Ekonomska kriza uzrokovana pandemijom korona virusa najteže je pogodila turistički sektor, čiji se godišnji pad prihoda, kada je riječ o Bosni i Hercegovini, procjenjuje na blizu 80 posto. No, dok većina domaćih turističkih radnika vapi za državnom pomoći, postoje i izuzeci koji se protiv posljedica pandemije bore vlastitim snagama i ne samo da uspijevaju anulirati njene negativne efekte, nego čak ostvaruju i bolje poslovne rezultate nego u pretpandemijskom periodu. Jedan od takvih primjera je Olimpijski centar Jahorina, koji je do sredine septembra zabilježio rekordan prihod u ljetnoj turističkoj sezoni, veći od 350.000 konvertibilnih maraka. Na koji način se Olimpijski centar Jahorina izdigao iznad svih izazova koji sa sobom nosi COVID-19 pandemija, za Business Magazine objašnjava njegov direktor Dejan Ljevnaić.
BM: Prema raspoloživim informacijama, Olimpijski centar Jahorina ovog ljeta ostvario je rekordne poslovne rezultate – čime su oni bili generirani, posebno ako se uzme u obzir pandemijom značajno otežan poslovni ambijent?
LJEVNAIĆ: Jahorina je divna planina i napreduje ogromnom brzinom.
Prema posljednjem presjeku, ovog ljeta smo ostvarili gotovo 60.000 vožnji, što je povećanje za više od četiri puta u odnosu na prethodnu godinu, koja je bila najuspješnija po svim parametrima.
Posebno sam ponosan na ulaganje u nove ljetne sadržaje koji se mogu videti i probati samo na Jahorini – Tower, Loopster, Skydive, pedaline i lopte za hodanje po vodi. Naš planinski bob već je najpopularnija adrenalinska atrakcija, a posjetioci svakako uživaju u ljetnjem sankanju na gumama, vožnjama xRaycerom, biciklima i dugim šetnjama označenim planinskim stazama.
Prije više od tri godine, kada sam sa svojim timom preuzeo upravljanje Olimpijskim centrom Jahorina, ljetna sezona gotovo da nije ni postojala i mnogima su naši planovi izgledali neralno, a sada imamo povećanje prometa u odnosu na baznu 2016. godinu za više od 15 puta.
Mnogo toga smo uradili i plan nam je da ulažemo još više, jer to daje odlične rezultate čak i u uslovima koji nemaju baš povoljan uticaj – smatramo da je samo predan rad recept za prevazilaženje problema. Ono što nam je najvažnije je da nismo otpustili niti jednog radnika u ovom periodu i što su svi uredno primali platu i vidjeli da i u ovakvim okolnostima postoji perspektiva.
BM: Kojim mehanizmima ste uspjeli prilagoditi režim poslovanja okolnostima diktiranim pandemijom, prije svega u smislu sprečavanja širenja zaraze među uposlenicima i gostima?
LJEVNAIĆ: Mi smo imali veliku prednost, jer se nalazimo na ogromnom prirodnom prostranstvu i sve naše aktivnosti vežu se za čist vazduh i boravak u prirodi.
Svakako da, uprkos svim prednostima, ništa nismo prepustili slučaju – od samog početka se pridržavamo svih preporuka kriznog štaba. Apelujemo na goste da nose maske gdje je to neophodno, redukovali smo dozvoljeni broj osoba na korpi šestosjeda, svi naši zaposleni nose maske i dezinfekciona sredstva su dostupna na više lokacija na planini. Otkazali smo sve događaje, takmičenja i aktivnosti koje podrazumijevaju okupljanje veće grupe ljudi na određenom prostoru. Prioritet nam je bezbjednost svih naših zaposlenih, ali i svih gostiju koji nas svakodnevno posjećuju i mislim da smo u tome uspjeli.
BM: Koji gosti su tokom ljeta bili najbrojniji i koliko se njihova struktura izmijenila u odnosu na prethodne godine?
LJEVNAIĆ: Najbrojniji su gosti iz naše zemlje – Bosne i Hercegovine, ali smo zabilježili i porast broja gostiju iz Srbije, Crne Gore i Hrvatske.
U odnosnu na prethodne godine drastično se povećao broj gostiju, a tome su svakako doprinijele naše ljetne atrakcije i dobra promocija, prvenstveno u našoj zemlji, na šta smo se bazirali u prethodnom periodu.
BM: Koje inovacije u ljetnoj turističkoj ponudi OC Jahorina su se pokazale kao najveći pogodak i kojim sadržajima ćete je nadograditi za naredno ljeto?
LJEVNAIĆ: Najveći pogodak je svakako naš bob na šinama, koji je jedan od najdužih u Evropi. Od samog otvaranja izaziva ogromno interesovanje, ali svakako da su i uređenje jezera, šetačkih staza, ali i novi sadržaji na jezeru (lopte i pedaline), kao i adrenalinske atrakcije, doprinijeli potpunom paketu ponude prilagođene za sve uzraste i kategorije gostiju. Definitivno, sada svako ko dođe na Jahorinu može izabrati aktivnost za uživanje prilagođenu svojim preferencijama.
BM: Koliko su uspješnom poslovanju Centra doprinijeli turistički vaučeri Vlade RS – smatrate li da bi oni, možda u donekle modificiranom obliku, mogli prerasti u stalnu praksu podrške domaćem turizmu?
LJEVNAIĆ: Od početka ljetne sezone iskorišteno je oko 250 vaučera Vlade RS, što je odlično.
Vaučeri se na Jahorini mogu koristiti u hotelima Termag, Lavina i Bat hotel Bistrica, a ova pogodnost koju je dala Vlada RS je sigurno i na Jahorinu privukla novu kategoriju gostiju.
Smatram da treba zadržati ovu praksu i ubuduće, s tim što smo mi svakako zainteresovani da u okviru vaučera uvrstimo i ponudu koju Olimpijski centar ima – i ljetne i zimske sadržaje, kako bismo gostima sa smještajem mogli ponuditi i potpun paket usluga. To bi sigurno stimulisalo građane da odmor povode na Jahorini i da novac troše u našoj zemlji.
BM: Kakvi su planovi i ciljevi u vezi sa postsezonom i predstojećom zimskom sezonom – kakvi novi sadržaji su u pripremi, na koju klijentelu prvenstveno računate i koje dodatne zaštitne mjere pripremate budući da zima sa sobom donosi i veće zdravstvene rizike?
LJEVNAIĆ: Uporedo sa realizacijom veoma uspješnog ljeta, radimo i na pripremama za zimsku sezonu. Prioritet nam je u nadolazećoj sezoni dočekati skijaše sa do sada najbolje uređenim stazama, pa se u skladu s tim intenzivno radi na njihovoj pripremi. Staze su već u ranijem periodu proširene, ublažene, prilagodili smo nagibe i uradili drenažu. Sada je u toku posljednja faza, koja podrazumijeva uklanjanje i mljevenje kamena, potpuno zaravnjivanje podloge na dubini od 15 do 20 centimetara specijalnom mehanizacijom koja “pegla“ sve zemljane i kamene neravnine do najsitnijh frakcija. Već zaravnjene staze se humsiraju, a potom se radi zatravljivanje.
Sigurni smo da će skijaši ove zime uživati više nego ikada skijajući na idealno pripremljenim stazama, a skijanje će biti moguće i na minimalnim količinama snijega. Pored već osvjetljene kompletne staze Poljice, skijašima će ove zimske sezone na raspolaganju biti još jedna osvjetljena staza za noćno skijanje, ali i prošireni Olimpijski bar, u kojem će uživati još veći broj skijaša.
Na Jahorini je nedavno obnovljen regionalni put na dionici Bistrica – Podgrab, dužine 2.250 metara. Ovaj projekat Puteva RS, u saradnji sa Olimpijskim centrom Jahorina, doprinijet će većem zadovoljstvu svih korisnika usluga ovog centra, a u toku su radovi na izgradnji novog puta prema Jahorini, koji će u toku zimske sezone smanjiti gužve i dodatno olakšati prilaz planini.
BM: Nakon ljetne, očekuje se jednako uspješna zimska sezona (anterfile – idealno bi bilo kada bi se izbrisala slova, ali nije nužno)
LJEVNAIĆ: Iskoristio bih priliku i da najavim pretprodaju ski karata koja će trajati mjesec dana, počevši od 1. oktobra.
Popust na ski karte će iznositi 15 posto i kupovina će biti moguća na prodajnim mjestima na Jahorini, ali i putem webshopa Olimpijskog centra. Pored niže cijene ski karata, ranija kupovina je poželjna i zbog zaobilaska čekanja u redu i gužvi na prodajnim mjestima. Savjetujem svima da planiraju svoj zimski odmor na vrijeme i uživaju u pogodnostima koje nudi naša planina.
U toku zimske sezone ćemo svakako podići bezbjednost na najveći mogući nivo i pridržavat ćemo se svih neophodnih mjera za suzbijanje širenja virusa COVID-19. Nadamo se da će kompletna situacija sa pandemijom biti ubrzo iza nas i da ćemo se svi neometano vratiti svojim aktivnostima.