Pandemija virusa COVID-19 uzdrmala je ekonomije svijeta. Brojne velike kompanije pretrpjele su gubitke, pravili su se značajni rezovi, naglo se mijenjale strategije na tržištu. No, to nije slučaj sa kompanijom Carlsberg BH koja upravo u posljednje dvije, vrlo izazovne, godine bilježi značajan volumenski rast na tržištu i upošljava nove ljude. Ova kompanija, koja je dio svjetske pivarske grupacije Carlsberg, a na bh. tržištu je prisutna sa 11 brendova, u 2020. godini ostvarila je značajan rast i proširila tim za šest ljudi. Slijedeći strategiju premiumizacije brendova, u sinergiji sa sjajnim timom, u 2021. ostvarila je najbolje poslovne rezultate na bh. tržištu od početka poslovanja. Za 2022. najavljuju jačanje tima novim kolegama, te inovacije u smjeru očuvanju okoliša. Kako su baš u 2021. ostvarili ovaj rekordni uspjeh, razgovarali smo sa direktorom Carlsberga BH, Amirom Tobudićem.
BM:Poslujete već 14 godina u BiH, ali najbolji rezultati se bilježe ove godine. Kako vi objašnjavate svoj uspjeh, odnosno strategiju kojom ste ostvarili značajan rast volumena u 2021. godini?
TOBUDIĆ: Pored rekordne 2021. godine naš rast, i volumenski i finansijski, u još izazovnijoj 2020. godini je također bio veliko iznenađenje za sve, osim naravno za Carlsberg BH tim. Naša poslovna strategija koja je okrenuta premiumizaciji kroz naše brendove, u sinergiji sa probably najboljim ljudima u svim odjelima, te izvanredni poslovni odnosi sa našim kupcima i partnerima, uz odabir najboljih kanala prodaje, donijela je ovakav rezultat u godini kada smo prvi put suočili sa pandemijom. Upravo zbog fantastičnih poslovnih rezultata u 2020. naš tim smo proširili za šest novih kolega i kolegica što je sigurno doprinjelo još boljim parametrima uspjeha u ovoj godini. Ali, naravno ništa ne može doći preko noći, niti jedan uspjeh, a mi ih imamo jako puno! Naime, mi imamo konstantan rast od 2016. godine i sve promjene koje su desile u posljednje četiri godine, i neprihvatanje status quo situacije, manifestovalo se i kroz rezulatate. Zahvaljujući i svemu što smo ranije radili, po svim pokazateljima 2021. godina je najuspješnija godina od kada Carlsberg BH posluje u Bosni i Hercegovini, a izuzetno smo ponosni što smo sve uradili kao jedan tim.
BM:S kojim brendovima ste postigli najbolje rezultate?
TOBUDIĆ: Brend Tuborg je zvijezda našeg premium asortimana koja ima fantatičan perfomans na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine. To je omiljeni brend čiji konstantan rast iz godine u godinu nam pokazuje da naša strategija premiumizacije daje svoje rezultate. Također i svi ostali naši proizvodi, počevši od Carlsberg brenda i njegovog rasta, ukazuju na ogroman potencijal i šansu za dalji razvoj u godinama koje su ispred nas. Somersby je kategorija za sebe, i kada se kaže cider misli se na ovaj vibrantni i veseli brend, a također i ostali asortiman u 2021. godini ima odličan performans, koji će se, siguran sam, nastaviti i u 2022. godini.
BM:Koliko je timski duh bitan u vanrednim situacijama kao što je „novo normalno“?
TOBUDIĆ: Kada sam 2016. godine počeo rad u Carlsbergu BH za mene lično je upravo izgradnja timskog duha bila na top listi prioriteta. Kako vjerujem da je samo promjena konstantna i da samo ona donosi napredak, tako sam u kratkom vremenu uspio da svi u timu usvojimo da ne prihvatamo status quo. Naravno za sve promjene je potrebno vrijeme i rezultat kako bi ljudi prihvatili i usvojili potrebne promjene, svako od njih prvo lično, pa tek onda kao tim. Upravo, naš timski duh se pokazao da ja ključna karika u uspjehu Carlsberg BH tokom, bit ću slobodan reći, vanredne situacije uzrokovane pandemijom virusa COVID-19. Svi smo bili na raspolaganju jedni drugima, kao i svim našim partnerima i dobavljačima, koji su nezaobilazan dio našeg uspjeha u 2021 godini.
BM:U vrijeme kada su mnogi „igrali na sigurno“ i stopirali većinu kampanja na tržištu vi ste intenzivno radili organizirajući različite aktivacije. Da li je bilo bojazni od feedbacka javnosti, odnosno od reakcije potrošača?
TOBUDIĆ: Sa sigurnošću mogu reći kako nije bilo nikakvog straha, jer sam znao da imamo Probably the best team in the world, te sjajan i vibrantan portfolio brendova na raspolaganju. Mi smo ovu krizu prepoznali kao priliku da sa našim aktivnostima i akcijama osvježimo sumorne momente i realnost, uz poruku da se život i u pandemiji ipak mora nastaviti. Naši kupci, potrošači i partneri su sjajno reagovali na svaku našu aktivnost na tržištu Bosne i Hercegovine, a što se očituje i u konstantnom rastu prodajnog volumena, rastu tržišnog udjela i manjih zaliha. Naravno, timski duh je potvrđen kroz interno anketiranje uposlenika o stepenu zadovoljstva i angažovanosti gdje su nam rezultati pokazali veliku posvećenost celog tima i lojalnost kompaniji.
BM:Osim brige o uposlenicima u vrijeme pandemije iskazali ste i veliku društvenu odgovornost pomažući ugostitelje. Da li je to unaprijedilo vašu današnju saradnju sa njima?
TOBUDIĆ: Ne mogu da ne spomenem drugu jako bitnu kariku u ovom uspjehu u 2020. godini, a to su naši On-trade partneri-kupci, kojima smo početkom juna 2020. u sklopu CSR projekta pomogli ponovno otvaranje On-trade-a sa značajnom količinom proizvoda kojima smo ih podstakli da povrate stabilnost. Nastavak u 2021. je u istom ritmu furiozan i pobjednički. Naravno, ovo ništa ne bi bilo moguće bez svih članova našeg tima, i timskog rada svih odjela. Moram naglasiti da nas ugostitelji vide kao kompaniju koja u potpunosti ispunjava svoja obećanja, i koja uvijek radi na tome da svaki odgovor mora biti urađen na obostrano zadovoljstvo, jer jedino tako dugoročna saradnja neće biti upitna. Naši brendovi su rado viđeni na svim muzičkim dešavanjima, i baš u ovom periodu smo treću godinu zaredom ponosni partneri Zimskog grada u Tuzli, gdje u saradnji sa Gradskim vlastima svake godine podižemo nivo samog događaja. Tu je i nezaobilazan Par Winter Garden u saradnji sa Caffe Sloboda, Carlsberg Winter Garden u Sarajevu, te Zima na Vilsu, uz aktivacije u jos nekoliko gradova u BiH u ovo predpraznično vrijeme.
BM:Koliko su se navike potrošača vaših proizvoda promijenile? Kada i gdje se sada najčešće pije pivo?
TOBUDIĆ: Navike konzumacije piva su se samo malo prilagodile trenutnoj situaciji vezanoj za COVID-19. U trenucima kada je On-trade (kafići i restorani) bio zatvoren i potrošači se nisu mogli socijalizirati, potrošnja bi se samo izmjestila u kućno okruženje. Sa normalizacijom situacije vidimo da se volumen koji je vezan za On-trade objekte oporavlja.
BM:S obzirom da protfolio Carlsberga čini 11 brendova koji su namijenjeni različitim ciljnim grupama, od mladih ljudi do 55+, koliko je složeno kreirati različite pristupe komunikacije ka tako disperznim grupama i da li je ustvari prilagođena komunikacija, uz kvalitet proizvoda, osnovni ključ uspjeha na tržištu?
TOBUDIĆ: S obzirom da svaki brend ima svoju priču i svoju ciljnu skupinu, mi se trudimo da tu priču donesemo do tih potrošača. Postoje trenuci kad imamo izazova da uklopimo i prilagodimo različite pristupe komunikacije, ali to i jeste ljepota ovog posla – izazov, dinamika, pronalaženje novih kreativnih ideja. Svakako bih se složio da su komunikacija i kvalitet proizvoda ključni, ali bih dodao i konzistentnost tih parametara.
BM:Na globalnom nivou Carlsberg ulaže intenzivno u nauku, kulturu i sport. U BiH orjentisani ste na podršku razvoja sporta, odnosno klubova i sportske infrastrukture. Koja su to najznačajnija sportska partnerstva koja ste sklopili u godini koju ispraćamo?
TOBUDIĆ:Carlsberg kompanija je poznata po društveno odgovornom pristupu i ulaganju u nauku, kulturu i sport cije je temelje udario nas osnivac J.C Jacobsen, a Carlsberg partnerstvo sa FC „Liverpool“ iduce godine slavi 30 rodjendan, i jako smo ponosni na to partnerstvo, jer to je Probably jedan od najboljih fudbalskih klubova na svijetu sa bogatom tradicijom. Ovaj jubilej ce u 2022. godini biti popraćen sa aktivnostima na našem Carlsberg brendu na tržištu Bosne i Hercegovine.
Carlsberg BH također nastavlja, kao i do sada, da pomaže zajednicu u kojoj radimo i živimo kroz razna sponzorstva, kao što je saradnja sa OKK“Sloboda“ Tuzla. Ali, pored pomoći klubu kroz sponzorski ugovor uvijek nastojimo pružiti dodatnu podršku. Tako smo, kada je prošle godine uslijed obilnih kiša legendarna sportska dvorana „Mejdan“ stradala, u saradnji sa našim partnerima-ugostiteljima, ali i građanima i lokalnom zajednicom, realizirali aktivaciju kojom su sakupljena određena novčana sredstva za obnovu dvorane. Pored toga, u Tuzli je u toku projekat obnove pet košarkaških terena koji će sigurno doprinijeti da imamo što više omladine koja će igrati košarku i nastaviti svijetlu tradiciju dobre košarke kako muške, tako i ženske, i legendarnih košarkaša koji su napravili svoje prve korake na ovim terenima u Tuzli. Sigurno jedan od najvecih od njih je bio Mirza Delibasic – Kindže, te plejada mladjih igrača kao što su Damir Mršić, Damir Mulaomerović, i sadašnji selektor košarkaske reprezentacije Vedran Bosnić. Osim košarke, podržavamo i fudbal, tačnije FK“Čelik“ i u Zenici sprovodimo sličnu aktivaciju u saradnji sa ugostiteljima, građanima i klubom, a rezultati su fantastični. Podržavamo razvoj Snooker lige u BiH, a u saradnji sa Danskom ambasadom u 2022. godini ćemo nastaviti sa razvijanjem nekih novih društveno odgovornih projekata u pravcu obrazovanja mladih u BiH.
BM:Racionalno korištenje resursa i očuvanje okoliša preduslov su budućeg zelenog ekonomskog razvoja. Na koji način kompanija Carlsberg vodi računa o životnoj sredini i smanjenju emisije CO2?
TOBUDIĆ:Zajedno prema nuli je naš odgovor na povećanje potražnje za održivim proizvodima u vremenu globalnih izazova kao što su kao klimatske promjene, oskudica vode i problemi javnog zdravlja. Do 2030. godine Carlsberg grupacija je fokusirana je na četiri cilja, a to su: nula CO2 otiska, odnosno 0% emisije CO2 u našim pivarama, nula otpada voda, odnosno 50 posto smanjenje potrošnje vode u našim pivarama i partnerstvo u zaštiti vodnih resursa, nula neodgovorno pijenje, gdje sva naša tržišta njeguju podršku za odgovornu konzumaciju alkohola, i četvrti je nula nesreća, gdje je cilj smanjenje stope nezgoda iz godine u godinu. Naravno sve ovo je jako dobro podržano kroz lokalne aktivnosti i promociju odgovornog konzumiranja alkohola, kao što je kampanja „Kada me vozi, ja ne vozim“, u okviru koje smo i za vrijeme SFF-a u Sarajevu ponudili dva autobusa koji su saobraćali gradskim ulicama kako bi građane, nakon zabava, sigurno dovezeli na njihova odredišta. Na globalnom nivou, od brojnih inovacija na polju održivosti, pomenuo bih, aktivan rad na smanjenju upotrebe plastike i folije na našim pakiranjima, u vidu inovacije Snap-pack na šest limenki, čijom primjenom se za 75 posto reducira upotreba plastike i folije na ovom pakiranju. Svakako, tu je i papirna boca, od recikliranih drvenih vlakana koju je Carlsberg prvi predstavio javnosti 2019. godine, a koja će, siguran sam odrediti budućnost u oblasti ambalaže pića.
BM:“Pravimo pivo za bolje danas i sutra” jedna je od vodilja Carlsberg grupacije. Koje aktivnosti na bh. tržištu, ali i projekte u zajednici najavljujete u 2022. godini?
TOBUDIĆ: Mislim da je tek najbolje vrijeme pred nama i da će Carlsberg BH nastaviti sa sjajnim rezultatima u narednoj godini, jer imamo jako dobru strategiju, planove, kupce, partnere, ali najvažnije – Probably the Best Team in the World. Naredne godine nastavljamo sa širenjem Carlsberg BH tima novim kolegama, što dovoljno pokazuje kakav trend i razvoj imamo kao tim i kao kompanija. Proces upošljavanja je već toku i radujemo se našim novim članovima. Ovaj intervju bih završio sa porukom našeg osnivača J.C Jacobsena “Semper Ardens” – “Zauvijek Plamteći”, i u skladu sa njom svima bi poželio sretne nadolazeće praznike i uspješnu Novu 2022. godinu.