Bosna i Hercegovina zahvaljujući povoljnom geografskom položaju, izuzetnim prirodnim ljepotama, bogatstvu kulturno-historijskim vrijednostima predstavlja vrlo zanimljivu turističku destinaciju. Turizam u BiH predstavlja najbrže rastući sektor, a uz kontinuirano obogaćivanje ponude i pružanje novih sadržaja interesantnih kako za domaće tako i strane turiste iz godine u godinu bilježimo sve veći broj posjeta. BiH je u grupi država sa značajnim turističkim razvojem u nekoliko posljednjih godina i prema procjenama Svjetske turističke organizacije nalazi se u vrhu liste zemalja u svijetu po porastu broja turista sa rastom koji je u proteklom razdoblju iznosio i do 20 posto na godišnjem nivou. U prethodnoj godini, BiH je posjetilo 1.307.319 turista što je više za 13,7 posto u odnosu na 2016. godinu te je ostvareno 2.677.125 noćenja, što je više za 12,3 posto u odnosu na isti period 2016. godine. Ako se ovi podaci uporede sa podacima iz 2012. godine, kada je registriran dolazak 747.827 turista, može se vidjeti da je broj turista povećan za 74,8 posto, dok je ostvareni broj noćenja u prošloj godini u odnosu na 2012. godinu, kada je ostvareno 1.645.521 noćenja, povećan za 62,3 posto. Nesumnjivo je da BiH ima ogroman potencijal, a na početku ljetne sezone turistički radnici i ove godine očekuju uspjeh.
Turistička posjeta BiH ne može proći bez obilaska Sarajeva, Mostara i Međugorja, a također ne treba zanemariti ni posjete Jajcu i Travniku. Odlaskom u Mostar nezaobilazne su posjete Buni i vodopadu Kravice te Međugorju kao jednom od svjetskih fenomena u oblasti vjerskog turizma. Ne treba zanemariti ni Brčko i Tuzlu te Bihać, u kojem je nezaobilazan obilazak prelijepe rijeke Une. Cijela bosanska Krajina predstavlja skup srednjevjekovnih gradova, od kojih svaki ima svoju tvrđavu. Imamo i prelijepe rijeke i mogućnost boravka u prirodi na vrlo kvalitetan način.
Sarajevo najposjećenije
Nezaobilazno mjesto koje svaki turista obavezno posjeti dolaskom u BiH je Sarajevo, grad nevjerovatne energije sa historijom koja ga je gradila kroz stoljeća. Ne postoji nijedan strani turista koji će obići BiH, a da pritom ne dođe u Sarajevo tako da se u principu trećina ukupnog turističkog prometa BiH odvija upravo u Sarajevu, a više od polovine prometa FBiH odvija se također u Sarajevu koje je najposjećenija destinacija u BiH, ali se i regionalno nametnulo kao vrlo atraktivna destinacija. Sarajevo ima puno stvari koje nema nijedan drugi grad u okruženju. Brojni svjetski časopisi u posljednjih nekoliko godina Sarajevo su u više navrata proglašavali jednom od deset destinacija koja se mora posjetiti. Sarajevo je grad koji ima snažnu poruku i jednostavno privlači ljude da dođu. Kada je u pitanju glavni grad BiH, nijedna turistička posjeta ne može proći a da se ne obiđe Baščaršija, Vijećnica, Muzej Sarajevskog atentata i Latinska ćuprija, Spomenički kompleks Tunel spasa, Zemaljski i Historijski muzej , Vrelo Bosne, vodopad Skakavac, pećina Bijambare itd.
Ono što će posebno obogatiti turističku ponudu Sarajeva svakako je obnovljena Trebevićka žičara koja je nakon 26 godina, 6. aprila, na Dan Grada Sarajeva zvanično puštena u rad. Žičarom putnici iz grada na Trebević stižu za nešto više od sedam minuta i nesumnjivo je da će Trebević i Žičara biti jedna od glavnih sarajevskih atrakcija. Do sada je Žičara prevezla više od 100.000 putnika. Svakako se očekuje da će broj turista koji će uživati u vožnji Žičarom porasti u ljetnom periodu. Trebević se ubraja u značajnu atrakciju Kantona Sarajevo kao i omiljeno izletište lokalnog stanovništva. Osim prekrasne prirode, planinskog ambijenta za šetnju i vožnju bicikla, turisti mogu pronaći hotele, planinarske domove, zabavni park.
Događaj koji će Sarajevo svrstati u top turističku destinaciju i centar regije je 24. izdanje Sarajevo Film Festivala koji će biti otvoren 10. augusta filmom Hladni rat Oskarovca Pawela Pawlikowskog, koji je za ovo ostvarenje nagrađen za najbolju režiju na nedavno završenom 71. Cannes Film Festivalu. Vijest o otvaranju Festivala ovim filmom prenijeli su brojni svjetski filmski magazini te domaći i regionalni mediji među kojima su Screen Daily, The Hollywood Reporter, Cineruopa, ImDb. Sarajevo Film Festival najbolji je proizvod koji Sarajevo ima kad je u pitanju promocija grada. O značaju jednog ovakvog događaja svjedoče popunjeni smještajni kapaciteti, velik promet kod lokalnih ugostitelja te brojni drugi pokazatelji. Tako je prema podacima Zavoda za statistiku KS, u augustu prošle godine, Kanton posjetilo 64.964 turista od čega je 60.860 stranih, te je ukupno ostvareno 148.278 noćenja. Posebno je značajno napomenuti da su u Sarajevo dolazili turisti iz čitavog svijeta.
Bogata ponuda Hercegovine
Značajne turističke potencijale posjeduje i jug naše zemlje te je područje Hercegovačko-neretvanskog kantona prošle godine prema podacima Federalnog zavoda za statistiku posjetilo 270.810 turista, najviše Mostar, Neum i Čitluk u čijem se sastavu nalazi i Međugorje.
„Turistička zajednica HNK procjenjuje da je službenim statističkim podacima obuhvaćeno tek oko 30-40 posto od ukupno ostvarenog broja dolazaka i noćenja turista na području HNK, dok se jednodnevni turistički posjeti uopće ne evidentiraju niti postoje službene procjene njihovog broja. Ukoliko se ova procjena uzme kao vjerodostojna, onda se može zaključiti da se na području HNK godišnje ostvari između jedan i 1,5 milion turističkih noćenja. Na osnovu dosadašnjih pokazatelja za prva četiri mjeseca, smatramo da će i ova godina biti uspješna i da će se ostvariti rast kako dolazaka tako i noćenja za 10-15 posto u odnosu na prethodnu godinu,“ za Business magazine kaže Ramiz Bašić, viši stručni saradnik u Turističkoj zajednici HNK.
Najatraktivniji turistički sadržaji HNK su Mostar i Stari most sa starom gradskom jezgrom, Međugorje, značajno mjesto vjerskog hodočašća u svjetskim razmjerima,Neum, jedini bh. grad s izlazom na more, Blagaj i Vrelo Bune, sa zanimljivom historijom, predivnom prirodom i značajnim mjestom vjerskog hodočašća, Počitelj,živopisni gradić u dolini Neretve, parkovi prirode Hutovo blato i Blidinje, područje općine Konjic sa Boračkim jezerom, pećina Vjetrenica, Mogorjelo, Nekropola stećaka Radimlja i Rujište, izletište nadomak Mostara.
U prethodnom periodu Turistička zajednica HNK je u okviru svojih redovnih aktivnosti vršila stalnu promociju turističkih destinacija u Kantonu, izrađivala nove i štampala postojeće promotivne materijale, pružala potrebne informacije turistima u informativnim centrima, pružala finansijsku podršku kulturnim, sportskim i turističkim manifestacijama koje se održavaju u kantonu itd.
„Kao novi turistički proizvod možemo navesti ponudu sve popularnijeg smještaja u domaćinstvima, odnosno u ruralnom turizmu. Gosti smješteni u tim domaćinstvima mogu probati tradicionalna hercegovačka jela spravljena od tipičnih domaćih poljoprivrednih i stočarskih proizvoda kao što su: meso ispod sača, domaći hljeb, salate od poljoprivrednih proizvoda iz svog vrta, razne vrste sireva kao što su mladi sir i sir iz mijeha, pršuti, morska i riječna riba, domaća vina i sokovi i slično“, dodaje Bašić.
Trenutni fokus Turističke zajednice je na projektu pod akronimom RiTour, sa punim nazivom Valorizacija kulturne i prirodne baštine kroz prekograničnu saradnju urbanih turističkih destinacija na kraškim rijekama jadranskog bazena. Projekat finansira Evropska unija u okviru Interreg IPA Programa prekogranične saradnje Hrvatska – Bosna i Hercegovina – Crna Gora 2014 – 2020. Područje implementacije projekta je rijeka Jadro – Solin, Split (Hrvatska), rijeka Morača – Podgorica (Crna Gora), rijeka Buna – Mostar (BiH). Ukupna vrijednost projekta je 840.700,03 eura, a budžet Turističke zajednice HNK iznosi 98.589,16 eura
„Ideja za projekat RiTour proizašla je iz partnerstva s gradovima i institucijama koje se u Hrvatskoj, BiH i Crnoj Gori suočavaju s istim ili vrlo sličnim izazovima, a to je, prije svega, neodgovarajuća fizička, operativna i finansijska infrastruktura, što za posljedicu ima neiskorišteni potencijal baštine u društvenom i ekonomskom kontekstu, ali često ugrožava očuvanje prirodnih i kulturnih dobara“, objašnjava Bašić.
Također, Turistička zajednica HNK je u prošloj godini učestvovala na više inozemnih, regionalnih i domaćih sajmova, finansijski su pomagali učestvovanje na tim sajmovima ili su dostavljali svoje promotivne materijale. Neki od sajmova na kojima je Turistička zajednica u saradnji s drugim subjektima iz turističkog sektora učestvovala su Travel trade Rimini, WTM London, TT WARSAW , Ferien-Messe Wien 2017, FITUR Madrid, Holiday World 2017 Prag, IFT Beograd, ITB Berlin, METUBES Budva, Međunarodni sajam gospodarstva Mostar, Dani trešnje Potoci-Mostar, Sajam turizma Gradačac i brojni drugi.
„Mi smo na ovim međunarodnim sajmovima bili jedini predstavnici iz BiH i to je tako već tri godine. Kolika je važnost tih sajmova vidi se iz činjenice da samo sajam ITB u Berlinu posjeti 160.000 posjetilaca, sajam u Beču 150.000 posjetilaca, u Milanu bude više od 50.000 posjetilaca. Na sajmovima je posjetiocima prezentovana turistička ponuda Hercegovine, mogućnosti odmora u ruralnom turizmu, događaji i manifestacije u toku ljetne sezone i dr. Predstavnici domaćih touroperatora dobiju informacije o mogućnostima pravljenja putničkih aranžmana i izleta u Hercegovinu. Kvalitetan propagandni materijal, koji je u dovoljnim količinama bio prisutan na svim sajmovima, video zapisi i filmovi, značajno su doprinijeli afirmaciji naše ukupne turističke ponude. Kroz sve ove aktivnosti naš cilj je bio određen i jasan, afirmirati cjelokupnu turističku ponudu regije. Željeli smo pokazati da turizam kao djelatnost postaje jedan od strateških razvojnih ciljeva našeg kantona“, ističe Bašić.
Bašić je mišljenja da će i u ovoj kao i u prethodnoj godini, najposjećenije destinacije u BiH biti Sarajevo, Mostar, Međugorje, Blagaj, Višegrad (most na Drini), Jajce i Neum te Nacionalni park Sutjeska.
U RS očekuju rekorde
Sve veći broj turista bilježi i Republika Srpska. Prema Republičkom zavodu za statistiku RS tokom 2017. godine u RS je zabilježeno 344.659 dolazaka, a ostvareno je 794.534 noćenja, što je 6,4 posto više dolazaka i 7,3 posto više noćenja u odnosu na 2016. godinu. Također, uzimajući u obzir sve parametre i u RS očekuju rekordnu turističku sezonu.
„Prateći podatke o posjetama gradova/opština najposjećeniji su Banja Luka, Pale, Teslić, Trebinje, Višegrad, Bijeljina, Prijedor, Laktaši, Foča, Doboj i dr. Rast broja dolazaka i noćenja zabilježen je u svim navedenim gradovima/opštinama. Vodeći se podacima Republičkog zavoda za statistiku, kao i prateći podatke na terenu koje dobijamo od lokalnih turističkih organizacija i drugih turističkih subjekata te brojne upite koje dobijamo na adresu TORS-a, interesovanje turista koji posjećuju Republiku Srpsku vlada za atraktivne destinacije avaturističkog, planinskog, seoskog turizma te city break destinacije Banja Luka, Trebinje, Višegrad… Vjerujemo da je jedan od motiva zbog kojeg nas posjećuje sve veći broj turista netaknuta priroda. Još uvijek smo relativno neistražena turistička destinacija i nešto novo na tržištu, a jedan od razloga su i organizovane kružne ture Balkanom gdje smo nezaobilazna destinacija“, za Business magazine kažu iz Turističke organizacije RS.
Od prošlog ljeta do danas Turistička organizacija RS realizirala je veliki broj aktivnosti koje su doprinijele kompletnom rastu turističke privrede kao što su učešće na sajmovima, berzama te samostalne prezentacije i promocije u zemlji i svijetu, organizacija studijskih posjeta za inostrane novinare i touroperatere, podrška manifesticijama i projektima koji su direktno usmjereni na razvoj i unapređenje turističke ponude, kao i brojne druge aktivnosti. Također, gradi se nova infrastruktura, postojeći kapaciteti se proširuju, a RS postaje bogatija sa novom ponudom.
„Kao pozitivne primjere svakako ćemo spomenuti Grad Sunca u Trebinju; olimpijsku ljepoticu Jahorinu koja je od prošle zime zasijala u punom sjaju, realizovani su novi sadržaji, unaprijeđena infrastruktura, a na Jahorinu je stigao i svjetski festivalski brend EXIT. Tu su i novine u domenu održivog turizma. Visitor centar Pecka unaprijedio je svoju ponudu i ove godine realizovao i prvi Pecka Outdoor festival – odlična i jedinstvena ponuda za ljubitelje prirode, sporta i mnoštvo zanimljivih sadržaja za porodice“, dodaju iz Turističke organizacije RS.
A da bi sa svim turističkim potencijalima RS upoznali kako strane, tako i domaće turiste Turistička organizacija RS je učestvovala na brojnim sajmovima. Sajamska predstavljanja realiziraju u saradnji sa predstavništvima RS u svijetu te sa Turističkom organizacijom Srbije i Beograda kao i sa turističkim subjektima iz BiH. Aktivno su učestvovali na sajmovima u Kini, Holandiji, Austriji, Poljskoj, Češkoj, Sloveniji, Izraelu, Njemačkoj, Hrvatskoj, Srbiji, UAE i BiH.
„Destinacije u RS koje će biti posjećene ovog ljeta su sva važnija turistička mjesta kao što su gradovi sa svojim city break turama Trebinje, Banja Luka, Višegrad, zatim destinacije za aktivan odmor kao što su nacionalni parkovi Sutjeska i Kozara, rafting ponuda na Tari i Vrbasu, centri za penjanje u kanjonu rijeke Vrbas i područja Pecke, biciklističke ture Banja Luka sa Manjačom i Mrkonjić Gradom zatim Hercegovina sa ponudom kulturnog turizma i obilaskom manastira i vinarija, Podrinje sa turom Magični prsten koja obuhvata krstarenje rijekom Drinom“, naglašavaju iz Turističke organizacije RS.
Ono što privlači veliki broj turista i upotpunjuje njihov boravak su i brojni muzički festivali koji se održavaju u narednom periodu, a to su OK Fest na Tjentištu, Demofest u Banjoj Luci Fresh Wave u Banjoj Luci, Music and more summer fest u Trebinju… Također, tokom ljeta na području RS održavaju se sportsko-rekreativna dešavanja, tradicionalne manifestacije kao i brojne kolonije, kampovi, festivali filma, muzike i poezije te će svakako svi koje posjete RS ove sezone imati pregršt dešavanja i mogućnosti da se uključe ili samo uživaju u programima.
Potencijali za razvoj
BiH ima potencijale za razvoj raznih vrsta turizma. Tako, kada je u pitanju sportski turizam, za zimske sportove izuzetno su atraktivna skijališta i zimski centri – olimpijske planine Igman, Bjelašnica,Jahorina, sve atraktivniji Vlašić, Blidinje, Kupres i brojna druga manja skijališta koja imaju sve uslove za kvalitetnu ponudu turistima. Osim zimskih sportova, na planinama je moguće baviti se i adrenalinskim sportovima u što spade paraglajding, brdski biciklizam itd. U okviru sportskog turizma, bogatstvo rijekama otvara mogućnost i za razvoj sportova na vodi kao što su splavarenje, vožnja kajacima, rafting, pecanje. Također, tu su i različite rekreatvne ture kao što je berba ljekovitog bilja, sezonskog voća itd. Spas od ljetnih vrućina, kako domaći tako i strani turisti moći će pronaći na nekom od bh. jezera kao što su Boračko, Jablaničko, jezero Modrac, Prokoško jezero. Jedinstvenu turističku atrakciju u Evropi predstavlja kompleks slanih jezera Panonnica u Tuzli. U ovom kompleksu turistička sezona je već počela, a u sklopu Panonnice nalaze se i Fitness centar, Arheološki park, Geološka postavka, Sojeničko naselje, dječiji vrtić. Ove godine Panonnica slavi 15. rođendan te će tim povodom biti upriličeno cjelodnevno druženje uz bogat kulturno-zabavni program.
Zdravstveni ili medicinski turizam sve je popularniji posljednjih godina i postaje jedna od razvojnih šansi bh. privrede. Postajemo zemlja vrlo povoljna u oblasti medicinskih usluga. Banjski turizam izuzetno je atraktivan i značajan za BiH koja ima ukupno 12 banja, od kojih su najznačajnije Banja Vrućica, Reumal Fojnica, Terme Ilidža, Banja Dvorovi. Također, u posljednje vrijeme sve se više razvijaju i eko i seoski turizam, tako da turističku ponudu BiH značajno obogaćuju Etnoselo Stanišić u Bijeljini, Etnoselo Čardaci u Vitezu, Ekoselo Raj u Raju u Konjicu, Eko Fis Vlašić.
Uzimajući u obzir sve bh. turističke potencijale, napore ugostitelja i turističkih radnika da upotpune ponudu, učešće turističkih zajednica na svjetskim sajmovima s ciljem promocije BiH, s pravom možemo reći da očekujemo rekordnu turističku sezonu.
Gastro turizam
A da je BiH oduvijek bila mjesto dobre hrane i druženja svjedoči i bogata gastro ponuda. U većim gradovima širok je izbor restorana u kojima se služi italijanska, mediteranska, internacionalna i tradicionalna kuhinja. U Sarajevu i svim ostalim bh. gradovima neizostavne su ćevabdžinice i buregdžinice. U Hercegovini, posebno u Blagaju, obavezno treba probati ribu, pastrmku, koja se uzgaja u lokalnim uzgajalištima. Fast-food, osim ćevapa i pite, podrazumijeva i ostala brzo pripremljena jela koja su uobičajena i u ostalim evropskim gradovima: pizze, hamburgeri, hot-dog, kebab, i sl. Razne vrste sendviča i peciva mogu se naći u brojnim pekarama koje nude i svježe slano i slatko pecivo. Uz ceste najčešće se nalaze restorani koji nude janjetinu sa ražnja. Slastice su ukusne i kvalitetne, jer se najčešće spravljaju od domaćih proizvoda te mame gastronomske uzdahe, posebno posjetilaca iz inostranstva.
Neum očekuje uspješnu sezonu
Jedini bh. grad na obali Jadranskog mora, nakon uspješne prošlogodišnje sezone, koja je prema gotovo svim parametrima bila najuspješnija i ove godine očekuje iste rezultate. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, Neum je prošle godine posjetilo 113.568 turista. Pripreme za novu sezonu su pri kraju, a posebno se radilo na mjestima u blizini plaža i neumskih hotela. Radnici komunalnih preduzeća uređivali su šetališta, parkinge, dok su hotelijeri akcenat stavljali na prilaze objektima, na parking, a u značajnoj mjeri i na sam smještaj. S obzirom na to da je relativno mala destinacija, Neum se, ipak, može pohvaliti dosta dobrim smještajnim kapacitetima. To je, prije svega, privatni smještaj, kojeg je 80 posto izgrađeno tokom proteklih 25 godina, što će reći da je riječ o moderno uređenim objektima. Gotovo svi turisti iz BiH tokom ljetnih mjeseci borave u privatnim apartmanima, dok stranci stopostotno odsjedaju u hotelima. Ono što doprinosi bogatstvu sadržaja Neuma je i tradicionalni Hrvatski glazbeni muzički festival Etno fest Neum, koji se svakog ljeta održava u drugoj polovici augusta.