Britanska industrija automobila će gubiti 63.300 dolara po minuti i doslovno će doživjeti apokaplisu ako Britanija izađe iz EU bez dogovora, poručili su proizvođači automobila novom premijeru Borisu Johnosnu. Automobilska industrija na Ostrvu je samo u prvoj polovini ove godine potrošila 365 miliona dolara kako bi se zaštitila od haosa koji bi mogao uslijediti u slučaju „tvrdog“ Brexita, što je više nego trostruko u poređenju sa investicijama za razvoj u istom periodu.
Britanska automobilska industrija nalazi se u najtežoj situaciji u poslednjih pola vijeka. Proizvodnja automobila je u prvih šest mjeseci ove godine pala za petinu, dok su ulaganja pala za za čak 70 posto. Razlog za takav drastičan pad investicija analitičari tumače okupiranošću britanskih proizvođača automobila sudbinom koja ih može snaći nakon izlasaka iz EU, pa su zato daleko više fokusirani na potragu za poslovnim alternativama, nego na ulaganja u razvoj tehnologije.
Što se više bliži datum konačnog izlaska Velike Britanije iz EU, to je šteta po britansku automobilsku industriju veća i mjeri se stotinama miliona dolara, izjavio je Mike Hawes,izvršni direktor Društva automobilskih proizvođača i trgovaca Ujedinjenog Kraljevstva (SMMT).
On je poručio novom britanskom premijeru Borisu Johnsonu da ukoliko Britanija izađe iz Evropske unije 31. oktobra bez dogovora, to će za domaću automobilsku industriju doslovno značiti – apokalipsu, izvještava CNN.
„Ali svi ti problemi su zanemarljivi u poređenju sa haosom koji će nastati ako Johnson zaista ispuni svoje prijetnje i napusti Uniju bez dogovora i tako zaustavi trgovinsku razmjenu bez carina s tržištem na koje Velika Britanija izvozi 57 posto automobila koje proizvede. Prema SMMT-u, samo bi carine mogle iznositi 5,5 milijardi dolara godišnje, a procjenjuju da bi industrija mogla da gubi 63.300 dolara po minuti“, navodi CNN.
Automobilska industrija u Britaniji već je prolazila kroz krize, a dosad je najozbiljnija bila ona iz sedamdesetih godina prošlog vijeka. Ali tada su britanske vlasti uspjele da uvjere japanske proizvođače da bi im Engleska mogla biti baza za izvoz automobila na tržište Evropske unije. Iako se tada taj potez pokazao uspješnim, on je sada pod velikim znakom pitanja, a sve veći broj proizvođača najavljuje zatvaranje svojih pogona na Ostrvu.
Primjera radi, Honda najavljuje zatvaranje velike fabrike koja zapošljava 3500 ljudi, francuski PSA izjavio je da će nastavak proizvodnje njihovih modela Vauxhall i Opel Astra zavisiti od uslova pod kojima Britanija napušta Uniju, a Ford je još u junu objavio zatvaranje svoje fabbrike u Velsu do 2020. godine.