Senad Olovčić: Bh. zakoni ne potiču uvoz novih automobila

Sa direktorom kompanije Porsche BH, koja je generalni zastupnik za marke automobile Volkswagen Grupacije (ŠKODA, VW, Audi, SEAT i Porsche) u našoj zemlji, razgovarali smo o tome koliko su za uspjeh ove kompanije osim kapitala, najbitniji faktori znanje i volja.

151
Senad Olovčić Porsche BiH

Naš sagovornik Senad Olovčić, direktor kompanije Porsche BH koja osigurava i garantira snabdijevanje bosanskohercegovačkog tržišta automobilima Grupacije Volkswagen, istaknuo je važnost sinergetskog efekata kvalitete zastupljenih marki automobila i usluga u ovoj kompaniji. Kada kvaliteti, postojanosti i vrijednosti vozila, pridodate dobre uslove kupovine koje nudi Porsche Leasing BiH, te dobro organiziranu i obučenu prodajno- servisnu mrežu koja slijedi svjetske standarde – to je dovoljno da kompanija Porsche BH zabilježi rekordnu 2018. godinu po svim finansijskim pokazateljima. Uprkos ekonomskim prilikama i trenutnoj zakonskoj regulativi koja ne ide naruku uvozu novijih i savremenijih vozila, Porsche BH planira ostvariti uspjeh zastupljenih marki Škoda, VW, Audi, Seat i Porsche te zadržati lidersku poziciju u prodaji novih vozila na domaćem tržištu i u narednim godinama, kada će dominirati polje elektromobilnosti, digitilazacije i novih tehnologija.

BM: Kako ocjenjujete poslovnu 2018. godinu?

OLOVČIĆ: Sa poslovnog aspekta 2018. godina je najuspješnija godina za Porsche BH od preuzimanja bosanskohercegovačkog tržišta kao ovlaštenog uvoznika za marke Škoda, VW, Audi, Seat i Porsche, kako po broju prodatih vozila, tako i u pogledu finansijskih efekata.

Do kraja 2018. godine isporučili smo skoro 4.300 vozila iz našeg koncerna na bh. tržištu u vrijednosti koja premašuje 200 miliona KM.

Svakako, ovakvi rezultati nisu mogući bez ulaganja u infrastrukturu kako našu, tako i naših ovlaštenih partnera-trgovaca, ljudskih resursa i kadrova te na kraju marketinga kao neizostavnog faktora svakog uspješnog biznisa. Da je to tako, potvrđuju rezultati i uspjeh naših marki na tržištu.

BM: Šta o uspjehu Porsche BH govori ukupno učešće i učešće pojedinih proizvođača automobila pod okriljem grupacije na domaćem tržištu? Koliko je “parče vašeg kolača” na tržištu?

OLOVČIĆ: Zvanični podaci ukupne prodaje vozila u BiH govore da već sedmu godinu u nizu bilježimo rast ukupne prodaje. Iako ovakav podatak ima pozitivan odjek, velika je razlika u količini uvezenih rabljenih vozila u odnosu na količinu uvezenih novih vozila. Posljedice toga vidljive su prvih zimskih dana na našim putevima kao i na činjenici da je marginalizirano tržište novih vozila, ili na svako novo uvezeno vozilo dolazi u prosjeku sedam rabljenih. Ipak, krajnja posljedica ovakve politike jeste veća nesigurnost u saobraćaju te u prosjeku najveća zagađenost zraka u našim najvećim gradskim centrima. Čak i novija rabljena vozila uvoze se sa tzv. PDF filterima koji se ne mijenjaju ili ne održavaju, što deklarirane izduvne norme značajno snižava, a samim tim povećava stepen zagađenja. Skupa sa našim trgovcima u BiH isporučili smo više od 4.300 novih vozila, što će nam osigurati i značajan tržišni udio od oko  43 posto. Svakako, vodeći brendovi na tržištu su Škoda sa 21 posto i Volkswagen putnička vozila sa 15 posto ukupnog tržišta. Ovo nedvojbeno govori o povjerenju naših kupaca u ove marke i u postprodajne vrijednosti ovih brendova.

Snaga tržišta

BM: Kakvo je stanje općenito u automobilskoj industriji u BiH? Koliko je BiH zanimljivo tržište za Porsche, kompaniju uvoznika VW vozila kada je riječ o prodaji automobila na tržištu jugoistočne Evrope i koliki je potencijal za rast prodaje u BiH?

OLOVČIĆ: Tržište novih vozila u BiH je malo, no isto tako zadnjih godina bilježi rast. Svakako da je veličina, kao i snaga tržišta povezana sa ekonomskim prilikama i bez promjena na tom planu neki poseban rast tržišta ne može se očekivati. Isto tako, zakonska regulativa ne ide naruku uvozu novijih i savremenijih vozila te otežava i koči daljnji rast tržišta i prodaje novih vozila. Isključivo ovi faktori diktiraju rast ili pad tržišta, dok se uvoznici sa druge strane u konkurenciji ponude i potražnje bore za što bolje ponude, akcije, te u saradnji sa lizing kućama kao što je naš Porsche Leasing BiH neutraliziraju nepovoljne aspekte uvoza novih vozila. Međutim i pored ovoga postoji velika disproporcija koja nepovoljno utiče na prodaju novih, a stimulira prodaju rabljenih vozila.

BM: Kakve rezultate bilježi Porsche Leasing BiH u 2018. godini i zašto je on bitan kao vjerni pratilac u vašim prodajnim projektima?

OLOVČIĆ: Za kratko vrijeme Porsche Leasing prerastao je u lidera u pružanju svojih finansijskih usluga u BiH. Ova naša firma neizbježan je faktor u prodaji novih vozila. Brzina, efikasnost i susretljivost je ono što krasi Porsche Leasing BiH te ne čudi činjenica da su u dijelu finansiranja na našem tržištu lideri, baš kao i firma Porsche BH.

BM: Škoda BiH je u septembru prošle godine kupcima isporučila 211 jedinica, što predstavlja najbolji mjesečni rezultat u proteklih sedam godina. Koliko uopće jedna marka izvlači koristi iz sinergije sa ostalim markama grupe?

OLOVČIĆ: Vozila marke Škoda su dugi niz godina okosnica prodaje novih vozila u BiH. Pored toga što je marka Škoda lider u prodaji novih vozila sa 21 posto tržišnog udjela, to je itekako najpoželjniji kako porodični, tako i poslovni brend pored vozila iz našeg VW putničkog programa. Kvalitet, postojanost, vrijednost vozila i laka preprodaja, te uslovi kupnje samo su neki od razloga zbog kojih se naši kupci u većini slučajeva odlučuju za kupovinu baš ovih vozila. Stoga i ne čudi da je Škoda lider i da obara rekorde prodaje iz mjeseca u mjesec. Sinergetski efekat naših marki ne ogleda se samo u kvaliteti naših proizvoda nego i uslugama koje nudimo. Naši servisi su najrasprostranjeniji u BiH, najobučeniji, a rezervni dijelovi potrebni za održavanje vozila dostupni su u roku od prosječno 48 sati od trenutka narudžbe. Na kraju mi našu uslugu zaokružujemo i našim finansiranjem putem Porsche Leasinga BiH.

BM: Porsche predstavlja mnogo više od automobila. Kakva je klijentela za Porschee u BiH i koliko se široj publici približavate kroz svoje aktivnosti, akcije pa i probne vožnje? Koliki je nakon narudžbe ovih automobila u prosjeku potrebno čekati njegovu isporuku kupcu?

OLOVČIĆ: Porsche je oduvijek bio sinonim za vrhunska sportska vozila. Jedan je od najprestižnijih brendova u automobilskoj industriji i manifestira se kroz izrazito sportski karakter, najsavremenije tehnologije i ekskluzivnost materijala i izrade, što ga svrstava u Premium klasu vozila. Porsche podrazumijeva i jedan određeni stil življenja, svojstven višem društvenom sloju. Često u društvu postoje predrasude prema vozilima iz tzv. Premium segmenta, a posebno prema vozilima marke Porsche. Rekao bih potpuno neosnovano, iz razloga što takvo vozilo u savremenom svijetu, u Evropi pa tako i kod nas, mogu slobodno reći, najvećim dijelom voze ljudi iz svijeta biznisa.Ta grupa poslovnih ljudi entuzijasta, ljubitelja sportskih vozila, dijeli jednu priču koja se zove Porsche i ona je kultura poimanja nečeg vrijednog, ali nikako nećeg derogirajućeg, što se međutim kod nas u BiH želi tako predstaviti. Mi smo kao kompanija zaista ponosni na manifestacije koje zajedno sa proizvođačem organiziramo  u BiH sa ovom markom, a to je već poznati Porsche Road Tour (sada Driving Experience) u kojem učestvuju naši postojeći i potencijalni Porsche kupci koji imaju mogućnost da probaju kompletnu paletu Porscheovih modela, te da nakon toga odluče koji model im najbolje odgovara. Način na koji nas naši kupci predstavljaju na ovom događaju, ili sličnim, zaslužuje najveće poštovanje i sretni smo što imamo takve kupce. Do sada su naša testna vozila uglavnom bila vozila iz SUV segmenta, međutim u 2019. godini ćemo pored testnih modela Cayenne i Macan ponuditi i sportski model Boxster. Kao importer vršimo prodaju isključivo na lokalnom tržištu, a rok isporuke za Porsche vozila iznosi dva do tri mjeseca.

BM: Koliko je brz tempo lansiranja novih modela VW grupe i koje je u tom smislu bilo najveće iznenađenje u 2018. godini? Da li to predstavlja veliki rizik, kako reagiraju  kupci/klijenti?

OLOVČIĆ: Svjedoci smo jednih od najvećih promjena u automobilskoj industriji. Godina 2018. je godina početka prave komercijalizacije električnih vozila koja će obilježiti budućnost sa novom vrstom mobilnosti, praćenoj digitilazacijom do potpune autonomnosti upravljanja vozilima. Nekada je to bila naučna fantastika, a danas je to već realnost. No, još ćemo biti svjedoci novih vozila na tzv. klasičan pogon sa fosilnim gorivima (sa novim naprednijim ekološkim tehnologijama), tako da će VW koncern pored električnih lansirati i ova nova vozila kao i nove modele Škoda Scala, VW Golf A8, Audi A3 Sportback, Seat Tarraco, te elektro modele Audi e-tron quattro, Porsche Taycan… Sigurno da su svi modeli ekskluzivni na svoj način te kao i uvijek, našem marketingu i nama je veliki izazov ove modele adekvatno uvesti i pozicionirati na tržištu.

BM: Motori su sve snažniji, ali efikasnost postaje sve važnija. Ipak, efikasnost bi pretpostavljala manje i ekonomičnije motore. Da li kompanija mijenja priču kada je u pitanju ponuda dizela u svim modelima i koliko dizel ostaje bitan u vozilima koja prelaze veliku kilometražu? 

OLOVČIĆ: Generalno, trend autoindustrije kreće se u mnogo većoj potražnji tzv. SUV vozila čiji je udio i rast posljednjih godina veći od 30 posto.  Ovakav trend će se vjerovatno nastaviti i u daljnjem razvoju autoindustrije, pa čak i sa elektromotorima. Za sada SUV modeli dominantno ostaju na tzv. klasičnim pogonskim gorivima benzin ili dizel. U BiH će sasvim vjerovatno još dugo biti interesantni dizelski modeli, dok će se evropski standardi okretati ka benzinskim ili električnim alternativama. Ova razlika nije uvjetovana samo preferencijama potencijalnih kupaca, nego najvećim dijelom zakonskim regulativama koje su na snazi i ne ostavljaju  prostor za ekološki osviješteno razmišljanje kupaca.

BM: Na cestama je mnogo starih i neispravnih vozila iz uvoza sa vraćenim kilometražama. Ipak, da li je BiH dovoljno sazrela da u doglednoj budućnosti prihvati koncept ekoloških vozila i kakva su vaša predviđanja za pokretanje ovog tržišta u našoj zemlji?

OLOVČIĆ: Bh. tržište je najvećim dijelom pogodno za uvoz rabljenih vozila. Određene mjere, kao i uvođenje registracije vozila sa EU4 normama i više, nisu doprinijele poboljšanju slike, tako da se uvoze vozila stara i do 15 godina.

S druge strane, iako postoje određeni projekti u smislu većeg stimuliranja uvoza novih vozila, čime bi se ova negativna slika promijenila, to se nije dogodilo, tako da kao posljedicu imamo enormno zagađenje bh. gradova u toku zimskog perioda. Potrebne su hitne mjere kojima bi se kupcima novih vozila omogućili bolji uvjeti uvoza i kupovine. Pod uvjetima podrazumijevamo sniženje carinske stope za vozila koja nisu iz EU sa 15 posto na pet posto te potpuno ukidanje carine za električna vozila. Također, nema ni stimulacije za vozila novije generacije, ili jednostavno rečeno, nema primjene zakona po kojem bi registracija vozila koja manje zagađuju prirodni okoliš imala određene benefite.

Postizanje rezultata

BM: Porsche Sarajevo servis je među 100 najboljih Volkswagen servisa u Evropi. Koliko je infrastruktura koju čine organizacija, odnosno kadrovi, oprema i objekti, važan element u prodaji automobila i koliko se uopće insistira na tome?

OLOVČIĆ: Od krucijalne je važnosti imati u ovom poslu dobro organiziranu i obučenu prodajno- servisnu mrežu. Pored toga, tu su i standardi, počev od objekata, vizualnosti, do samih procesa unutar prodajno- servisnog objekta. Standardi su u BiH isti kao bilo gdje u svijetu. Naši servisni savjetnici educiraju se po istim normama kao i njihove kolege u EU, pa iz tog razloga ne čudi da imamo ne samo jedan nego nekoliko servisa koji spadaju među najboljih 100 u Evropi. Ovo pokazuje da kada mi u BiH udružimo kapital, znanje i volju možemo postići rezulate i bolje od prosječnih u Evropskoj uniji. Zapravo, naši servisi su osnova za dobru prodaju u BiH te im stoga mi kao uvoznik poklanjamo najveću pažnju.

BM: Koliko se Volkswagen Grupa u osnovi promijenila posljednjih godina, a u čemu se ogleda sloboda u procesu određivanja lokalne strategije? Kakva će biti vaša strategija u 2019. godini?

OLOVČIĆ: VW grupacija nakon potresa izazvanih tzv. Diesel Gate aferom ima jasnu viziju budućnosti koncerna. Dešava se da u životu pravite mnoge dobre, a ponekad i loše stvari ili odluke. Sigurno da se naša lokalna strategija nadovezuje na onu iz VW koncerna,  ali isto tako nam daje slobodu da pomoću naše kreativnosti zadržimo našu današnju lidersku poziciju u prodaji novih vozila u BiH. Također, očekujemo da će zakonski okviri koji će se rukovoditi isključivo parametrima veće bezbjednosti saobraćaja i ekologije omogućiti veći rast prodaje novih vozila. Našu strategiju dijelimo na kratkoročnu, vezano za 2019. godinu i implementaciju nekih novih projekata (početak elektromobilnosti, uvođenje novih modela…), te dugoročnu za narednih tri do četiri godine gdje će sasvim sigurno dominirati polje elektromobilnosti, digitilazacije i novih tehnologija, kako tehnoloških kada su u pitanju vozila, pa do prodajnih gdje će se polje sa klasične prodaje prebaciti mnogo više na digitalnu sferu tj. novi pristup komunikacije na relaciji prodavac-kupac.

 

 

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here