Nakon više od 150 godina postojanja, Otis se etablirao kao najveći svjetski proizvođač liftova, pokretnih stepenica i traka. Otis proizvodi, ugrađuje, modernizira i održava liftove, pokretne stepenice i trake, a bilo da se radi o potrebama kupca za sofisticiranim sistemom za najviše zgrade na svijetu ili o jednostavnom liftu za dvospratnu zgradu, Otis je usmjeren na davanje najsigurnijih, najpouzdanijih rješenja. S više od 60.000 zaposlenih, služeći kupcima u skoro svakoj zemlji na kugli zemaljskoj, kompanija ostvaruje prihod blizu 12,9 milijardi dolara. Postoji oko 2,2 miliona Otisovih liftova i pokretnih stepenica u radu, kompanija servisira 1,6 miliona liftova i pokretnih stepenica širom svijeta, proizvode nudi u više od 200 zemalja u svijetu. Glavni proizvodni kapaciteti kompanije smješteni su u Americi, Evropi i Aziji, a najviši ispitni tornjevi za liftove smješteni su u Shibayama, Japan (154 metra iznad tla i 27 metara ispod tla) i Bristol, SAD (117 metara iznad tla). Sjedište kompanije nalazi se u Farmingtonu u Connecticutu, SAD, a na njenom čelu je Philippe Delpech.

Kočnica pokrenula industriju

Kada u 21. stoljeću pomenemo lift, prva asocijacija su nam soliteri i višespratnice. Lift je postao sastavni dio života i gotovo svaka veća zgrada, tržni centar ili poslovni prostor posjeduje električni lift koji olakšava penjanje i spuštanje čineći da uštedimo i vrijeme i energiju. Međutim, pojam lifta seže još u daleku prošlost i on nije tekovina samo moderne civilizacije. Primitivni liftovi bili su daleko od onih kakve danas poznajemo, ali je ideja kroz vrijeme nadograđivana. Prošlo je mnogo stoljeća do trenutka kada je napravljen prvi lift za lične potrebe neke osobe. Pragmatični mehaničar iz Amerike, godinama je pokušavao da napravi sigurnosni uređaj koji bi sprečavao da se lift otkači. Godine 1853. on je patentirao novi pronalazak. Smješten na podiznu platformu visoko iznad ulične gužve na njujorškoj Crystal Palace, šokirao je ljude kad je dramatično prerezao jedino uže koje je držalo platformu na kojoj je stajao. Platforma je pala za nekoliko centimetara, ali se onda zaustavila. Njena revolucionarna nova sigurnosna kočnica proradila je, zaustavljajući platformu da se ne razbije o tlo. „Sve je sigurno, gospodo!“ objavio je čovjek koji je išao liftom, Elisha Graves Otis. Iako mnogi upravo njemu pripisuju da je izmislio lift, stvar je složenija.

Ovaj osnivač kompanije Otis, svojom sigurnosnom kočnicom koja se aktivirala u slučaju da dođe do neželjenog kvara, doslovno je pokrenuo industriju liftova. Njegova invencija omogućila je da zgrade – i zamisli arhitekata – sve više idu uvis, prema nebu, dajući novi i hrabriji oblik modernoj, urbanoj liniji neba. Prije nego je pronalazak promovirao na trgu u Njujorku, Otis je uspio prodati tek tri lifta po cijeni od 300 dolara, a onda je interes naglo pao. Nakon promocije, prodaja je počela rasti i već 1855. godine prodato je 15 liftova. Pa ipak, čak i posmatrajući današnju vrijednost zarade, kompanija je imala veoma skromne početke. Ukupan inventar kompanije Otis 1853. godine iznosio je 122 dolara. Razvoj u multimilionsku kompaniju nastavili su, po njegovoj smrti, Otisovi sinovi. Već 1861. godine kompanija Otis patentirala je prvi lift na parni pogon. Pa, ipak, u to doba jedan je drugi inovator izumio hidraulični kran, a prve hidraulične mašine potisnule su uređaje na parni pogon. Od 1870. godine uvedeni su prvi hidraulični liftovi koji su se umjesto na paru oslanjali na pritisak vode i bilo ih je lakše instalirati, bili su sigurniji i jeftiniji. Kompanija preimenovana u Otis Brothers&Co. 1878. godine instalirala je u Njujorku prvi hidraulični lift. Odmah potom, kompanija je poslovanje proširila na tržište Meksika, a nešto kasnije i na evropsko tržište. Kompanija je 1884. godine kupila American Elevator i osnažena na taj način, 1884. godine otvorila je svoje prve poslovnice u Londonu i Parizu. Neki od najranijih klijenata bili su podzemna željeznica u Londonu, Kremlj, Kraljevska palata u Mađarskoj, dvorac Balmoral, ali i mnogobrojne kancelarije i stanovi u Evropi. Tada su liftovi kreirali i nova radna mjesta i pomogli u osnaživanju Amerikanaca koji su živjeli na marginama. Naime, iako ih sada više nema, svojevremeno je zapošljavano desetine hiljada liftboya, poslužitelja u liftovima.

Pokretne stepenice

Nakon što je kompanija Otis Elevator Co. izlistana na berzi 1898. godine, već je naredne godine prvi Otisov lift za javnu upotrebu predstavljen na Pariškoj izložbi. Također, iako su putničke pokretne stepenice u svakodnevnoj upotrebi bile nešto ranije, kompanija Otis je komercijalno uspješne pokretne stepenice predstavila 1899. godine. Te rane pokretne stepenice bile su napravljene od drveta, a Otis ih je 1930-ih zamijenio klinastolikim metalnim stepenicama. Kasnije je uveo uskotračne stepeničaste klinove. Najvažniji događaj koji je uslijedio bio je, pak, lansiranje električnog Otisovog lifta 1903. godine. To je bilo vrijeme ekspanzije na globalnom nivou.

Podružnica u Kanadi otvorena je 1903. godine, proizvodnja u Evropi pokrenuta je 1910. godine u Bezonosu blizu Pariza, a dvije godine kasnije pokrenut je i fabrički pogon u Berlinu. Kompanija je razgranatu mrežu poslovanja i podružnice imala i u Engleskoj, Belgiji, Holandiji, Rusiji, Španiji i Škotskoj. Najstariji Otisov lift iz 20. stoljeća koji još uvijek radi izgrađen je čak 1901. godine u Lisabonu, koji je turistima obezbijedio panoramski pogled na grad. Svojevremeno je Bata Company iz Zlina u Češkoj, 1920. godine koristila Otisov lift kao kancelariju. Kako bi optimizirao građevinski prostor i prevezao više putnika u jednom mahu, Otis je 1931. godine osmislio i instalirao lift na dva sprata u jednom njujorškom neboderu, kakav nešto modernizovaniji danas možete vidjeti u zgradama Citicorpa u Njujorku ili jednom od najvećih nebodera u Singapuru, 8 Shenton Way. Kada je kompanija potpisala ugovor za neboder Empire State Building, nakon što je 1931. godine montiran bio je čudo tehnike sa mehanizmom za automatsko otvaranje i zatvaranje vrata i pravio je svojevremeno najviši pomak od 300,5 metara. Već 1946. godine kompanija je zaradila više od svoje usluge servisiranja liftova, nego od njihove prodaje. Kompanija je istovremeno radila i na unapređivanju pokretnih stepenica te je te godine predstavljena inovacija osvijetljenja stepenica. Do 1973. godine, čak 2.000 Otisovih liftova je bilo u upotrebi, a kompanija je zabilježila ekspanziju na globalnim tržištima.

Nova generacija

Kompanija je akvizirana od strane United Technologies 1976. godine i do danas je podružnica u njenom potpunom vlasništvu. Potom se također oprobala u proizvodnji horizontalnih automatizovanih sisteme “šatlera” za prijevoz ljudi, poput Otisa Hovaira. Već je 1996. godine kompanija osnovala zajedničko preduzeće pod nazivom Poma Otis Transportation Systems sa francuskom kompanijom Pomagalski, kako bi promovirali ove proizvode. Međutim, saradnja je ubrzo prekinuta. Naredne godine, Otis Elevator kupila je kompaniju Evans Lifts u Velikoj Britaniji nakon što je Evans Lifts Ltd. banktorirala prilikom neuspješnog pokušaja spajanja sa Express Lift Company. To je bio najstariji i najveći proizvođač lift-opreme sa sjedišten u Leicesteru, u Engleskoj. Otisov Centar za servisne usluge još uvijek se nalazi u staroj zgradi nekadašnje kompanije Evans Lifts u Leicesteru. Kompanija koja neprestano teži inovacijama u 21. stoljeće je ušla high-tech liftom. GeN2 sistem liftova lansiran 2000. godine kombinira inovativne tehnologije i materijale budućnosti. Rezultat je dodatno iskoristiva površina zgrade, instaliranje s uštedom vremena, ekonomičan pogon sa štednjom energije, prikladnost za okoliš i fleksibilnost u oblikovanju. Pored toga se GeN2TM ističe bogatim sigurnosnim funkcijama.

Najviši toranj za testiranje liftova na svijetu

Otis je predstavio planove za izgradnju 270 metara visokog nebodera u Šangaju koji će biti posvećen testiranju liftova. Postavljen da bude najviša nadzemna test kula ikada izgrađena, ovaj neboder će omogućiti istraživanje i razvoj proizvoda za firmu Otis, kompaniju koja stoji iza liftova u najvišim svjetskim zgradama, kao što je 828 metara visoka Burj Khalifa u Dubaiju.

“Kao lider u industriji koja je uvela tehnologiju sigurnosnih liftova, ovo je snažan primjer kako se ulaže u ubrzavanju inovacija i razvoju tehnologije za naše sljedeće generacije liftova i usluga“, izjavio je predsjednik kompanije Otis Philippe Delpech.

Lift kule obično su visoke oko 100 metara, ali je povećanje izgradnje nebodera širom svijeta stvorilo potrebu za mnogo višim test objektima.

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here