Osnovni posao Finansijsko- informatičke agencija (FIA) kao vodeće agencije na tržištu FBiH u pružanju usluga finansijskog posredovanja, nije samo puko skladištenje ogromnog broja prikupljenih, kontroliranih i obrađenih podataka o poslovanju pravnih subjekata u FBiH, koji čine sadržaj od strane FIA uspostavljenih i vođenih registara kao što su registar obveznika podnošenja finansijskih izvještaja, registar finansijskih izvještaja, registar bankarskih računa poslovnih subjekata u FBiH, registar izvršenih ocjena boniteta i izdatih potvrda o bonitetu (a FIA može uspostavljati i voditi i druge registre za potrebe i po nalogu tijela uprave i drugih subjekata), niti je primarna namjera da ovo budu svojevrsni statični registar. Osnovni zadatak Agencije je konstantno traženje načina kako podatke koji se nalaze u registrima pretvarati u informacije, na osnovu kojih, pak, najširi krug učesnika u privrednom životu, ali i opća javnost, mogu graditi poslovna znanja i donositi mudre poslovne odluke.
Anomalije po Registru
Iako se FIA ne bavi nikakvim vidom platnog prometa (platni promet rade banke), Agencija pokušava da uspostavi evidenciju različitih podataka ustanovljenih preko registara, a što će pomoći kontroli finansijskog i ekonomskog sistema praćenjem kako privrednih društava, tako i bankovnih računa i ostalih.
Tako je FIA u junu 2016. godine počela s implementacijom Jedinstvenog registra računa poslovnih subjekata u FBiH, pri čemu je USAID-ov Projekt reforme fiskalnog sektora u BiH (FAR) pružio stručnu i tehničku pomoć te izvršio nabavku neophodnog hardvera za razvoj Registra, te je kao rijetko koji projekt, Registar tehnički i informatički finaliziran već u novembru prošle godine. Međutim, on je praktično kreiran tek u maju ove godine, a razlog zbog kojeg još uvijek nije do kraja implementiran je to što je stručna osnova i tehnološka pretpostavka za funkcioniranje Registra kao svojevrsnog sistema – da firme imaju određen jedan glavni račun.
“Izrada projektnog zadatka, nabavka opreme, izrada projekta, izrada softvera, povezivanje svih banaka i spremnost za rad bilo je finalizirano u roku od nepunih šest mjeseci. Međutim, kada smo zahvatili podatke od banaka, ustanovili smo ogroman problem sa tim podacima. Svojevremeno je blizu 47 posto računa ili oko 100.000 računa imalo neki problem sa validnošću, veliki broj firmi nisu bile odredile glavni račun i već tada smo bili u dilemi da li da se vrši blokada praktično više od 50.000 računa. Međutim, donijeli smo odluku da bankama i poslovnim subjektima prolongiramo rok za intenzivnije ažuriranje podataka i kada smo 15. maja opet zahvatili podatke, došli smo do nekih pet posto nevalidnih podataka što je bilo prihvatljivo za kreiranje Registra”, rekao je Esad Mahmutović, direktor FIA za Business magazine.
Kako bi bile privedene kraju aktivnosti na uspostavi Jedinstvenog registra računa poslovnih subjekata u FBiH, FIA je još jednom morala pozvati banke i poslovne subjekte u FBiH da u skladu sa zakonskim odredbama do 18. augusta ove godine završe procedure određivanja glavnog računa poslovnih subjekata kako ne bi došli u situaciju da svi ti računi i sve te firme budu blokirane.
Ove anomalije su, čini se, došle u prvi plan po kreiranju Registra, iako prema mišljenju direktora Mahmutovića, njegov izostanak u periodu donošenja Zakona o unutrašnjem platnom prometu u junu 2015. godine, a koji propisuje da pet mjeseci nakon donošenja Zakona, odnosno do decembra 2016. godine, sve firme moraju doći u banku i odrediti glavni račun – ne može biti izgovor za firme koje nisu to uradile.
Naime, dobrobit glavnog računa će biti taj što će sada sudovi moći da dobiju iz Registra informaciju ako hoće neku firmu da blokiraju – gdje je toj firmi glavni račun, u kojoj banci i onda će blokirati glavni račun, a tada je sve završeno. To je nešto što je velika dobrobit za sve one koji žele da rade po zakonu.
U smislu otklanjanja navedenih anomalija, ogroman je, pak, značaj neuslovljene saradnje FIA sa Agencijom za posredničke, informatičke i finansijske usluge (APIF) iz RS, regulirane potpisanim memorandumom u aprilu ove godine.
FIA je u procesu konsolidiranja podataka u Jedinstven registar računa u FBiH sa ažurnim, tj. upotrebljivim podacima koji će kao sistem biti koncipiran tako da ima online stalne veze s bankama, ali da prati promjene u realnom vremenu pa da u onom trenutku kada se dogodi promjena po računu u banci, kako bi nakon toga bio napravljen link između registara u entitetima, odnosno kako bi spomenuti memorandum došao do izražaja.
Nove vrijednosti
Agencija je već i prije nego što je u julu ove godine Vlada FBiH utvrdila Prijedlog zakona o registru finansijskih izvještaja, koji zajedno sa Zakonom o računovodstvu i reviziji FBiH prvi put sistematski uređuje oblast upravljanja podacima, kao i oblast zaštite podataka koji se prikupljaju iz finansijskih izvještaja pravnih lica – pripremila sve neophodne tehničke i proceduralne preduslove za uspostavu i upravljanje registrom finansijskih izvještaja, kao i za ustupanje i distribuciju prava na korištenje podataka iz ovog registra.
Potencijalni korisnici podaka iz registra, ali i analiza sačinjenih na osnovu njega su Vlada i državna administracije (kojoj trebaju agregatni podaci, ukupno i po privrednim granama), kao i javnost, analitičari i istraživači te poslovna zajednica (banke, investitori, poslovni partneri i konkurenti, kao i same kompanije), a dostupnost informacija iz Jedinstvenog registra finansijskih izvještaja doprinijet će poslovnoj zajednici kojoj je u interesu da su njene poslovne odluke ispravne, odnosno da su donesene na osnovu korektnih, svrsishodnih i pravovremenih informacija.
Imajući u vidu da u procesu donošenja poslovnih odluka, finansijska analiza igra ključnu ulogu, FIA je za svoje poslovne korisnike pripremila niz proizvoda, a to su Standardni pregled poslovanja, Poseban izbor podataka iz finansijskih izvještaja, Ocjenu boniteta pravnog lica, Standardni pregled privredne grane, Standardni pregled djelatnosti kao i analize na osnovu specifičnih zahtjeva. Također, putem web stranice Agencije besplatno je i bez ograničenja data mogućnost uvida u podatke o vrijednosti imovine, obavezama te obimu i rezultatima poslovanja obveznika izvještavanja.
“U nastojanju da se obezbijede kvalitetni ulazni podaci te olakša poslovanje obveznicima podnošenja finansijskih izvještaja, FIA je uspostavila sistem matematičke i logičke kontrole konzistentnosti finansijskih izvještaja te se za sljedeću godinu predaje finansijskih izvještaja priprema automatiziran informacioni sistem i softver elektronskog zahvata podataka u Registar finansijskih izvještaja”, kaže Mahmutović.
To će biti nešto sasvim novo – do sada su računovođe finansijske izvještaje snimale na vanjske uređaje ili ih u papirnoj formi predavale u ispostavama u općinama. Novi softver će omogućiti računovođama da preko web portala Agencije iz svoje kancelarije dostave finansijske izvještaje elektronskim putem.
To nije sve, jer FIA radi i na kompletiranju naše slike finansijskog tržišta, kojoj nedostaju informacije o velikom broju firmi.
“Razvijamo registar obveznika koji nisu predali finansijski izvještaj. Do ovog trenutka mi imamo ko je predao, ali nemamo ustanovljen registar ko je trebao da preda izvještaj pa da onda vidimo razliku”, rekao je Mahmutović.