Kompanija Mastercard predstavila je rezultate prvog ikada MasterIndex BiH istraživanja, studije o finansijskim potrebama i navikama aktivnih korisnika kartica u zemlji. Studija, koja je provedena u aprilu 2017. na reprezentativnom uzorku građana BiH, pokazala je da su platne kartice već stalni dio komercijalnih aktivnosti, gdje je 88 posto ispitanika izjavilo da koriste svoje kartice svake sedmice, a 32 posto ih koristi svaki dan.
Kada je u pitanju tip kartice, MasterIndex BiH otkriva da su debitne kartice najčešće, jer je 46 posto ispitanika reklo da poseduje samo njih, dok 13 posto ispitanika koristi samo kreditne kartice i 5 posto samo prepaid kartice. Osim toga, 35 posto ispitanika poseduju i debitnu i kreditnu karticu, a 1 posto ispitanika je izjavilo da poseduju sve tri vrste kartica.
Debitne kartice se uglavnom koriste za plaćanja namirnica (45 posto) i benzina (37 posto), ali i na šalterima banke i bankomatima (47 posto). Kreditne kartice, kao način plaćanja koji omogućava plaćanje na rate, se uglavnom koriste za veće kupovine: na prvom mjestu namještaja i uređaja (28 posto), zatim slijede kupovina odjeće (24 posto) i benzina (24 posto).
Amir Trokić, Account Manager u kompaniji Mastercard za tržište BiH, izjavio je: “Naše MasterIndex istraživanje potvrdilo je da korisnici kartica cijene jednostavnost, praktičnost, sigurnost i brzinu plaćanja koje kartice nude. Viši nivo usvajanja bilo kakve tehnologije dolazi sa dubokim razumijevanjem njenih karakteristika i prednosti, zbog čega je činjenica da za plaćanja iznad 25 KM, 79 posto korisnika koristi kartice radije nego gotovinu, koja je izbor 17 posto ispitanika, pozitivan pokazatelj nivoa financijskog obrazovanja BiH potrošača”.
MasterIndex BiH istražio je razloge zašto korisnici kartica biraju određenu karticu – četvrtina svih ispitanika kao glavni razlog kada se odlučuje za karticu, navela je dodatne karakteristike kao što su odloženo plaćanje ili police osiguranja. Drugi razlozi uključuju niske kamatne stope i naknade (21 posto), ugled banke koja izdaje kartice (20 posto) i dostupnost bankomata (14 posto). Niske kamatne stope i naknade su na prvom mjestu pri odabiru banke, izjavilo je 25 posto ispitanika, dok su ugled i široka paleta proizvoda na drugom i trećem mjestu, sa 22 posto i 20 posto.
Konačno, MasterIndex BiH istraživanje je pokazalo na kojim lokacijama bi građani voljeli plaćati karticama, ali trenutno nema dovoljno ili uopće POS terminala- na vrhu liste su sve državne i opštinske institucije sa 26 posto. Ispitanici su također naveli telekom kompanije (20 posto), javni prijevoz (19 posto), više kafića i restorana (13 posto) i otvorene tržnice (12 posto).
“Ovakvi rezultati pokazuju da korisnici kartica žele da ostvare prednosti elektronskih plaćanja u više trgovačkih lokacija, što je signal za nas da nastavimo saradnju sa partnerima u finansijskom, trgovačkom, telekom i vladinom sektoru na proširenju i prihvatljivost kartičarske mreže”, naglasio je Trokić.
Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, navela je prednosti koje elektronsko plaćanje pruža tržištima i društvu u cjelini: poboljšanje potrošačkih iskustava, promovisanje učešća u globalnoj ekonomiji, lakši, brži i sigurniji ekosistem plaćanja i pomoć u izgradnji novih poslovnih aktivnosti. Rast elektronskih plaćanja je testirana i dokazana metoda za borbu protiv sive ekonomije koja je u BiH, prema studiji koju je Mastercard naručio od EY, iznosila 25,5 posto u 2014. godini, što je najviši nivo od osam ispitanih zemalja centralne i južne Evrope.
Ristić je skrenula pažnju na nedavnu studiju istraživanja potrošača u BiH, koja je pokazala da je tri četvrtine građana svjesna problema sive ekonomije: “Siva ekonomija je prepreka za unutrašnji i međunarodni ekonomski rast tržišta i tu prepreku treba rješavati transparentnim finansijskim tokovima. Upravo je transparentnosti jedna od najjačih strana platnih kartica i elektronskog plaćanja u cjelini. Naša nedavna studija potrošača ukazuje da, kada shvate pozitivan odnos između elektronskog plaćanja i smanjenja sive ekonomije, 63% potrošača žele češće plaćati elektronski. MasterIndex BiH dokazuje da postoji dobra osnova, obzirom da su potrošači navikli na korištenje kartica u svakodnevnim aktivnostima. Ono što je sada potrebno su ujedinjeni javni i privatni napori u domenu dalje edukacije kako bi se iskoristio i osnažio pozitivan trend koji postoji i tržište BiH povelo prema transparentnom i održivom ekonomskom rastu.“