Oglašivači i potrošači prepoznaju agencijsku mrežu McCan prvenstveno po kreativnoj izvrsnosti, koja im je donijela mnoštvo priznanja. Značajni uspjesi tokom 20 godina poslovanja bili su povod da McCann Sarajevo organizira nesvakidašnju iskustvenu edukaciju namijenjenu lokalnim klijentima, kojoj se odazvala i Teodora Migdalovici, ambasadorica Međunarodnog festivala kreativnosti Kanski lavovi i osnivačica MBA programa Alternativna škola za kreativno razmišljanje (Alternative School for Creative Thinking) u Rumuniji, jedne od najuspješnijih kreativnih MBA-a u istočnoj Evropi, a kako bi održala stručno predavanje i creative workshop Otkrijmo kako zajedno do Lava.
Sa Migdalovici, koja je kao međunarodni javni govornik i trener sa ekspertizom u polju ličnog brandinga i brand culture, lobiranja, kreativne industrije, emocionalne inteligencija i brige o kupcima, tokom posljednjih 15 godina prisustvovala velikim svjetskim događajima vezanim za marketing i komunikacijsku industriju, osnovala Love and Lobby platformu koja stoji iza Ladies First projekta iz Rumunije za predstavljanje žena kreativaca te radi kao alhemičarka ličnog brendinga kroz mealchemy.com i kao jedan od glavnih katalizatora fantastičnog uspjeha Rumunije na međunarodnim festivalima oglašavanja – razgovarali smo o primijenjenoj kreativnosti koja može biti ključni partner u procesu unapređenja biznisa, kao i o tehnološkim, moralnim i etičkim promjenama u okviru oglašivačke industrije.
Šta uopće podrazumijeva pojam kreativnog koncepta koji može donijeti najprestižniju nagradu u svijetu oglašavanja u okviru Međunarodnog festivala kreativnosti Kanski lavovi?
MIGDALOVICI: Za mene je Kan sinonim kreativnosti pa za sebe često kažem da sam ambasadorica kreativnosti i duboko vjerujem da je kreativnost stanje uma i snaga koja ima moć da oblikuje društvenu zajednicu i društvenu stvarnost. Do sada je bilo važno samo dobro upakovati priču, razumjeti i dati potporu biznisu, ali je danas u okviru oglašivačke industrije naglasak na kreativnoj izvrsnosti koja je kao takva okrenuta stvarnom životu i postaje predvodnik napretka društvene zajednice. Pojavom društvenih mreža, industrija je dobila šansu da s korisnicima komunicira na novom nivou, na njihovom terenu i u njihovom društvu. Bliža stvarnom životu, oglašivačka industrija danas se ljudima obraća direktno i pomaže im da izgrade sami sebe. U modernom dijaloškom diskursu, brendovi više ne pričaju ljudima o životu, oni sada pričaju sa ljudima i životni su te na taj način donose pozitivne pomake u društvo i u biznise.
Kako kvalitetno zadobiti pažnju na društvenim mrežama?
MIGDALOVICI: Između priče koja postoji samo da bi se pričalo i dijaloga iz kojeg proizilazi nova vrijednost je ogromna razlika. Učestvujući u životima brendovi mogu koristiti mreže kao koristan alat koji će podići njihovu vidljivost, a ne obezvrijediti ih. Primjer takve dvosmjerne komunikacije koji stvara nove vrijednosti je slučaj s jednim brendom dječijih pelena koji je na društvenoj mreži na dnevnoj bazi sugerirao kako mladi roditelji riješe dileme i probleme s kojima se prvi put susreću, a koje su bili slobodni da iznesu.
Pa, ipak, često smo svjedoci zloupotrebe društvene odgovornosti u marketinške svrhe. Koliko je to opravdano?
MIGDALOVICI: Razumijem animozitet prema konceptu korporativne društvene odgovornosti koja može biti patvorna i kao takva loša i kontraproduktivna. Ono što, pak, nije razumljivo jeste potajno negodovanje prema svemu što predstavlja socijalni medij. Danas je potreban jedan širi koncept društveno odgovornog ponašanja, koncept koji je win- win. Ako kao agencija postignete uspjeh za svog klijenta, dok i klijent tog klijenta također ostvari uspjeh (kupujući proizvod) – tu svi pobjeđuju i tek onda ste društveno osviješćeni. Društveno treba da bude light motiv u srcu svakog pojedinca koji radi u kreativnoj industriji i svim drugim branšama, u toku i van radnog vremena i ne može biti nešto što je momentalno i prolazni trend. Samo takva industrija može sveobuhvatno mijenjati svijet nabolje.
Nezadovoljni obrazovnim sistemom pokrenuli ste kreativni MBA program Alternativna škola za kreativno razmišljanje. Očigledno je da je školski sistem zastario i da treba da se mijenja ako želimo da imamo kreativno društvo?
MIGDALOVICI: Rano sam primijetila upliv politike u obrazovni proces, dok s druge strane nastavno osoblje nije težilo da kroz pedagoški rad formira studente koji će, prije svega, biti dobri ljudi. Politički naboj i zarada kao imperativ činili su da obrazovanje promaši cijelu poentu, a svršeni studenti po zaposlenju i za svoje klijente postanu neefikasni, sociopatski karakteri orijentirani na profit. U Rumuniji sam kod vodećih ljudi u branši pokušavala osvijestiti grešku da uporno upošljavaju kadar koji nema šta ponuditi, da je potrebno pokrenuti školu u kojoj će profesionalci obučavati studente u pravom smislu te riječi. Okupila sam najutjecajnije prijatelje koje sam stekla radeći kao savjetnik za medijske brendove i s njima sam podijelila svoja stremljenja. Potakla sam njihovu motivaciju da Rumunija bude dio kreativnih nacija te su pristali da svoje poslovne kancelarije jednom sedmično ustupaju za potrebe održavanja nastave, a ja sam dala obećanje da će dobiti obrazovane profilirane radnike za tip i strukturu njihovih organizacija. Dovodila sam gostujuće govornike, a studente smo učili da je veoma važno da profesionalizam osvijeste kao uljudnost, pažljivost, suosjećanje, prijateljstvo, dobru socijalizaciju i kontakte razvijene na ljudskom nivou. Tako smo deset godina po osnivanju stigli do Kanskih lavova.
Kako biste opisali marketinško tržište BiH? Zašto nas nema među najboljim primjerima reklamnih kampanja u svijetu?
MIGDALOVICI: Bilo je dovoljno prošetati Sarajevom da uočim snovitu kulturu koja je međište svega najboljeg prihvaćenog iz različitih kultura. Sarajevo je dom kreativnosti, ali da biste bili primijećeni u industriji morate biti fokusirani na nagrade. Također, potrebno je razumjeti logiku festivala. Pobjednici nisu oni koji teže da ideja bude samo kreativna, već da bude efikasna, da ima utjecaj na publiku i društvo.
Osim angažmana kao ambasadorica, niz je drugih projekata na kojima radite.
MIGDALOVICI: Uspijem se uhvatiti ukoštac sa mnogo različitih stvari jer volim kreativno trošiti svoje vrijeme. Nastojim se osjećati korisna. Još kao puno mlađa željela sam da aktivno podržim razvoj Rumunije u skromnim oblastima koje su bile moja struka – advertising, marketing i PR, gdje nije imala reputaciju. U tom smo i uspjeli, ali etablirati se kao kreativna osoba za jednu ženu bio je dug proces. Svojevremeno, kada sam pokrenula MBA program Alternativna škola za kreativno razmišljanje, u Rumuniji je kao kreativni direktor radio samo jedan čovjek, muškarac. Prelomni trenutak bio je kada sam spoznala da mi nije potrebno odobrenje da se bavim onim što volim i od tada sam postala slobodnija, samopouzdanija i spremnija da podstaknem i poduprem druge žene u kreativnoj industriji, kako bi svi zajedno svijet učinili boljim mjestom.
Najkreativniji koncept u svijetu bh. marketinga
Samo kreativne ideje koje su katalizator pozitivnih promjena u društvu mogu osvojiti Kanskog lava. Ambasadorici Kanskih lavova Teodori Migdalovici svidjela se kampanja pod motom Disleksija nije bolest, nego različitost koju je radila agencija McCan iz Sarajeva, za čiju idejnu zamisao smatra da je upečatljiva, primjetna, korisna i da je na ovaj način uspješno realizirana ideja podrške djeci sa disleksijom koja se suočavaju sa stigmom i nerazumijevanjem.