Ekspertni tim profesora Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu prof. dr. Velma Pijalović, doc. dr. Lejla Lazović-Pita, te prof.dr. Sead Kreso

Coca-Cola HBC B-H Sarajevo uradila je prvi lokalni Izvještaj o održivom poslovanju za 2016. godinu s ciljem da se svim interesnim grupama predstave postignuća ove kompanije u oblasti održivog poslovanja. Ekspertizu, monitoring i verifikaciju primjene G4 smjernica za izvještavanje o održivosti Globalne inicijativa za izvještavanje (Global Reporting Initiative – GRI) za kompaniju Coca-Cola HBC B-H Sarajevo radio je ekspertni tim profesora Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu predvođen prof.dr. Seadom Kresom, u kojem su bili prof. dr. Velma Pijalović i doc. dr. Lejla Lazović-Pita sa kojima smo razgovarali o osnovnim karakteristikama i značaju ovog Izvještaja.

Koje su ključne karakteristike održivog poslovanja Coca-Cole HBC B-H Sarajevo u 2016. godini?

KRESO: Ovakav način izvještavanja prepoznat je u brojnim zemljama svijeta, a predstavlja koncept izvještavanja za veće kompanije gdje se u njihovom upravljanju pored motiva profita, naglašava i održivo poslovanje. Izvještaj o održivom poslovanju je dokument u kojem kompanija sagledava sve aktivnosti i procese poslovanja.

Možemo s pravom reći da ja ovaj Izvještaj za Coca-Colu HBC B-H Sarajevo u 2016. godini pokazao visoke performanse kompanije na svim područjima. Coca-Cola HBC B-H je pokazala da uspješno vodi poslovanje na održiv način, da je u dubini tog procesa set vrijednosti koje čine njen strateški okvir za poslovanje, da to omogućava da se u kompaniji kontinuirano unapređuju, inoviraju i optimiziraju njegove aktivnosti čime se omogućava i stabilan napredak kompanije i njena uloga pokretača pozitivnih promjena i uloga pouzdanog i poželjnog partnera koji čuva prirodna bogatstva, stvara dodatnu vrijednost i donosi brojne druge koristi svojim neposrednim partnerima i široj zajednici.

Prof. dr. Sead Kreso

Šta u slučaju Coca-Cola HBC B-H Sarajevo znači održivo poslovanje?

KRESO: Svaka proizvodna kompanija se predstavlja, prije svega, kroz proizvode koje nudi na tržištu. Upravljanje kvalitetom proizvoda jedan je od temeljnih principa kod pitanja održivog poslovanja. Coca-Cola HBC B-H Sarajevo upravo tako pristupa ovim aktivnostima i u svakom trenutku može ponuditi najviši kvalitet proizvoda. Povjerenje potrošača zasniva se na kontinuiranom ulaganju Coca-Cole HBC B-H u zdravstvenu sigurnost i kvalitet proizvoda. Srž odnosa prema zaposlenima temelji se na stvaranju otvorenog i pozitivnog radnog okruženja, koje pruža jednake mogućnosti svima. Pristup u upravljanju kvalitetom proizvoda i odnosa prema radnicima, dalje se logično razvija i u  odnosima sa kupcima i dobavljačima, boljem korištenju resursa, brige o otpadu i ambalaži te ulaganju u zajednicu.

Zašto je za kompanije poput Coca-Cole HBC bitno da sačinjavaju izvještaje o održivosti? Kako i na koji način ovakav izvještaj može doprinijeti u planiranju budućih aktivnosti kompanije?

KRESO: U jednoj sveobuhvatnoj analizi kakvu zahtijeva sačinjavanje Izvještaja, kompanija mora sagledati i kritički se osvrnuti na sve aktivnosti i procese unutar sebe i komunikaciju sa okruženjem, proizvodne, ekonomske, okolišne i društvene uticaje njenog poslovanja. U takvoj sistematičnoj analizi provjerava se dosljednost ispunjavanja vrijednosti kojim se vodi u svom poslovanju, strategije koju je pred sebe postavilo i svih materijalnih pitanja od značaja za kompaniju i njene interesne grupe. Sačinjavanjem izvještaja o održivom poslovanju, kompanija stvara osnovu da kontinuirano provjerava i kritički sagledava sve parametre koji su relevantni za njen održivi razvoj i da sve te elemente stalno dovodi u harmonično stanje i optimiziranje proizvodne, ekonomske, okolišne i društvene dimenzije poslovanja.

U Izvještaju je posebna pažnja posvećena materijalnim pitanjima. Da li su ta pitanja ključna?

KRESO: Analiza materijalnosti je strateški alat kojim se definiraju značajna pitanja za kompaniju i njene interesne grupe. Procjena materijalnih pitanja treba biti kontinuiran proces zasnovan na odgovarajućoj metodologiji. Konačno, utvrđena relevantna materijalna pitanja u ovom izvještaju su: Kvalitet i integritet proizvoda; Upravljanje vodnim resursima; Korporativno upravljanje, poslovna etika i borba protiv korupcije; Dobrobit i uključivanje radnika; Odgovorni marketing; Zdravlje i ishrana; Direktni i indirektni ekonomski utjecaj; Ulaganja i angažman u zajednici; Recikliranje ambalaže i upravljanje otpadom; Ljudska prava i poštivanje različitosti; Održivi izvori sirovina; Emisija ugljik-dioksida i potrošnja energije.

U kojoj mjeri su uspjeli biti realizirani strateški ciljevi održivosti Coca-Cole HBC?

KRESO: Sa stanovišta održivosti poslovanja, definirana su tri ključna strateška cilja Coca-Cole HBC: Generirati pozitivan društveno-ekonomski utjecaj; Ublažiti utjecaj poslovanja na okoliš; Sarađivati s interesnim grupama. Ovakav pristup je Grupi obezbijedio mjesto lidera u industriji bezalkoholnih pića, što snažno podupire ostvarivanje zacrtanih strateških ciljeva. Vođenjem održivog poslovanja Coca-Cole HBC nastoji kreirati dodatnu vrijednost za sve interesne grupe. Sveobuhvatni pristup održivosti Coca-Cole HBC podrazumijeva: Integrisanje održivosti u osnovnu djelatnost kompanije; Razvoj strateških partnerstava s ciljem zajedničkog pristupa rješavanju problema održivosti; Podizanje svijesti i promociju odgovornih praksi; Ekspertnu podršku prilikom kreiranja strategije održivosti i izvještavanja.

Treba istaknuti i to da je Grupa objavila ciljeve koji dotiču gotovo sve aspekte njenog poslovanja i obavezala se da će do 2020: certificirati više od 95 posto ključnih poljoprivrednih sastojaka po Smjernicama održive poljoprivrede Coca-Cola sistema, smanjiti intenzitet direktne emisije ugljika za 50 posto, 40 posto ukupne potrošnje energije uzimati iz obnovljivih i čistih izvora, vraćati na reciklažu u prosjeku 40 posto ukupne ambalaže plasirane na svojim tržištima, smanjiti internu potrošnju vode za 30 posto, smanjiti količinu primarne ambalaže za 25 posto po litru proizvedenog pića, smanjiti intenzitet direktne emisije ugljika u lancu vrijednosti za 25 posto, 20 posto ukupne PET ambalaže dobijati od vlastite reciklirane PET ambalaže i/ili PET iz obnovljivih materijala, udvostručiti broj radnika koji učestvuju u volonterskim inicijativama u toku radnog vremena na 10 posto, uložiti dva posto svoje godišnje neoporezovane zarade u lokalne zajednice.

Strategijom i posvećenosti protiv nepovoljnog okruženja

U Izvještaju je navedeno da Coca Cola HBC B-H Sarajevo djeluje u nepovoljnom makroekonomskom okruženju. Šta u takvim uvjetima mogu poduzeti kompanije kako bi poslovale u skladu sa principima održivog poslovanja?

KRESO: U Izvještaju je eksplicitno rečeno da Coca-Cola HBC B-H Sarajevo posluje u veoma izazovnom makroekonomskom okruženju, koje karakterišu niske stope ekonomskog rasta, visoke stope nezaposlenosti i složena političko-ekonomska situacija u državi. Dodatno, u 2016. godini su se pritisci povećali radi prijedloga da se uvedu dodatna fiskalna opterećenja u sektoru bezalkoholnih pića te problemima u poslovanju jednog od ključnih kupaca proizvoda Coca-Cole HBC B-H Sarajevo.

Ipak, uprkos nepovoljnom makroekonomskom okruženju, Coca-Cole HBC B-H Sarajevo uspjela je unaprijediti svoje poslovanje sa aspekta održivosti, ostvariti dobre finansijske rezultate (proizvodnja, realizacija i zadržana dobit su kontinuirano rasle u ovom razdoblju) te zadržati poziciju vodećeg proizvođača bezalkoholnih pića.

Ovo se ne bi moglo postići bez jasno postavljene strategije i duboke posvećenosti svih zaposlenih na predanom izvršavanju postavljenih zadataka. Ključnu ulogu ima pravovremeno identificiranje i upravljanje rizicima pri čemu se i u slučaju Coca-Cole HBC B-H Sarajevo pokazalo da na vrijeme prepoznati rizici čak mogu postati i šanse.

PREKOAlmasa Bajrić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here