Evropska investicijska banka (EIB) odobrila je Sloveniji kredit do visine 250 miliona eura za gradnju pruge Koper-Divača, najveći logistički projekt u toj zemlji u zadnjih desetak godina, čija se cijena procjenjuje na skoro 1,2 milijarde eura.
Odluku o kreditu donio je Odbor direktora “kućne” banke Evropske unije, nakon čega će uslijediti tehnički pregovori o kreditnom ugovoru, potvrdili su u srijedu u EIB-u za Slovensku tiskovnu agenciju STA.
Nositelj projekta
Direktor državne firme 2TDK, koja je nositelj projekta, Dušan Zorko izjavio je da su pozitivnu odluku o kreditu očekivali, makar je donesena nakon dužeg čekanja, ali da su u međuvremenu bili spremni i na alternativni scenarij prema kojemu bi Slovenija dodatna sredstva za gradnju strateške pruge osigurala iz komercijalnih kredita.
Potrebu gradnje pruge koja će povećati protočnost roba na pruzi prema koparskoj luci Slovenija obrazlaže njenim izuzetnim potencijalom na području transporta i logistike, jer je pretovar u Kopru u desetak godina povećan za 40-ak posto, a do 2040. godine bi se, sa sadašnjih skoro 25 miliona tona, trebao povećati na 36 miliona, zbog čega su ograničene mogućnosti transporta usko grlo u razvoju luke i njene veze sa zaleđem i susjednim kontinentalnom državama u okruženju poput Mađarske, Austrije i Češke.
Tuneli i mostovi
Računa se da će pruga Koper-Divača, duga 27 kilometara, nakon što radovi počnu, biti dovršena za oko šest godina, s obzirom na zahtjevnost trase na kojoj treba iskopati 8 tunela te izgraditi 2 mosta, dva vijadukta i jednu galeriju, prenosi Hina.
Slovenija, uz sredstva EIB-a, prugu namjerava financirati i vlastitim i evropskim bespovratnim sredstvima te kreditima komercijalnih banaka, a ove su godine uvedene i nadoknade i takse za prijevoznike koji koriste pravac prema Kopru, na pojedinim trasama autocesta.
Konačnu odluku o projektu donijela je posebnim zakonom prijašnja vlada Mire Cerara, ali je zbog modela finansiranja te trase koja je izabrana za prugu doživljavala i žestoke kritike u oporbenim krugovima, ali i stručnoj javnosti.
Neki stručnjaci tvrde da je cijena pruge u projektu namjerno postavljena prenisko iako se zna da će biti znatno viša te da su cijene u projektu “dozidane” kako bi se, po njihovim tvrdnjama, pogodovalo nekim izvođačima koji će učestvovati na natječajima, odnosno domaćim ekonomskim i političkim lobijima.