronavirusa dobro upravljali rizicima. Intenzivirali smo pregovore sa svjetskim brendovima, kao što je Hugo Boss i to je projekat koji će se implementirati nekoliko godina. Ove godine smo uspjeli izvesti proizvode i na američko tržište za poznatog klijenta i nadamo se daljem širenju saradnje. Saradnja sa svjetskim brendovima značajna je za našu kompaniju i s aspekta dodatnog usavršavanja i razvoja. Naime, svaki novi brend s kojim radimo sa sobom donosi nova pravila, standarde, procedure i zahtjeve kojima se moramo prilagoditi i naš menadžment sva nova znanja koja stekne nastoji primijeniti i u drugim poslovima.
BM: Koliko je bilo izazovno održati kontinuitet poslovanja s obzirom na pandemiju koronavirusa, probleme u lancima snabdjevanja i rast cijena sirovina?
MEMAGIĆ: Ova godina je zaista bila izazovna. Pogodilo nas je povećanje cijena sirovina, međutim mnogo veći problem bila je borba s nedostatkom sirovina. Ali, ipak smo uspješno prevladali ovaj izazov, a u prilog tome govori i podatak da smo sve vrijeme proizvodili bez velikih zastoja. Nažalost, i dalje je ovaj rizik prisutan. Pored rasta cijena sirovina, značajno su porasli i ostali troškovi, između ostalog i energenata, što utiče na konkurentnost i pitanje je na koji način će se to odraziti na ukupnu potražnju, kao i na ukupni rezultat kako naše kompanije tako i tekstilne industrije u cjelini.
BM: Koji su najznačajniji infrastrukturni projekti koje ste realizirali u 2021. godini?
Koji gradovi u BiH i regionu su bogatiji za Alma Ras maloprodajne objekte?
MEMAGIĆ: Željeli smo optimizirati poslovanje tako da smo sagradili logistički centar u Olovu koji će nam olakšati u proizvodnom procesu. Započeli smo izgradnju upravne zgrade u Visokom koja će se prostirati na površini 1.200 metara kvadratnih, a prije godinu dana pokrenuli smo edukacijski centar koji će u novoj zgradi imati posebne prostorije. Zaista smo ponosni na ovaj projekat, jer je to naš proizvod, kreiran po našim zahtjevima i tu vršimo obuku kako novih tako i postojećih zaposlenika s ciljem njihovog ličnog i profesionalnog razvoja i usavršavanja. U edukacijskom centru će biti osposobljene učionice, centar za šivanje i obradu tekstila i radujemo se što ćemo taj reprezentativni objekat otvoriti početkom 2022. godine. Zbog limitiranog prostora u postojećem objektu u Varešu, odlučili smo se preseliti na novu lokaciju, te smo kupili objekat koji planiramo pretvoriti u proizvodni. Investicije su također išle u smjeru automatizacije, razvoja tehnologija, digitalizacije. Širili smo i mrežu naših maloprodajnih objekata, te je otvoren prvi objekat u Podgorici, a u Sloveniji smo otvorili četvrti objekat. Otvorili smo dva maloprodajna objekta u Cazinu i Mostaru i renovirali dva postojeća u Tuzli i Gradišci, tako da je ukupan broj naših maloporodajnih objekata narastao na 30.
BM: Na koji način ste unaprijedili komunikaciju s kupcima?
MEMAGIĆ: Kao kompanija, zaista puno pažnje posvećujemo ovom segmentu. Pokrenuli smo call centar za podršku kupcima, pomoću kojeg mogu dobiti sve informacije o statusu njihovih narudžbi, dostupnosti određenih proizvoda, te u slučaju bilo kakvih pitanja i eventualnih reklamacija odgovaramo u najbržem mogućem roku. Puno komuniciramo s kupcima oko razvoja naših proizvoda, te smo neke linije razvijali u saradnji s njima. Otvorena i kontinuirana komunikacija s kupcima je od velikog značaja za nas.
BM: Šta spada u Vašu definiciju društveno odgovornog poslovanja i na šta je bila usmjerena Vaša pažnja u ovoj godini kada je o ovom segmentu modernog poslovanja riječ?
MEMAGIĆ: Za razliku od prethodne kada smo više bili usmjereni na zdravstvene ustanove, ove godine smo se više fokusirali na stanovništvo, eko projekte, podršku obrazovnim, kulturnim, sportskim ustanovama, kao i kolektivima i udruženjima usmjerenim na mlade. Posebno bih istaknuo da smo među prvima podržali Žensku košarkašku reprezentaciju BiH čak i prije odlaska na Evropsko prvenstvo, te ćemo nastaviti saradnju. Kroz sve ove projekte nastojimo podijeliti naše poslovne uspjehe sa zajednicama u kojima djelujemo i naša podrška će rasti i u narednom periodu.
BM: Ove godine je uspješno završena i kampanja Diva si back for Alma Ras. Šta je bio fokus ove kampanje?
MEMAGIĆ: Ponosni smo na ovaj projekat, posebno uzimajući obzir da smo počeli s realizacijom na samom početku pandemije koronavirusa. Kompletan projekat i komunikaciju smo prilagodili novonastaloj situaciji i hrabro odlučili lansirati proizvode iz tih linija na tržište. Kroz ovaj projekat smo naučili da najbolji feedback dobijamo od naših klijenata i da najbolje rezultate ostvarujemo u sinergiji s njima. Tokom cijele realizacije dobijali smo pohvale, kako za proizvode i kampanju, tako i za inovativnost koju smo pokazali. Za kampanju se čulo ne samo u BiH nego i šire što je rezultiralo većom potražnjom na web shopu, zbog čega smo obezbijedili i dostavu brzom poštom širom svijeta.
BM: Alma Ras je ove godine obilježila 23. godišnjicu postojanja povodom koje su zaposlenima dodijeljena priznanja i nagrade. Koliko je važno jačati timski rad, posebno u ovako izazovnim vremenima te na koji način ulažete u svoje zaposlene?
MEMAGIĆ: Zaposlenici su najznačajnija karika svih ovih godina te smo ovu godišnjicu obilježili malo skromnije zbog epidemioloških mjera, ali nismo htjeli prekinuti tradiciju nagrađivanja najboljih zaposlenika. Podršku zaposlenicima smo unaprijedili kroz međusektorsku saradnju i edukaciju i odlučili smo da ćemo taj budžet za edukacije i razvoj zaposlenih svake godine povećavati, jer smatramo da je to ključ uspjeha bilo koje kompanije. Za edukaciju smo izdvojili 340.000 KM što je veliki iskorak, ali i dalje nije dovoljno, te ćemo više sredstava usmjeravati u ovaj segmenat koji zaista smatramo investicijom. Nastojimo svakom pojedincu obezbijediti ravnopravan razvoj u cijeloj kompaniji, te smo iz tog razloga pokrenuli platformu Innovation Day u okviru koje su se svi zaposlenici mogli prijaviti sa idejama o temi Inovacije i temi Ušteda. Najbolje ideje su nagrađene finansijskim iznosima od od 500 do 1.500 KM, a u narednoj godini planiramo izdvojiti sredstva za implementaciju ovih ideja.
BM: Kakvi su Vaši planovi za narednu godinu i šta možemo očekivati kada su u pitanju nove kolekcije?
MEMAGIĆ: Planovi su veliki. Cilj nam je da sa nekoliko velikih svjetskih brendova zasnujemo i održimo saradnju. Što se tiče Alma Ras brenda nastavit ćemo razvijati i plasirati kvalitetne proizvode na tržište, a u planu je razvoj i lansiranje nove kolekcije kupaćih kostima za narednu godinu. Radit ćemo na novim organskim proizvodima, što je jedan trend u svijetu koji mi kao lider želimo implementirati u BiH. Dobili smo certifikat za organsku proizvodnju GOTZ i to će biti nadogradnja na dosadašnji sistem; potpuno integrirani proces proizvodnje od samog početka do kraja. Više ćemo biti usmjereni na održivi razvoj te planiramo, što je jedna od ideja Innovation Daya, instalirati solarne panele. Općenito ćemo se fokusirati na očuvanje životne sredine i smanjenje otpada u proizvodnom procesu.U planu je nabavka nove krojne linije zahvaljujući kojoj ćemo smanjiti potrošnju energije za 30 posto, ubrzati proces proizvodnje te unaprijediti kvalitet proizvoda za 30 posto.
Edukacijom do kvalitetne radne snage
BM: Kako se nosite sa problemom nedostatka radne snage?
MEMAGIĆ: Problem pronalaska radne snage je oduvijek prisutan, jer pronaći motiviranog, educiranog radnika na duži period je jako teško. U kompaniji Alma Rase se borimo s tim na način da organiziramo poslovanje tako da možemo efikasno implementirati obuku za svakog novog zaposlenika i biti im partner u tom procesu. Općenito, Alma Ras ima dobra iskustva, ljudi su otvoreni za učenje, samo što za neke poslove kao što je naprimjer u tehnologiji i razvoju proizvoda treba više vremena obuke, ali ko to radi sistemski i organizirano dođu rezultati.