Uoči ovogodišnje Microsoft Network 8 najveće poslovno-tehnološke konferencije u BiH koja će biti održana u aprilu u Neumu, generalni menadžer kompanije Microsoft za Adriatic i Baltic regiju Hristo Manov je za Business magazine govorio o tehnologijama i projektima koje donosi pozitivne promjene u poslovanju Microsoftovih partnera i klijenata u BiH. Sa Manovim, koji je prije dolaska u ovu kompaniju bio na rukovodećim pozicijama u kompanijama Avon i Xerox, razgovarali smo o Microsoftovoj viziji digitalne transformacije u našoj zemlji i koliko je ona važna.
BM: Možemo li govoriti o specifičnostima IT tržišta Adriatic regije? Kako je Microsoft uključen i proces digitalne transformacije i razvoj IT industrije u BiH?
MANOV: Očigledno je da je IT tržište zrelije u Hrvatskoj i Sloveniji ali iz perspektive Microsofta, vidimo značajan rast u Albaniji i BiH. BiH je još uvijek u procesu digitalizacije i migracije na 4G, a u isto vrijeme internet velike brzine putem optičkih kablova nije dostupan na svim mjestima. Vidim znatan potencijal u vašoj zemlji kada je riječ razvoju usluga e-citizen i e-healtha te poslovnih usluga, što čini život građana lakšim i omogućava biznisima da dostižu više. Mnogo se toga promijenilo u BiH posljednjih nekoliko godina u privatnom i u javnom sektoru.
Privatni sektor je prirodno brži u prihvatanju ICT rješenja, ali postoji jasna inicijativa države da osigura intenzivniju primjenu ICT-a i digitalizacije.
Proces digitalne transformacije se ubrzava u regiji i vašoj zemlji, jer biznisi prepoznaju priliku koju cloud obezbjeđuje i uviđaju šta konkurencija može postići nakon migracije. Glavna prednost Microsofta na tržištu je mogućnost da posveti ključne tehničke resurse i resurse iz industrije u bilo kojem trenutku, uzimajući u obzir klijentove potrebe i priliku.
BM: Estonija je postala jedna od vodećih globalnih digitalnih snaga i transformirala se u nešto što možemo zvati Baltički ekonomski tigar. U kojem pravcu bi BiH trebala poći da se nađe na estonskom putu i kakva ja Microsoftova vizija digitalne transformacije u našoj zemlji?
MANOV: E-government usluge su veoma djelotvorne u Estoniji. One štede vrijeme, trud, papir i omogućavaju ljudima i biznisima da brže postignu više. Latvija je objavila svoju namjeru da postane nacija koja je vođena digitalizacijom i Microsoft joj pomaže da ostvari tu viziju. Ključni faktor u ostvarivanju ovoga je snažan društveni ugovor između građana, biznisa i vlade. Ključna tehnologija koja je omogućila e-Estoniju (X-Road našeg partnera Cybernetica) sada je dostupna na našem cloud servisu – Azure. Bilo koja vlada ga može koristiti. Poštujemo dostignuća koja je Estonija ostvarila u velikom broju zemalja, uključujući Adriatic regiju. Način na koji se ovo može uraditi je snažna politička volja da se život građana učini boljim i poboljšaju usluge kroz digitalnu transformaciju u javnom sektoru. Tehnologija je dostupna. Promjena treba da nastupi u razmišljanju.
Čvrste javne politike obezbjeđuju osnov i okvir za inovaciju, kreiranje poslova i održiv ekonomski rast. Microsoft je posvećen promoviranju inovacija i rasta kroz tehnološka rješenja, odgovorno liderstvo u poslovnim praksama i partnerstvima koji kreiraju ekonomske i društvene prilike.
BM: Koje zahtjeve digitalno doba postavlja industrijama i poslovnim procesima?
MANOV: Najvažnija je kombinacija tehnologije, promjene poslovnog modela i mogućnosti ljudi da se prilagode novoj stvarnosti. Digitalna transformacija je proces kroz kojeg prolaze organizacije kako bi sprovele napretke u tehnologiji i kulturalne promjene, rezultirajući sa novim poslovnim modelima i promjenama u industriji. Događa se kroz poboljšanu uključenost klijenata, osnažene uposlenike, optimizirane operacije i transformisane proizvode. Kombinacija digitalne transformacije postojećih firmi i odvajanje od digitalnih firmi stvara četvrtu revoluciju u biznisu. Digitalna transformacija će ubrzati biznis prema naprijed. Kada kombiniramo ljudsku kreativnost sa napretcima postignutim u cloudu, big data, povezivanju stvari, naprednoj analitici, pomiješanoj realnosti i vještačkoj inteligenciji – biznisi postaju digitalni lideri.
BM: Koji Microsoftovi proizvodi su neophodni kako bi se implementirala digitalna transformacija? Šta Microsoft nudi našoj privredi da se nađe na putu digitalne transformacije?
MANOV: Mi kreiramo tehnološku platformu koja se zasniva na cloudu. Ovo je bogat ekosistem na kojem naši partneri (neovisni isporučitelji softvera) zasnivaju svoja rješenja koja su fokusirana na industriju i slučaj. Microsoft je prepoznat kao lider u više segmenata koji su povezani sa cloud servisima ne samo zbog svoje ponude usluga kao što su Office 365, Enterprise Mobility, Dynamics 365 ili Azure, nego i kao lider u postavljanju standarda sigurnosti, povjerenja i saglasnosti. Na Azure tržištu imamo hiljade aplikacija koje ciljaju svaku industriju ili problem – od prepoznavanja lica ili prirodnog jezika, kroz previdiljivo održavanje, upravljanje farmom, održavanje cjevovoda, ključne bankarske aplikacije, upravljanje rizikom – do cijele kičme koja može upravljati uslugama e-governmenta.
U BiH danas možemo reći da imamo klijente koji svojim poslovima upravljaju servisima poput Office 365 u telekomunikacijama, održavanju i distribuciji električne energije, maloprodaji, obrazovanju, finansijama i drugim industrijama. Naši klijenti su oni najveći iz komercijalnog i javnog sektora koji imaju povjerenje da će im Microsoft obezbijediti ključne usluge u njihovim dnevnim aktivnostima. Microsoft u BiH je također uspješan sa cloud servisima, pomažući našim klijentima da se uključe na put digitalne transformacije i počnu proces transformacije da budu relevantni i konkurentni na globalnom tržištu.
BM: Kako Microsoftove tehnologije mogu pomoći kompanijama da postanu produktivnije, efektivnije i uspješnije?
MANOV: Naša temeljna misija u Microsoftu je da osnažimo svakog pojedinca i organizaciju u ovom svijetu u kojem na prvo mjesto dolaze cloud i mobilne tehnologije. Aplikacije koje su vezane sa cloudom pomažu nam da završimo stvari gdje god da se nalazimo, pomažući nam da odvojimo i integriramo naš život i posao kako želimo – pružajući nam tehnologije prema našim potrebama. Windows 10 je dizajniran da se prilagodi načinu na koji milioni ljudi rade i žive. Imamo strategiju kojom transformiramo radna mjesta isporučujući najbolja cloud rješenja. Tehnologija uravnotežuje načine na koje se posluje, omogućavajući srednjim i malim poduzetništvima da dobiju pristup tehnologiji na nivou poduzetništva. Alati koji se zasnivaju na cloudu, kao što je Microsoft 365, mogu izmijeniti konkurentnost, posebno između malih i srednjih poduzetništava, umanjujući troškove i ohrabrujući agilnije, inovativnije poslovne modele. Kompanije svih veličina koje rade u cloudu mogu brže ispunjavati zahtjeve klijenata van uobičajenog radnog vremena ili radnog mjesta dijeleći informacije među timovima brzo, lako i efikasno.
BM: Šta konferencija Microsoft NetWork znači za Microsoft i BiH?
MANOV: Od skromnih početaka 2011. godine sa prvom Microsoft NetWork konferencijom u Banjoj Luci, ova konferencija je narasla pet puta sa brojem učesnika, partnerima konferencije, predavanjima i govornicima, čineći ovu godišnju konferenciju najvećom i najvažnijom ICT konferencijom u zemlji, koja nam omogućava da okupimo sve naše partnere i ključne klijente na jednom mjestu i predstavimo nove cloud tehnologije koje omogućavaju klijentima da se uključe na put digitalne transformacije i povežu sa najboljenim tehnološkim stručnjacima i ljudima koji stoje iza najvećih privatnih biznisa u zemlji, kao i predstavnicima iz javnog i akademskog sektora. Ključne poruke sa ove konferencije, vezane za procese digitalne transformacije u svim sektorima, transformaciju obrazovanja i omogućavanje e-citizen usluga pokazuju da sa ovim tehnologijama ova lijepa zemlja može postići više.